Gå til innhold

Djeveltriangelet


Gjest Hans72

Anbefalte innlegg

Gjest Hans72

Selv ikke skeptikere kan forklare hvorfor så mange fly og båter er forsvunnet i dette området.

Klokken to om ettermiddagen den 5. desember 1045 lettet en skvadron på fem Grumman US Navy bombefly fra Fort Lauderdale for å foreta en øvelsestur i perfekt vær. Like etter meldte flyverne over radioen at alle instrumentene deres hadde sviktet totalt. Gyro-kompassene deres oppførte seg "helt vilt". To timer senere mistet bakkemannskapene all kontakt med flyene.

Les mer her

Innlegget er endret

Bond, mod

Endret av Bond
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva skal du fram til, egentlig???

Står det noe i Bibelen om dette??

Du har ikke lett etter naturlige forklaringer på nett, vel? For da hadde du nok funnet dem.

Jeg forstod ikke helt, Hans. Var det bare for å finne noe skeptikere ikke kunne svare på, bare for å slå fast et prinsipp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det forsvinner ikke uforholdsmessig mange skip eller fly i Bermudatriangelet sammenlignet med andre havområder med stor trafikk, etter hva jeg har lest.

Det er visstnok heller ikke uforholdsmessig mange uforklarlige forlis eller krasj der, sammenlignet med andre havområder. Hansemanns liste er komplett meningsløs for seg selv, for den sier bare at disse båtene og flyene har forulykket i "triangelet". Men den kan ikke gi noen indikasjon om dette er mange båter og fly, eller om de avviker på noen bestemt måte fra andre havområder.

Den amerikanske kystvakten betrakter ikke dette området som spesielt farlig.

National Transport Safety Board i USA publiserer rapporter om alle ulykker med fly og båter: http://www.ntsb.gov/Publictn/M_Acc.htm http://www.ntsb.gov/Publictn/A_Acc1.htm Og hvis man har lyst, kan man jo plotte ulykkene på et atlas, og se om det oppstår noe triangel med bemerkelsesverdig hyppige og mange ulykker akkurat der.

Den amerikanske kystvaktens omtale av Bermudatriangelet graver litt i popkulturen og mytene rundt det. Myten oppstod særlig som følge av tapet av flyene i flight 19 i 1945, og krysseren USS Cyclops rundt 1. Verdenskrig. I tillegg har et par store lasteskip forsvunnet. http://www.history.navy.mil/faqs/faq8-1.htm

Og det endelige bevis for at det ikke er farligere å seile der enn de fleste andre steder, er at Lloyds ikke tar høyere forsikringspremie for båter som skal krysse triangelet.

Endret av Mann 42
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kildekritikk Hans, eller i det minste oppgi kildene!

Jeg klippet ut et tilfeldig avsnitt av innlegget ditt og googlet det (som jeg ofte gjør etter å ha lest en del på dette forumet). Innlegget er identisk med flere andre skrevet for flere år tilbake på andre fora, også disse uten kilder.

Men som nevnt tidligere, det er ikke farligere å seile/fly gjennom Bermuda-triangelet enn andre steder, ihvertfall ikke av årsaker som kan tilskrives paranormale tilstander.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker ikke hvilken gass det var snakk om i farta, men jeg tror det var radongass som unnslapp fra havbunnen med ujevne mellomrom som ble forklaringen på at både skip og fly kunne forsvinne på den måten de gjør i dette området. Gassutslipp i stor skala gjør at båter går til bunns mer eller mindre direkte, evt blir "svelget" av blandingen havvann og gass i stor mengde. Flyene som flyr inn i en slik gassky, antenner gassen og flyet eksploderer og blir aldri funnet. Vi har gjort slike forsøk her i norge også, på skipsmodelltanken på sintef i Trondheim. Forøvrig kunne du lese mer om saken her http://adventure.howstuffworks.com/bermuda-triangle2.htm :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest VinglePetter

De som fremla teorien mente det var metangass fra havbunnen.

Det stemmer godt med at det er djevelen som står bak. Han bruker vel også metan?

Endret av VinglePetter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De som fremla teorien mente det var metangass fra havbunnen.

Det stemmer godt med at det er djevelen som står bak. Han bruker vel også metan?

Djevelen bruker alltid metan. Det står i bibelen, dersom du snur og vender og stokker om på bokstavene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Djevelen bruker alltid metan. Det står i bibelen, dersom du snur og vender og stokker om på bokstavene.

I begynnelsen skapte Gud himmelen og jorden. 2 Jorden var øde og tom, og mørke lå over havdypet. Men Guds Ånd svevet over vannet. 3 Da sa Gud: «Det bli lys!» Og det ble lys. 4 Gud så at lyset var godt, og han skilte lyset fra mørket. 5 Gud kalte lyset dag, og mørket kalte han natt. Og det ble kveld, og det ble morgen, første dag.

6 Gud sa: «Det skal bli en hvelving midt i vannet, og den skal skille vann fra vann!» Og det ble slik. 7 Gud gjorde himmelhvelvingen og skilte vannet som er under hvelvingen, fra vannet som er over den.

:sjokkert: :sjokkert: :sjokkert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I begynnelsen skapte Gud himmelen og jorden. 2 Jorden var øde og tom, og mørke lå over havdypet. Men Guds Ånd svevet over vannet. 3 Da sa Gud: «Det bli lys!» Og det ble lys. 4 Gud så at lyset var godt, og han skilte lyset fra mørket. 5 Gud kalte lyset dag, og mørket kalte han natt. Og det ble kveld, og det ble morgen, første dag.

6 Gud sa: «Det skal bli en hvelving midt i vannet, og den skal skille vann fra vann!» Og det ble slik. 7 Gud gjorde himmelhvelvingen og skilte vannet som er under hvelvingen, fra vannet som er over den.

:sjokkert: :sjokkert: :sjokkert:

Se der ja.

I tillegg vet vi jo at metan er en effektiv drivhusgass, noe som tyder på at djevelen har startet oppvarmingen allerede. Hva sier evolusjonistene til DET!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker ikke hvilken gass det var snakk om i farta, men jeg tror det var radongass som unnslapp fra havbunnen med ujevne mellomrom som ble forklaringen på at både skip og fly kunne forsvinne på den måten de gjør i dette området. Gassutslipp i stor skala gjør at båter går til bunns mer eller mindre direkte, evt blir "svelget" av blandingen havvann og gass i stor mengde. Flyene som flyr inn i en slik gassky, antenner gassen og flyet eksploderer og blir aldri funnet. Vi har gjort slike forsøk her i norge også, på skipsmodelltanken på sintef i Trondheim. Forøvrig kunne du lese mer om saken her http://adventure.howstuffworks.com/bermuda-triangle2.htm :)

Det høres veldig spektakulært ut. Er det noen gang observert?

Du omtaler det som om det er noe som man vet skjer. Enn videre: Er det noe man har grunn til å tro skjer hyppigere i det omtalte området enn andre steder, og i så fall: Hvorfor det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se der ja.

I tillegg vet vi jo at metan er en effektiv drivhusgass, noe som tyder på at djevelen har startet oppvarmingen allerede. Hva sier evolusjonistene til DET!

Men "drivhus", "green house". Det må da bety at det er Guds egen gass vi snakker om her? Green is good, right?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Det høres veldig spektakulært ut. Er det noen gang observert?

Du omtaler det som om det er noe som man vet skjer. Enn videre: Er det noe man har grunn til å tro skjer hyppigere i det omtalte området enn andre steder, og i så fall: Hvorfor det?

Man oppdaget faktisk at sjøbunnen i det såkalte triangelet var relativt gassfyllt. Nå finner jeg ingen linker til det, men skipsmodelltanken gjorde forsøk med å slippe store mengder LUFT ut i basenget, mens et egnet skipsobjekt fløt omkring der rett over utslippet. Forsøkte viste at modellen sank direkte, da lufta nådde overflaten av vannet. Programmet ble vist på NRK for mange år siden, så teorien kan være frafalt eller modifisert kraftig siden den gang...NRK hadde fremdeles monopol da :gjeiper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man oppdaget faktisk at sjøbunnen i det såkalte triangelet var relativt gassfyllt. Nå finner jeg ingen linker til det, men skipsmodelltanken gjorde forsøk med å slippe store mengder LUFT ut i basenget, mens et egnet skipsobjekt fløt omkring der rett over utslippet. Forsøkte viste at modellen sank direkte, da lufta nådde overflaten av vannet. Programmet ble vist på NRK for mange år siden, så teorien kan være frafalt eller modifisert kraftig siden den gang...NRK hadde fremdeles monopol da :gjeiper:

La meg refrasere spørsmålet: Er det noen gang blitt observert? Man trenger ikke akkurat være rakettforsker for å skjønne at dersom man kan fylle et vannvolum med store mengder finfordelte luftbobler, så vil den reduserte tettheten av vannet da føre til at et legeme vil måtte fortrenge et større volum for å få den samme oppdriften som det samme legemet ville ha i vanlig vann. Og hvis tettheten blir lav nok, vil et fartøy synke omgående. Sier seg selv. Det er elementær fysikk, og man trenger strengt tatt ikke å gjøre forsøket, engang. Spørsmålet er om det noen gang er observert noe sted at havbunnen har gitt fra seg så store mengder av gass at denne effekten kunne oppstå i naturen. Og så lurer jeg litt på om det finnes noen modell som kan forklare hvordan dette skjer veldig hyppig, noe det vil måtte gjøre for at det skal kunne forklare den påståtte (men ikke dokumenterte) overhyppigheten av forlis i det sk "Bermudatriangelet".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

Det høres veldig spektakulært ut. Er det noen gang observert?

Du omtaler det som om det er noe som man vet skjer. Enn videre: Er det noe man har grunn til å tro skjer hyppigere i det omtalte området enn andre steder, og i så fall: Hvorfor det?

Jeg så også det programmet husker jeg. Det var vel ikke observert direkte i triangelet, men det var en teori som de prøvde, og som funket. Antakelig har de tatt utgangspunkt i den gassen de muligens har funnet mye av i området?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg så også det programmet husker jeg. Det var vel ikke observert direkte i triangelet, men det var en teori som de prøvde, og som funket. Antakelig har de tatt utgangspunkt i den gassen de muligens har funnet mye av i området?

Det er helt grunnleggende fysikk at når man blander vann med gass, så synker tettheten i den resulterende blandingen, slik at evt skips oppdrift reduseres. Oppdriften er, som du vet, lik massen av det volumet av væske som et legeme nedsenket i værsken, fortrenger. Så hvis ikke massen av denne væsken, eller i dette tilfellet, blandingen av væske og luft, er større enn massen til legemet som er nedsenket i det, så vil legemet ganske enkelt synke. Spørsmålet er: Er det plausibelt at dette skulle kunne tenkes å foregå i stor stil i det sk Bermudatriangelet?

Og det andre, og langt mer grunnleggende spørsmålet: Hvorfor strever man med å finne en "forklaring på de mange forlisene i Bermudatriangelet" når det faktisk ikke forsvinner flere skip der enn i andre havområder med sammenlignbar trafikk? Now, THERE`S a mystery for ya!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada jada jada, jeg sier bare at jeg så det programmet og at det var en teori de prøvde ut. Hvorfor de prøvde den ut, vet jeg virkelig ikke, eller i hvert fall har jeg glemt det nå - det er jo årevis siden det programmet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...