Gå til innhold

Amming eller morsmelkerstatning?


MBelucci

Anbefalte innlegg

For meg var det sjølvsagt at eg skulle amme, viss eg fekk det til. Bortsett frå såre brystvorter i starten, noko dei fleste må igjennom, har amming vore heilt uproblematisk for meg. Amma nr 1 i 12 mnd, og ammar framleis nr 2 som er 10 mnd. Reknar med å holde på til rundt 12 mnd med han og. Veldig glad for at eg har fått til å amme ungane mine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan man amme, så er vel det best, synes det ville være spesielt å pumpe seg hvis man er i stand til å amme og gi barnet MME.

Noen ganger gjør forholdene det slik at barnet ikke vil ta puppen, og da er det greit å pumpe ut den melka man har slik at barnet får morsmelk så langt det lar seg gjøre..

Er jo ikke alle som får til ammingen selv om de har melk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Samme her og så slipper man å ødelegge utseendet på brystene.

Lykke til! :skratte: Det er ikke ammingen som eventuellt ødelegger brystene, men svangerskapet så viss du ikke vil ha ødelagte bryster bør du ikke bli gravid, heller. :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Lykke til! :skratte: Det er ikke ammingen som eventuellt ødelegger brystene, men svangerskapet så viss du ikke vil ha ødelagte bryster bør du ikke bli gravid, heller. :roll:

Man får ikke laaange brytvorter av å være gravid, det får man av å amme!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man får ikke laaange brytvorter av å være gravid, det får man av å amme!

Hmm...? Er du sikker på at man får laaaange brystvorter når man ammer? Jeg har ammet to barn men har ganske normale brystvorter vil jeg si.:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg får barn kommer jeg til å gi MME.

Ser ikke poenget med å slite seg gjennom blødende brystvorter, infeksjoner, vondt, fare for at man faktisk ikke har melk, bekymringer om man har melk, amme 24/7 osv, når man kan slippe alt det der og samtidig ha en unge man er sikker på at får nok mat og blir god og mett hele tiden.

Du verden.. Dersom man skulle ta slike forhåndsregler bør man kanskje passe seg for å bli gravid også. Da slipper du risiko og bekymringer for SA, strekkmerker, kvalme, blødninger, kviser, blodpropp, hemoroider...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde heldigvis ingen problemer med amming, så da valgte jeg det, fordi morsmelken er bra for babyen! Det er også gratis og veldig mye enklere enn å styre med MME og rengjøring av flasker. Etter 10 mnd gikk det ikke lengre. Da gikk vi over på MME uten å ha noe dårlig samvittighet for det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg valgte begge deler. Dvs, jeg var fast bestemt på å forsøke å amme, og mer eller mindre fullamme dersom jeg fikk det til. Nå gikk det ikke slik, etter et par uker måtte jeg gi meg, da klarte jeg det ikke mer. Så etter det har det vært kun MME her i huset. Og det har gått kjempefint, vi har det bra alle sammen. :) For meg, og oss, var det helt avgjørende at jeg og babyen hadde det bra, og så lenge ammingen medførte at jeg ikke hadde det bra, ble det en lett avgjørelse. Det samme sier jeg til alle mine venninner som skal ha barn; gjør det beste for deg og dere. Det viktigste som nybakt mamma er å ha det bra, du skal ikke lide deg gjennom det som egentlig er en fin tid.

Ved et evt neste barn ville jeg nok forsøkt amming igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man får ikke laaange brytvorter av å være gravid, det får man av å amme!

Eg fekk i alle fall mykje penare brystvorter av å amme! Frå flate til sånn passeleg utståande "frysepuppar" konstant ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Jeg fullamma i tre måneder, men da ble ikke barnet mett og gikk ikke opp i vekt. Vi måtte begynne med mme, og jeg må si det er en del enklere med pupp. Emning kan være et slit, her måtte jeg fram med puppen hver time, men det er også koselig. Jeg føler at jeg har mistet noe spesielt nå som minsten bare får flaske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Jeg tenkte ikke at ammingen skulle bli noe problem når jeg var gravid, var ikke i mine tanker. Men sånn ble det ikke dessverre. Jeg hadde ikke melk rett og slett. Jeg pumpet og pumpet for å prøve å få til en produksjon, på det beste klarte jeg å få til 20 ml, det dekket ikke ett måltid engang. Jeg klarte å samle til ett måltid på ett døgn, det varte i ca 3 uker.

Så det ble MME, gikk bra det. Man lærer seg fort hvor mye man skal lage og man vet hele tiden hvor mye barnet får i seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest navnelapp

Eg amma begge mine, men måtte slutte å amme nr. 2 etter eit halvt år på grunn av nokre medisinar eg måtte ta, heilt unødvendig viste det seg. Det viktigaste eg erfarte var at for å få nok mjølk var det viktig å drikke mykje. Mjølkeproduksjonen tek væske frå kroppen, og eg drakk minst ein halv liter vatn kvar gong eg sette meg ned for å amme. Då hadde eg også nok mjølk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man får ikke laaange brytvorter av å være gravid, det får man av å amme!

Får man? Hmm.. Det visste jeg ikke, de fleste jeg har hørt om har faktisk akkurat de samme eller enda penere brystvorter enn før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ville amme pga alt jeg hadde hørt om at det var best ifht immunforsvar. Siden jeg ikke hadde nok, måtte jeg gi flaske i tillegg. Måtte pumpe og pumpe for å oppretthode melkeproduksjonen, ikke spesielt koselig akkurat og veldig slitsomt siden det måtte en del planlegging til. Da han var 4 mnd, var det helt slutt.

Men fy sør'n for en lettelse det var da jeg kunne gå over til å bare gi flaske, mye mindre stress, dog hadde jeg en del dårlig samvittighet fordi jeg følte gutten min ikke fikk det aller beste.

men så var det en forsker som stod frem og pratet om hvor liten betydning mm hadde ifht immunforsvar og forebygging av sykdommer, Samtidig som jeg begynte å tenke på hvor ofte min nevø hadde vært syk til tross for at han fikk mm lenge. Jeg fant mao ut at mm kontra mme ifht sykdommer har like mye med tilfeldigheter å gjøre. Det var en enorm lettelse og den dårlige samvittigheten min ble borte. og sønnen min har vært svært lite syk og faktisk mindre syk enn barn som har fått mm :)

men hadde jeg kunnet fullamme så hadde jeg gjort det, men da fordi det er veldig lettvindt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glad jeg amma så lenge han ville ha... dvs. til 4,5 m,nd. Da ble det puppenekt. Så lettvint med pupp, syntes det var et pes med flasker, men det gik seg til etterhvert. Også er det kos med amming synes jeg, og spes. lettvint om natta. Men en fordel med erstatning er at du kan spise det du vil og hvem som helst kan mate babyen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har det vært flaske hele tiden. Pga tøffe omstendigheter under fødsel fikk gutten flaske på sykehuset. Jeg pumpet i 1 mnd og ga mme i tillegg. Etter 1 mnd var det slutt på mm og han har siden fått kun mme.

Jeg skulle gjerne ammet, men sånn gikk det ikke. Jeg følte meg (og til tider fortsatt føler) som en mindreverdig mor fordi jeg ikke produserte melk.

Men det har nå gått bra med mme også. Man kommer inn i rutiner og det er ikke noe styr når man blir vant med det, og ikke har noe valg. Kun mme er i alle fall tusen ganger lettere enn mme og pumping og mm på flaske - for DET er styr!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Emo Fisk

Her sleit vi veldig med amminga, og etter tre tøffe måneder la jeg det på hylla. Er veldig glad for at jeg prøvde, og til tross for at vesla, som nå er ni måneder, bare fikk MM i tre, har ho aldri vært syk. Aner jo ikke om det har noe med det å gjøre, men føles bra.

Ellers her jeg fått ett veldig positivt inntrykk av MMEen vi bruker, og dersom jeg har samme problemene med eventuelle nye barn, så kommer jeg til å gå over fortere. De månedene med stadig prøving var tøffe både for meg og vesla.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tankegangen om å velge bort amming uten å prøve er for meg veldig fremmed. Det er jo hele hensikten med disse puppene jeg har drasset rundt på i mange år. Så jeg forstår ikke helt problemstillingen din. Om det ikke funker med amming, så er det flott at det finnes gode alternativer. Men for meg er og har det alltid vært amming som Plan A og MME som Plan B.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg fekk i alle fall mykje penare brystvorter av å amme! Frå flate til sånn passeleg utståande "frysepuppar" konstant ;)

Hehe, samme her :ler:

Her var det en selvfølge å forsøke å amme. Ammet i åtte måneder, og skulle gjerne holdt på lengre, men da gikk gutten lei samtidig som jeg gikk gjennom en pillekur, så det tok slutt av seg selv, og det var igrunnen greit. Syns det var utrolig lettvint, og ikke minst veldig koselig når vi fikk taket på det.

Til alle dere barnløse som uttaler seg her, så tror jeg at dere vil få en aha-opplevelse når dere blir gravide. Man endrer ofte syn på slike ting iløpet av de ni månedene, hvor man oppdager at man faktisk ønsker å gjøre det aller beste for den som er inni der, selv om det kan bety smerte og plager gjennom en naturlig fødsel eller amming i begynnelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amme!

Fordeler:

- Det er GRATIS!

- Man RASER ned i vekt (og det trengs som oftest, man lagrer en del fett i kroppen i graviditeten nettopp fordi kroppen "vet" at den skal amme, og dette er ikke bare-bare å få av seg)

- Babyen får immunstoffer fra alle sykdommer som du har hatt

- Man reduserer faren for allergier

- Man har maten tilgjengelig hele tiden, når som helst, hvor som helst

- Det får livmoren til å trekke seg raskere sammen - man kan praktisk talt kjenne sammentrekningene mens babyen ammer.

- Det er koselig

- Det er så utrolig lett å bare ta frem puppen om natten når baby er sulten og bare sove videre mens babyen ligger og drikker og koser seg. Kan ikke tenke meg så stress det må være å stå opp om natten og lage flasker.

++++

Det er klart det blir litt mer på mor i begynnelsen når det bare er hun som gir mat til babyen. Men til gjengjeld så kan jo pappaen gjøre andre ting som trengs. Husker jeg lå å ammet på sofaen mye av dagen, mens pappaen kom med nysteikte pannekaker og annen god mat:) Og han tok også seg av mye av bleieskiftingen:)

Men når det er sagt, så var det vanvittig deilig å slutte å amme også. Da var jeg veeeldig klar for å ha puppene for meg selv igjen. Men kjempeglad jeg ammet i 8 mnd og vil gjerne amme så lenge jeg kan denne gangen også.

Jeg slet aldri med noe smerter så kjenner meg overhode ikke igjen i "blødende brystvorter" og andre ting som blir nevnt her.

Puppene mine er også like faste, struttende og fine som før graviditeten (bare en bh-str større :)) Og brystvortene er blitt penere i den grad at de er litt mer synlig. Før var de helt flate....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...