Gå til innhold

Mammaperm, en ferie?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Nei, det er klart at når du har "ferietilstander" i hverdagen føler du ikke noen forskjell på å ha fri fra jobb med barn og ha fri fra jobb med barn. Men jeg håper likevel du setter pris å få leve de fleste andres "ferieliv" i hverdagen -noe annet hadde jo vært synd.

Og nei, jeg personlig ville ikke valgt å kalle noe av dette ferie, ei heller permisjonstiden. MEN jeg poengterer likevel at du motsier deg selv. Man KAN velge å se permisjonen som en svært lang ferie. Småbarnsforeldre i mange andre land ville i alle fall synes vi burde juble tilsvarende for våre permisjonsrettigheter.

Eg vil absolutt ikkje seie ein lev eit "ferieliv" viss ein er heime i permisjon eller er heime med ungar. (er du den brukaren som beskyldte meg for å "leve eit koseliv" kanskje?) Er nok ein grunn til at mange småbarnsforeldre syns det er meir slitsomt å ha permisjon eller ferie med ungane, enn å vere på jobb og ha ungane i bhg. Hugs at ferie er unntakstilstand. Ein lev ikkje som om ein hadde ferie heile tida, om ein er heime med barn.

Du ser på permisjon som ferie, og så gjer du det ikkje likevel? Trur det er du som motseier det sjølv gitt. Eg har heller aldri klaga over norske permisjonrettigheitar. Men å kalle permisjon (eller det å vere heime med ungar, arbeidslaus, ufør eller sjukemeldt) for ferie, blir heilt feil.

Ja, jeg synes det blir helt feil ja. Når jeg sier arbeid mener jeg ytelse mot vederlag. Jobb er en plikt og permisjon er et gode, er vel snarere du som blander kortene her. Hvor lenge må man være borte fra jobb for at det ikke lenger kan kalles ferie? Går det en magisk grense på 5 uker? Kan man kalle pappapermisjonen for ferie da den bare er 10 uker?

Når ein har det å ta seg av barn som jobb, er vel vederlaget at ein får oppdratt ungane sine? ;)

Er ein heime i permisjon med baby, får ein jo vederlag - foreldrepengar. Evnt eingongsstnad om ein ikkje har rett på perm.

Det handlar ikkje om noko vekegrense, men kva som er kvardag og kva som er unntakstilstand. Om du tek ut ferie frå jobben i ei eller fem veker er ikkje poenget. Pappaperm i 10 veker er ikkje ferie, men permisjon ;)

Jeg for min del ville i alle fall ikke gått på jobb om jeg ikke fikk betalt for det. Å ha barn ville jeg derimot betalt for å få. Jobb er altså noe vi yter for en motytelse, mens det å ha barn er noe vi gjør fordi det gir oss glede.

Alle småbarnsforeldre har det jo sånn i FRITIDEN sin. De kaller ikke fritiden sin for "en jobb nr to" likevel, gjør de?

Tja. No er vel heile grunnlaget for debatten her at alle har ulik forståelse av omgrepa ferie, jobb osv, og difor blir det veldig vanskeleg med ein fornuftig diskusjon.

Er ein ikkje arbeidstakar, er det på ein måte greit å poengtere at ein ikkje sit med henda i fanget for det. Difor kallar eg det å vere heime med ungar/permisjon for ein jobb. Om ein har ungane i bhg, slipper ein jo den jobben på dagtid. Kveldane/tida ein ikkje er på arbeid utanfor heimen er jo lik for alle foreldre. Men ein kan jo godt seie at ungane er ein jobb for utearbeidande og. Barnlause kan jo gjere akkurat som dei vil når dei kjem heim frå jobb, slik er det ikkje for dei med ungar.

Når ein er heime med ungar/permisjon, har ein jo på ein måte både alltid og aldri fritid ;)

Videoannonse
Annonse
Gjest AnonymBruker
Skrevet

Eg vil absolutt ikkje seie ein lev eit "ferieliv" viss ein er heime i permisjon eller er heime med ungar. (er du den brukaren som beskyldte meg for å "leve eit koseliv" kanskje?) Er nok ein grunn til at mange småbarnsforeldre syns det er meir slitsomt å ha permisjon eller ferie med ungane, enn å vere på jobb og ha ungane i bhg. Hugs at ferie er unntakstilstand. Ein lev ikkje som om ein hadde ferie heile tida, om ein er heime med barn.

Du ser på permisjon som ferie, og så gjer du det ikkje likevel? Trur det er du som motseier det sjølv gitt. Eg har heller aldri klaga over norske permisjonrettigheitar. Men å kalle permisjon (eller det å vere heime med ungar, arbeidslaus, ufør eller sjukemeldt) for ferie, blir heilt feil.

Når ein har det å ta seg av barn som jobb, er vel vederlaget at ein får oppdratt ungane sine? ;)

Er ein heime i permisjon med baby, får ein jo vederlag - foreldrepengar. Evnt eingongsstnad om ein ikkje har rett på perm.

Det handlar ikkje om noko vekegrense, men kva som er kvardag og kva som er unntakstilstand. Om du tek ut ferie frå jobben i ei eller fem veker er ikkje poenget. Pappaperm i 10 veker er ikkje ferie, men permisjon ;)

Tja. No er vel heile grunnlaget for debatten her at alle har ulik forståelse av omgrepa ferie, jobb osv, og difor blir det veldig vanskeleg med ein fornuftig diskusjon.

Er ein ikkje arbeidstakar, er det på ein måte greit å poengtere at ein ikkje sit med henda i fanget for det. Difor kallar eg det å vere heime med ungar/permisjon for ein jobb. Om ein har ungane i bhg, slipper ein jo den jobben på dagtid. Kveldane/tida ein ikkje er på arbeid utanfor heimen er jo lik for alle foreldre. Men ein kan jo godt seie at ungane er ein jobb for utearbeidande og. Barnlause kan jo gjere akkurat som dei vil når dei kjem heim frå jobb, slik er det ikkje for dei med ungar.

Når ein er heime med ungar/permisjon, har ein jo på ein måte både alltid og aldri fritid ;)

Fritid og alenetid er to forskjellige ting. De som er hjemmeværende er har ALLTID fritid. Unger husarbeid, osv teller ikke for det ansvaret har man enten man jobber eller ikke.

Desuten er det vel ikke tidsperspektivet som bestemmer om man har ferie eller ikke? Dersom man tar seg et år fri fra jobb for å reise jorda rundt har man ikke ferie da? Har lærere ferie, eller kan man ikke regne sommerferien deres som ferie siden den varer to måneder? Kan man kalle pappapermisjonen for ferie siden den bare varer 10 uker?

Må man ligge rett ut uten å løfte en finger for å kunne kalle det ferie? Jeg vet at barn kan være slitsomt men en jobb vil jeg ikke kalle det. I en jobb selger du timer fra din egen fritid, og i de timene står du til andres disposisjon og følger andres regler. Det å ta vare på egne barn er noe helt annet.

Siden du ikke lever et koselig, så lurer jeg på hva som gjør livet ditt så ukoselig? Hva gjør det så ille å være hjemme med egne barn at du ikke koser deg?

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Og Imli: Hva kaller du helger egentlig når de er prikk lik hverdagene? Helgene dine er jo prikk lik andre småbarnsforeldres, men forskjellen er vel at du ser på de som jobb, mens andre koser seg hjemme med barna?

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Her var det visst noen som mener at for å kalle det jobb så må man få lønn for det. OK, jeg kaller det for jobb hvis det må gjøres. F.eks å male mitt eget hus, det er jobb.

Jeg har tvillinger og det var og er fortsatt en jobb. Permisjonstiden var bare grusom slitsom, nesten et mareritt egentlig. Nå har det gått noen år, og nå som vi har sommerferie er det fortsatt forferdelig slitsomt for de krever masse av oss. Når kvelden kommer så er vi voksne helt utslitte, det er mindre slitsomt å være på jobb for å si det mildt. Men sånn er det og de blir større og ting blir lettere.

Men at det er ferie å være hjemme med baby(er), å nei ikke mine ihvertfall.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Her var det visst noen som mener at for å kalle det jobb så må man få lønn for det. OK, jeg kaller det for jobb hvis det må gjøres. F.eks å male mitt eget hus, det er jobb.

Jeg har tvillinger og det var og er fortsatt en jobb. Permisjonstiden var bare grusom slitsom, nesten et mareritt egentlig. Nå har det gått noen år, og nå som vi har sommerferie er det fortsatt forferdelig slitsomt for de krever masse av oss. Når kvelden kommer så er vi voksne helt utslitte, det er mindre slitsomt å være på jobb for å si det mildt. Men sånn er det og de blir større og ting blir lettere.

Men at det er ferie å være hjemme med baby(er), å nei ikke mine ihvertfall.

Jeg skal også jobbe i ferien min, men det er med private ting, og jeg kaller det likevel ferie.

Skrevet

Fritid og alenetid er to forskjellige ting. De som er hjemmeværende er har ALLTID fritid. Unger husarbeid, osv teller ikke for det ansvaret har man enten man jobber eller ikke.

Desuten er det vel ikke tidsperspektivet som bestemmer om man har ferie eller ikke? Dersom man tar seg et år fri fra jobb for å reise jorda rundt har man ikke ferie da? Har lærere ferie, eller kan man ikke regne sommerferien deres som ferie siden den varer to måneder? Kan man kalle pappapermisjonen for ferie siden den bare varer 10 uker?

Må man ligge rett ut uten å løfte en finger for å kunne kalle det ferie? Jeg vet at barn kan være slitsomt men en jobb vil jeg ikke kalle det. I en jobb selger du timer fra din egen fritid, og i de timene står du til andres disposisjon og følger andres regler. Det å ta vare på egne barn er noe helt annet.

Siden du ikke lever et koselig, så lurer jeg på hva som gjør livet ditt så ukoselig? Hva gjør det så ille å være hjemme med egne barn at du ikke koser deg?

Kor har eg skrivi at ferie er lik åleinetid? :klø:

Mengden arbeid med å ta seg av hus og ungar er faktisk ikkje lik om ein er heime- eller utearbeidande. Utearbeidande treng ikkje ta seg av ungane sine på dagtid - det er det barnehagen som gjer. Dessutan blir det faktisk meir husarbeid av å ha folk i huset heile dagen kontra berre ettermiddag/kveld ;)

Det ser ikkje ut som om du les kva eg skriv her. Eg skreiv jo at tidsperspektivet ikkje betyr noko. Klart lærerar har ferie sjlv om dei har lang sumarferie! Kor i all verda har eg skrivi noko anna? Eg kallar ikkje pappaperm ferie nei, det skreiv eg då klart og tydeleg i forrige innlegg? Si meg, treng du briller? Det er ikkje eg som driv og kallar permisjonar for ferie.

Eg meiner at det å ta vare på barn er ein jobb. Er du utearbeidande, lar du barnehageansatte ta seg av denne jobben. Klart, er deifinisjonen din på jobb betalt arbeid kan du vel ikkje kalle det ein jobb, men det er i alle fall ein geskjeft som er både ansvarsfull, slitsom og tidkrevande. Ein kan slett ikkje gjere som ein vil, ungane krev sitt. Ein har ikkje noko lunjspause frå 11 til 11.30 ;)

Igjen, kor har eg skrivi at livet mitt er så ukoseleg? Vis meg det gjerne... Eg prøver berre få fram at å ta seg av ungar ikkje er noko slaraffenliv, slik det kom fram i eit par innlegg (mtp å bruke foreldreperm til å dyrke hobbyar og slappe av). Eg kunne godt tenkt meg å vere ute i arbeid for mi eiga del, og gler meg til den dagen kjem. Men eg trur ungane mine har det best av å vere heime saman med meg dei fyrste åra.

Og Imli: Hva kaller du helger egentlig når de er prikk lik hverdagene? Helgene dine er jo prikk lik andre småbarnsforeldres, men forskjellen er vel at du ser på de som jobb, mens andre koser seg hjemme med barna?

Eh, helg?

At eg kallar det å vere heimearbeidane for ein jobb, står faktisk ikkje i motsetning til å kose seg, enten det er i helg eller kvardag.

Skrevet

Ja, sånn trodde jeg det skulle bli også. Masse tid til hobbyer og fritidssysler. Men ikke én dag har jeg drevet med noe sånt. Men joda, noen kaféturer har det da blitt. Nå jobber jeg igjen, og jeg kan med hånden på hjertet si at det er mye mindre slitsomt å gå på jobb, dog ikke så koselig selvfølgelig ;)

Gjest Gjest
Skrevet

Vi har lovpålagt x antall uker fri fra arbeidsplassen vår, da har vi ferie fra arbeidsplassen, men det betyr likevel ikke at vi har ferie fra hverdagspliktene i hjemmet.

Det er ikke uten grunn at utearbeidende foreldre kalles "dobbeltarbeidende"... det er fordi utearbeidende foreldre har to jobber:

Jobb 1: jobbe på et arbeidssted, med fast arbeidstid 37,5-40 t/u

Jobb 2: ubetalt jobb, hjemmearbeid og "barnepass" av egne barn.

Ferie fra arbeidsplass betyr ikke ferie fra hjemmearbeidet, det betyr at foreldre for en periode på x antall uker er "enkeltarbeidende", at de kun har en jobb i stedet for to.

Skrevet

Vi har lovpålagt x antall uker fri fra arbeidsplassen vår, da har vi ferie fra arbeidsplassen, men det betyr likevel ikke at vi har ferie fra hverdagspliktene i hjemmet.

Det er ikke uten grunn at utearbeidende foreldre kalles "dobbeltarbeidende"... det er fordi utearbeidende foreldre har to jobber:

Jobb 1: jobbe på et arbeidssted, med fast arbeidstid 37,5-40 t/u

Jobb 2: ubetalt jobb, hjemmearbeid og "barnepass" av egne barn.

Ferie fra arbeidsplass betyr ikke ferie fra hjemmearbeidet, det betyr at foreldre for en periode på x antall uker er "enkeltarbeidende", at de kun har en jobb i stedet for to.

Joda, men du må nesten ta med i betraktninga at utearbeidande overlet ungane til bhg når dei er på jobb utanfor heimen, så eg tippar summen blir ganske lik enten ein jobbar heime eller ute.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Joda, men du må nesten ta med i betraktninga at utearbeidande overlet ungane til bhg når dei er på jobb utanfor heimen, så eg tippar summen blir ganske lik enten ein jobbar heime eller ute.

Hvis man ikke har tid til å dyrke hobbyer som hjemmeværende hvordan rekker man da å sitte her?

Skrevet (endret)

Hvis man ikke har tid til å dyrke hobbyer som hjemmeværende hvordan rekker man da å sitte her?

Skreiv vel ikkje at det var meir jobb å vere heimeverande, gjorde eg? Heller ikkje at ein ikkje får tid til hobby. Eller får ein ikkje tid til hobbyar når ein er utearbeidande? Dei fleste har tid til litt hobby/avslapping. Men det blir jo helst når ungane søv. Det gjer i alle fall mine no... Etterpå må eg rydde litt... Lykke til i livet...

Endret av imli
Gjest Gjest
Skrevet

Har jeg sagt noe annet?

Utearbeidende har to jobber, hjemmeværende har én jobb.

Antall samlede arbeidstimer kommer an på stillingsprosent, antall timer i barnehagen, alder på barna, størrelsen på huset, helse... det finnes uendelige variabler, og det er vanskelig å finne en fasit på.

Og for ordens skyld, jeg er hjemmeværende, og ser ikke på det som ferie.

Jeg ser på det slik at jeg er "enkeltarbeidende" i motsetning til de yrkesaktive foreldrene som er "dobbeltarbeidende".

Skrevet

For meg var mammaperm som en ferie. Begge mine har vært "snille" babyer som har sovet mye og klart seg uten for mye selskap.. Altså, de kunne ligge på gulvet i stuen på leketeppet sitt mens jeg leste en bok. Jeg husker at jeg kjedet meg fordi de sov så mye når de var nyfødte...Var jeg på kafe med venninner kunne de gjerne være med og bare sitte på fanget/sitte i vogna og kose seg lenge uten å bli misfornøyde med tilværelsen. Vi førte tidlig inn rutiner på maten etter tips på sykehuset. Ammet i starten hver 3. time, og man kunne stille klokken etter de altså.. Jeg visste nøyaktig når de ble sultne, og var derfor forberedt på at mat alarmen kom til å gå :ler:

Vi stod som regel opp rundt 9 (ammet ved 6 tiden og babyene sovnet igjen, ingen grunn til å stå opp enda..) så jeg var stort sett uthvilt.

Etterhvert som de ble større og mer mobile kom det jo mere utfordringer, da de begynte å klarte, gå, løpe, rote i skuffer.. Allikevel sov begge mine på dagen frem til 3års alderen, og da var jo mammapermisjonen for lengst over. Jeg pleide å pakke inn barna i voksiposen og sette vogna på verandaen, de sovnet på et blunk og jeg kunne bruke tid til meg selv :)

Kusinen min hadde en "helvetes år" som hun selv kaller det da hennes minste var baby, hun hadde kolikk, skrek mye både dag og natt. Ville ikke ligge for seg selv, var stadig i bæresjal eller armene til mor. Nektet å sove i vognen, og hadde generelt vanskeligheter med å sovne -skulle helst sovne på fanget.. Da blir jo permisjonen langt fra noen ferie..

Så for noen er mammapermisjon ferie, for andre er det ikke det...

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Søsern min fikk først en snill en, og så en enda snillere, I dag er de to viltre barnehageunger som kan slite ut enhver. Likevel har søstern et mye mer aktiv sosialt liv og har generellt mye mer energi enn det jeg har. Så det kommer nok ikke bare ann på ungene, men også mye på mammaen.

Skrevet

Jeg synes i allefall permisjonene mine var mye nærmere enn ferie enn jobb.

Har aldri hatt så mye tid til trening osv i tillegg til at ting i huset som tidlere måtte gjøres på kvelden da var gjort på dagtid.

Når man har flere barn er det jo ikke så slitsomt å ta seg av ett alene :jepp:

Vet selvfølgelig at det ikke er slik for alle, men slik var det for meg.

Skrevet

Du må skille på konseptene her og være litt tydeligere. Du bruker ordet "ferie" om to ting: 1) Ha fri fra jobb 2)Slaraffenliv.

FØR man får barn, ferie = fri fra jobb OG slappe av, slaraffenliv.

ETTER man får barn, ferie = fri fra jobb. Punktum ;)

Jeg må si for min del så er det slitsomt at noen trenger meg hele tiden, noe skal gjøres hele tiden som andre har behov for. Jeg elsker ungen min, setter stor pris på at jeg får være sammen med ham så mye i starten, og kanskje enda mer, at den elskede ungen min får ha mamma (og etterhvert pappa) hos seg og ikke fremmede mens han er liten. Men jeg savner samtidig å ha tid til meg selv og det jeg liker å gjøre. Jeg har jobbet litt noen uker nå, og må si det er deilig å komme på jobb og få slappet av litt!! Og jeg har en krevende jobb, men jeg sitter på kontor. Tenk - få sitte i ro i mange timer i strekk...deilig...

Skrevet

Det har vel litt med ambisjonene på hjemmearbeidende også vel? Noen hjemmearbeidende baker alt brød selv, lager avansert middag fra grunnen hver dag, har stort hus som skal holdes i prikkfri orden, stor hage som krever stell, barn som skal ha stell og følges opp. Da tar det mange timer hver dag. Mens utearbeidende nok må redusere ambisjonene litt på hjemmebane da det ikke går rent praktisk å ha 2 fulltidsjobber på samme dag. MEN hvis hjemmearbeidende har omtrent samme ambisjoner som utearbeidende på hjemmebane, så vil jeg si sistnevnte nok får flere arbeidstimer i uka totalt sett.

Skrevet

Nå har jeg vært hjemme i perisjon i ett år med tvillinger, pluss at jeg har en til (som er i bhg på dagtid). Det har IKKE vært ferie, men det har vært mange fine stunder. Jeg gleder meg litt til å komme i jobb igjen hvor jeg kan drikke en kopp kaffe i fred, uten å sitte på nåler for at ungene våkner fra blunden sin akkurat i det jeg setter meg ned for å slappe av litt(vanlig scenario her i huset).

Skrevet

Skal selv gå av med mammapensjon i oktober. Både gleder og gruer meg :) Blir kjempe kos med babyen, men er redd det skal bli for lite for meg å finne på :P Å ta med barn på ferie, som noen snakket om her ser jeg ikke hvordan skal være så ille. Men nå er ikke jeg typen som liker å legge meg ned på stranden og sole meg heller. Ville heller gått etter ungen og passet på mens han/hun utforsker for seg selv for eksempel. Moro å se på:) Gleder meg!

Skrevet

Har jeg sagt noe annet?

Utearbeidende har to jobber, hjemmeværende har én jobb.

Antall samlede arbeidstimer kommer an på stillingsprosent, antall timer i barnehagen, alder på barna, størrelsen på huset, helse... det finnes uendelige variabler, og det er vanskelig å finne en fasit på.

Og for ordens skyld, jeg er hjemmeværende, og ser ikke på det som ferie.

Jeg ser på det slik at jeg er "enkeltarbeidende" i motsetning til de yrkesaktive foreldrene som er "dobbeltarbeidende".

Du skriv fyrst at det ikkje er noko jobb å vere heime med ungar, og så er det plutseleg det allikevel? Eller sit eg og diskuterar med fleire ulike personar her? Hadde vore fint om anonyme stod fram med brukarnamn, og gjester laga seg eit kallenamn, så ein kunne få skilt folk frå kvarandre.

Heimearbeidande foreldre har ein jobb, utearbeidande foreldre har to ja, det er eg einig i. Men jobben til heimearbeidande er jo ikkje noko mindre for det - dei tar seg jo av ungane sine og har det som "jobb" istadetfor å jobbe utanfor heimen og sende ungane i bhg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...