Gå til innhold

Mammaperm, en ferie?

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Viss ein har ungane i bhg, blir det sjølvsagt meir feriefølelse av å ha fri frå jobb og vere heime med ungane, men når det er kvardagen, føles det ikkje slik.

Nei, det er klart at når du har "ferietilstander" i hverdagen føler du ikke noen forskjell på å ha fri fra jobb med barn og ha fri fra jobb med barn. Men jeg håper likevel du setter pris å få leve de fleste andres "ferieliv" i hverdagen -noe annet hadde jo vært synd.

Og nei, jeg personlig ville ikke valgt å kalle noe av dette ferie, ei heller permisjonstiden. MEN jeg poengterer likevel at du motsier deg selv. Man KAN velge å se permisjonen som en svært lang ferie. Småbarnsforeldre i mange andre land ville i alle fall synes vi burde juble tilsvarende for våre permisjonsrettigheter.

Videoannonse
Annonse
Gjest AnonymBruker
Skrevet

Når du er heime i permisjon eller er heimeverande, er jo å ta seg av ungen/ungane jobben din. Er det negativt å omtale ungen som jobb? I så fall, kvifor? Det er jo retteleg ein jobb å ta seg av ungar heile dagen. Det betyr jo ikkje at ein ikkje likar det, eller ikkje er glad i ungane sine. Ein har ingen tidsfristar, men ein er jo "på vakt" 24/7.

Ja, jeg synes det blir helt feil ja. Når jeg sier arbeid mener jeg ytelse mot vederlag. Jobb er en plikt og permisjon er et gode, er vel snarere du som blander kortene her. Hvor lenge må man være borte fra jobb for at det ikke lenger kan kalles ferie? Går det en magisk grense på 5 uker? Kan man kalle pappapermisjonen for ferie da den bare er 10 uker?

Gjest Gjest
Skrevet

Er det negativt å omtale ungen som jobb? I så fall, kvifor?

Jeg for min del ville i alle fall ikke gått på jobb om jeg ikke fikk betalt for det. Å ha barn ville jeg derimot betalt for å få. Jobb er altså noe vi yter for en motytelse, mens det å ha barn er noe vi gjør fordi det gir oss glede.

Det er jo retteleg ein jobb å ta seg av ungar heile dagen. Det betyr jo ikkje at ein ikkje likar det, eller ikkje er glad i ungane sine. Ein har ingen tidsfristar, men ein er jo "på vakt" 24/7.

Alle småbarnsforeldre har det jo sånn i FRITIDEN sin. De kaller ikke fritiden sin for "en jobb nr to" likevel, gjør de?

Gjest adele
Skrevet

Nei, sånn er det ikke å ha ferie med barn. Men man har vel likevel ferie når man har ferie med barn? Eller mener du vi mangler et helt nytt ord her

Har jeg sagt at ferie med barn ikke er ferie?

Da jeg kommenterte innlegget som sammenlignet foreldrepermisjonen med et års ferie, var det fordi vedkommende som skrev det fikk det til å høres ut som hun med "ferie" mente tid til å slappe av og gjøre akkurat hva hun ville (dyrke hobbyer osv.). Og slik er det ikke nødvendigvis å ha foreldrepermisjon.

Gjest Gjest
Skrevet

Da jeg kommenterte innlegget som sammenlignet foreldrepermisjonen med et års ferie, var det fordi vedkommende som skrev det fikk det til å høres ut som hun med "ferie" mente tid til å slappe av og gjøre akkurat hva hun ville (dyrke hobbyer osv.). Og slik er det ikke nødvendigvis å ha foreldrepermisjon.

Nei, men sånn er det jo generelt ikke å ha barn -enten man har ferie eller ei.

Sånn sett tror jeg den personene du siterte har missforstått noe, ja :)

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Det var meg som skrev det. De alle fleste unge sover minst et par timer på dagtid. I hvilkey yre kan du slenge deg på sofaen to timer på dagtid? I hvilket yrke kan du sitte på kafe tre timer med venninner? Eller dra på kjøpesenter i arbedstiden. Dette yrket skulle jeg gjerne hatt....

Dette er bare ting søstern min og andre jeg kjenner gjorde i sin permisjonstid. Klart det finnes unger som skriver konstant, men jeg fikk ikke akkuratt inntrykk av at det gjaldt TS sitt bar.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Nei, men sånn er det jo generelt ikke å ha barn -enten man har ferie eller ei.

Sånn sett tror jeg den personene du siterte har missforstått noe, ja :)

Det var meg hun siterte og jeg har ikke misforstått. For meg er ikke ferie total avslapping. Det er heller det å slippe tidsfrister og at man kan legge opp dagen sin slik man selv ønsker det.

Gjest Gjest
Skrevet

Det var meg hun siterte og jeg har ikke misforstått. For meg er ikke ferie total avslapping. Det er heller det å slippe tidsfrister og at man kan legge opp dagen sin slik man selv ønsker det.

Da er jeg med. Det var det med å legge seg ned med en bok osv jeg mente var en missforståelse.

Ellers ser jeg absolutt poenget ditt i at å slippe å være på jobb er å slippe å være på jobb, enten det heter det ene eller det andre.

Sommerferien min i år ble tilbragt på samme måte som de siste månedene i permisjonstiden.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Merkelig da at folk jeg kjenner som er i permisjon rekker både trilleturer med venninner, kafeturer, trening, shopping, osv. Sånt rekker ikke jeg i arbeidstiden i hvertfall.

Gjest adele
Skrevet

Det var meg som skrev det. De alle fleste unge sover minst et par timer på dagtid. I hvilkey yre kan du slenge deg på sofaen to timer på dagtid? I hvilket yrke kan du sitte på kafe tre timer med venninner? Eller dra på kjøpesenter i arbedstiden. Dette yrket skulle jeg gjerne hatt....

Dette er bare ting søstern min og andre jeg kjenner gjorde i sin permisjonstid. Klart det finnes unger som skriver konstant, men jeg fikk ikke akkuratt inntrykk av at det gjaldt TS sitt bar.

Det er mange, mange babyer som ikke sover to timer på dagtid. Kanskje TS sitt barn gjør det, det vet vi jo ikke, men du generaliserte dette til å gjelde for mammapermisjoner generelt.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Da er jeg med. Det var det med å legge seg ned med en bok osv jeg mente var en missforståelse.

Ellers ser jeg absolutt poenget ditt i at å slippe å være på jobb er å slippe å være på jobb, enten det heter det ene eller det andre.

Sommerferien min i år ble tilbragt på samme måte som de siste månedene i permisjonstiden.

Det jeg skrev var at man IKKE kunne legge seg ned med en bok og en drink når man var på ferie med en toåring og en treåring, men det er da likefullt ferie for det. Ferie og fullstendig fri fra ansvar er to ulike ting. Ferien min går med til flytting og at jeg har tenkt til å passe tantebarna litt, ikke avslappende, men mye friere enn jobb :)

Gjest adele
Skrevet

Merkelig da at folk jeg kjenner som er i permisjon rekker både trilleturer med venninner, kafeturer, trening, shopping, osv. Sånt rekker ikke jeg i arbeidstiden i hvertfall.

Igjen, dette gjelder langt fra alle.

Gjest Gjest
Skrevet

Det er mange, mange babyer som ikke sover to timer på dagtid. Kanskje TS sitt barn gjør det, det vet vi jo ikke, men du generaliserte dette til å gjelde for mammapermisjoner generelt.

Slik jeg leste TSs innlegg var ikke problemet at hun syntes permisjonstiden var for tung slik sett. Men at hun rett og slett hadde behov for å komme seg ut blant folk igjen og få det stimuli hun fikk fra jobb.

Og det har jeg 100% respekt for (selv om jeg er en av dem som støtter synet om at permisjon er en form for "ferie"). Det er da tross alt mange som ikke liker å ha fri fra jobb i det hele tatt, barn eller ikke barn.

Gjest Gjest
Skrevet

Igjen, dette gjelder langt fra alle.

Trening og shopping har det ikke blitt på meg heller, men at man ikke skulle klare verken å få trillet tur eller tatt seg en kaffe synes jeg høres rart ut.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg sa de fleste, men unntak finnes jo alltid. Nå varer jo permisjonen mange måneden, og de fleste kommer inn i en grei rutine etter et par måneder. Ellers er det jo ingen hemmelighet at man blir daff av å gå hjemme, det gjelder så vel arbeidsløse som sykemeldte. Til og med jeg blir daff bare av å ha en fridag, så jeg skjønner godt de som ikke får gjort noe ;) Alternativet til å ha permisjon er å være i full jobb på dagtid + ta seg av barn på ettermidda kveldstid, så da er det nok mest avslappende å være hjemme hele dagen, fremfor å stå opp tidlig, stresse i seg en frokos, levere i barnehage, jobbe 8 timer, stresse for å rekke barnehagen før det stenger, lage middag, legge ungen...

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Slik jeg leste TSs innlegg var ikke problemet at hun syntes permisjonstiden var for tung slik sett. Men at hun rett og slett hadde behov for å komme seg ut blant folk igjen og få det stimuli hun fikk fra jobb.

Og det har jeg 100% respekt for (selv om jeg er en av dem som støtter synet om at permisjon er en form for "ferie"). Det er da tross alt mange som ikke liker å ha fri fra jobb i det hele tatt, barn eller ikke barn.

Ja, første innlegget mitt var jo egentlig myntet på slike som TS, som er heldige å ha snille barn og rekker å kjede seg. Da drømte jeg meg bort og tenkte på alt jeg kunne brukt dagene mine på dersom jeg var hjemme i permisjon og kjedet meg.

Skrevet

Jeg er bare nødt til å kommentere ferie-debatten som har kuppet tråden helt!

Det er da stoooooor forskjell på ferie og permisjon!!

I permisjonstiden er man alene om alt som skal skje med babyen og hjemme i huset mens pappa'n er på jobb! I ferien er man jo TO om alt! Da kan man helt fint lese bok på en solseng mens pappa'n triller en tur, eller han kan ta et slag golf mens mamma'n tar ansvaret!

For de som er to da, vel å merke!

Gjest Coarvi
Skrevet

Ikke vær for sikker på at man kan legge opp dagen sin slik man selv ønsker det - det er ganske mange nybakte foreldre som ender opp med å leve "etter klokka" det første året, fordi hvis man ikke følger rutinene til punkt og prikke sklir hele hverdagen ut (får ikke barnet sove innen det klokkeslettet på dagen er nattesøvnen ødelagt for barnet, og neste dag blir et lite helvete og den type ting).

Syns man skal være forsiktig med å generalisere. For mange føles det å være i foreldreperm som mye tyngre enn å være på jobb. Husk at mange ikke får sove ut på nettene, og når dagene da styres av en liten krabat ender det for mange opp å være så slitsomt at de heller ville forholdt seg til tidsfrister på jobb.

Å kalle foreldreperm for ferie blir derfor helt, helt feil. For noen vil det nok føles som ferie, og flott for dem. Men ikke anta at det vil være en ferie før du faktisk har fått barn, da er sjansen for å bli skuffet ganske stor... ;) Ta det som det kommer, for de fleste er det vanskelig å forutse hvordan foreldrepermen blir før man faktisk er i den.

Skrevet

Permisjonstiden var i hvert fall ikke noen FERIE for meg, var alene med to, og det føltes jammen meg som en jobb ja :jepp: Og ikke hvilken som helst jobb heller,men en veldig slitsom jobb.

Nå derimot er ungene begynt i barnehage, men vi skal nå ha ferie i tre uker. Det blir helt anderledes. Nå er de større, så jeg håper det blir mye kos, men TRAVELT vet jeg at det blir.

Til ts: jeg synes du er fornuftig som gjør det som passer deg og din familie best !!!

Skrevet

Ja, første innlegget mitt var jo egentlig myntet på slike som TS, som er heldige å ha snille barn og rekker å kjede seg. Da drømte jeg meg bort og tenkte på alt jeg kunne brukt dagene mine på dersom jeg var hjemme i permisjon og kjedet meg.

kjedsomhet er ikke det samme som å ikke ha noe å gjøre.

blir litt oppgitt av de som sier "så heldig alle andre er som har tid til på kjede seg, det har ikke jeg".....

når jeg sier at jeg kjeder meg på jobb, så er det fordi jeg ikke oppfatter oppgavene som stimulerende nok.

det kan hende jeg har mer enn nok å gjøre på rent praktisk, men jeg blir ikke utfordret mentalt.

å dytte inn klesvask med den ene hånda mens man skifter bleie med den andre er for meg kjedelig, og over tid vil jeg nok føle det som selvutslettende dersom jeg skulle vært hjemme et helt år.

kjenner MANGE som ikke nødvendigvis har et ekstremt hektisk liv tidsmessig i permisjon, men de oppfatter kanskje tiden med barnet som energikrevende, sikkert mye pga relativt ubegrunnede bekymringer.

andre igjen blir ikke så tappet for energi, kanksje fordi de slapper mer av mentalt.

Den derre typiske "jeg har så mye mer slitsom situasjon enn den, så heldig du er" er jo egentlig bare en annen måte å sette seg selv i en slags offerstilling......"stakkars meg som har et barn som krever endel, derfor er alle andre utakknemlige".

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...