Gjest AnonymBruker Skrevet 8. juli 2010 #1 Skrevet 8. juli 2010 Ser ingen grunn til å dømme folk som ikke trives i mammaperm, men selv synes jeg det høres herlig ut med nesten et års ferie. Mn kan bruke tid på hobbyer, starte prosjekter, kose med ungen, ta seg en lur på dagen og alt dette helt uten dårlig samvittighet. Skulle gjerne hatt mamma permisjon selv jeg, mangler bare ungen...
Gjest imli Skrevet 8. juli 2010 #2 Skrevet 8. juli 2010 Ser ingen grunn til å dømme folk som ikke trives i mammaperm, men selv synes jeg det høres herlig ut med nesten et års ferie. Mn kan bruke tid på hobbyer, starte prosjekter, kose med ungen, ta seg en lur på dagen og alt dette helt uten dårlig samvittighet. Skulle gjerne hatt mamma permisjon selv jeg, mangler bare ungen... Ferie? Ja, utan ungen, så
Gjest adele Skrevet 8. juli 2010 #3 Skrevet 8. juli 2010 Ser ingen grunn til å dømme folk som ikke trives i mammaperm, men selv synes jeg det høres herlig ut med nesten et års ferie. Mn kan bruke tid på hobbyer, starte prosjekter, kose med ungen, ta seg en lur på dagen og alt dette helt uten dårlig samvittighet. Skulle gjerne hatt mamma permisjon selv jeg, mangler bare ungen... Mener du dette, eller er du ironisk? Hvis du virkelig tror at mammapermisjon=ferie, kan du fort gå på en smell...
Gjest AnonymBruker Skrevet 8. juli 2010 #4 Skrevet 8. juli 2010 Ferie? Ja, utan ungen, så Ok, så du har ikke med ungene på ferie? Trodde ferie var å tilbringe tid med familien jeg, og ikke minst barna.
Gjest AnonymBruker Skrevet 8. juli 2010 #5 Skrevet 8. juli 2010 Mener du dette, eller er du ironisk? Hvis du virkelig tror at mammapermisjon=ferie, kan du fort gå på en smell... Er nok heller du som kommer til å gå på en smell dersom du tror ferie=barnefri. Ferie=fri fra jobb Fri fra jobb=tilbringe tid med barna.
Gjest adele Skrevet 8. juli 2010 #6 Skrevet 8. juli 2010 Er nok heller du som kommer til å gå på en smell dersom du tror ferie=barnefri. Ferie=fri fra jobb Fri fra jobb=tilbringe tid med barna. Jeg har barn, og vet både hvordan det er å ha mammapermisjon og ferie med barn. Det var "bruke tid på hobbyer" og "starte prosjekter" jeg reagerte på, det hørtes litt ambisiøst ut
Gjest AnonymBruker Skrevet 8. juli 2010 #7 Skrevet 8. juli 2010 Jeg har barn, og vet både hvordan det er å ha mammapermisjon og ferie med barn. Det var "bruke tid på hobbyer" og "starte prosjekter" jeg reagerte på, det hørtes litt ambisiøst ut Poenget er jo at man får tid til å gjøre ting man ikke får gjort når man er i full jobb. Folk har jo tid til kafe´ f.eks. Det er jo en hobby. Kan neppe være noe problem å sitte å sy litt f.eks mens ungen pludrer ved siden av. Men en del førstegangsforeldre stresser jo som en gang og tror man må ha med et tonn av bagasje for å gå på butikken, og da skjønner jeg at man synes det er slitsomt.
Gjest adele Skrevet 8. juli 2010 #8 Skrevet 8. juli 2010 Poenget er jo at man får tid til å gjøre ting man ikke får gjort når man er i full jobb. Folk har jo tid til kafe´ f.eks. Det er jo en hobby. Kan neppe være noe problem å sitte å sy litt f.eks mens ungen pludrer ved siden av. Men en del førstegangsforeldre stresser jo som en gang og tror man må ha med et tonn av bagasje for å gå på butikken, og da skjønner jeg at man synes det er slitsomt. Noen babyer er rolige og lar mammaen gjøre sine egne ting, andre babyer skriker nesten sammenhengende det første halvåret. Poenget mitt er at det ikke er lurt å planlegge dette og tro at man skal få gjort alt mulig på forhånd, DA kan man gå på en smell når virkeligheten viser seg å bli en helt annen.
Gjest imli Skrevet 8. juli 2010 #9 Skrevet 8. juli 2010 Ok, så du har ikke med ungene på ferie? Trodde ferie var å tilbringe tid med familien jeg, og ikke minst barna. Du forstod vel kanskje kva eg meinte? Poenget var vel at det høyrtes ut i innlegget som om ho som skreiv det (du?) meinte/trudde at mammaperm var eit skikkeleg latmannsliv... Eg er heime med to ungar (tett i alder), og kan love at det er meir slitsomt enn å vere på jobb...
Gjest AnonymBruker Skrevet 8. juli 2010 #10 Skrevet 8. juli 2010 Du forstod vel kanskje kva eg meinte? Poenget var vel at det høyrtes ut i innlegget som om ho som skreiv det (du?) meinte/trudde at mammaperm var eit skikkeleg latmannsliv... Eg er heime med to ungar (tett i alder), og kan love at det er meir slitsomt enn å vere på jobb... Det kommer jo veldig ann på jobben og ungene. Men hvis permisjon ikke er ferie, kan man heller ikke kalle ferie med barn for ferie. Er jo ikke akkuratt sånn at man kan ligge rett ut med en drink og en god bok dersom man er på ferie med en toåring og en treåring heller.
Gjest adele Skrevet 8. juli 2010 #11 Skrevet 8. juli 2010 Det kommer jo veldig ann på jobben og ungene. Men hvis permisjon ikke er ferie, kan man heller ikke kalle ferie med barn for ferie. Er jo ikke akkuratt sånn at man kan ligge rett ut med en drink og en god bok dersom man er på ferie med en toåring og en treåring heller. Nettopp derfor reiser vi ikke på ferie mens ungene er små
Gjest AnonymBruker Skrevet 8. juli 2010 #12 Skrevet 8. juli 2010 Nettopp derfor reiser vi ikke på ferie mens ungene er små Man må da ikke reise bort for å ha ferie. Selv om jeg skal være hjemme og jobbe i ferien min så kaller jeg det da ferie, og gleder meg til å ha fri
Gjest imli Skrevet 8. juli 2010 #13 Skrevet 8. juli 2010 Det kommer jo veldig ann på jobben og ungene. Men hvis permisjon ikke er ferie, kan man heller ikke kalle ferie med barn for ferie. Er jo ikke akkuratt sånn at man kan ligge rett ut med en drink og en god bok dersom man er på ferie med en toåring og en treåring heller. Høyres ut som om du blandar omgrep slik det passar for deg... Ferie er jo pr def fri frå det ein gjer til vanleg (arbeid). Difor kan ikkje permisjon frå jobb kallas ferie. I det fyrste innlegget ditt, blei permisjonen derimot skildra som eit slags evig latmannsliv. Er ein på ferie med ungar, har ein jo ferie, men den ferien er nok ikkje særleg avslappande. Det er ikkje permisjon heime med ungar heller.
Gjest Gjest Skrevet 8. juli 2010 #14 Skrevet 8. juli 2010 Jeg synes det er veldig hyggelig med ferie sammen med barna, jeg. Å tilbringe tid sammen der vi gjør noe annet enn til hverdags. Og selv om jeg har hatt div trøbbel, slik at begynnelsen av permisjonen var en tøff tid, så ble det opplagt mer som en ferie (med små barn -og det er jo alle ferier mens man har små barn ) de siste månedene. Dersom man må ha "barnefri" for å synes man har ferie mens man små barn (ferie i betydningen "ikke må på jobb") synes jeg man går glipp av mye. Det er jo nettopp det å ha tid til å tilbringe tid med barna som er det mest verdifulle for oss å bruke tiden vår på. Derfor kjempet vi også begge om de "verdifulle" permisjonsukene.
Gjest Gjest Skrevet 8. juli 2010 #15 Skrevet 8. juli 2010 Høyres ut som om du blandar omgrep slik det passar for deg... Ferie er jo pr def fri frå det ein gjer til vanleg (arbeid). Difor kan ikkje permisjon frå jobb kallas ferie. Nå motsier du deg selv. Når man har permisjon fra jobb, har man jo fri fra jobb. Altså akkurat det samme som når man har ferie. De fleste av oss legger jo ferien til permisjonstiden (som forlengelse) og merker vel neppe noen forskjell mellom når vi har "ferie" og når vi har "permisjon". Selv om jeg absolutt mener det er "nødvendig" at vi har de permisjonsrettighetene vi har, synes jeg ikke vi må glemme å sette pris på denne. Ikke se den som en selvfølgelighet, men som en ting vi skal være glade for at vi har. I mange andre land har de tross alt ingen slike ordninger. Så selv om jeg heller ikke akkurat ville kalt permisjonen for "ferie", så er det i alle fall en fritid fra jobb. Som jeg mener vi alle bør være takknemlige for at vi har for å gi barna våre en god start. Når noen da ikke liker å ha "ferie i lang tid i strekk" så er det også selvfølgelig helt OK Særlig når man har noen andre som også gjerne vil ta seg av barnet. Så til TS: du høres ut som en helt vanlig kvinne og en god mor.
Gjest adele Skrevet 8. juli 2010 #16 Skrevet 8. juli 2010 Man må da ikke reise bort for å ha ferie. Selv om jeg skal være hjemme og jobbe i ferien min så kaller jeg det da ferie, og gleder meg til å ha fri Det var noen som nevnte "ligge rett ut med en drink og en god bok", og det går ikke sammen med små barn. Jeg er helt enig i at man ikke må reise bort for å ha ferie, vi koser oss hjemme eller sammen med familie.
Gjest imli Skrevet 8. juli 2010 #17 Skrevet 8. juli 2010 Nå motsier du deg selv. Når man har permisjon fra jobb, har man jo fri fra jobb. Altså akkurat det samme som når man har ferie. De fleste av oss legger jo ferien til permisjonstiden (som forlengelse) og merker vel neppe noen forskjell mellom når vi har "ferie" og når vi har "permisjon". Selv om jeg absolutt mener det er "nødvendig" at vi har de permisjonsrettighetene vi har, synes jeg ikke vi må glemme å sette pris på denne. Ikke se den som en selvfølgelighet, men som en ting vi skal være glade for at vi har. I mange andre land har de tross alt ingen slike ordninger. Så selv om jeg heller ikke akkurat ville kalt permisjonen for "ferie", så er det i alle fall en fritid fra jobb. Som jeg mener vi alle bør være takknemlige for at vi har for å gi barna våre en god start. Når noen da ikke liker å ha "ferie i lang tid i strekk" så er det også selvfølgelig helt OK Særlig når man har noen andre som også gjerne vil ta seg av barnet. Så til TS: du høres ut som en helt vanlig kvinne og en god mor. Nei, ein har ikkje ferie frå jobb. Permisjon og ferie er to ulike ting, sjlv om begge inneber at ein er vekke frå jobb. Under permisjon er ein borte for å gjere ein anna jobb, noko ein ikkje er under ferie. Vil du då kalle det å vere sjukemeldt eller å vere uføretrygda for ferie, fordi ein ikkje er på jobb? Ein merkar ikkje forskjell om ein legg til ferie til permisjonstida nei (sjølv om det pr def er to forskjellige ting). Viss ein har ungane i bhg, blir det sjølvsagt meir feriefølelse av å ha fri frå jobb og vere heime med ungane, men når det er kvardagen, føles det ikkje slik.
Gjest Gjest Skrevet 8. juli 2010 #18 Skrevet 8. juli 2010 Det var noen som nevnte "ligge rett ut med en drink og en god bok", og det går ikke sammen med små barn. Nei, sånn er det ikke å ha ferie med barn. Men man har vel likevel ferie når man har ferie med barn? Eller mener du vi mangler et helt nytt ord her
Gjest AnonymBruker Skrevet 8. juli 2010 #19 Skrevet 8. juli 2010 Høyres ut som om du blandar omgrep slik det passar for deg... Ferie er jo pr def fri frå det ein gjer til vanleg (arbeid). Difor kan ikkje permisjon frå jobb kallas ferie. I det fyrste innlegget ditt, blei permisjonen derimot skildra som eit slags evig latmannsliv. Er ein på ferie med ungar, har ein jo ferie, men den ferien er nok ikkje særleg avslappande. Det er ikkje permisjon heime med ungar heller. Ferie er i hvertfall i mine øyne fri fra jobb. At du ser på barna som en jobb betyr ikke at alle andre gjør det. Når man er i permisjon har man ingen tidsfrister å forholde seg til, ingen telefoner som ringer mens du er midt i en kjempekonsentrert oppgave, ingen sure kunder osv.
Gjest imli Skrevet 8. juli 2010 #20 Skrevet 8. juli 2010 Ferie er i hvertfall i mine øyne fri fra jobb. At du ser på barna som en jobb betyr ikke at alle andre gjør det. Når man er i permisjon har man ingen tidsfrister å forholde seg til, ingen telefoner som ringer mens du er midt i en kjempekonsentrert oppgave, ingen sure kunder osv. Når du er heime i permisjon eller er heimeverande, er jo å ta seg av ungen/ungane jobben din. Er det negativt å omtale ungen som jobb? I så fall, kvifor? Det er jo retteleg ein jobb å ta seg av ungar heile dagen. Det betyr jo ikkje at ein ikkje likar det, eller ikkje er glad i ungane sine. Ein har ingen tidsfristar, men ein er jo "på vakt" 24/7.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå