Leanne Skrevet 11. juli 2010 #21 Skrevet 11. juli 2010 Dere som mener at babyer ikke skal døpes, fordi vi ikke skal ta valgene for dem. Dere mener selvsagt også at vi (som kristne foreldre) heller ikke skal oppdra dem i den kristne tro? For det er jo DER valget blir tatt for dem. Det er jo DET som vil forme barnas tro. Klart man som kristen kan oppdra barna sine i den kristne tro. Samtidig tror jeg det er viktig å introdusere barna for at mamma og pappa tror på Gud, mens noen mennesker ikke gjør det. I løpet av barnehagen/skolen vil jo barna få innblikk i andre religioner og trosretninger og vil frem mot konfirmasjonsalder kunne finne ut av hva de selv tror på. Synes ingen har rett til å fremstille sin tro som den eneste riktige ovenfor sine barn. Mine foreldre var ikke kristne og da barneskolen gikk på kirkebesøk før jul fikk ikke jeg være med. Jeg hadde også livssyn i stedet for kristendomsundervisning. Synes dette frarøvet meg en sjanse til å finne ut av hva jeg ville tro. Fikk et veldig anstrengt forhold til det hele.. Selv er jeg ikke kristen, men min datter på 5 har vært veldig opptatt av og nysgjerrig på kriken og Gud det siste året. På julaften tok vi henne med til kirken. Det satte hun veldig pris på, og hun vil gjerne dit igjen sier hun. Så vi kommer nok til å ta en tur til i løpet av sommeren.
Gjest Spinell Skrevet 11. juli 2010 #22 Skrevet 11. juli 2010 Dere som mener at babyer ikke skal døpes, fordi vi ikke skal ta valgene for dem. Dere mener selvsagt også at vi (som kristne foreldre) heller ikke skal oppdra dem i den kristne tro? For det er jo DER valget blir tatt for dem. Det er jo DET som vil forme barnas tro. Det var i alle fall ikke det jeg mente med mitt innlegg. Selvsagt overfører foreldre sine verdier til barna, det er jo en sentral del av det å være forelder. Jeg var kanskje ikke tydelig nok i mitt forrige innlegg, og skal forsøke å presisere. Det som er uforståelig er når ikke-kristne foreldre sier at de på ingen måte kommer til å gi barna en kristen oppdragelse, men likevel velger å døpe barna fordi de skal ha et valg . Da er all logikk og fornuft borte for lenge siden.
Auraya Skrevet 11. juli 2010 #24 Skrevet 11. juli 2010 Dere som mener at babyer ikke skal døpes, fordi vi ikke skal ta valgene for dem. Dere mener selvsagt også at vi (som kristne foreldre) heller ikke skal oppdra dem i den kristne tro? For det er jo DER valget blir tatt for dem. Det er jo DET som vil forme barnas tro. Jeg mener at barnedåp er galt, enten man er kristen eller ei, men det er jo foreldres jobb å også rettlede ungene religiøst sett. Dvs at man kan la ungene delta i varierende grad ut fra alder og interesse i sin egen trosutøvelse, så lenge man også er åpen for å fortelle dem at andre tror på andre ting. Grunnen til at dåpen stiller i en særstilling er at den er ett av de to sakramentene i kristendommen, og dermed er for betydningsfull religiøst sett til at jeg synes det er greit å gjøre med noen som ikke har samtykkemulighet. Dette gjelder for lignende ritualer i alle religioner. Jeg synes også tanken på at spedbarn skal renses for synd er ganske grotesk, og man finner heller ikke noe grunnlag for å døpe barn i bibelen. Jesus døpte bare voksne, og sa også at små barn hører guds rike til. Arvesynd ble først utarbeidet av Augustin, og protestantismen støtter seg til denne definisjonen, selv om DNK prøver å tone det litt ned for å bli mer spiselig ovenfor folk flest.
Jade Skrevet 11. juli 2010 #25 Skrevet 11. juli 2010 Det er mange avgjørelser som tas for barn av foreldrene. Når de blir voksne nok, kan de ta disse avgjørelsene selv.
Gjest WendyClear Skrevet 11. juli 2010 #26 Skrevet 11. juli 2010 Jeg synes dere skal melde dere ut av statskirka om dere ikke er kristne. Hvorfor støtte en religion dere ikke tror på? Og hvorfor melde ungen inn når han/hun ikke skal oppdras etter denne religionen? http://www.kirken.no/?event=doLink&famID=3173
Gjest AnonymBruker Skrevet 11. juli 2010 #27 Skrevet 11. juli 2010 Det er mange avgjørelser som tas for barn av foreldrene. Når de blir voksne nok, kan de ta disse avgjørelsene selv. Ja, men det er også avgjørelser man som forelder ikke har rett til å ta. Jeg mener dåp er en av dem, nettopp pga. det Auraya sier.
Gjest AnonymBruker Skrevet 11. juli 2010 #28 Skrevet 11. juli 2010 Døper du barnet ditt, får det ikke tatt noen avgjørelse selv. Det er irreversibelt, så du har tatt et valg for barnet ditt for resten av dets liv. Det synes jeg ikke er greit.
Gjest imli Skrevet 11. juli 2010 #29 Skrevet 11. juli 2010 Som foreldre tar ein avgjerelser på vegne av barna. Uansett om ein velger å døpe eller ikkje, er det eit val tatt på vegne av barna. Eg syns det er heilt OK å døpe barna. Jesus døpte ikkje berre vaksne, men barn også. Syns folk får bestemme sjølv om dei skal døpe ungane sine eller ikkje, men at dei ikkje vil ta val på vegne av ungane, er ikkje eit godt argument etter mi meining. For det kjem du til å gjere i mange år framover.
Gjest AnonymBruker Skrevet 11. juli 2010 #30 Skrevet 11. juli 2010 Visse ting MÅ man jo velge, mens andre ting kan de få velge selv. Blandt disse er utdanning, trostilhørighet osv. Skjønner virkelig ikke at det skal være noe dårlig argument. Om du kunne velge utdannelse for babyen din som spebarn, ville du gjort det da?
Gjest imli Skrevet 11. juli 2010 #31 Skrevet 11. juli 2010 Det er verkeleg ikkje samanliknbart. Trostilhøyrigheit (eller mangel på sådan ) er jo ein del av kva verdiar ein ynskjer å gi barna sine. Utdanning er noko heilt anna.
Gjest annemor30 Skrevet 11. juli 2010 #32 Skrevet 11. juli 2010 Det er sant, det har jeg faktisk ikke tenkt på. Kjæresten min ble døpt da han var 9-10 år, fordi søstra hans skulle konfirmeres kristelig og heller ikke var døpt. De tok han samme slengen. Er ikke særlig stolt over det nei Sønnen her i huset valgtee humanetisk konf og var IKKE blid for at vi døpte han uten at han fikk bestemme dette selv.. Han er jo da døpt 4 mnd gammel... Angrer på at unga er døpt!
Gjest AnonymBruker Skrevet 11. juli 2010 #33 Skrevet 11. juli 2010 Neida, det går helt fint an å påvirke barnet f.eks. i retning av høyere utdannelse, men ikke VELGE for dem. Samme saken blir det med tro, man kan påvirke, men ikke velge.
Gjest imli Skrevet 11. juli 2010 #34 Skrevet 11. juli 2010 Dåpen er ein del av den påverkninga - for mange
Jade Skrevet 11. juli 2010 #35 Skrevet 11. juli 2010 (endret) Jeg lurer på om det er noen som har blitt døpt mot sin vilje som har fått varige mén av det? Og om det har hindret barnet i å velge en annen trosretning når det ble gammelt nok til å skjønne det. Er det slik at man ikke kommer inn i muslim-himmelen hvis man har blitt døpt i Den norske kirke? Endret 11. juli 2010 av Jade
Gjest AnonymBruker Skrevet 11. juli 2010 #36 Skrevet 11. juli 2010 Er det noen som vet ca hvor mange % som døper barna sine i Norge i dag? Bare lurer, fordi jeg har et klart inntrykk av at de fleste gjør det, mens hver gang temaet er oppe her på kg er et rungende flertall mot det. Jeg er selv tilhenger av dåp, men synes også man bør ha intensjoner om å følge opp det å oppdra barnet etter kristne verdier.
Fluffe Skrevet 11. juli 2010 #37 Skrevet 11. juli 2010 Mamma var smart nok til å ikke døpe noen av oss barna. Takk og lov! Men de sleipe folk klarte søren meg å melde meg inn i seinere tid forde...sukk
Gjest imli Skrevet 11. juli 2010 #38 Skrevet 11. juli 2010 Jeg lurer på om det er noen som har blitt døpt mot sin vilje som har fått varige mén av det? Og om det har hindret barnet i å velge en annen trosretning når det ble gammelt nok til å skjønne det. Er det slik at man ikke kommer inn i muslim-himmelen hvis man har blitt døpt i Den norske kirke? Eg tvilar i alle fall på at ein får varige mén av det Ein står jo heilt fritt til å melde seg ut av DNK og evnt inn i eit anna trossamfunn. Er det noen som vet ca hvor mange % som døper barna sine i Norge i dag? Bare lurer, fordi jeg har et klart inntrykk av at de fleste gjør det, mens hver gang temaet er oppe her på kg er et rungende flertall mot det. Jeg er selv tilhenger av dåp, men synes også man bør ha intensjoner om å følge opp det å oppdra barnet etter kristne verdier. Meiner eg har lest at rundt 80% blir døpt? Så dei fleste gjer det ja, noko eg og har inntrykk av. Men som du påpeiker - på KG er det visst "feil" Noko som vel kan forklaras med at her inne må ein ha ekstremt gode argumenter for alt ein gjer med og for ungane sine
Auraya Skrevet 11. juli 2010 #39 Skrevet 11. juli 2010 Jesus døpte ikkje berre vaksne, men barn også. Kilde? Jeg lurer på om det er noen som har blitt døpt mot sin vilje som har fått varige mén av det? Hva er varige men? Jeg er litt bitter på foreldrene mine for at de døpte meg, det er irreversibelt, og jeg kommer alltid til å være døpt, selv om jeg har meldt meg ut av statskirka og tilhører ett annet trossamfunn, og det har ført til en del vanskelige følelser hos meg i etterkant, selv om jeg godtar at de gjorde det fordi de trodde det var best sånn. På lik linje med jeg er litt bitter for at de presset meg til å velge en annen studieretning enn jeg ønsket på videregående, selv om jeg har fått penset meg inn på ett studiespor jeg ønsket i etterkant, så har det også ført til en del vanskelige følelser. Men det var jo også sånn de trodde det var best, og vi er ikke uvenner pga noe av dette, og de var stort sett supre foreldre, men det stikker litt inni meg hver gang jeg tenker på det, akkurat som med andre feil de gjorde. Kanskje ikke "varige men", men noe som har gitt meg negative følelser knyttet opp mot det, og nok kommer til å gjøre det, resten av livet. Jeg synes at å døpe barna er like håpløst som at jøder og muslimer omskjærer guttebarn. Man blir utsatt for en irreversibel religiøs handling på spedbarnsstadiet, om man bærer ett fysisk eller psykisk merke på det er ikke så stor forskjell. Det er ok å gjøre nødvendige valg på vegne av barna sine, i forhold til valg av barneskole eller medisinsk behandling ved sykdom, men hverken dåp eller omskjæring er nødvendig, og da bør man la det bero til barnet er stort nok til å mene noe selv om det.
Jade Skrevet 11. juli 2010 #40 Skrevet 11. juli 2010 Auraya: Hva slags konsekvenser fikk dåpen for deg, eller hva er du redd for at den kan få? Hvilken religion har du nå? Hvis du ikke tror på Gud, så spiller det vel ikke noe rolle? Da var du bare i et hus når du var baby, fikk noe vann på hodet mens en mann sa et-eller-annet. Hva er irreversibelt med det?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå