Gå til innhold

Parkering på Haukland kostet 40.000,-


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest

Går det virkelig an å være så grådig ???

Kona lå for døden og mannen betalte 40.000,- i parkering for å være hos henne den siste tiden.

Hvem er det som ikke har gjort jobben sin i dette tilfellet ?

a)

Ledelsen ved Haukeland sykehus som ikke har hatt tanker for pårørende når de valgte parkeringsselskap ?

b)

Ledelsen ved Haukeland sykehus som har valgt å se bort fra de pårørende i kampen for å skaffe sykehuset penger ?

c)

Ledelsen ved Haukeland sykehus som har valgt å se bort fra alle muntlige og/eller skriftlige innspill i saken fra andre som så dette problemet tidlig ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Airi Chikako

Går det virkelig an å være så grådig ???

Kona lå for døden og mannen betalte 40.000,- i parkering for å være hos henne den siste tiden.

Hvem er det som ikke har gjort jobben sin i dette tilfellet ?

a)

Ledelsen ved Haukeland sykehus som ikke har hatt tanker for pårørende når de valgte parkeringsselskap ?

b)

Ledelsen ved Haukeland sykehus som har valgt å se bort fra de pårørende i kampen for å skaffe sykehuset penger ?

c)

Ledelsen ved Haukeland sykehus som har valgt å se bort fra alle muntlige og/eller skriftlige innspill i saken fra andre som så dette problemet tidlig ?

Hvem er ansvarlige for parkeringen? Er det en privat aktør?

Endret av Airi Chikako
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem er ansvarlige for parkeringen? Er det en privat aktør?

Det spiller i utgangspunktet ingen rolle. Uansett om det er kommunal eller privat kontroll på p-plassen så er det grunneier, her sykehuset, som fastsetter prisen og hvordan området skal kontrolleres.

Men virker rart at de ikke har rimeligere langtidsparkering der. Er ikke kjent rundt Haukeland, påreørende har kanskje ikke noe annet valg enn å stå på sykehusets plasser?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Det er dessverre ikke bare Haukeland det er slik på. Jeg jobber ved et av de større helseforetakene i landet og får stadig telefoner fra desperate pasienter og pårørende som har betalt i dyre dommer.

En ting er de som betaler for å besøke, en annen sak er pasientene selv som f.eks. skal til undersøkelse. Det skjer mye på et sykehus, og det oppstår fort forsinkelser. Hvor mye skal man da legge på? Og hos oss er parkeringsvaktene der før tiden har løpt ut. Det finnes ingen nåde! Men skal også sies at sykehuset ordner opp i det fleste av sakene når pasienter har fått bot ;) Men parkeringsselskapet gir seg ikke.

Jeg måtte parkere på betalingsplass en gang jeg var på jobb, og fikk sjokk over hvor mye jeg måtte betale. Halvannen time til 60 kroner. Da tenkte jeg virkelig på de som hele tiden må ha bilen dit.

At det må være et system for parkering hos oss skjønner jeg, ellers vil folk parkere der over lengre tid. Men det burde vært mulig å få stemplet inn som pasient og pårørende (når det er over lang tid) - slik at man slapp betale. Dette er en sak vi har diskutert mye på jobb, men ledelsen skal tjene penger.

Litt OT her: Men fra å betale 200 kroner i måneden for parkering på jobb uten garantert plass, gikk prisen opp til 1000 kroner her for noen måneder siden. Og begrunnelsen? Jo de skulle dekke inn en del av det enorme underskuddet :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Jeg brukte vel rundt 25.000 på parkering da moren min lå for døden, måtte ta opp forbrukslån mens jeg ventet på arven, for jeg hadde rett og slett ikke penger. Bodde et godt stykke unna, så akkurat som mannen i artikkelen, følte jeg at det å ta bussen kastet vekk for mye verdifull tid. :tristbla:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke hvordan det er på Haukeland, men på Ullevål sykehus kan man parkere i en av sidegatene rett utforbi- gratis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest AnonymBruker

Det kan man ikke på Haukeland. Der er det få parkeringsmuligheter i nærheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan man ikke på Haukeland. Der er det få parkeringsmuligheter i nærheten.

Man kan parkere ett sted i byen hvor det er gratis, (sannsynligvis litt utenfor byen) og så ta buss til sykehuset.

Er jo en mulighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, Norge på sitt beste. Stakkars sykehusene får så lite pengestøtte fra staten, og da har de ikke råd til å ha "gratis" parkering for besøkende.

Synes dette er noe staten burde se på og gjøre noe med. Det er jo uakseptabelt at man skal betale i dyre dommer for parkering. Vi betaler masse skattepenger, så dette er noe folk burde slippe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, Norge på sitt beste. Stakkars sykehusene får så lite pengestøtte fra staten, og da har de ikke råd til å ha "gratis" parkering for besøkende.

Synes dette er noe staten burde se på og gjøre noe med. Det er jo uakseptabelt at man skal betale i dyre dommer for parkering. Vi betaler masse skattepenger, så dette er noe folk burde slippe.

Om det var gratis å parkere på steder der det ferdes mye folk men med begrensende muligheter for parkering (som et sykehus, f.eks) tror du ikke mange ville utnyttet det?

Parkeringsselskaper er som regel private, så det har ikke noe med "skattepengene" våre å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Jeg er i grunnen enig med de som sier at han heller kunne ha tatt bussen. Jeg forstår at det sikkert tar litt lengre tid, men da kan man ikke komme i ettertid og klage på en gigantregning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Om det var gratis å parkere på steder der det ferdes mye folk men med begrensende muligheter for parkering (som et sykehus, f.eks) tror du ikke mange ville utnyttet det?

Parkeringsselskaper er som regel private, så det har ikke noe med "skattepengene" våre å gjøre.

Da kan jeg fortelle deg at parkeringsselskapene bare forvalter parkeringa for sykehusene. De tar betalt for å passe på plassen, men resten går til sykehusene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest AnonymBruker

Jeg er i grunnen enig med de som sier at han heller kunne ha tatt bussen. Jeg forstår at det sikkert tar litt lengre tid, men da kan man ikke komme i ettertid og klage på en gigantregning.

Det er faktisk en del mennesker som av forskjellige grunner ikke kan ta kollektivt. Særlig gjelder dette eldre og uføre.

Og selv hadde jeg ikke hatt råd til å betale 40 000 kroner for å besøke en døende slektning. Og kollektivt er ikke noe alternativ herfra til det sykehuset mine nærmeste evt. hadde blitt innlagt på dessverre. Og ellers i hverdagen bruker jeg sykkel, kollektivt eller går, men så bor jeg også sånn til i forhold til jobb og alt annet jeg trenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Det er faktisk en del mennesker som av forskjellige grunner ikke kan ta kollektivt. Særlig gjelder dette eldre og uføre.

Det er sant, men det store flertallet er fullt ut i stand til å ta buss om de vil det. Mannen i artikkelen er i stand til å reise kollektivt, men valgte å benytte bil til tross for at parkering koster flesk.

Ja, det er dyrt, og selv skulle jeg gjerne sett at prisene var lavere. Men jeg mener fortsatt at man må kunne stå til ansvar for egne valg. Denne mannen valgte å betale 40.000 i parkering for å kunne tilbringe mer tid med sin kone. Jeg nekter å tro at han ikke hadde andre muligheter. Han kunne parkert bilen i sentrum og tatt bussen til Haukeland; det tar IKKE mange timer ekstra, og kan kunne spart en god del på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Om det var gratis å parkere på steder der det ferdes mye folk men med begrensende muligheter for parkering (som et sykehus, f.eks) tror du ikke mange ville utnyttet det?

Da moren min ble flyttet til Haraldsplass som ligger rett ved siden av Haukeland omtrent, fikk vi pårørende parkeringsbevis slik at vi slapp å betale. På den måten slipper man at folk utnytter det, samtidig som man kan ta betalt fra de som bare skal en kort tur innom.

Dette er nok en situasjon man ikke kan sette seg inn i før man er der. Jeg var knappe 19 år da moren min døde, skulle jeg tatt bussen hadde jeg gått glipp av mange timer sammen med henne hver dag. Dette er ekstremt verdifulle timer når man er i en slik situasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Er det ikke et pasienthotell på Haukeland? Pårørende har også lov til å bo der hvis plass, til en rimelig penge. Da kan man ta drosje opp til sykehuset/hotellet, og slippe unna hele parkeringsstyret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når tok det mange timer med buss til Sykeland Hulkehus? Du skal være bra uheldig om du må vente et kvarter til og fra sentrum, og selve turen tar ikke mange minuttene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Det kan man ikke på Haukeland. Der er det få parkeringsmuligheter i nærheten.

Feil!

Det er masse gratis parkeringsmuligheter i nærområdet, tar 1-2 min å gå om man vi parkere gratis. I området ned mot Brann Stadion/Haukelandshallen/Gimle skole er det masse gratis plasser. Ved Årstad Kirke, Rema 1000 og ved Haraldsplass er det også masse gratis plasser. Men da må man gidde å gå noen meter, og når folk helst vil stå kloss oppi hovedinngangen så blir det vanskelig. Men hvem som helst kan med litt ork og planlegging unngå å bruke tudenvis av kroner på parkering. Ellers er vel Haukeland et av de stedene med best kollektivtilbud i Bergen, så det er mulig å ta bussen når situasjonen ikke er helt akutt.

Men folk er ikke interessert, de vil mye heller klage, klage og klage, for da kan de få litt oppmerksomhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Når tok det mange timer med buss til Sykeland Hulkehus? Du skal være bra uheldig om du må vente et kvarter til og fra sentrum, og selve turen tar ikke mange minuttene?

Er ikke alle pårørende som bor i Bergen sentrum vet du ;) Og dette er et problem over hele landet egentlig. Det er mange pårørende og/eller pasienter som må til universitetssykehusene for adekvat behandling. Og det er faktisk ikke alle som har valg om å ta buss som går hvert kvarter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...