Gå til innhold

barnehageplassen

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg fatter ikke, at at det ikke går ann å skjønne at vi alle har ulik hverdag og ulike familiekonstellasjoner? Og hvorfor det det er så vanskelig å ha forståelse for at andre tar ulike valg enn du selv ??

Og hvorfor bry seg så mye med hva andre velger å gjøre, så lenge man er fornøyd selv ?

Jeg er alene med to barn. De har begynt i barnehage. Det har vært utrolig strevsomt, nesten umenneskelig til tider, å komme seg gjennom det første året, alene med to små. Jeg har full plass til dem, men for tiden så er de der ca 5,5 time pr dag. Disse timene har vært uvurderlige for meg, da får jeg sjans til å slappe litt av, men ikke minst gjøre alt som skal gjøre her hjemme. Matlaging/husarbeid/handling osv osv.

Jeg har ikke begynt å jobbe enda, men som eneforsørger så må man jo på jobb igjen snart. Og da blir det 100% dager i bhg.

Jeg forstår godt at du koser deg hjemme med dattera di, jeg koser meg også med mine barn, men du må skjønne at andres hverdag kan være ulik din egen, og man må ta valg deretter. Å ha ett barn er forresten nesten som ferie, spør du meg.....

Mitt poeng er: Respekter andres valg uten å dømme dem for det, vi vil alle det beste for våre barn.

PS: Mine barn har 4 uker ferie sammen med meg i sommer.

Jeg forstår at vi har anderledes hverdager,men mye av ting vi gjør velger vi selv.

MÅ virkelig huset skinne hver dag? Da hadde jeg heller blåst i husvasken en dag for å ha barna hjemme!

Ja jeg er fordømmende mot deg som VELGER å ha barna i bhg HVER dag når du selv er hjemme!

for jeg fatter ikke hvordan du ønsker det! 1-2 dager i uken ja hvor man tar seg av huset og handler-men hver dag??? Ingen barn har behov for å være i bhg hele uken.

Ja vi er forskjellige og takk for det.

He he,også mener du det er "ferie" å ha 1 barn...

Hvorfor ialle dager får man flere barn da om man ikke orker å ha de hjemme en gang!

Nettopp av denne grunn velger vi å ha kun 1 barn. For jeg har tid og overskudd til å ta meg av henne..

Videoannonse
Annonse
Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg forstår at vi har anderledes hverdager,men mye av ting vi gjør velger vi selv.

MÅ virkelig huset skinne hver dag? Da hadde jeg heller blåst i husvasken en dag for å ha barna hjemme!

Ja jeg er fordømmende mot deg som VELGER å ha barna i bhg HVER dag når du selv er hjemme!

for jeg fatter ikke hvordan du ønsker det! 1-2 dager i uken ja hvor man tar seg av huset og handler-men hver dag??? Ingen barn har behov for å være i bhg hele uken.

Hvorfor ialle dager får man flere barn da om man ikke orker å ha de hjemme en gang!

Nettopp av denne grunn velger vi å ha kun 1 barn. For jeg har tid og overskudd til å ta meg av henne..

Det verste med det er når hjemmeværende lever på en eller annen form for statstøtte (permisjonspenger, trygd, osv osv) samtidig som de har barna fulltid i en subsidiert barnehageplass.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg mener absolutt at barn har godt av å være i barnehagen å lege med andre barn, men 8-9 timer alle hverdager året rundt, er langt over hva som er nødvendig for å dekke sosialiseringsbehovet. Barn som kjeder seg hjemme har mest sannsynlig kjedelige foreldre. Det er slitsomt å aktivisere barn, så jeg skjønner god at man betaler andre for å gjøre det. Hvis barnet kjeder seg hjemme man kan bygge duplo med det, leke med plastilina, bake, bygge en båt i badekaret, osv..bare fantasien setter grenser. Barn liker å leke med andre barn, men de elsker når voksner er med på leken også.

Skrevet

Eg meiner du bør vere litt forsiktig med å vere så dømmande ovanfor andre. Eg veit at Bing feks har tvillingar (noko ho vel neppe valte sjølv) som ho er 100% åleine med. Eg klandrar i alle fall ikkje ho for at ho ynskjer littegrann pusterom i kvardagen, sjølv om eg tilhøyrer dei som meiner ungar har det best heime osv. Dessutan ER det "ferie" å berre ha ein unge å ta seg av, når ein er van med å ha to ;) Det betyr jo ikkje at ein ikkje orkar å ha to, men det er verkeleg noko i uttrykket "ein er som ein og to er som ti".

Å berre få ein unge for å ta seg skikkeleg av den, er jo ditt val, men etter mitt syn vil ein slik praksis skape ein veldig oppmerksomheitskrevande unge. Trur ungar har godt av å aktivisere seg sjølv litt!

Eg meiner absolutt ikkje at (små) ungar har behov for bhg 8-9 timar om dagen, 7 dagar i veka, eg meiner tvert om at ein ideelt sett bør vente til 2,5-3 år før ein sender ungane i bhg. Men eg har forståelse for at andre ser seg nødt til å gjere det annerleis, pga ein masse omstendigheitar som verken du eller eg veit noko om.

Skrevet

Jeg har ikke datteren min i barnehage enda, men hun begynner til høsten. Vi har heldagsplass til henne, men vi har mulighet til å gi henne litt kortere dager, og kommer til å benytte oss av det. Derimot kan jeg si med hånden på hjertet at jeg sikkert kommer til å gjøre andre ting enn bare jobb mens hun er i barnehage. Trene, for eksempel, som jeg ikke har fått tid til så langt. Andre ting som må gjøres og som vesla ikke har noen glede av å være med på. En halvtimes tid til å lese en bok og drikke kaffe i fred. Dette kommer jeg til å gjøre uten dårlig samvittighet, for jeg har faktisk lyst til å ha det bra selv også, og jeg tror vesla kommer til å få utbytte av det hun også.

Dette fordrer selvsagt at hun trives i barnehagen ;)

Skrevet

Eg meiner du bør vere litt forsiktig med å vere så dømmande ovanfor andre. Eg veit at Bing feks har tvillingar (noko ho vel neppe valte sjølv) som ho er 100% åleine med. Eg klandrar i alle fall ikkje ho for at ho ynskjer littegrann pusterom i kvardagen, sjølv om eg tilhøyrer dei som meiner ungar har det best heime osv. Dessutan ER det "ferie" å berre ha ein unge å ta seg av, når ein er van med å ha to ;) Det betyr jo ikkje at ein ikkje orkar å ha to, men det er verkeleg noko i uttrykket "ein er som ein og to er som ti".

Å berre få ein unge for å ta seg skikkeleg av den, er jo ditt val, men etter mitt syn vil ein slik praksis skape ein veldig oppmerksomheitskrevande unge. Trur ungar har godt av å aktivisere seg sjølv litt!

Eg meiner absolutt ikkje at (små) ungar har behov for bhg 8-9 timar om dagen, 7 dagar i veka, eg meiner tvert om at ein ideelt sett bør vente til 2,5-3 år før ein sender ungane i bhg. Men eg har forståelse for at andre ser seg nødt til å gjere det annerleis, pga ein masse omstendigheitar som verken du eller eg veit noko om.

Jeg skjønner det at vi har forskjellige livs situasjoner.

Og at i en slik situasjon du beskriver at mor trenger LITT tid for seg selv..

Men det er forskjell på litt( 1-2 dager i uken) Enn full uke(5 dager)

Det burde man som foreldre i dag klare å være sammen med barna.

Og som sagt fra barna begynner på skolen er de fast borte 5 dager i uken-da kan man jo pleie seg selv så mye man bare vil..

Og det med at mitt barn som er alene og er sammen med meg 2 dager ekstra i uka vil gi en oppmerksomsyk unge er jo like fordømmende ;)

Alt er hvordan man gjør det,mitt barn er veldig flink til å leke for seg selv.

Og vi som har et enebarn må jobbe litt mer for å sørge for positiv blid og omgjengelig barn som ikke blir for bortskjemt. Vi har jo ingen andre barn som "passer" henne og lærer henne opp,det velger vi å gjøre selv.

Skrevet

Det verste med det er når hjemmeværende lever på en eller annen form for statstøtte (permisjonspenger, trygd, osv osv) samtidig som de har barna fulltid i en subsidiert barnehageplass.

Da kan jeg opplyse om at jeg betaler full pris for mine unger i barnehagen. Ingen støtte her i gården.

Skrevet (endret)

Jeg skjønner det at vi har forskjellige livs situasjoner.

Og at i en slik situasjon du beskriver at mor trenger LITT tid for seg selv..

Men det er forskjell på litt( 1-2 dager i uken) Enn full uke(5 dager)

Det burde man som foreldre i dag klare å være sammen med barna.

Og som sagt fra barna begynner på skolen er de fast borte 5 dager i uken-da kan man jo pleie seg selv så mye man bare vil..

Og det med at mitt barn som er alene og er sammen med meg 2 dager ekstra i uka vil gi en oppmerksomsyk unge er jo like fordømmende ;)

Alt er hvordan man gjør det,mitt barn er veldig flink til å leke for seg selv.

Og vi som har et enebarn må jobbe litt mer for å sørge for positiv blid og omgjengelig barn som ikke blir for bortskjemt. Vi har jo ingen andre barn som "passer" henne og lærer henne opp,det velger vi å gjøre selv.

For meg var ikke situasjonen slik at jeg ville ha tid for meg selv.

Jeg var langt, langt nede etter en fødslesdepresjon. Og jeg føler ikke noe behov for å utbrodere min sykehistorie noe mer her, men barnehageplass ble sterkt anbefalt av min lege, min legespeialist og andre i hjelpeapparatet. Et tiltak slik at jeg fikk komme meg på fote igjen, og kunnne ta meg skikkelig av mine barn.

Jeg må ærlig si at din dømmende holdning gjør meg vondt langt inn i sjela. Jeg er så glad jeg ikke traff på deg da jeg var lengst nede.

For empati og forståelse har du i hvert fall ikke. Alt er ikke svart /hvitt.

Endret av Bing
Skrevet

Da kan jeg opplyse om at jeg betaler full pris for mine unger i barnehagen. Ingen støtte her i gården.

Nå er vel alle barnehageplasser subsidierte, slik at det nå bare er maxpris på totusen-og-noe (går utifra at det er det som er ment). Da vi hadde eldstemann i barnehage, betalte vi over 4000 for full plass!!

Skrevet

For meg var ikke situasjonen slik at jeg ville ha tid for meg selv.

Jeg var langt, langt nede etter en fødslesdepresjon. Og jeg føler ikke noe behov for å utbrodere min sykehistorie noe mer her, men barnehageplass ble sterkt anbefalt av min lege, min legespeialist og andre i hjelpeapparatet. Et tiltak slik at jeg fikk komme meg på fote igjen, og kunnne ta meg skikkelig av mine barn.

Jeg må ærlig si at din dømmende holdning gjør meg vondt langt inn i sjela. Jeg er så glad jeg ikke traff på deg da jeg var lengst nede.

For empati og forståelse har du i hvert fall ikke. Alt er ikke svart /hvitt.

Nå blir nå dette en helt uvanlig situasjon!

Har full forståelse for de med en slik situasjon..

Men for de som skriver at de føler de trenger barna i bhg for at de da nyter dagene hjemme for å få unna husvask handling hver dag dag jeg ikke skjønner.

Men som sagt er vi forskjellige..

Men må som sagt poengtere at de med fødselsdepressjoner er jeg glad de har en tilbud å benytte seg av :) Evt andre plager..

Skrevet

Dette har vel i grunnen vært oppe til diskusjon før, men jeg mener det er lenge å vente til ungen er 2,5 -3 år før man sender h*n i barnehage.

Dine barn har jo selskap i hverandre, men gutten min hadde kjedet seg halvt i hjel siden han ikke har søsken og heller ingen andre unger i nærheten til å leke med.

Derfor sendte vi han i barnehage da han var rett over 2 år gammel, og da jeg så hvordan han blomstret så angret jeg på at han ikke hadde fått begynne tidligere.

Vel, nok om det. ;)

Skrevet

Som white lady har vi heller ingen andre unger i nærheten, og jeg kjenner svært få som har barn (jeg er den første i min omgangskrets til å få barn). Jeg ser at datteren min er opptatt av og blir veldig "opphisset" når hun ser eller får være sammen med andre barn, og hun har lyst til å være sammen med dem. Det er klart hun vil være sammen med mamma og pappa også, men det er ikke det samme. Begge deler, sier jeg! Jeg ville nok sikkert hatt deltidsplass om vi hadde hatt mulighet til det økonomisk, men det har vi ikke. Likevel tror jeg hun kommer til å ha det veldig fint i barnehagen.

Skrevet

Eg trur i alle fall mine ungar har det best heime saman med meg. Dei har kvarandre å leike med, og me går i åpen bhg der dei får leike med andre ungar. Men her har me alle ulike meiningar.

Skrevet

Vi bruker barnehagen nesten hver dag, nå jobber vi begge nesten fult, men jeg har fri en dag i uken og da er hun ofte hjemme med meg. hun blir aldri levert i barnehagen før kl halv 11 og hun blir hentet kl halv 4... hun storkoser seg i barnehagen, men vi liker å ta det rolig om morgenen og kose litt før hun leveres, dette er noe jeg selv og min datter liker så synest det er en fin rutine, nå i ferien har hun ferie 3 uker sammen med oss:)

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Du har ungene dine i en privat barnehage som ikke er subsidiert med andre ord?

Skrevet

Du har ungene dine i en privat barnehage som ikke er subsidiert med andre ord?

Jeg tror nok du forsto hva hun mente ;) Alle offentlige barnehager er jo subsidiert, så man betaler "full pris" alle mann.

Skrevet

Private barnehager er også subsidiert. Statsstøtten gis til alle lovlige barnehager, og utgjør mangedobbelt av hva foreldrene betaler.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...