Gå til innhold

barnehageplassen

Fremhevede innlegg

Skrevet

Ja, det virker jo veldig rart. Jeg skjønner jo de som må jobbe på julaften, men det må jo være en veldig trist løsning for både foreldre og barn. Jeg kan ikke skjønne at noen ville levert ungene i barnehagen frivillig på julaften!! Hva skal DET være godt for? :(

De må vel steke ribba eller noe da? :klø: Ikke vet jeg, men jeg vet av erfaring at det blir levert barn i barnehagen også på julaften av foreldre som ikke skal på jobb.

Det er fryktelig trist :(

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her er jeg deltids student og har sønnen min i barnehagen fulltid. Han er der 5 dager i uka, men har kortere dager. Og i sommer så hadde han først en uke ferie, og nå har han 4 uker sammenhengende ferie. Ellers har han fri hele juleferien og påskeferien. Og tar fri dager innimellom for å finne på noe gøy eller ha kosedag med meg.

Han elsker barnehagen, og der får han vært med venner og lekt og kost seg, jeg kan ikke gi han det samme tilbudet hjemme.

Gjest Trådstarter her
Skrevet

Hei

Takker for mange svar. :D

Grunnen til at jeg spurte var at på klubben jeg går i diskuterte vi barnehagen, og når de hadde barna der.

Jeg har ikke barn i bhg når jeg har fri, men dette skapte stor diskusjon, og de andre kunne ikke skjønne hvorfor jeg hadde de hjemme, istedenfor å kose meg alene, eller shoppe eller hva som helst....

Et par av de som er i klubben har fri i 7 uker, men barna får bare 3 uker fri fordi det MÅTTE de ha.Fordi det er en regel i bhg.

Jeg tenker bhg er fordi man er på jobb. ellers så er det jo sånn at når man får barn så er det vel foreldres oppgave å ta seg av de, selv om hus må pusses opp, eller man må handle. eller hva som helst. Det meste lar seg kombinere med barn, selv om ting tar litt lengre tid?

Skrevet

Er det folk som sender barna sine i barnehagen på juleaften?

Tror ikke noen barnehager har åpent på julaften. Ikke noen i vår kommune eller område iallefall.

Selv har jeg barna mine i barnehage og SFO når jeg selv er på jobb. Er jeg ikke på jobb er de som oftest hjemme med meg. Men har hatt en gang eller to der jeg har brukt den ene fridagen min på å gjøre masse ting de ikke har noe glede av. Som å vaske, handle osv. Ser ingenting galt i det. Noen ganger trenger en en dag helt alene :)

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Tror ikke noen barnehager har åpent på julaften.

Her i vår kommune har barnehagene åpent til klokken 12 på julaften. Jeg har selv vært på jobb fra 06.30 til 12.00 på julaften og passet 4 barn (to søskenpar)

Skrevet

I vår kommune er også barnehagen åpen til kl 12 på juleaften, dersom det er behov for det.

Men vi spør alltid på forhånd om foreldrene har behov for juleaften, for om ingen har behov, så stenger vi

Gjest Krizzy
Skrevet

De må vel steke ribba eller noe da? :klø: Ikke vet jeg, men jeg vet av erfaring at det blir levert barn i barnehagen også på julaften av foreldre som ikke skal på jobb.

Det er fryktelig trist :(

Det høres uvirkelig ut. Noen velger å sende barna sine i barnehagen på juleaften, frivillig!

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Det høres uvirkelig ut. Noen velger å sende barna sine i barnehagen på juleaften, frivillig!

Dette er desverre sanheten. Men heldigvis er de som velger å gjøre det i mindretall.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber selv i barnehage som ped.leder og ser mange barn som har godt av litt fridager i blandt, akkurat som foreldre har behov for det. Ja, barna sier de vil i barnehagen, men barn er heller ikke så flinke til å kjenne etter selv når det trenger hvile. Vi har foreldre som sier at det er fint hvis "Per" kan hvile litt i dag for han er så sliten, mens mor/far har en fridag selv. Vi får ikke en 3 åring til å hvile hvis det ikke vil det når det er 23 andre barn rundt!

En gang i blandt unner jeg selvfølgelig foreldre å ha en dag for seg selv, det skulle bare mangle. Men ferie det trenger vi alle, både unge og gamle. At det er regler for at barn i barnehage må ha 4 uker ferie i løpet av et bhg år det er bra, for det finnes de foreldre som aldri gir ungen sin en fridag hvis de ikke må. Vi må til og med krangle med noen foreldre om de 3 ukene ferie de må ha om sommeren, og det er de ressurssterke foreldrene som er verst! Men som sagt, det er noen og de er i mindretall.

Jeg har mange tanker rundt dette temaet, da jeg ser mye rart i barnehagen. Men jeg er også betalt for å være på jobb uansett om det er 4 barn eller 24 barn på avdelingen så i det store og det hele bryr jeg meg lite om dette med foreldre som er hjemme mens barna er i bhg, så lenge barna får den ferien de er lovpålagt.(Men jeg unner disse små og uskyldige barna en fridag i blandt) ;)

Skrevet

Som brukaren over skriv - at ungane seier dei vil i bhg treng ikkje bety så mykje (med mindre det er snakk om ungar som ikkje har det bra heime sjølvsagt). Eg meiner at alle ungar bør ha lovfesta rett til sumarferie, akkurat som arbeidstakarar. Det skulle då berre mangle!

Skrevet

Eg meiner at alle ungar bør ha lovfesta rett til sumarferie, akkurat som arbeidstakarar. Det skulle då berre mangle!

Barn har lovfestet rett til sommerferie, 3 uker og de skal helst være sammenhengende.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker bhg er fordi man er på jobb. ellers så er det jo sånn at når man får barn så er det vel foreldres oppgave å ta seg av de, selv om hus må pusses opp, eller man må handle. eller hva som helst. Det meste lar seg kombinere med barn, selv om ting tar litt lengre tid?

Jeg er student og har mulighet til å ha barna mine mere hjemme, men de går fulltid. Jeg kunne jo ha hatt de hjemme noen dager, men de kjeder seg hjemme rett og slett. De blir hentet tidligere da, når jeg har mulighet til det.

Jeg handler som regel rett før jeg jeg henter (folk her inne klager jo på foreldre som har med barn i butikken også), for det er enklest. Å pusse opp med små barn i huset er umulig her, det meste klarer vi selvfølgelig, men de trives i bhg og jeg har ikke dårlig samvittighet for å ha de i bhg hver dag.

De har ferier og er selvsagt ikke i bhg på julaften.

Skrevet

Barn har lovfestet rett til sommerferie, 3 uker og de skal helst være sammenhengende.

Etter kva eg har forstått, så har dei ikkje det. Høyrte ein sak om det på nyheitene for eit par dagar sida. Var visst opp til kvar kommune/bhg.

Skrevet

Barn har selvfølgelig også lovfestet rett til ferie. Skulle bare mangle, spør du meg. De skal ha 4 uker i løpet av året, og da helst 3 sammenhengende uker på sommeren.

Ser flere sier dette, men det er faktisk helt feil. Det finnes ikke noen lovtekst som sier dette. Derimot har mange barnehager det i sine vedtekter, og mange kommuner har det i sine opptaksbetingelser. Men det finnes kommuner/barnehager der det er fullt mulig å levere barna 5 dager i uken, 52 uker i året. Det har - som nevnt over - nettopp vært litt snakk om dette politisk. Partene står mot hverandre, noen mener det skal være påkrevd ferie, andre mener foreldrene må styre dette fritt.

Jeg lurer litt på hvorfor dere reagerer på at barna er i barnehagen når foreldrene ikke er på jobb?

Ser av diskusjonen at foreldre som har jobb-fri mens barna er i barnehagen får dårlig skussmål av barnehage-ansatte, og at mange mener de bør ha dårlig samvittighet. Jeg lurer på hvorfor?

Er det virkelig bare fast arbeid som godkjent grunn til at barna passes av andre?

Hva om man skal male huset? Ta seg av sin gamle mor? Pleie seg selv? Få tid til å hvile helt helt alene? Planlegge bryllup? Handle uten å dra med seg utslitte unger rundt i kjøpesentre? Eller noe helt annet?

Jeg har ikke det minste dårlig samvittighet for å ikke styrte rett fra jobb til barnehagen for å hente. Jeg handler først, så slipper ungene butikken. Jeg drar hjem og tar en kopp kaffe, skifter gir og planlegger middag. Og har jeg en fridag, hender det jeg trenger å ha den alene. Gjør det meg til en dårlig forelder i deres øyne?

Ikke at det betyr noe, for jeg VET hva jeg trenger, og hva familien trenger. Men jeg kjenner jeg blir ørlite irritert av å tenke på at jeg blir dømt av kjente og ukjente som ser meg på café midt i barnehagetiden...

Skrevet

Eg har i alle fall aldri skrivi noko om at ein MÅ ha barna heime med ein gong ein sjølv er heime frå jobb, men eg vil anta dei fleste er einig i at ungar og bør ha sumarferie, uansett kor godt dei likar seg i barnehagen? Høyrer om ungar som er i barnehage heile sumaren, og lurar då på kva foreldra gjer i tre veker som er så viktig/slitsomt/vanskeleg at dei ikkje kan ha ungane heime? At dei ikkje kan ta ferie(som ein politiker påstod), er berre tull. Arbeidstakarar har krav på 3 veker ferie om sumaren. Driv ein for seg sjølv, er det annerleis, men litt ferie greier ein vel å leggje opp til uansett. Syns verkeleg det er lavmål av foreldra å sende ungane i bhg kvar dag, heile sumaren!

Skrevet

Jeg lurer litt på hvorfor dere reagerer på at barna er i barnehagen når foreldrene ikke er på jobb?

Ser av diskusjonen at foreldre som har jobb-fri mens barna er i barnehagen får dårlig skussmål av barnehage-ansatte, og at mange mener de bør ha dårlig samvittighet. Jeg lurer på hvorfor?

Er det virkelig bare fast arbeid som godkjent grunn til at barna passes av andre?

Jeg tror ingen reagerer på at barna er i barnehagen når foreldrene ikke er på jobb, noen dager trenger foreldre også litt tid for seg selv eller de må gjøre kjedelige ærend som går lettere uten barn. Men det jeg som førskolelærer reagerer på er foreldre som f.eks jobber 60% (har fri 2 dager i uken hele året) og at barna er i barnehagen hver dag hele uken- alltid. Samme med mødre i barselpermisjon, jeg skjønner at man vil være alene med babyen de fleste dager, men en og annen dag kan vel storebror/søster også få være hjemme?

Jeg har selv fri en dag i uka og mine barn har fri noen ganger, men ikke alltid. Hender jeg bruker dagen til trening, shopping, lunsj på cafe, husarbeid eller bare lese en god bok ute i solen.. Barna har jo sjelden lange dager når jeg har fri, men når jeg henter de ved 3 tiden og har dødsdårlig samvittighet for at jeg kommer så sent - blir eldste sur for at jeg kommer alt for tidlig!!! :ler:

I sommer har barna 7 uker ferie, og jeg har 3 sammen med de. De er noen uker hos besteforeldre og noen hos pappa også.

Jeg trodde forøvrig at barn hadde lovfestet rett på ferie jeg, men finner ingenting når jeg googler det. Da gjelder det vel ikke overalt da, men i barnehagen hvor jeg jobber skal de ha 4 uker ferie i løpet av året og 3 på sommeren. Derfor er det betalingsfri måned i juli, så tror de fleste barnehager med gratis måned i juli har vedtekter angående ferieuttak.

Skrevet

Jeg er hjemme i permisjon nå og storebror har full plass barnehagen. Når det er sagt er det mest for å ha valgmuligheten. Jeg henter han stort sett i 3 tida, han er bare 2 så vi synes det er greit for han å ha litt korte dager. Er en dag jeg var borte og Kjære ikke fikk hentet han før etter 4. Da var han tydelig sliten og hang over Kjæres skulder når han bar han hjem selv om han var blitt levert sent av meg og egentlig ikke hadde noe lenger dag enn vanlig.

Storebror har ferie når faren har ferie. Dvs 4 uker nå i sommer, jul og påske. Ellers har han gjerne fri hvis vi finner på noe. (som er litt lettere nå som jeg er i permisjon) Så han har vel bare hatt en full uke i løpet av mai og juni.

Klart det er deilig med en fridag uten barn av og til, vi har heldigvis besteforeldre som gjerne stiller opp hvis vi trenger det.

Skrevet

Ser flere sier dette, men det er faktisk helt feil. Det finnes ikke noen lovtekst som sier dette. Derimot har mange barnehager det i sine vedtekter, og mange kommuner har det i sine opptaksbetingelser. Men det finnes kommuner/barnehager der det er fullt mulig å levere barna 5 dager i uken, 52 uker i året. Det har - som nevnt over - nettopp vært litt snakk om dette politisk. Partene står mot hverandre, noen mener det skal være påkrevd ferie, andre mener foreldrene må styre dette fritt.

Hva om man skal male huset? Ta seg av sin gamle mor? Pleie seg selv? Få tid til å hvile helt helt alene? Planlegge bryllup? Handle uten å dra med seg utslitte unger rundt i kjøpesentre? Eller noe helt annet?

Jeg har ikke det minste dårlig samvittighet for å ikke styrte rett fra jobb til barnehagen for å hente. Jeg handler først, så slipper ungene butikken. Jeg drar hjem og tar en kopp kaffe, skifter gir og planlegger middag. Og har jeg en fridag, hender det jeg trenger å ha den alene. Gjør det meg til en dårlig forelder i deres øyne?

Ikke at det betyr noe, for jeg VET hva jeg trenger, og hva familien trenger. Men jeg kjenner jeg blir ørlite irritert av å tenke på at jeg blir dømt av kjente og ukjente som ser meg på café midt i barnehagetiden...

:Nikke: Må bare skrive under her!

En annen ting er jo at barna kanskje synes det er kjedelig å være hjemme, at de ikke har noen lekekamerater i nærheten som er hjemme på dagtid, og at de gjerne vil møte vennene sine som går i barnehagen?

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg må bare kommentere en liten ting: Mange av dere skriver at barna deres kjeder seg når de er hjemme. Har dere da barna i barnehagen 5 dager i uken for at dere skal slippe å gjøre noe sammen med de? Sånn: nå har jeg vel kastet en ny brannfakkel inn i diskusjonen :skratte:

Skrevet

Jeg må bare kommentere en liten ting: Mange av dere skriver at barna deres kjeder seg når de er hjemme. Har dere da barna i barnehagen 5 dager i uken for at dere skal slippe å gjøre noe sammen med de? Sånn: nå har jeg vel kastet en ny brannfakkel inn i diskusjonen :skratte:

Må innrømme at den same tanken slo meg...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...