Gjest Elfrida i.i. Skrevet 7. juli 2010 #41 Skrevet 7. juli 2010 Jeg må bare kommentere en liten ting: Mange av dere skriver at barna deres kjeder seg når de er hjemme. Har dere da barna i barnehagen 5 dager i uken for at dere skal slippe å gjøre noe sammen med de? Nei, det er vel heller for at barna skal kunne leke med andre barn. Det å leke med mamma og pappa hele dagen er rett og slett ikke det samme, uansett hvor lekne og morsomme foreldrene er. Barn trenger flere mennesker i livet sitt enn bare mamma og pappa, de trenger blant annet å bryne seg på andre barn.
Gjest AnonymBruker Skrevet 7. juli 2010 #42 Skrevet 7. juli 2010 Trenger ikke barna å være sammen med foreldrene da? Å hvor har det blitt av: Det er sundt å kjede seg for da settes fantasien i sving?
Gjest imli Skrevet 7. juli 2010 #43 Skrevet 7. juli 2010 Trenger ikke barna å være sammen med foreldrene da? Å hvor har det blitt av: Det er sundt å kjede seg for da settes fantasien i sving? Signerar igjen...
Knøttet Skrevet 7. juli 2010 #44 Skrevet 7. juli 2010 Trenger ikke barna å være sammen med foreldrene da? Å hvor har det blitt av: Det er sundt å kjede seg for da settes fantasien i sving? En mellomting er fint: leke med andre barn, kjede seg, og være sammen med foreldrene.
Leanne Skrevet 7. juli 2010 #45 Skrevet 7. juli 2010 En mellomting er fint: leke med andre barn, kjede seg, og være sammen med foreldrene.
Sissan Skrevet 7. juli 2010 #46 Skrevet 7. juli 2010 Jeg vil nok si at de fleste barn har godt av å være sammen med foreldrene sine. Når foreldrene betaler full plass i barnehagen, syns jeg imidlertid de selv bør kunne velge å bruke den uavhengig av hva de selv har for aktiviteter. Om foreldrene jobber fullt eller halvt eller ikke, syns jeg også må være deres valg. Jeg syns også det kommer litt an på hvor gamle barna er. For to-åringen er det godt å være ekstra hjemme når det er mulig, få en pause. Men de er nok ikke så flinke til å "kjede seg", som dere kaller det. 6-åringen derimot vil nok ofte foretrekke et sted med mange jevngamle fremfor å være hjemme som den eneste i gata, og med foreldre som "lekekamerater". Det er iallefall min erfaring, men skal ikke generalisere den. Hos oss går det en gutt som ikke har sommerferie utover de ukene barnehagen er stengt. Vet mange foreldre (ikke ansatte) reagerer på det, og syns synd på ham. Det er de som ikke oppdager at han er borte hele februar og mars - da reiser hele familien hans på langtur, han får mer avbrekk enn de fleste ungene. Det er ikke alltid man ser hele bildet.
Gjest Sint Skrevet 8. juli 2010 #47 Skrevet 8. juli 2010 Etter å ha lest denne tråden må jeg si at jeg blir mer skremt av hvor dømmende folk er ovenfor andre, enn hvor mye noen barn er i barnehagen. Anonym bruker som jobber i barnehage, Imli og dere som reagerer på at barn er i barnehagen på julaften, ser dere ikke at folker forksjellige?? Anonym bruker: Selv om du bor på en liten plass, vet du ALT om disse menneskene? Vet du om alle evt problemer de har hjemme, om de pusser opp huset, sykdommer de evt har, nærpersoner de kanskje må hjelpe, vold, rus og alkoholmisbruk i hjemmet etc etc...?? Imli: Hvorfor skal barnet absolutt har sommerferie?? Søsteren min er alenemor med to barn, hun studerer og jobber hele sommeren gjennom for å kunne tjene penger slik at hun slipper å ta opp så mye studielån. Ja, det er en prioritering hun gjør nå, for å kunne gi barna det hun føler er riktig om noen år. Barna har ferie andre deler av året, leveres ofte sent og hentes tidlig, men likevel føler du at du kan sitte her å dømme henne (og mange med henne) fordi hun ikke gjør ting akkurat som du mener er riktig... Dere som ragerer på at barna er i barnehagen på julaften: Hva om foreldrene jobber så mye i tiden før jul at de ikke er fedig med forbredelsene? De kan innebære en tur på kjøpesenteret for å kjøpe siste julegaver, vaske hus, lage mat, besøke gamle pleietrengene tanter eller så enkelt som at man ikke har samme tradisjoner rundt denne høytiden som "alle" andre har. Selv kommer jeg fra et hjem der jula ikke var noe spesielt, vi feiret sjelden hverken den eller bursdager siden foreldrne våre ikke ønsket å prioritere det. Det var deres utfra deres tro. Hva slags rett har dere til å dømme dem?? Nei folkens, på tide å innse at alle ikke er like og at det ofte er mye man ikke vet om alle andre...
litle_my Skrevet 8. juli 2010 #48 Skrevet 8. juli 2010 Dere som ragerer på at barna er i barnehagen på julaften: Hva om foreldrene jobber så mye i tiden før jul at de ikke er fedig med forbredelsene? De kan innebære en tur på kjøpesenteret for å kjøpe siste julegaver, vaske hus, lage mat, besøke gamle pleietrengene tanter eller så enkelt som at man ikke har samme tradisjoner rundt denne høytiden som "alle" andre har. Selv kommer jeg fra et hjem der jula ikke var noe spesielt, vi feiret sjelden hverken den eller bursdager siden foreldrne våre ikke ønsket å prioritere det. Det var deres utfra deres tro. Hva slags rett har dere til å dømme dem?? Nei folkens, på tide å innse at alle ikke er like og at det ofte er mye man ikke vet om alle andre... Så glad jeg er for at du skriver dette! Må innrømme at den tanken om jula slo meg også; kanskje betyr ikke jula noen ting, eller kanskje må foreldrene på et "pliktbesøk" på sykehjemmet? (Og tro meg; en avdeling med f.eks. utagerende demente er ikke alltid den plassen du ønsker at en liten unge skal være på julaften!) Dessuten; julaften er faktisk en helt vanlig arbeidsdag fram til klokka 15.
Gjest imli Skrevet 8. juli 2010 #49 Skrevet 8. juli 2010 No er det faktisk slik at dei aller fleste ynskjer sumarferie, og arbeidstakarar har krav på tre veker sumarferie. Det er rimeleg innarbeida i folk at ein ynskjer ferie om sumaren. Difor syns eg det blir feil at vaksne skal ha rett på sumarferie, men ikkje barn. Om ein jobbar heile sumaren og har ferie på eit anna tidspunkt, er ein ting, men det finnes folk som har sumarferie sjølv, men sender ungane i barnehagen, for "dei likar seg jo så godt der" Ang jul, så har ikkje eg skrivi noko om det (men "merkeleg" nok er det berre mitt namn som blir nevnt, rart det der gitt!), men syns generelt det er trist med ungar som må i bhg julaften. Dei aller aller fleste ungar gler seg vanvittig til jul, og for dei, så er ikkje julaften "ein vanleg arbeidsdag". Er det snakk om personar med anna religion, som ikkje feirar jul, er det ein ting, men fleirtalet gjer faktisk det...
Sissan Skrevet 8. juli 2010 #50 Skrevet 8. juli 2010 Flertallet gir vel ungene sine sommerferie også? Og flertallet har vel ungene sine hjemme i juleferien? Sånn er det i allefall i vår barnehage. De som ikke har det som flertallet har som regel en grunn. Og det er ikke opp til andre å vurdere om den er "gyldig".
Gjest imli Skrevet 8. juli 2010 #51 Skrevet 8. juli 2010 Ein kan vel ha ein meining om det for det? Hovudpoenget mitt er i alle fall at eg syns det er feil at vaksne har krav på ferie, men ikkje ungar.
Gjest AnneShirley Skrevet 8. juli 2010 #52 Skrevet 8. juli 2010 Hovudpoenget mitt er i alle fall at eg syns det er feil at vaksne har krav på ferie, men ikkje ungar. Det har de da? Jeg trodde i alle fall man var pålagt å ta barna ut av barnehagen i 3 uker sammenhengende i løpet av sommeren?? Jeg synes forøvrig det burde være mulig å skille mellom hva som er idealet og hva enkelte av og til må gjøre for å få ting til å henge sammen.
Gjest imli Skrevet 8. juli 2010 #53 Skrevet 8. juli 2010 Det har de da? Jeg trodde i alle fall man var pålagt å ta barna ut av barnehagen i 3 uker sammenhengende i løpet av sommeren?? Jeg synes forøvrig det burde være mulig å skille mellom hva som er idealet og hva enkelte av og til må gjøre for å få ting til å henge sammen. Viss du tittar litt lenger opp i tråden, så viser det seg at det har dei ikkje. Det er opp til kva enkelt kommune/bhg. Eg forstår at folk innimellom må gjere litt utradisjonelle val her, men det går jo, som du seier an å ha ein meining om kva som er idealet for det. (Gratulere med ny baby på veg, forresten )
Jade Skrevet 8. juli 2010 #54 Skrevet 8. juli 2010 For meg virker det veldig trist at noen barn må være på SFO/barnehage på julaften når foreldrene ikke jobber da. Men så tenker jeg meg om, og det er ikke alle som har så fine julaftener som jeg alltid har hatt... Noen har det gjerne bedre på SFO/barnehage den dagen + andre grunner vi ikke vet om, som ikke nødvendigvis betyr at de ikke har det bra hjemme.
Gjest siw Skrevet 10. juli 2010 #55 Skrevet 10. juli 2010 For å fyre skikkelig oppunder,for det vet jeg at jeg gjør nå-men her kommer min mening: Jeg syntes det er skikkelig egoistisk å ha barna 100 % i barnehage om man ikke jobber fullt! Og jeg fatter heller ikke at dere vil det... Jeg jobber selv 60 % nå mens min datter er ung(2,5)for å kunne ha mer tid til henne. Hun er alltid hjemme 2 dager i uken med meg,hun har ingen andre søsken,det er kun hun og meg. Vi nyter lange frokoster i pysjen,sykkelturer i skog og mark,shoppingturer som både mor og datter liker hvor vi da tar en bedre lunch,eller vi finner på noe med andre barn og voksne. Noen dager bare nyter hun å sitte for seg selv på rommet og leke. Barn TRENGER rolige dager like mye som vi gjør. Det kunne aldri falt meg inn å tatt en "fridag" uten henne,da vi koser oss masse sammen! Og derfor fatter jeg ikke hvordan andre mødre klarer å gjøre dette... Barna er jo bare små en viss tid! Når de begynner på skolen blir de jo borte hver dag,da kan vi helle benytte oss av en dag alene.. Og "unnskyldningen" med at barna heller vil være i bhg enn å være hjemme hadde jeg aldri turt å si en gang! Barna deres trives ikke i deres selskap da eller? Og for å ha sagt det,så gjelder dette de som regelmessig gjør dette-ikke de som en gang i blant tar en dag fri alene...
Gjest Gjesteline Skrevet 10. juli 2010 #56 Skrevet 10. juli 2010 Jeg mener også at det burde være krav til sammenhengende ferie for barnehagebarn. Utover det tror jeg folk har mange grunner (som vi ikke nødvendigvis kjenner) til å benytte seg av barnehageplassen som de vil. Jeg personlig ville nok ikke hatt et barn under to-tre år konsekvent 100% i barnehagen dersom jeg selv jobbet redusert. For eldre barn tror jeg det ville blitt en glidende overgang. Da øker behovet for å bryne seg sosialt på andre unger såpass mye at jeg kunne vurdert å ha ungen i barnehage selv om jeg var hjemme. Her kommer forøvrig en mulig avsporing: Når jeg tenker tilbake på min egen barndom på åttitallet var det ikke slik at barn i fire-seksårsalderen nødvendigvis hadde så mye tettere oppfølging av sine foreldre enn de som gikk i barnehagen. På den tida ble man stort sett lempet ut sammen med de andre ungene som også var hjemme, med beskjed om å finne på noe. Klart det hendte man var med å handle inn til middag, eller måtte være med å vaske kjøkkengulvet - men jeg tror det var de færreste som hadde foreldre hvis fulltidsjobb var å sosialisere og stimulere ungene sine. Stimulansen og sosialiseringen på dagtid ble i det alt vesentlige ivaretatt av andre unger. Disse barnefellesskapene er i dag nesten utelukkende å finne i barnehagen.
Bing Skrevet 10. juli 2010 #57 Skrevet 10. juli 2010 (endret) For å fyre skikkelig oppunder,for det vet jeg at jeg gjør nå-men her kommer min mening: Jeg syntes det er skikkelig egoistisk å ha barna 100 % i barnehage om man ikke jobber fullt! Og jeg fatter heller ikke at dere vil det... Jeg jobber selv 60 % nå mens min datter er ung(2,5)for å kunne ha mer tid til henne. Hun er alltid hjemme 2 dager i uken med meg,hun har ingen andre søsken,det er kun hun og meg. Vi nyter lange frokoster i pysjen,sykkelturer i skog og mark,shoppingturer som både mor og datter liker hvor vi da tar en bedre lunch,eller vi finner på noe med andre barn og voksne. Noen dager bare nyter hun å sitte for seg selv på rommet og leke. Barn TRENGER rolige dager like mye som vi gjør. Det kunne aldri falt meg inn å tatt en "fridag" uten henne,da vi koser oss masse sammen! Og derfor fatter jeg ikke hvordan andre mødre klarer å gjøre dette... Barna er jo bare små en viss tid! Når de begynner på skolen blir de jo borte hver dag,da kan vi helle benytte oss av en dag alene.. Og "unnskyldningen" med at barna heller vil være i bhg enn å være hjemme hadde jeg aldri turt å si en gang! Barna deres trives ikke i deres selskap da eller? Og for å ha sagt det,så gjelder dette de som regelmessig gjør dette-ikke de som en gang i blant tar en dag fri alene... Jeg fatter ikke, at at det ikke går ann å skjønne at vi alle har ulik hverdag og ulike familiekonstellasjoner? Og hvorfor det det er så vanskelig å ha forståelse for at andre tar ulike valg enn du selv ?? Og hvorfor bry seg så mye med hva andre velger å gjøre, så lenge man er fornøyd selv ? Jeg er alene med to barn. De har begynt i barnehage. Det har vært utrolig strevsomt, nesten umenneskelig til tider, å komme seg gjennom det første året, alene med to små. Jeg har full plass til dem, men for tiden så er de der ca 5,5 time pr dag. Disse timene har vært uvurderlige for meg, da får jeg sjans til å slappe litt av, men ikke minst gjøre alt som skal gjøre her hjemme. Matlaging/husarbeid/handling osv osv. Jeg har ikke begynt å jobbe enda, men som eneforsørger så må man jo på jobb igjen snart. Og da blir det 100% dager i bhg. Jeg forstår godt at du koser deg hjemme med dattera di, jeg koser meg også med mine barn, men du må skjønne at andres hverdag kan være ulik din egen, og man må ta valg deretter. Å ha ett barn er forresten nesten som ferie, spør du meg..... Mitt poeng er: Respekter andres valg uten å dømme dem for det, vi vil alle det beste for våre barn. PS: Mine barn har 4 uker ferie sammen med meg i sommer. Endret 10. juli 2010 av Bing
L@dy Skrevet 10. juli 2010 #58 Skrevet 10. juli 2010 Ja, jeg lurer på om du bruker barnehagen når du ikke er på jobb? Både jeg og samboer har full jobb, så det er ytterst sjelden at vi har fri og hun er i bhg. Men da blir det om vi må gjøre noe annet, f.eks jeg leste på eksamen her for noen mnd siden. Ikke fordi jeg/ vi skal gå på stranden og kose oss.
Leanne Skrevet 10. juli 2010 #59 Skrevet 10. juli 2010 Og "unnskyldningen" med at barna heller vil være i bhg enn å være hjemme hadde jeg aldri turt å si en gang! Barna deres trives ikke i deres selskap da eller? Barna mine trives i mitt selskap, men noen ganger foretrekker de barnehagen. Spesielt eldste på 5 følger godt med og vet at i morgen er det "ha med dag", eller de skal på tur til stranda og fiske krabber, eller de skal gjøre noe annet spennende i barnehagen og da vil hun dit. Så da er de der fra 10 - 14/15 mens jeg gjør andre ting. Og for mine barn er det litt spesielt siden jeg jobber i barnehagen, så å få være i barnehagen uten mamma kan også være veldig gøy innimellom Andre ganger har vi kosedager sammen hjemme alle 3. Hender også at jeg sender eldste/yngste i barnehagen for å ha litt alene tid med bare et barn - noe jeg tror de har veldig godt av
Gjest siw Skrevet 10. juli 2010 #60 Skrevet 10. juli 2010 Andre ganger har vi kosedager sammen hjemme alle 3. Hender også at jeg sender eldste/yngste i barnehagen for å ha litt alene tid med bare et barn - noe jeg tror de har veldig godt av
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå