Gjest caterin Skrevet 3. juli 2010 #1 Skrevet 3. juli 2010 Ja, jeg lurer på om du bruker barnehagen når du ikke er på jobb? Tenker at bhg er fordi vi er på jobb. Men har inntrykk av at folk bruker bhg fordi de skal vaske hjemme, være på byen, besøke venner, gå på stranda eller bare slappe av hjemme. Får barna deres like lang ferie som dere? Hva tenker du? Undrende mamma,
Gjest AnonymBruker Skrevet 3. juli 2010 #2 Skrevet 3. juli 2010 Det skjedde da at jeg brukte barnehagen selv om jeg ikke var på jobb, men nå var jeg stort sett på jobb da. Men ungene elsket å være der, de ville ikke være hjemme med mamma. De få dagene jeg hadde fri så kom de heller senere og ble hentet tidligere. Er det samme med sfo, de vil/ville være der og derfor fikk de lov til det.
jolie Skrevet 3. juli 2010 #3 Skrevet 3. juli 2010 Når jeg må og ofte fordi jeg kan. Jeg blir møtt med sure miner om jeg henter for tidlig, og det er ikke stas å være hjemme med meg om vi ikke skal noe spesielt. Likevel har barna mine mye fri. Jeg er student og tar ferie med ungene både i høst-, jul-, vinter-, og påskeferien. I tillegg til på sommeren selvfølgelig. Hittil har ungene hatt to uker sommerferie og det blir 3-4 uker til. Så at de er i barnehagen mens jeg er hjemme en helt vanlig onsdag og vasker huset har jeg ingen dårlig samvittighet for. Det er klart jeg er heldig; jeg har muligheten til å ta mye fri. Og jeg gir barna mine spesielle dager innimellom der bare de er i fokus. Det betyr ikke at jeg ser ned på dem som lar barna sine være i bhg til alle tider bortsett fra de ukene de må ha fri. Enkelte har stor tidsklemme, og så lenge barna trives og ikke sendes i bhg halvsyke så er det virkelig ikke min bissniss.
Gjest AnonymBruker Skrevet 3. juli 2010 #4 Skrevet 3. juli 2010 Jeg jobber i barnehagen, og kan nok si det slik at de som har barna 5 dager i uken i barnehagen gjerne har de der i alle feriene og hver dag barnehagen er åpen, og at de er der like lange dager som vanlig.(naturligvis er det ikke slik for alle, men de fleste i vår barnehage) De som har 2-3 dager i uken er faktisk flinkere til å la barna få fri, eventuelt kortere dager. Husk at barna kan bli slitne å ha godt av en fridag en gang i blandt de også.
Gjest AnonymBruker Skrevet 4. juli 2010 #5 Skrevet 4. juli 2010 Jeg jobber i barnehagen, og kan nok si det slik at de som har barna 5 dager i uken i barnehagen gjerne har de der i alle feriene og hver dag barnehagen er åpen, og at de er der like lange dager som vanlig.(naturligvis er det ikke slik for alle, men de fleste i vår barnehage) De som har 2-3 dager i uken er faktisk flinkere til å la barna få fri, eventuelt kortere dager. Husk at barna kan bli slitne å ha godt av en fridag en gang i blandt de også. Du tror ikke det har noe med at de som har full plass i barnehagen faktisk jobber da? Og gjerne fulltid? Ikke alle jobber ved siden av barnehagen, og har reisevei til og fra jobb også. Du virker egentlig ganske fordomsfull. Lurer på hvorfor du jobber?
Gjest AnonymBruker Skrevet 4. juli 2010 #6 Skrevet 4. juli 2010 Du tror ikke det har noe med at de som har full plass i barnehagen faktisk jobber da? Og gjerne fulltid? Ikke alle jobber ved siden av barnehagen, og har reisevei til og fra jobb også. Du virker egentlig ganske fordomsfull. Lurer på hvorfor du jobber? Siden jeg jobber på en liten plass vet jeg hva alle foreldrene jobber med, og for noen synes jeg det er veldig rart at de må ha barna i barnehagen f.eks på julaften når jeg vet at de ikke er på jobb selv. Men naturligvis: Noen jobber 100% og trenger å ha barna i barnehagen 5 dager i uken. Men vi hører rett som det er om at foreldrene har sommerferie, men barna er like lange dager i barnehagen alikevel.
Gjest wild bird Skrevet 4. juli 2010 #7 Skrevet 4. juli 2010 Da mine gikk i barnehage, hadde de fri når jeg hadde fri. Jeg jobbet i skolen den tiden, så mine hadde mye fri. De koste seg med det, og jeg syns det var deilig å ha dem hjemme sammen med meg. Lange, late morgener i pysjen, og bare kose oss sammen. Nå skal det sies at mine hadde veldig godt selskap i hverandre, og ville gjerne ha fri. Som førskolelærer tenker jeg at foreldre skal benytte barnehageplassen slik de selv ønsker det. Jeg har ingen rett til å verken vurdere eller bedømme hvorfor de benytter plassen sånn eller slik. De har barnehageplass, betaler for den, og benytter den slik de selv syns er best. Jeg har såpass tiltro til at foreldre ønsker å være mest mulig sammen med barna sine, og legger opp barnehageoppholdet etter det. Har selvfølgelig opplevd barn som en ser kunne hatt godt av litt mer fri, men da er det faktisk mulig å ta det opp med de foreldrene det gjelder.
Gjest AnonymBruker Skrevet 4. juli 2010 #8 Skrevet 4. juli 2010 Siden jeg jobber på en liten plass vet jeg hva alle foreldrene jobber med, og for noen synes jeg det er veldig rart at de må ha barna i barnehagen f.eks på julaften når jeg vet at de ikke er på jobb selv. Men naturligvis: Noen jobber 100% og trenger å ha barna i barnehagen 5 dager i uken. Men vi hører rett som det er om at foreldrene har sommerferie, men barna er like lange dager i barnehagen alikevel. Kjenner noen førskolelærere og de sier akkurat det samme. Før var det jo slik at en MÅTTE ha ungene ute av barnehagen 3 uker om sommeren, helst sammenhengenede. Er det ikke slik lengre? På den annen side sier de jeg kjenner at en del av de som er i barnehagen hele sommeren ofte er barn av familier, som gjør at de kanskje har det bedre i barnehagen enn hjemme...
Gjest Gjest Skrevet 4. juli 2010 #9 Skrevet 4. juli 2010 Her MÅ barna våre ha 3 uker sammenhengende sommerferie og barnehagen stenger både i jula og påska. Så for oss er det et skikkelig puslespill å få "dekt opp" dette. Blir sjelden ferie på både meg og mannen samtidlig mer en ei uke.
Gjest wild bird Skrevet 4. juli 2010 #10 Skrevet 4. juli 2010 Kjenner noen førskolelærere og de sier akkurat det samme. Før var det jo slik at en MÅTTE ha ungene ute av barnehagen 3 uker om sommeren, helst sammenhengenede. Er det ikke slik lengre? På den annen side sier de jeg kjenner at en del av de som er i barnehagen hele sommeren ofte er barn av familier, som gjør at de kanskje har det bedre i barnehagen enn hjemme... Barn har selvfølgelig også lovfestet rett til ferie. Skulle bare mangle, spør du meg. De skal ha 4 uker i løpet av året, og da helst 3 sammenhengende uker på sommeren. Det siste du sier der, er et veldig godt poeng. Mange barn som tilbringer mye tid i barnehagen, har det faktisk bedre der enn hjemme. Så derfor bør en del barnehagepersonell faktisk tenke at det er en god ting for barnet, i stedet for å dømme foreldrene.
Jade Skrevet 4. juli 2010 #11 Skrevet 4. juli 2010 Jeg jobber i barnehagen, og kan nok si det slik at de som har barna 5 dager i uken i barnehagen gjerne har de der i alle feriene og hver dag barnehagen er åpen, og at de er der like lange dager som vanlig.(naturligvis er det ikke slik for alle, men de fleste i vår barnehage) De som har 2-3 dager i uken er faktisk flinkere til å la barna få fri, eventuelt kortere dager. Husk at barna kan bli slitne å ha godt av en fridag en gang i blandt de også. Vi har han i barnehagen 5 dager i uken 9 timer dagen. Han har ferie når vi har ferie, dvs. 5 uker ++ i tillegg til helligdager. Grunnen til at vi ikke er "flinkere" til å gi han flere fridager, er at vi er i full jobb for å få råd til mat, hus, klær, barnehage og andre utgifter.
Leanne Skrevet 4. juli 2010 #12 Skrevet 4. juli 2010 Mine barn går i samme barnehage som jeg jobber, og siden jeg jobber som førskolelærer har vi forholdsvis korte dager. Litt avhengig av hvilke vakter jeg har, men vi er der ca 6,5 - 7 timer per dag. Jeg jobber 80% og har fri en dag i uka, barna får selv velge om de vil ha fri. (Vi følger og litt med på månedsplanen for avdelingen, er kjedelig å ha fri den dagen det skjer noe spennende.) Noen ganger er et barn hjemme, andre i barnehagen, noen ganger er begge hjemme, andre ganger er begge i barnehagen. Barna har mer ferie enn meg i løpet av året, da de er så heldige å ha besteforeldre på begge sider som har barna noen uker i løpet av året. På sommeren er de en uke hos farmor og farfar og to uker hos mormor og morfar. Det hender også at de har litt høst eller vinterferie hos besteforeldre, i tillegg til 6 uker ferie sammen med foreldre i løpet av året..
Gjest Krizzy Skrevet 4. juli 2010 #13 Skrevet 4. juli 2010 Siden jeg jobber på en liten plass vet jeg hva alle foreldrene jobber med, og for noen synes jeg det er veldig rart at de må ha barna i barnehagen f.eks på julaften når jeg vet at de ikke er på jobb selv. Er det folk som sender barna sine i barnehagen på juleaften?
giril Skrevet 4. juli 2010 #14 Skrevet 4. juli 2010 har full barnehage plass til mine barn. men det er fordi jeg selv jobber skift. har de som regel hjemme når jeg har fri, men av og til leverer jeg de likevel. er godtå ha en dag av og til helt fri.
Kanutte Skrevet 4. juli 2010 #15 Skrevet 4. juli 2010 Jeg er sånn forelder som har barna i barnehagen selv om jeg har ferie. I år har jeg 8 1/2 uke sommerferie (ja, er lærer), men har valgt å ha guttene noen av de ukene i barnehage/aktivitetsskolen. De skal allikevel ha 5 uker ferie sammen med meg og faren. De har i tillegg en del fri i forbindelse med jul og påske, mens de høst- og vinterferie ofte har vært en del i barnehagen/aktivitetsskolen. Det er det som passer oss best.
Leanne Skrevet 4. juli 2010 #16 Skrevet 4. juli 2010 Jeg er sånn forelder som har barna i barnehagen selv om jeg har ferie. I år har jeg 8 1/2 uke sommerferie (ja, er lærer), men har valgt å ha guttene noen av de ukene i barnehage/aktivitetsskolen. De skal allikevel ha 5 uker ferie sammen med meg og faren. De har i tillegg en del fri i forbindelse med jul og påske, mens de høst- og vinterferie ofte har vært en del i barnehagen/aktivitetsskolen. Det er det som passer oss best. Men barna dine har jo mye ferie allikevel Det er verre med foreldre som sender barna i barnehagen stort sett hele tiden, uten å jobbe selv.. Barn som kommer på julaften, nyttårsaften, hele påskeuka, nesten hele sommeren osv mens foreldrene har fri, de synes jeg synd på.. Jobber i barnehage selv og synes det er utrolig trist at vi må minne enkelte foreldre på at det er lovbestemt at barn også har rett på ferie, og den må taes ut!
Gjest molte Skrevet 4. juli 2010 #17 Skrevet 4. juli 2010 (endret) Vi tar barnet ut av barnehagen tre uker som sommeren, en uke ellers i året (som vi er nødt til), jul og påske. Det hender vi bruker barnehagen selv om vi har fri, hvis det er noe vi må få ordnet. Ungen synes det er mye mer gøy å være i barnehagen enn på Ikea. Jeg har ellers ikke dårlig samvittighet over å bruke barnehagen når jeg har fri ellers (har uregelmessige arbeidstider), jeg mener jeg er en bedre mor når jeg også kan ha litt tid for meg selv. Prøver heller å levere senere og hente tidligere. Endret 4. juli 2010 av molte
Concertina Skrevet 4. juli 2010 #18 Skrevet 4. juli 2010 Det har gått litt i perioder. Vi har full plass, men snuppa har fram til i mai kun vært i barnehagen 4 dager i uka (mannen har hatt permisjon). Ellers så hadde hun selvsagt fri i påska og vi reiste bort ei uke i mai, etter at jeg var ferdig med studiene i mai så har hun stort sett vært hjemme 1-2 dager litt alt ettersom hva jeg hadde av planer, det er begrenset hvor mye man får gjort når man har en på 19 mnd hjemme Hun har nå hatt 3 uker ferie. Desverre er jeg høygravid og har fått "sofatjeneste" av jordmor fram til fødsel, så da utgår det å ha henne hjemme framover... så her blir det lange dager i barnehagen framover(mannen må levere og hente...). Og jeg har dårlig samvittighet for det siden vi har styrt unna de lengste dagene så langt. Men jeg vet jo at hun har det mye morsommere i barnehagen akkurat slik det er nå. Heldigvis så kommer foreldrene mine på besøk før termin så da blir det nok en uke fri da og, så tar vi det litt som det kommer etter at babyen er født. Ellers så skal hun ha en uke høstferie og selvsagt fri i jula, regner også med at hun kommer til å være hjemme nå og da mens jeg har permisjon, men jeg har ikke dårlig samvittighet for at hun skal være i barnehagen de fleste dagene selv om jeg er hjemme med babyen.
Chiquita Skrevet 4. juli 2010 #19 Skrevet 4. juli 2010 Jeg jobber i barnehage selv, og har ganske korte dager (7 timer) Barna blir meg med til og fra jobb mer eller mindre hver dag (jobber 100%) De dagene jeg har fri (avspassering f.eks), så har også guttene fri. Jeg synes det nesten er like slitsomt å kjøre de i barnehagen som å ha de hjemme en dag. Så jeg velger å la de være hjemme (og det er noe guttene ønsker også)
Jade Skrevet 4. juli 2010 #20 Skrevet 4. juli 2010 Er det folk som sender barna sine i barnehagen på juleaften? Ja, det virker jo veldig rart. Jeg skjønner jo de som må jobbe på julaften, men det må jo være en veldig trist løsning for både foreldre og barn. Jeg kan ikke skjønne at noen ville levert ungene i barnehagen frivillig på julaften!! Hva skal DET være godt for?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå