Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Morfin brukes dersom man har smerter.

Hvis man ikke har smerter og bruker morfin blir man kvalm.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja - det skrives ut til folk med f. eks kronisk leddgikt. Men det er en sykdom som er mer enn "leddsmerter" - det er en kronisk betennelsestilstand som er mye mer omfattende. Men - brukt riktig så gir ikke medisinen noen rus, men den tar smerter. Da jeg en kort periode måtte ta dette preparatet så tok jeg en pille om dagen - en såkalt "depotpille". De legene og revmatologene jeg kjenner til, er svært forsiktige med å skrive ut et slik preparat

og jeg vet at det selges på gata for store summer.

Har du spurt ham hva preparatet heter?

Nei, jeg vet bare at det er en morfin pille, jeg så den selv, men jeg visste ingenting om morfin, annet enn at det var et sterkt smertestillende middel som brukes på sykehus. Nå har jeg lest litt mer om det da. Jeg liker å ha infoen jeg trenger når jeg skal snakke med ham.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg er av de som bruker morfinpreparat hver dag, men får tabletter av legen. Har aldri vært avhengig av noe, men har sterke smerter som må holdes i sjakk for at jeg skal klare jobb og familie.

Jeg tar to tabletter daglig, og de har jeg tatt i 5 år nå. Har ikke økt dosen noe i det hele tatt.

Det som er viktig å huske i en slik situasjon er at morfin inntatt intravenøst gir en kortvarig og forbigående rus, morfin inntatt i tablettform gir ingen rus. Dog - det er kun om man har smerter. Fordelen med morfin er at den tar smerten og kun smerten om den blir gitt i rett dose. Får man i seg mer enn man trenger blir man rusa.

Selv priser jeg meg lykkelig de få dagene jeg kan gå uten tabletter, og da opplever jeg heller aldri noen abstinenser.

Men å kjøpre preparatet på markedet? Nei dit hadde jeg aldri gått. Tror nok at om han går dit så har han blitt avhengig, enten fordi han tidligere har vært feilmedisinert eller fordi han tidligere har vært avhengig av noe.

Skrevet

Jeg er av de som bruker morfinpreparat hver dag, men får tabletter av legen. Har aldri vært avhengig av noe, men har sterke smerter som må holdes i sjakk for at jeg skal klare jobb og familie.

Jeg tar to tabletter daglig, og de har jeg tatt i 5 år nå. Har ikke økt dosen noe i det hele tatt.

Det som er viktig å huske i en slik situasjon er at morfin inntatt intravenøst gir en kortvarig og forbigående rus, morfin inntatt i tablettform gir ingen rus. Dog - det er kun om man har smerter. Fordelen med morfin er at den tar smerten og kun smerten om den blir gitt i rett dose. Får man i seg mer enn man trenger blir man rusa.

Selv priser jeg meg lykkelig de få dagene jeg kan gå uten tabletter, og da opplever jeg heller aldri noen abstinenser.

Men å kjøpre preparatet på markedet? Nei dit hadde jeg aldri gått. Tror nok at om han går dit så har han blitt avhengig, enten fordi han tidligere har vært feilmedisinert eller fordi han tidligere har vært avhengig av noe.

Takk for infoen. :) Dette setter ting litt mer i perspektiv for min del, selvom det forsatt blir litt gjetting. Han sier jo at han tar det for smerter. Men jeg aner meg at det er en avhengighet her, som du sier. Derimot, så lette han jo etter papirene sine her om dagen. Så da betyr det vel at han forsatt kan få den på sykehuset. Og det er mulig han lette etter disse, fordi han nevnte bare såvidt at han hadde falt ut med denne "junkien" i en eller annen forbindelse.

Men han har også nevnt, som du sier her, at han tidligere har drevet med noe, jeg vet ikke hva, men jeg forsto det som det var mest hasj. Men sikkert andre ting også..( jeg har som sagt ikke spurt så mye om dette. ) Dette mener han er over, og det er det viktigste for meg.

Likevel undrer jeg på, om han snakker sant om alt dette, så undrer jeg på hva som har skjedd med ham egentlig, siden han i såpass ung alder må bruke morfin for å komme gjennom hverdagen. Bare muskel smerter? Tvilsomt!

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Takk for infoen. :) Dette setter ting litt mer i perspektiv for min del, selvom det forsatt blir litt gjetting. Han sier jo at han tar det for smerter. Men jeg aner meg at det er en avhengighet her, som du sier. Derimot, så lette han jo etter papirene sine her om dagen. Så da betyr det vel at han forsatt kan få den på sykehuset. Og det er mulig han lette etter disse, fordi han nevnte bare såvidt at han hadde falt ut med denne "junkien" i en eller annen forbindelse.

Men han har også nevnt, som du sier her, at han tidligere har drevet med noe, jeg vet ikke hva, men jeg forsto det som det var mest hasj. Men sikkert andre ting også..( jeg har som sagt ikke spurt så mye om dette. ) Dette mener han er over, og det er det viktigste for meg.

Likevel undrer jeg på, om han snakker sant om alt dette, så undrer jeg på hva som har skjedd med ham egentlig, siden han i såpass ung alder må bruke morfin for å komme gjennom hverdagen. Bare muskel smerter? Tvilsomt!

Det beste er nok å ta det opp med ham i rolige former. Si du lurer. Og føler du fortsatt at han lurer deg så må du ta et valg :)

Selv har jeg jo også fått spørsmål fra folk om hvorfor jeg går på morfin, og hvorfor jeg er nødt til å "ta pilla mi" til fast tidspunkt.

Vil bare si at det med smerter har ingen alder ;) Har tatt smertestillende siden jeg var 14 i varierende grad. Noen gode år uten :) Men som nevnt, de siste 5 årene har jeg hatt morfin. Det verste er at dette har vært mine "beste" år. Morfinen gjør at hverdagen går like greit for meg som for dem uten smerter og lyter. Ungene mine lider ingen nød når jeg tar mine tabletter, det gjør de når jeg blir liggende ute av stand til å bevege meg pga smerter. De som ser meg uten å kjenne meg tror nok ikke jeg feiler noen ting, noe som både er bra og frustrerende.

Skrevet

Det beste er nok å ta det opp med ham i rolige former. Si du lurer. Og føler du fortsatt at han lurer deg så må du ta et valg :)

Selv har jeg jo også fått spørsmål fra folk om hvorfor jeg går på morfin, og hvorfor jeg er nødt til å "ta pilla mi" til fast tidspunkt.

Vil bare si at det med smerter har ingen alder ;) Har tatt smertestillende siden jeg var 14 i varierende grad. Noen gode år uten :) Men som nevnt, de siste 5 årene har jeg hatt morfin. Det verste er at dette har vært mine "beste" år. Morfinen gjør at hverdagen går like greit for meg som for dem uten smerter og lyter. Ungene mine lider ingen nød når jeg tar mine tabletter, det gjør de når jeg blir liggende ute av stand til å bevege meg pga smerter. De som ser meg uten å kjenne meg tror nok ikke jeg feiler noen ting, noe som både er bra og frustrerende.

Uff, skjønner. Ingen ønsker vel å måtte ta piller. Men for noen er det en nødvendighet for livskvaliteten. Om dette er tilfellet for ham, vil jeg nesten få dårlig samvittighet for å ha tvilt på ham. Men det er noe her som likevel skurrer... Og det før jeg fikk alle svarene her inne. Var jo derfor jeg måtte spørre andre.

Men jeg er jo litt dum som ikke har spurt mer. Fått litt mer konkrete svar. Jeg har kanskje vært litt frekk og nedvergende mot ham i henhold til denne pillen. Som " Go get your pill. " Måten jeg sier det, er det han har reagert på. Han sa da at var det noen som ikke ønsket dette, så var det jo ham! Men jeg sa rett til ham, at beklager, men jeg kan ikke late som dette er helt ok. Da blir jeg dessverre litt frekk. Og når man ikke har all info...

Men nå er det slutt på "frekkhet", for dette gjør ham bare trist og irritert. Og kan resultere i at han ikke åpner seg i det hele tatt.

Igjen, takk for tilbakemeldinger! :)

Skrevet

Jeg skal trå veldig varsomt, det er sikkert. Jeg hadde ikke planer om å hoppe inn i noe for rask uansett, og skal det i allefall ikke nå. Jeg skal ta en alvorsprat med ham, og se om jeg hvilke følelser jeg sitter igjen med etter det. Jeg har heldigvis ikke fått så mye tid til å prate med ham ennå, og godt er det, for vil ta dette face to face. Jeg merker jeg unngår ham litt, og heldigvis er vi begge opptatt med jobb.

Takk for innvendinger. :)

At han er opptatt med jobb, dvs fungerer i jobb er jo ett positivt tegn da.

Skrevet

Hei, jeg går å plages over dette her, og ville bare høre andres meninger. Det er ikke akkurat noe jeg ønsker å fortelle familie og venner akkurat nå.

som sagt, kjæresten min bruker av og til en morfin pille. Noe jeg ikke liker. Men han kaller det "medisin." Jeg har nettopp blitt sammen med ham, og kjenner han derfor ikke veldig godt ennå. Men han har nevnt litt om det. At han egenlig er med i slags program hvor han altså har lov å få utskrevet en slik pille. Han har hatt litt problemer med pillebruk tidligere, uten at jeg vet detaljer rundt det. Men såvidt jeg har forstått var det ikke alvorlige problemer, og ikke lenge. Men likevel nok til å bli i et slikt program?? Uansett, saken er jo det, at han er for stolt til å bli med på dette programmet ( hvor han da altså må dra til sykehuset for å få denne pillen ), fordi han føler ikke han " hører til der" med "de andre" om dere skjønner. Så i stedet kjøper han denne privat. Bare der syntes jeg det blir helt feil. Jeg var med han en gang, uten at jeg visste noe om dette. Da plutselig en "junkie" satt seg inn i bilen, skjønte jeg lite.( dette var ikke i norge altså, da min kjæreste bor i et annet land. ) Jeg var rimelig forbanna da jeg etterhvert skjønte hva som foregikk. Jeg er nemlig så anti piller som det går ann å bli. Jeg hater det, fordi jeg har sett hva det kan gjøre med folk, og jeg har også tidligere vært sammen med en som gikk på litt av hvert. Dette er noe jeg IKKE ønsker i mitt liv. Jeg tar snaut en paracet, kun når det trengs.

HAN mener derimot at dette ikke er no big deal, og noe jeg skal tenke på. Han sier han tar morfin mot smerter han har slitt med.. Som sagt, jeg vet ikke veldig mye om dette, og det er ikke så lett å få detaljer heller. Da jeg nok en gang tok det opp med ham en del senere, ble han heller litt sint, og følte jeg anklaget for å være en "junkie", noe han IKKE var! Han ønsket jo ikke å ta denne pillen, og han skulle jo selvsagt stoppe.

Uansett, så kan dette plage meg i ny og ne. Morfin, det brukes jo trosalt på et sykehus! I følge ham er det ikke mye morfin, men likevel.... Burde jeg la dette være, eller har jeg rett til å reagere? Jeg har allerede sagt til ham at jeg ikke kan leve med en som må bruke den slags.... Jeg mener at han er avhengig av denne ene pillen. For det er absolutt ikke noe han . Men har han kanskje hatt et større problem i fortiden enn hva han har fortalt? Jeg har nemlig hørt at det må en del til for å få utskrevet slike sterke saker.... Dette programmet skal på en måte være en overgang.

Uff, jeg liker det virkelig ikke, og vet ikke hva jeg skal, eller kan gjøre..... Det er jo hans liv. Men hadde jeg visst dette på forhånd, så hadde jeg nok revurdert å innlede et forhold til ham. Men nå er jeg jo blitt veldig glad i ham...... Og han er verdens snilleste. :sukk:

Menn som får i seg for mye morfin utvikler etterhvert manboobs.. Hvis forbruket er høyt og pågår over en viss tid. En kamerat av meg lå på sykehus i tre mnd'er og fikk morfin store tider av oppholdet, han har i dag manboobs. Han har oppsøkt lege i ettertid, og legen konstaterte at det kom fra et større forbruk av morfin.

Spørr han om han vil ha manboobs.. ;)

Gjest gjesta
Skrevet

Nå har ikke jeg lest hele tråden, men mye uvitenhet ute og går. Både heroin og metadon er morfinpreparater. Begge deler er vanedannende. Forskjellen er at metadon (eller subutex/subuxone) foreskrives av lege, og da gjerne under programmet som kalles LAR. Eller Legemiddelassistert Rehabilitering, om du vil. Da må de ned på apoteket hver dag og få en pille, som må tas der og da. Det er en kjent sak også i Norge at noen rusmisbrukere kjøper metadon/subutex illegalt. Som regel fordi de ikke oppfyller kravene LAR setter som betingelse.

Dersom kjæresten din er med i et program a la LAR, og henter ut medisinen på apotek/sykehus, er det ingenting galt i det. Spørsmålet er om han klarer å bryte med miljøet, og om han tar medisinene slik de skal tas. Det er måter å unngå effekten av f.eks subutex på. (Når subutex tas riktig, vil ikke heroin ha noen effekt på personen. Tas det feil, kan personen fortsatt ruse seg.)

Spør om du lurer på noe!

Skrevet

Hna lyver.. morfin er ikke et stoff som blir brukt i behandling av narkomane (i Norge).

Heroin framstilles av morfin. Heroin er det mest vanedannende av alle narkotiske stoffer.

Narkomane lyver, stjeler og tapper de rundt seg for energi. Hvis dette er et nytt forhold håper jeg du kommer deg uttav det.

Hvis du vil jobbe mer med forholdet foreslår jeg at du besøker din egen fastlege og spør han/henne om råd.

Jeg har en vennine som er narkoman, i noen perioder var hun den gode, glad jenta jeg kjente. Men nå har hun vært ut og inn av behandling i så lang tid. At jeg aldri ser den jenta jeg brukte å være så glad i lenger. Ser bare ei dame som er på vill jakt etter penger for å skaffe seg mer dop.

Hun er ei bra dame i utgangspunktet, men når misbruket går for langt blir egoisme det eneste som er igjen.

Tull! Morfin brukes ofte i behandling av opiat avheninge. Både i form av Dolcontin, den mest vanlige som leger kan skrive ut og metadon behandling.

Skrevet

Jeg setter pris på nyttige svar. :)Og ikke bare bli fortalt at han er en junkie som lyver.

Nå har jeg pratet litt med ham om dette på tlf. Ikke en veldig god samtale, og jeg er forsatt ikke fornøyd. Men han har lovet meg at vi skal sitte ned å prate om dette ordentlig, face to face. Selvom han sier at han jo har fortalt meg alt. Han ble igjen litt amper da jeg tok opp dette IGJEN, som han sa. Selvom vi har snakket litt om det 2 ganger bare. Da jeg spurte han om han var avhenig, ungikk han spørsmålet. Han gjentok seg selv mange ganger, at han hadde forklart situasjonen. Jeg ble til slutt veldig oppgitt over at han ikke kan forstå meg. At han tar min bekymring for dette så lite på alvor. Han sa flere ganger at det ikke er noe jeg burde bruke min energi på, at dette ikke var noe viktig. Men det er jo det for meg! Til slutt fikk jeg en forståelse, ( sa han da, eller om han bare ville bevare freden, gud veit. ) Men det skurrer litt at han blir så oppgitt, og jeg merker jo at han ikke vil gå veldig inn på dette! Men jeg sa at han heller ikke trengte snakke om det, men om han ikke vil... Så.... er det byebye. Jeg trenger å få bedre forklaringer, og en bedre forståelse. Dessverre klarte jeg også å gjenta at jeg ikke vil ha en som er avhengig av dette i livet mitt. Det kan jo ha gjort til at han nå ikke tør å si sannheten, om det finnes en annen sannhet da....

Jeg håper jo at det er så "enkelt" som at han tar dette for smerter, og at han er med det i det ptrogrammet pga tidligere avhengighet av sterkere saker. Han har sagt begge deler til meg i grunn, men ikke gått mye inn på det han har drevet med før. Er det jeg vil vite om, og hvorfor smertene hans er så ille at han må ta morfin....

Er det noen som vet om man får smerter etter at man har vært avhengig av noe, at det er kanskje det han mener?

Skrevet

Er det noen som vet om man får smerter etter at man har vært avhengig av noe, at det er kanskje det han mener?

Om man er avhengig så kan man få abstinenser når man slutter. Dette varierer jo etter hvor mye, lenge, og hvilken type morfinpreparat han bruker. Men disse abstinensene varer jo ikke evig og man kan jo ikke fortsette med morfin bare fordi man får vondt når man slutter, om smertene han da siktet til er abstinenser.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Morfin brukes dersom man har smerter.

Hvis man ikke har smerter og bruker morfin blir man kvalm.

Haha, dummeste jeg har hørt..

Kvalme er en bivirkning noen mennesker får av morfin. Det har ingenting å si om man har smerter eller ikke ;)

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg aner ikke.

Som jeg skrev så er dette et program for ex rusmisbrukere, tror jeg.. en slags overgang. Men han sier også at han tar denne for smerter også. Jeg vet ikke hva slags, da jeg ikke vet no om det. Han bare sier at det ikke er mye/sterkt.

Han er misbruker og juger til deg for at du ikke skal stikke fra ham. Finnes ikke noen slike "programmer" og å kjøpe morfinpiller illegalt... hallooooooo...

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Hadde han tatt pillene for smerter ville det vel ikke vært nødvendig å svare så unnvikende som han gjør. Jeg tror absolutt det er snakk om avhengighet her, og morfinavhengighet er svært alvorlig. Som andre sier er det et opiat, og det kan være verdt å tenke på at de narkomane i "gamle dager" før heroin kom på markedet, ofte var avhengige av opium eller morfin.

Gjest Blondie65
Skrevet

Haha, dummeste jeg har hørt..

Kvalme er en bivirkning noen mennesker får av morfin. Det har ingenting å si om man har smerter eller ikke ;)

Nei det kan du skrive opp. Når smertene er så sterke at du likevel sier ja til morfin på tross av at du vet at du kommer til å både bli kvalm, brekke deg og spy så sier det sitt om hvor sterke smertene er. Jeg er nemlig en av de som blir dårlig av morfin, og likevel valgte ny dose for å få sove natten etter operasjon.

Skrevet

Han er misbruker og juger til deg for at du ikke skal stikke fra ham. Finnes ikke noen slike "programmer" og å kjøpe morfinpiller illegalt... hallooooooo...

Det er allerede blitt bekreftet at det finnes slike "programmer" eller hva jeg skal kalle det. Jeg kan også be om å se disse papirene, noe jeg har tenkt å gjøre.

Skrevet

Hadde han tatt pillene for smerter ville det vel ikke vært nødvendig å svare så unnvikende som han gjør. Jeg tror absolutt det er snakk om avhengighet her, og morfinavhengighet er svært alvorlig. Som andre sier er det et opiat, og det kan være verdt å tenke på at de narkomane i "gamle dager" før heroin kom på markedet, ofte var avhengige av opium eller morfin.

Jeg tror nok også dessverre det. Kanskje han ikke tror det selv ennå, eller vil tro det.

Skrevet

Hei. Det er flere som går på slike program når de har vært alvorlige rusmisbrukere av morfin eller feks. heroin. For de er det som en medisin. Det skal vanelighvis mye til å komme på disse programmene( feks. Lar)Tror at han bagatiliserer sitt tidliger missbruk. Det som er mer trolig, er at han tar morfin i tillegg til de han får av sykehuset. Men jeg kan ikke påstå noe selvsagt, men jeg hadde iallefall vært meget skeptisk til at han snakker sant.

  • 4 uker senere...
Skrevet

Til dere som lurte på åssen det gikk....

Til helvete!

Ikke pga morfinen alene. Jeg fikk svar på det jeg ville ha svar på. Han brukte dette uten annet grunnlag at han følte seg bedre av det. Bare det i seg selv var jo " slå opp" grunnlag. Men det skulle vise seg at han hadde mer issues enn bare det. Tiden min der nede ble et rent helvete, og jeg skal være glad jeg i det hele tatt kom meg hjem igjen.

Never again ... :riste:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...