Realisten Skrevet 2. juli 2010 #1 Skrevet 2. juli 2010 http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10009833 Det er bare så ufattelig trist! At storebror hopper uti for å redde lillebror og begge dør fordi ingen av dem har lært seg å svømme... Er det bare jeg som blir flau på somalierne sine vegne for at dem ikke ser på det å lære å svømme som noen selvfølge? Måtte det altså en ulykke til for at dette skulle gå opp for dem? Læres ikke svømming i skolen lenger? Håper virkelig skolen fremdeles har ansvar for barna der foreldrene svikter.. Stakkars barn :/
Larsern Skrevet 2. juli 2010 #2 Skrevet 2. juli 2010 http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10009833 Det er bare så ufattelig trist! At storebror hopper uti for å redde lillebror og begge dør fordi ingen av dem har lært seg å svømme... Er det bare jeg som blir flau på somalierne sine vegne for at dem ikke ser på det å lære å svømme som noen selvfølge? Måtte det altså en ulykke til for at dette skulle gå opp for dem? Læres ikke svømming i skolen lenger? Håper virkelig skolen fremdeles har ansvar for barna der foreldrene svikter.. Stakkars barn :/ Trist, men det hele kunne vært unngått dersom foreldrene hadde lært ungene sine å svømme.
Satsuma Skrevet 2. juli 2010 #3 Skrevet 2. juli 2010 http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10009833 Det er bare så ufattelig trist! At storebror hopper uti for å redde lillebror og begge dør fordi ingen av dem har lært seg å svømme... Er det bare jeg som blir flau på somalierne sine vegne for at dem ikke ser på det å lære å svømme som noen selvfølge? Måtte det altså en ulykke til for at dette skulle gå opp for dem? Læres ikke svømming i skolen lenger? Håper virkelig skolen fremdeles har ansvar for barna der foreldrene svikter.. Stakkars barn :/ Er det bare jeg som blir flau på dine vegne for at du ser på nasjonaliteten til offerene som årsaken til drukningen? Altfor mange norske barn (og eldre) har manglende svømme-kunnskaper.
Realisten Skrevet 2. juli 2010 Forfatter #4 Skrevet 2. juli 2010 Er det bare jeg som blir flau på dine vegne for at du ser på nasjonaliteten til offerene som årsaken til drukningen? Altfor mange norske barn (og eldre) har manglende svømme-kunnskaper. Muhiadin har sammen med sin mamma, Faduma Yusuf, og lillebror tatt turen til Svarttjern for å sørge over tapet av de to guttene. - De var flinke, snille gutter, sier en preget Faduma Yusuf. Ingen av hennes sønner kan svømme og hun er nå fast bestemt på å gi guttene den svømmeopplæringen de trenger. Hun påpeker at dette er en tung tid for det somaliske miljøet på Romsås, og tror dette vil være en vekker til flere familier i samme miljø. - Jeg tror denne hendelsen vil føre til at flere ser viktigheten av å lære barna å svømme, sier hun. Også Muhiadin er enig. - Jeg forstår nå at jeg må lære meg å svømme, det er viktig, sier han og kaster et skeptisk blikk utover vannet.
livesen Skrevet 2. juli 2010 #5 Skrevet 2. juli 2010 denne debatten foregår på islam.no og . der er det blitt til en debatt om at det er det norske samfunnets ansvar at ikke islamske barn kan svømme . pga at norske skoler ikke har segregering av jenter og gutter i svømmetimer . Det er heldigvis ikke alle debatantene der inne som mener dette da .
RedFox81 Skrevet 2. juli 2010 #6 Skrevet 2. juli 2010 jeg vet ikke hva jeg synes om denne saken, utenom at det er veldig trist,selvfølgelig. Men jeg synes også det er noe annet rart med denne saken. Blant annet at mora sto og så på sønnene hennes drukne, uten å gjøre noe, enten fordi hun ikke kan svømme selv, enten fordi hun ikke ville kle av seg og gå i vannet (av religiøse grunner). En annen plass leste jeg at det det sto ikke mindre enn 11 voksne personer rundt, og ingen grep inn. Ingen har heller sagt til guttene at de ikke må hoppe i vannet for å hente fotball, når de ikke kan svømme. Å lære barna å svømme er viktig, ingen tvil. Men påtvungen svømmeundervisning på skolene virker ikke som en løsning her, det virker for meg at problemet ligger en annen plass, dypere. Integrering, igjen? Opplæring av foreldrene, kanskje?
Gjest Gjest Skrevet 2. juli 2010 #7 Skrevet 2. juli 2010 Det er lett å velte skylden over på den norske skolen. Norsk Innvandrerforum krever også ekstra svømmeundervisnen for innvandrerbarn med egen svømmeundervisning for muslimjenter. Men hvilke fag skal dette gå på bekostning av? Det er noe som heter svømmekurs om kveldene, men de koster penger, men ikke mer enn at folk har råd til dem. Som noen her var inne på så kan stadig færre etnisk norske barn også ikke svømme lenger. Før lærte nemlig barna å svømme i sommerferien, sammen med foreldrene. (De få timene på skolen var/er som regel ikke nok.) Nå jobber foreldrene mer, og de bor kanskje ikke sammen og dermed får de ikke tid til å lære barna å svømme. Men innvandrermødrene går jo bare hjemme om dagene, så da kan de godt ta barna med ut for å lære dem å svømme. Eller sende barna på svømmekurs.
Mann 42 Skrevet 2. juli 2010 #8 Skrevet 2. juli 2010 denne debatten foregår på islam.no og . der er det blitt til en debatt om at det er det norske samfunnets ansvar at ikke islamske barn kan svømme . pga at norske skoler ikke har segregering av jenter og gutter i svømmetimer . Det er heldigvis ikke alle debatantene der inne som mener dette da . Jeg lærte IKKE å svømme på skolen. Foreldrene mine lærte meg det. Vettafan, jeg. Burde ikke foreldre ta et selvstendig ansvar for å sørge for at unger som bor i nærheten av vann, ikke dauer dersom de havner uti av en eller annen grunn? Eller evt sørge for at de holder seg på land? Vi hadde obligatoriske svømmetimer på skolen, men det var vel de færreste av oss som lærte å svømme DER. Vi kunne svømme mer eller mindre bra FØR vi begynte med svømmeundervisning.
Gjest Airi Chikako Skrevet 2. juli 2010 #9 Skrevet 2. juli 2010 Mange barn i Oslo, også nordmenn har dårlige svømmeevner. Jeg synes likevel ikke det er feil å sette fokus på at disse kommer fra en kultur hvor det ikke er vanlig å lære å svømme - men ikke ved latterliggjøring av foreldrene som ikke har lært barna å svømme... Det er ikke en naturlig slutning for alle at man må lære å svømme. Foreldrene kan jo ikke svømme selv, hvordan skal de verdsette den kunnskapen når de aldri har hatt bruk for den, og hvordan skal de lære vekk noe de ikke kan? Svømmeundervisning på skolen har ikke stor nok prioritet til at det alene er nok. Jeg lærte å svømme av min mor. Man bør i første omgang heller fokusere på å få folk til å skjønne hvilke krefter som gjemmer seg i havet. Folk er for modige i dag, synes jeg. Man tror at man er udødelige, og har ikke blitt fortalt at man må holde seg unna situasjoner som denne. Det er ufattelig trist, rett og slett. Alt for trist til at man skal begynne å beskylde foreldrene.
Mann 42 Skrevet 2. juli 2010 #10 Skrevet 2. juli 2010 Mange barn i Oslo, også nordmenn har dårlige svømmeevner. Jeg synes likevel ikke det er feil å sette fokus på at disse kommer fra en kultur hvor det ikke er vanlig å lære å svømme - men ikke ved latterliggjøring av foreldrene som ikke har lært barna å svømme... Jeg håper du ikke oppfattet det som om jeg latterliggjorde foreldre som ikke har lært ungene sine å svømme. Det var slett ikke min meningn. Men jeg syns ikke at dette er et ansvar som kan legges eksklusivt på hverken storsamfunnet eller skolen. Hverken generelt eller spesielt i dette tilfellet. Det man kan kreve av samfunnet, er at forholdene legges til rette med svømmebasseng slik at man kan tilegne seg denne ferdigheten, og hjelpe sine barn med det samme. Min gamle mor, som mistrives intenst i vann, tok oss barna med regelmessig til svømmehallen, siden vi var smårollinger. Akkurat som alle de andre ungene i nabolaget. Innvandrere bør kanskje informeres spesielt om at dette er et land hvor drukning er en veldig reell fare, og at man gjør klokt i å sørge for at ungene får instruksjon.
Gjest Airi Chikako Skrevet 2. juli 2010 #11 Skrevet 2. juli 2010 (endret) Jeg håper du ikke oppfattet det som om jeg latterliggjorde foreldre som ikke har lært ungene sine å svømme. Det var slett ikke min meningn. Men jeg syns ikke at dette er et ansvar som kan legges eksklusivt på hverken storsamfunnet eller skolen. Hverken generelt eller spesielt i dette tilfellet. Det man kan kreve av samfunnet, er at forholdene legges til rette med svømmebasseng slik at man kan tilegne seg denne ferdigheten, og hjelpe sine barn med det samme. Min gamle mor, som mistrives intenst i vann, tok oss barna med regelmessig til svømmehallen, siden vi var smårollinger. Akkurat som alle de andre ungene i nabolaget. Innvandrere bør kanskje informeres spesielt om at dette er et land hvor drukning er en veldig reell fare, og at man gjør klokt i å sørge for at ungene får instruksjon. Nei, det var ikke deg jeg siktet til Man må kunne se nyansert på ting. Jeg siktet til hun som skrev at hun ble flau på somaliernes vegne. Endret 2. juli 2010 av Airi Chikako
ablaze Skrevet 2. juli 2010 #12 Skrevet 2. juli 2010 (endret) jeg vet ikke hva jeg synes om denne saken, utenom at det er veldig trist,selvfølgelig. Men jeg synes også det er noe annet rart med denne saken. Blant annet at mora sto og så på sønnene hennes drukne, uten å gjøre noe, enten fordi hun ikke kan svømme selv, enten fordi hun ikke ville kle av seg og gå i vannet (av religiøse grunner). En annen plass leste jeg at det det sto ikke mindre enn 11 voksne personer rundt, og ingen grep inn. Ingen har heller sagt til guttene at de ikke må hoppe i vannet for å hente fotball, når de ikke kan svømme. Å lære barna å svømme er viktig, ingen tvil. Men påtvungen svømmeundervisning på skolene virker ikke som en løsning her, det virker for meg at problemet ligger en annen plass, dypere. Integrering, igjen? Opplæring av foreldrene, kanskje? Jeg reagerte på akkurat det samme da jeg leste denne saken. Det sto at det var 15 vitner til ulykken - hva gjorde de?!!! Jeg reagerte også på at rett etter ulykken så var noen ute og etterlyste sikring - mener de vi skal sikre alle plasser i Norge det finnes vann?!! I utgangspunktet så burde ikke etnisitet ha noe å si her, men det er ikke å se bort i fra at det har omkommet 5 barn med utenlandsk bakgrunn de siste månedene. To i denne saken, en som falt ut av en kano og to oppi Nordland en plass. Denne sommeren er ihvertfall utenlandske barn overrepresentert. Endret 2. juli 2010 av ablaze
Mann 42 Skrevet 2. juli 2010 #13 Skrevet 2. juli 2010 Jeg reagerte på akkurat det samme da jeg leste denne saken. Det sto at det var 15 vitner til ulykken - hva gjorde de?!!! Jeg reagerte også på at rett etter ulykken så var noen ute og etterlyste sikring - mener de vi skal sikre alle plasser i Norge det finnes vann?!! Men dette arbeidet er godt i gang allerede. I disse dager er det igangsatt oppmerking av det planlagte sikkerhetsgjerdet som skal gå fra Lindesnes til Nordkapp. Gjerdet skal være 4 meter høyt og ha piggtråd på toppen, og målsetningen er at HELE kystlinjen skal omfattes, i tillegg til alle bekker, tjern, elver, vann og innsjøer. Hver 500 meter skal det bygges inn en port som man kan få adgang til med fingeravtrykks-og retina-scan samt signering av en egenerklæring om at man er svømmedyktig og at alle personer man har med seg gjennom porten også er det. Byggingen av gjerdet forventes å være avsluttet i 2100 og dersom det da er noen penger igjen på oljefondet, skal de brukes til vedlikehold, og vil da sysselsette anslagsvis 500.000 personer på landsbasis. Prosjektet kommer til å være en del av "arbeid for trygd".
Heisannmannen Skrevet 2. juli 2010 #14 Skrevet 2. juli 2010 Jeg lærte IKKE å svømme på skolen. Foreldrene mine lærte meg det. Vettafan, jeg. Burde ikke foreldre ta et selvstendig ansvar for å sørge for at unger som bor i nærheten av vann, ikke dauer dersom de havner uti av en eller annen grunn? Eller evt sørge for at de holder seg på land? Med et fatalistisk Insha'allah holdning til livet så får man vel en større andel som tar det som det kommer og ikke tar ansvar for sine egne liv.
Gjest Anonym Skrevet 2. juli 2010 #15 Skrevet 2. juli 2010 jeg syns det er veldig trist jeg er somaler selv og kan svømme helt fint jeg bor i romsås og jeg er i slekt med de 2 guttene så jeg syns ikke dere skal skyldet på norske skoler ellr å ikke skylde på dem fordi mine fettere klagde mye over at skolen ikke tok seriøst når de spurte om de kunne lære det så får meg er det skolen dems som ikke har tatt dette seriøst og jeg savner dere utrolig mye :'(
Gjest Gjest Skrevet 2. juli 2010 #16 Skrevet 2. juli 2010 Så det du sier er at det ikke var obligatorisk svømmeundervisning på denne skolen?
Tule Skrevet 2. juli 2010 #17 Skrevet 2. juli 2010 hei et problem her er vel at svommeunervisningen er for dårlig, vi leger ting til komunene uten og sjekke om de har mulighet for og klare det, men det er jo let for politikerene men ile at det var sa mange vitner som sa det og ike gjorde noe hilsen
Leanne Skrevet 2. juli 2010 #18 Skrevet 2. juli 2010 jeg vet ikke hva jeg synes om denne saken, utenom at det er veldig trist,selvfølgelig. Men jeg synes også det er noe annet rart med denne saken. Blant annet at mora sto og så på sønnene hennes drukne, uten å gjøre noe, enten fordi hun ikke kan svømme selv, enten fordi hun ikke ville kle av seg og gå i vannet (av religiøse grunner). En annen plass leste jeg at det det sto ikke mindre enn 11 voksne personer rundt, og ingen grep inn. Ingen har heller sagt til guttene at de ikke må hoppe i vannet for å hente fotball, når de ikke kan svømme. Å lære barna å svømme er viktig, ingen tvil. Men påtvungen svømmeundervisning på skolene virker ikke som en løsning her, det virker for meg at problemet ligger en annen plass, dypere. Integrering, igjen? Opplæring av foreldrene, kanskje? Er du sikker på at barna aldri har fått høre dette? Barn handler i affekt, barn har også fått høre MANGE ganger at de aldri skal løpe etter ballen om den triller på veien... Men det gjør de, og så kommer det en lastebil.. Ulykker skjer, og det er trist. Spesielt trist er det at det er mange andre voksne tilstede og ingen gjør noe... Skjønner virkelig ikke det jeg, var det slik at ingen av de voksne kunne svømme heller eller innså de ikke alvoret før det var for sent? Det med svømmeopplæring er jo foreldrenes ansvar, men kan ikke foreldrene svømme blir det jo vanskelig å lære det bort. Skolen har jo også svømmeundervisning. Hvis det er slik at muslimske elever ikke har svømming fordi klassen ikke er delt inn etter kjønn, er det så vanskelig å lage en sånn inndeling på de skolene hvor dette er et tema? Klassene i dag er vel for store i utgangspunktet til at alle har svømming likt? Det er noe som heter tilpasset opplæring i Kunnskapsløftet. Det burde da gjelde for svømmeundervisningen også.
Siiw Skrevet 2. juli 2010 #19 Skrevet 2. juli 2010 Fælt er det....!! Jeg lærte meg heller ikke og svømme på skolen:S 'bestemora' mi lærte meg og svømme i ei elv:p får tro norge satser på obligatoriske svømmetimer.....!
Gjest Gjest Skrevet 2. juli 2010 #20 Skrevet 2. juli 2010 Hvis det er slik at muslimske elever ikke har svømming fordi klassen ikke er delt inn etter kjønn, er det så vanskelig å lage en sånn inndeling på de skolene hvor dette er et tema? Klassene i dag er vel for store i utgangspunktet til at alle har svømming likt? Hva med at muslimene tenker seg om, og så kommer frem til at det er viktigere å redde livet til barna sine, enn det er å hindre de i å bade sammen med barn av motsatt kjønn? Det er helt sykt at vi må diskutere slike "problemstillinger" i 2010.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå