Gå til innhold

FIkk beskjed fra jobben om at ting ikke fungerte


Emmaa

Anbefalte innlegg

Heihei alle sammen!

Jeg er vanligvis ikke så aktiv her inne, men akkurat nå ønsker jeg noen objektive råd rundt en situasjon jeg har tenkt mye på i det siste. Here goes...

Jeg er en student på 20 år, som har slitt litt med å finne en sommerjobb i år ettersom jeg bor langt unna hjemstedet mitt. Men til slutt fikk jeg et tilbud fra et bemanningsbyrå jeg hadde sendt CVen min til, om en renholdsjobb i en bedrift i nabokommunen. Kanskje ikke den mest attraktive jobben, men jeg syns det var fint å kunne ha muligheten til å se litt hvordan det var der, ettersom jeg kanskje kan komme til å jobbe i en lignende bedrift senere, når jeg er ferdig med utdanningen min. Skulle da jobbe i seks uker i slutten av ferien, men ble kontaktet igjen nesten med en gang, da de lurte på om jeg kunne jobbe der i tre dager i forkant grunnet en sykemelding.

De tre dagene gikk tålelig greit, og jeg fikk noen blandede tilbakemeldinger. Skulle gjøre en bestemt "runde" på to timer, som jeg slet litt med å tilpasse meg - syntes ikke det var så rart, ettersom jeg ikke noe mer opplæring enn "vask disse og disse rommene". Første dagen brukte jeg 2,5 timer, og fikk høre at "uansett hvordan du føler det gikk i dag, så gikk det ikke dårlig". Andre dagen prøvde jeg å forte meg litt, og ble ferdig på 1,5 time, og fikk beskjed om at "der og der var det ikke vasket godt nok, ikke ta det personlig, men kan du gjøre det bedre i morgen?". Det tok jeg jo til meg, og tredje dagen brukte jeg to timer, vasket ekstra der det ikke var godt nok dagen før, og spurte fyren om det var bra nok eller om det skulle gjøres enda mer nøye, men neida, han syntes det var greit.

Så, et par dager etterpå får jeg en telefon om at de ikke ville ha meg til å jobbe der de seks ukene allikevel, og at det ikke fungerte (det var da bemanningsbyrået som tok den telefonen...). De mente da at de hadde fortalt meg om og om igjen hva jeg skulle gjøre og hvordan jeg skulle gjøre det, men at jeg ikke hadde gjort det. Angrer som f... på at jeg ikke fikset kontrakt med en gang, men det er jo ikke det første man tenker på når man bare skal "prøve ut" jobben i tre dager. Det jeg ikke forstår, er hvordan de kan si det så konsekvent etter tre dager? Jeg mener virkelig at jeg gjorde mitt beste, har alltid fått høre at jeg er veldig flink til å jobbe, og jeg syntes også at jeg viste at jeg ønsket å gjøre ting ordentlig.

Så, det jeg lurer på, er det noen andre grunner til at de kan ha hatt det ønsket å bli kvitt meg så fort som rakkern? Kan det være at de syns det er kjipt å se en som er yngre enn dem kanskje har mer utdanning (høres rimelig cocky ut, men har hørt at det ofte kan være litt sårt for noen)? Likte de meg ikke som person, eller bare er jeg ræva til å vaske? Det gjør meg forsåvidt ingenting om de ikke likte meg som person, alle kan jo ikke like alle, men syns det er surt å vite at jeg gjorde mitt 100 % beste, også er det så dårlig at jeg får "sparken". Noen som har noen trøstende ord, eventuelt?

Takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det kan være holdningen din, ditt kroppspråk, eller bare at de følte at kjemien med deg ikke stemte med det de søkte etter :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Jeg vil tro det kanskje har dukket opp en annen søker til sommerjobben, en de kjenner fra før eller som det er mer sannsynlig at kan bli i jobben etter ferien f eks. Eller så har de funnet ut at de har mindre behov for ferievikar enn de trodde. Men da virker det jo veldig ugjennomtenkt å gi en slik tilbakemelding til bemanningsbyrået - det vil jo gjøre det vanskelig for deg å få flere jobber gjennom disse...

Utfra hva du beskriver synes jeg det høres ganske naturlig ut å slite litt med å få unna jobben helt riktig og på en bestemt tid de første dagene; samme hvor "lett" en jobb er tar det alltids tid å komme inn i rutinene... kanskje du kunne kontaktet den som "lærte deg opp" og høre hvorfor de ikke ville bruke deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lizzie88; det kan godt hende, jeg har også tenkt på det. Det kunne jeg også ha taklet, alle kan jo ikke like alle. Men da virker det jo veldig unødvendig å gi den tilbakemeldingen, slik som AnonymBruker sier. Jeg fikk forøvrig også beskjed om at det kunne være vanskelig å komme inn i rutinene, men at det kom etterhvert - noe som virker forferdelig selvmotsigende for meg iallfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Men da virker det jo veldig ugjennomtenkt å gi en slik tilbakemelding til bemanningsbyrået - det vil jo gjøre det vanskelig for deg å få flere jobber gjennom disse...

Dette er jo bare tull. Det er nettopp gjennom bemanningsbyrået man gir beskjeden. Det at kjemien ikke stemmer med en bedrift betyr ikke at trådstarter er ubrukelig alle steder - såpass vet et bemanningsbyrå.

Jeg synes det er drøyt av bedriften å "gi opp" etter 3 dager. De har virkelig ikke gitt trådstarter en sjanse. Jeg vil tro at her er helt andre motiver - som nevnt at de fant en annen (bekjent), ikke har behovet likevel, etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Dette er jo bare tull. Det er nettopp gjennom bemanningsbyrået man gir beskjeden. Det at kjemien ikke stemmer med en bedrift betyr ikke at trådstarter er ubrukelig alle steder - såpass vet et bemanningsbyrå.

Men de har jo ikke sagt at kjemien ikke stemmer, de sa at hun ikke klarte å ta beskjeder om hvor og hvordan hun skulle vaske, noe i hvert fall jeg ville tolket som at hun hadde litt tungt for det eller var helt uengasjert i å gjøre en ok jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Blondie65

Men de har jo ikke sagt at kjemien ikke stemmer, de sa at hun ikke klarte å ta beskjeder om hvor og hvordan hun skulle vaske, noe i hvert fall jeg ville tolket som at hun hadde litt tungt for det eller var helt uengasjert i å gjøre en ok jobb.

Ja det kan de mene så mye de vil, men det er slett ikke sikkert at bemanningsbyrået synes at en vurdering etter 3 dager holder mål for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Kanskje de synes du brukte for lang tid på oppgavene?

Det er jo naturlig i de fleste jobber når man er ny,

men det kan jo hende at de så at du ikke ville rekke over

dine oppgaver på en arbeidsdag, eller at det ville bli for dyrt

å ha deg der om du fikk timesbetalt og hadde faste oppgaver

å utføre?

Vet ikke jeg, altså, bare kommer med forslag :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Det kan hende de heller ville ha en med mer erfaring som kunne jobbet godt, men du var jo helt ny med dette, og en gang må jo bli din første. Da burde de gitt deg en sjanse.

Du hadde sikkert kommet godt inn i det etter en uke... Spurte du ikke om en god begrunnelse, da? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for alle forslag, det hjelper å høre at det kanskje kan være andre forklaringer! Burde kanskje ringt bedriften og spurt, for det er jo bare de som kan svare på det, og ikke bemanningsbyrået, det var jo som nevnt de som gav meg beskjeden. Men jeg må si at det er lite fristende å gjøre det :snurt:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Takker for alle forslag, det hjelper å høre at det kanskje kan være andre forklaringer! Burde kanskje ringt bedriften og spurt, for det er jo bare de som kan svare på det, og ikke bemanningsbyrået, det var jo som nevnt de som gav meg beskjeden. Men jeg må si at det er lite fristende å gjøre det :snurt:

Hehe, stakkar :D

Jeg ville ringt, for du har jo lov å vite det, også setter du de litt på plass også. Det er dårlig gjort å oppføre seg sånn mot deg.

Og det at de ikke skulle like trynet ditt? Det er bare tull ... Det skal mye til for at du ikke får jobben pga hvordan du er eller ser ut.

Har du masse tatoveringer og piercinger og hanekam? Selv da kan de ikke hindre deg i en sånn jobb ... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det være at de syns det er kjipt å se en som er yngre enn dem kanskje har mer utdanning (høres rimelig cocky ut, men har hørt at det ofte kan være litt sårt for noen)?

Hvordan i alle dager skulle det være en grunn? Skulle du ikke bare vaske der? Da er vel ikke utdanningen din relevant i det hele tatt? Hvordan skulle de ansatte i denne bedriften fått vite om hva slags utdannelse du har? :klø:

Endret av Bodillen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Hvordan i alle dager skulle det være en grunn? Skulle du ikke bare vaske der? Da er vel ikke utdanningen din relevant i det hele tatt? Hvordan skulle de ansatte i denne bedriften fått vite om hva slags utdannelse du har? :klø:

Jobber selv i bemannngsbyrå med renhold. Jeg har som regel bare fått langtidsoppdrag, og det kollegaene mine sier er at om de liker vikaren , gjør de det de kan for å få beholde vikaren, om de ikke liker vikaren, sier de fort i fra for å få en ny.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvordan i alle dager skulle det være en grunn? Skulle du ikke bare vaske der? Da er vel ikke utdanningen din relevant i det hele tatt? Hvordan skulle de ansatte i denne bedriften fått vite om hva slags utdannelse du har? :klø:

Det ble jo litt tid til småprat, så da snakket vi jo om det. Det var bare et forslag fra min side, fikk høre fra en venninne en gang at de eldre damene hun jobbet med, som var uten utdanning, hadde virket litt bitre ovenfor henne som hadde det. Det var dog i en jobb hvor det kanskje var mer bruk for den. Så det kan godt hende det er bare tullete av meg å tenke det :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...