Gå til innhold

Hvordan få baby til å ta smukke...


Gjest AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest AnonymBruker

Jeg har ei jente på en mnd og hun trives absolutt best på fanget og helst med puppen i munnen. Jeg har hele tiden tenkt at barn ikke skjemmes bort ved å få mye kos, så hun har fått ligge mye i fanget mitt, men etterhvert ser jeg jo selvfølgelig at det er praktisk at hun også kan kalre å sovne alene, roe seg uten å få pupp etc. Nå går jeg kett i den fella at jeg blir desperat når hun gråter veldig, og tilslutt bli det puppen....kan noen ganger roe henne ved å bære henne rundt mens jeg synger, men det blir også tungt i lengden (har ordnet meg med bæresjal og tror det kan bli veldig ok..). Hun har et stort suttebehov, og jeg har lyst til at hun kan ta smukke, men får henne ikke helt til å gjøre det. Hun klarer det noen ganger, ogs er ut til å like det veldig godt (hun spiser godt, så sugeteknikken er på plass), men neste gang vi prøver, virker det som om vi starter på scratch igjen og det er kanskje bare en av ti ganger hun klarer å ta den. Virker som om hun dytter den ut at munnen istedenfor å suge på den (men hun gaper etter den og vil liksom prøve, men blir sint når hun ikke får det til). Jeg får henne til å sutte på fingeren mn, så det er heller ikk noe problem. Har prøvd tre ulike smukker og den vi kommer nærmest med, er den som er helt rund på selve sugedelen. Jeg vil veldig gjerne ha tips til hvordan jeg kan få henne til å ta smukke. I tillegg hadde dt vært fint å høre fra andre som har klart å lære barnet til å ligge litt mer alene etterhvert -hvrdan gjorde dere det? Vesla her kan sitte 10-12 minutter i vippestolen sin, og kan legges i vogna hvis hun sover, men hater å ligge der for lenge alene -vil helst opp i armene...og jeg synes det er vanskelig å stå imot...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest molte

Jenta di er bare en måned ennå, det er vanlig at babyer på den alderen vil ha mye nærhet og kos. Mine barn ville heller ikke ha smokk da de var så små, men tok smokken etterhvert (ca ved 2 mnd alder). Den ene foretrakk rund smokk, den andre smokk med flat tupp. Jeg gikk også og bar og bysset mye, men da de var 2-3 mnd ble det lettere og lettere å få lagt dem for å sove for seg selv. Tror det er bare å øve og prøve igjen og igjen med smokken. Men vær obs på at noen barn ikke vil ha smokk samme hvor mye man prøver.

Kos deg med barnet, og husk at hun er veldig liten ennå. Som sagt, det går seg ofte til etterhvert. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi måtte holde smukken inne i munnen hennes i lang tid før hun skjønte hvordan det virket. Ellers har jeg ingen tips.

Jeg er enig med molte at det er tidlig å forvente at babyen skal ligge alene. Min erfaring er at "dårlige" vaner kan avlæres ganske raskt, så det er ingen fare med at du gir henne den kosen hun vil ha nå. Gled deg over at du kan legge henne ned mens hun sover - det er det ikke alle babyer som går med på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi måtte jobbe mye med smokken, og prøvde flere ulike typer. Til slutt havnet vi på en type fra NUK med latekstupp. Jeg syntes det var ganske ekkelt å kjøre smokketilvenning; hun omtrent brakk seg nesten hver gang vi puttet den inn til å begynne med, men likte den stort sett når hun først hadde fått den inn. Det tok sikkert en måned før smokkingen var veletablert.

Pek smokken opp i ganen når du fører den inn, det trigger vanligvis sugerefleksen. Når den er vel inne, beveg smokken litt opp og ned om hun ikke suger. Når det gjelder type smokk: lateks er mykere enn silikon, så det kan være lettere å få henne til å ta en latekssmokk.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å ta sutten er som mange her skriver en treningssak. Man må ofte prøve flere forskjellige for å finne en som passer sitt barn. Den første smokken sønnen min tok var en med "oppovertut", ala NUK sin. Men han ble for alvor glad i sutten da vi introduserte den fra Mam for babyer fra fire mnd og opp. Den satt smokk fast :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine ungar ville aldri ha smokk, den eine tok totten, den andre klarar seg utan noko.

1 mnd gamle ungar vil veldig ofte ligge ved puppen mesteparten av døgnet ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi måtte også jobbe en del med smokken, vi fikk tips fra helsestasjonen om å putte smokken inn i munnen hans, og holde hånden over ansiktet til babyen for å oppmuntre han til å suge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Bare lurer: Hvorfor må barna ta smokken? Hvorfor "tvinger" dere i smokk til barn som ikke vil ha de? (huff, mange ting man må lure på når man snart skal bli mor.......)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man tvinger det jo ikke på de, bare venner de forsiktig til det. Du skjønner det nok når du har vært isolert med en baby sugd fast i puppen den siste måneden ;) Min tok ikke sutten på natta ordentlig før han var fire måneder gammel, og da holdt jeg på å bli sprø etter å ha vært menneskelig smokk helt siden fødselen. Han lå påkoblet puppen absolutt hele natta. Det var en enorm lettelse da han omsider skjønte meningen med smokken, og jeg kunne få nattesøvnen tilbake.

En annen fordel er jo at smokkebruk reduserer faren for krybbedød.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare lurer: Hvorfor må barna ta smokken? Hvorfor "tvinger" dere i smokk til barn som ikke vil ha de? (huff, mange ting man må lure på når man snart skal bli mor.......)

Det er vel snarere oppmuntring enn tvinging. Og smokken er en helt genial "barnevakt". Jeg kan snakke for min egen unge her, men han blir trøstet av smokken, sovner raskere igjen om han våkner om natta, og roer seg lettere om han er urolig.

Har forøvrig ikke så mye til overs for store unger som vandrer rundt overalt med smokken i munnen. Gutten vår er ett år, og de siste månedene har han kun hatt smokken i senga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Takk for svar på mitt litt dumme spørsmål. Siden det kan forebygge krybbedød så vil jeg absolutt anskaffe en smokk mitt kommende barn.

Anonym #8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...