Gjest AnonymBruker Skrevet 24. juni 2010 #1 Del Skrevet 24. juni 2010 Når jeg hører voksne oppegående folk, og som ikke er handicappede eller psykisk utviklingshemmede på noen måte, men som ikke klarer å snakke rent, begynner jeg å undres litt. Hvorfor gjør de det egentlig? Man må vel kunne forvente at smarte, voksne mennesker burde klare å snakke rent uten talefeil? Selv om de høres ganske uintelligente ut når de snakker, går jeg likevel utfra at de stort sett er helt på linje med folk flest når det gjelder intelligens. Nettopp derfor er det litt vanskelig å begripe at de går rundt og snakker som et 3 år gammelt barn... Hører av og til folk både i tv og andre steder, som uttaler r som j eller g, og kj-lyden som sch-lyd. Og noen lesper og sier zzz i stedenfor s. Hvorfor prøver ikke disse menneskene å legge av seg denne uvanen? Det høres jo unektelig litt fordummende ut å gå rundt som en voksen som ikke klarer å snakke rent... :frown: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Airi Chikako Skrevet 24. juni 2010 #2 Del Skrevet 24. juni 2010 Noen har kort tungebånd, andre har en dialekt hvor disse lydene skal uttales på den måten, noen er bare late :gjeiper: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
I.am.me Skrevet 24. juni 2010 #3 Del Skrevet 24. juni 2010 Når voksne sier "SCHØTT" i stedet for "KJØTT" - det synes jeg er litt merkelig. Men samtidig tenker jeg at det er normalt å ha både skrive- og talefeil i voksen alder også. Noen har faktisk problemer med å uttale ord nøye og skarpt, sånn er de bare født. Andre snakker med en sleng som kan gjøre ordene litt rare. Hvorfor de ikke slutter med det kan være tusen grunner til, men jeg vil tro at mange faktisk ikke vet hvordan de høres ut når de snakker. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest AnonymBruker Skrevet 24. juni 2010 #4 Del Skrevet 24. juni 2010 Jeg synes også det høres fælt ut, men jeg har en venninne som sier schøtt istedenfor kjøtt, og hun hører det ikke selv. Og bli minnet på det er nedvergende og flaut synes hun, det er ikke så lett å forandre på noe som man har gjort/sagt så lenge en kan huske. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cata Skrevet 24. juni 2010 #5 Del Skrevet 24. juni 2010 Hvorfor prøver ikke disse menneskene å legge av seg denne uvanen? Det høres jo unektelig litt fordummende ut å gå rundt som en voksen som ikke klarer å snakke rent... :frown: Jamen jeg fåj det ikke til... Jeg har problemer med bokstaven "r" og har hatt det hele livet og ingen trening eller forsøk på å uttale den rett funker. Jeg klarer rett og slett ikke "rulle på r'en" samme hva jeg gjør. Tunge og gane nekter . Har riktignok ikke vært hos logoped for problemet, men tviler på at det ville hjulpet. Jeg skjønner jo hva jeg skal gjøre, men får bare ikke til å gjøre det. Heldigvis er ikke feilen påfallende, så i vanlig dagligtale så tror jeg ikke så mange finner det plagsomt. Den det plager mest er nok meg selv, for jeg er helt enig - voksne, oppegående mennesker burde snakke rent samme hva slags dialekt en har. Men det går altså ikke. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest AnonymBruker Skrevet 24. juni 2010 #6 Del Skrevet 24. juni 2010 Syntes det er undelig hvor perfekte dere som tror dere utaler ting riktig, er?eller skal vi si....dere tror dere er! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest AnonymBruker Skrevet 24. juni 2010 #7 Del Skrevet 24. juni 2010 Jamen jeg fåj det ikke til... Jeg har problemer med bokstaven "r" og har hatt det hele livet og ingen trening eller forsøk på å uttale den rett funker. Jeg klarer rett og slett ikke "rulle på r'en" samme hva jeg gjør. Tunge og gane nekter . Har riktignok ikke vært hos logoped for problemet, men tviler på at det ville hjulpet. Jeg skjønner jo hva jeg skal gjøre, men får bare ikke til å gjøre det. Heldigvis er ikke feilen påfallende, så i vanlig dagligtale så tror jeg ikke så mange finner det plagsomt. Den det plager mest er nok meg selv, for jeg er helt enig - voksne, oppegående mennesker burde snakke rent samme hva slags dialekt en har. Men det går altså ikke. Rart at dette ikke ble tatt tak i på barneskolen? Vet at mange blir henvist og får hjelp hos logoped med ulike talefeil i barneskolealder - lærere/helsesøster måtte jo ha lagt merke til dette? (Ikke at det er umulig å leve med, altså, mener bare at det kanskje kunne vært annerledes om du fikk hjelp når du var yngre ) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tineline Skrevet 24. juni 2010 #8 Del Skrevet 24. juni 2010 Jeg irriterer meg grønn over voksne som sier skjøtt og skjino, men for øvrig innser jeg at talefeil er talefeil, og det er lov. Det er faktisk merkelig mange jurister som ikke kan si R, oppdaget jeg på jusstudiet! Jeg har ingen talefeil på norsk, men på flamsk har jeg én: Familien min skarrer, og det klarer ikke jeg. I mange år gikk jeg rundt og prøvde febrilsk å skarre, men det ble bare rar gujjjjjgling langt baki halsen. Så jeg krøp tilsist til korset, og ruller nå på R-en også på nederlandsk - som de fleste andre flamlendere da også gjør. Så noen plagsom feil er det ikke. Men gurimalla som jeg strevde! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest AnonymBruker Skrevet 24. juni 2010 #9 Del Skrevet 24. juni 2010 Det er vel ikke helt riktig å karakterisere "shjørt/shino" som en talefeil? Det er jo en språkutvikling som er vært i gang lenge nå og som flere vil begynne å si, så vidt jeg har forstått. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest AnonymBruker Skrevet 24. juni 2010 #10 Del Skrevet 24. juni 2010 Jamen jeg fåj det ikke til... Jeg har problemer med bokstaven "r" og har hatt det hele livet og ingen trening eller forsøk på å uttale den rett funker. Jeg klarer rett og slett ikke "rulle på r'en" samme hva jeg gjør. Tunge og gane nekter . Har riktignok ikke vært hos logoped for problemet, men tviler på at det ville hjulpet. Jeg skjønner jo hva jeg skal gjøre, men får bare ikke til å gjøre det. jeg har vært hos logoped med dette, når jeg var kanskje 7? husker ikke helt. Ihvertfall, metoden som han brukte var å løfte tunga opp mot øvre tenner, og holde en teskje mot tunga, presse den litt mot og bevege litt fra sida til sida. Og samtidig prøve å si lyden "d", sånn dddddddddddd. Når du føler at du får det til, prøv å si ordene hvor R er etter D eller T, som drage,Drikke,Truse,Trene.. Det vanskeligste er ikke å få til selve lyden, men å lære seg å huske å bruke den når man snakker.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cata Skrevet 24. juni 2010 #11 Del Skrevet 24. juni 2010 jeg har vært hos logoped med dette, når jeg var kanskje 7? husker ikke helt. Ihvertfall, metoden som han brukte var å løfte tunga opp mot øvre tenner, og holde en teskje mot tunga, presse den litt mot og bevege litt fra sida til sida. Og samtidig prøve å si lyden "d", sånn dddddddddddd. Når du føler at du får det til, prøv å si ordene hvor R er etter D eller T, som drage,Drikke,Truse,Trene.. Det vanskeligste er ikke å få til selve lyden, men å lære seg å huske å bruke den når man snakker.. Djage, djikke...tjuse, tjene.... Æsj Det er akkurat den "d-greia" som stopper det. Altså, jeg fikser en "d" men når jeg skal ha mange på rad for å få laget "r" så bare stopper det . Det ender med å høres helt idiotisk ut og mye verre enn når jeg kamuflerer den tvilsomme R'en slik jeg på et eller annet vis gjør når jeg snakker normalt. Så for meg er det det å få fram selve lyden som er slitet. Jeg tror ikke skolen var like opptatt av den slags små talefeil da jeg gikk i grunnskolen. (Det er en god del år siden.) Som sagt er ikke min manglende r veldig påfallende så antakelig tenkte de ikke over det som en talefeil. Men jeg kjenner jo at jeg ikke får til lyden skikkelig, og jeg vet jeg burde kunne det. (Muligens bør jeg konvertere til Bergenser så jeg kan gå over til skarre-r....) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest AnonymBruker Skrevet 24. juni 2010 #12 Del Skrevet 24. juni 2010 Også glemte jeg å si at du må sitte foran et speil, sånn at du ser hva du gjør...Og du trenger ikke si d-ene fort, bare begynn langsomt, d d d d osv Det må jo da være noe video om dette på youtube?! hmm.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest AnonymBruker Skrevet 24. juni 2010 #13 Del Skrevet 24. juni 2010 Noen har kort tungebånd, andre har en dialekt hvor disse lydene skal uttales på den måten, noen er bare late :gjeiper: TS her. Jeg hører forskjell på dialekter og talefeil (eller sløvhet). Jeg kjenner ikke til noen dialekter i Norge, der man f.eks sier j i stedenfor r. Det finnes såvidt jeg vet, enten skarre-r'er eller vanlig rullende r'er i de norske dialektne. Kjenner heller ikke til noen dialekter der man uttaler sch-lyder der det skal være kj-lyd. Når f.eks en bergenser skarrer på r'ene, er det en naturlig del av dialekten deres. Men når en østlending gjør det samme, blir det bare helt merkelig å høre på. Like merkelig er det når r blir uttalt som j. Kankje dette noen ganger skyldes kort tungebånd. Men jeg tviler vel litt på om det gjelder alle med slike talefeil. Jeg tror vel helst at dette går ut på at ingen voksne gadd å rette opp dette i oppveksten deres. Og noen ganger dreier det seg bare om å være kul, særlig når det gjelder sch-lyden. Men det jeg synes det er litt rart, er at man som voksen ikke prøver å legge seg i selen for å snakke rent. Om man har forsøkt alt, men likevel ikke får det til, så forstår jeg jo at dette er et reelt problem for vedkommende. Men jeg går ut fra at det noen ganger også skyldes dårlig oppfølging, sløvhet, lav iq eller noe liknende. Jeg synes slike talefeil er ganske ekkelt å høre på. Dette er selvsagt ikke noe jeg går rundt og tenker på i det daglige, men det irriterer meg en smule de gangene jeg hører det, det må jeg bare innrømme. Det verste jeg hører, er schino, schøtt og schole....*grøss*. Men voksne som sier f.eks; Tjoj jeg skal gå og djikke tjan føj jeg gåj ut en tuj, jeg...huff, det er jo ganske ille å høre på det også da. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest AnonymBruker Skrevet 24. juni 2010 #14 Del Skrevet 24. juni 2010 Hvordan mener dere man skal uttale kino, kjøtt osv? Rett ut? Når man sier kino, blir det jo kjino/sjino/shino (avhengig av hvordan man skal stave uttalelsesmåten) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest AnonymBruker Skrevet 24. juni 2010 #15 Del Skrevet 24. juni 2010 Hvordan mener dere man skal uttale kino, kjøtt osv? Rett ut? Når man sier kino, blir det jo kjino/sjino/shino (avhengig av hvordan man skal stave uttalelsesmåten) Det finnes bare en riktig måte å uttale kino på, og det er: 'kjino', og ikke 'sjino eller 'schino'.Det samme gjelder kjøtt osv. Man utaler altså ikke ordet kino på samme måte som man uttaler ordet kanskje. Kanskje skal uttales: 'kansche'. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
I.am.me Skrevet 24. juni 2010 #16 Del Skrevet 24. juni 2010 Enig med brukeren over meg. Du kan ikke uttale KINO som SJINO! Det fins ikke SJ-lyd i KINO. Det er en K-lyd. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
epsilon Skrevet 24. juni 2010 #17 Del Skrevet 24. juni 2010 Det finnes mange unnskyldninger for talefeil. Men det er fortsatt feil. Akkurat som skrivefeil. Ingen dør av at du begår denne feilen, men jeg tar deg litt mindre seriøst, og tenker at du er dum eller lat. Dårlig dømmekraft er min svakhet, men jeg er ikke alene. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest AnonymBruker Skrevet 24. juni 2010 #18 Del Skrevet 24. juni 2010 Syntes det er undelig hvor perfekte dere som tror dere utaler ting riktig, er?eller skal vi si....dere tror dere er! Selvsagt er vi perfekte. Det er da noe alle vet... ts Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
HedvigR Skrevet 24. juni 2010 #19 Del Skrevet 24. juni 2010 Jeg kan ikke si "R" og det kan heller ikke min mor.. Gikk til logoped på barneskolen, men hjalp ikke. Klarer rett og slett ikke å få til den bevegelsen med tunga, det er klin umulig, kan kanskje være noe fysisk feil med tunga mi? Heldigvis er det ikke så tydelig når jeg snakker, med mindre ordet begynner på R. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Djungelvrål Skrevet 24. juni 2010 #20 Del Skrevet 24. juni 2010 TS her. Jeg hører forskjell på dialekter og talefeil (eller sløvhet). Jeg kjenner ikke til noen dialekter i Norge, der man f.eks sier j i stedenfor r. Det finnes såvidt jeg vet, enten skarre-r'er eller vanlig rullende r'er i de norske dialektne. Kjenner heller ikke til noen dialekter der man uttaler sch-lyder der det skal være kj-lyd. Når f.eks en bergenser skarrer på r'ene, er det en naturlig del av dialekten deres. Men når en østlending gjør det samme, blir det bare helt merkelig å høre på. Like merkelig er det når r blir uttalt som j. Kankje dette noen ganger skyldes kort tungebånd. Men jeg tviler vel litt på om det gjelder alle med slike talefeil. Jeg tror vel helst at dette går ut på at ingen voksne gadd å rette opp dette i oppveksten deres. Og noen ganger dreier det seg bare om å være kul, særlig når det gjelder sch-lyden. Men det jeg synes det er litt rart, er at man som voksen ikke prøver å legge seg i selen for å snakke rent. Om man har forsøkt alt, men likevel ikke får det til, så forstår jeg jo at dette er et reelt problem for vedkommende. Men jeg går ut fra at det noen ganger også skyldes dårlig oppfølging, sløvhet, lav iq eller noe liknende. Jeg synes slike talefeil er ganske ekkelt å høre på. Dette er selvsagt ikke noe jeg går rundt og tenker på i det daglige, men det irriterer meg en smule de gangene jeg hører det, det må jeg bare innrømme. Det verste jeg hører, er schino, schøtt og schole....*grøss*. Men voksne som sier f.eks; Tjoj jeg skal gå og djikke tjan føj jeg gåj ut en tuj, jeg...huff, det er jo ganske ille å høre på det også da. Sønnen min prater østlandsk med skarre-r. Er jo ikke en merkelig eller en talefeil det. Er fordi han var mest hos meg når han lærte å prate. Jeg prater dialekt men vi bor på østlandet. Dette gjelder nok mange flere barn enn han. Og det er synd folk antar at det er en talefeil, men det skyldes jo som så mye annet uvitenhet. Han har aldri gjort noe nummer utav det og har heller ikke blitt ertet så da har jeg ikke brydd meg om å kontakte logoped. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå