Gå til innhold

Landsmål, hovedmål, sidemål, nynorsk, bokmål...


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Du skjønner poenget' date=' matte var bare et eksempel. Man kan ikke slutte å ha undervisning i et fag bare fordi det er vanskelig for noen! Dessuten jeg jo ikke kunne å gange, jeg har jo kalkulator...[/quote']

Men må man ha undervisning i noe man forstår av seg selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Når det gjeld offentlege kontor, meinar eg at ein faktisk bør kunne sende frå seg skriv på begge målformer.

Sjølv er eg lærarstudent, og vil seie at alle lærarar i grunnskulen bør beherske begge målformer. For det første vert arbeidsmarknaden til den einskilde større på den måten. For det andre så er jo ei viktig årsak til at særleg austlendingar slik med sidemålet, at lærarane har slite med det sjølve, og dermed ikkje klart å formidle det på ein god måte.

Er i stor grad samd med tuji - viss argumentet er at 'det er så mange som slit med det', vert det litt meiningslaust... Og då finst det vel endar som er betre å ta tak i enn denne - å forkaste heile faget...

Litt på sida, men likevel: Ein byrjar ikkje med undervisning i sidemål før ungdomsskulen, ikkje sant?! Kvifor ikkje la elevane få det litt gradvis? Les nynorsk for dei på mellomtrinnet, la dei jobbe med nynorske tekstar - så ser dei kanskje at dette er ikkje så 'framandt' som mange har inntrykk av når dei brått skal lære det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener du at det er amnge i Norge som ikke forstår nynorsk/bokmål?

Da burde det vel holde å ha slik litteratur inkludert i norsktimene, slik at man forstår ordene. Om et ord ender med -er eller -ar har vel lite med forståelse å gjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns man skulle få velge selv, og heller ha muligheten til å velge sidemålet som valgfag.

Med sidemål mener jeg altså bolkmål/nynorsk alt etter hvilket av dem man selv ønsker å ha som hovedmål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener du at det er amnge i Norge som ikke forstår nynorsk/bokmål?

Da burde det vel holde å ha slik litteratur inkludert i norsktimene, slik at man forstår ordene. Om et ord ender med -er eller -ar har vel lite med forståelse å gjøre?

Alle forstår nok betydningen av de fleste ordene, men nå er det ikke bare det som er meningen med norskfaget. Poenget er blant annet å selv beherske både nynorsk og bokmål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og det er der du og jeg er uenige, for jeg mener dette ikke er nødvendig, da det tar uforholdsmessig mye energi som eks kunne vært brukt til gym, som man har alt for lite av i skolen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok - ein ting til som eg gløymde...

Sjølv har eg alltid hatt bokmål som sidemål. Kan aldri hugse å ha brukt noko særleg energi på det - ALDRI! Me hadde vel nokre få timar på ung.skulen, der me lærte verbbøyingsmønster etc. Elles så går bokmål av seg sjølv - omtrent på linje med nynorsk... (Berre at eg kjenner meg sjølv meir att i det eg skriv på eg skriv nynorsk...)

Kvifor? Fordi mykje av det som har vorte lese for meg, det eg har lese sjølv, vorte presentert for på tv etc., heile tida har vore bokmål.

Eg trur altså at viss ALLE fekk meir nynorsk påverknad, ville det gå uendeleg mykje lettare å lære å skrive det sjølve òg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og vi kommer aldri til å bli enige heller! Forøvrig hatet jeg gym, og skulle gjerne hatt mange færre gymtimer - for det var jeg skikkelig dårlig til, så der har du meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men trenger man sidemålet? Må man ha undervisning i noe man forstår av seg selv? (som Donpedro selv sa) Hadde vi ikke tjent bedre på ha konsentrere oss om hovedmålet. Eller evt. hatt samisk eller latin i stede for sidemålet?

Har vi bruk for sidemål senere? Det vet man jo ikke før "senere" kommer.

Ta en titt på de som allerede er kommet seg til "senere" da. De klarer jo seg fint, alle sammen. Både de med bra ny-norsk kompitanse og de uten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta en titt på de som allerede er kommet seg til "senere" da. De klarer jo seg fint, alle sammen. Både de med bra ny-norsk kompitanse og de uten.

Hvilket grunnlag har du for å si det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilket grunnlag har du for å si det?

Emh... ?

Hvilket grunnlag har du for ikke si det?

Får du ikke med deg hvordan det går med andre mennesker?

Min oppfattning er at det går ytterst bra med folket i norge når det kommer til å forholde seg til sidemålet. Da også medregnet de som ga f... i ny-norsk på skolen og fikk stryk (eller Lg).

Skolen sliter med middler, så hvorfor ikke konsentrere oss om noe som faktis serves a purpose i stede?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ein liten detalj manji: Viss ein skal sleppe sidemål, betyr det at alle nynorskfolk skal sleppe bokmål òg! Ville berre vere sikker på at det var klart. For eg har nemleg ikkje tal på kor mange gonger eg har fått spørsmål som: 'Men hva BETYR dette?? Kan du ikke skrive norsk???'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ein liten detalj manji: Viss ein skal sleppe sidemål' date=' betyr det at alle nynorskfolk skal sleppe bokmål òg! Ville berre vere sikker på at det var klart. For eg har nemleg ikkje tal på kor mange gonger eg har fått spørsmål som: 'Men hva BETYR dette?? Kan du ikke skrive norsk???'[/quote']

Ja, jeg mener det bør gå begge veier. Det er jo likestilte mål. Skjønner man ikke, får man spørre og lære.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ein liten detalj manji: Viss ein skal sleppe sidemål' date=' betyr det at alle nynorskfolk skal sleppe bokmål òg! Ville berre vere sikker på at det var klart. For eg har nemleg ikkje tal på kor mange gonger eg har fått spørsmål som: 'Men hva BETYR dette?? Kan du ikke skrive norsk???'[/quote']

Joa, helt enig.

(Henviser til Donpedro sitt innlegg over mitt.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Emh... ?

Hvilket grunnlag har du for ikke si det?

Får du ikke med deg hvordan det går med andre mennesker?

For et merkelig spørsmål! Jeg trenger vel ikke forsvare hvorfor jeg ikke sier noe? Poenget mitt er at du ikke kan si at det går bra med alle uten å vite noe om det.

Min oppfattning er at det går ytterst bra med folket i norge når det kommer til å forholde seg til sidemålet.

Min oppfatning er det motsatte, og denne diskusjonen tyder jo nettopp på at mange har vanskelig for å forholde seg til sidemål!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Har overhodet ikke problemer med nynorsk, annet enn at jeg hater å pugge grammatikk. SÆRLIG når jeg forstår "språket" utmerket. Synes nynorsk er nydelig og ønsker det ikke vekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

denne diskusjonen tyder jo nettopp på at mange har vanskelig for å forholde seg til sidemål

Tror denne diskusjonen tyder på noe annet jeg, uten at jeg skal gå nermere inn på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror denne diskusjonen tyder på noe annet jeg, uten at jeg skal gå nermere inn på det.

Hva betyr nå det da??

Hvis alle forholdt seg helt fint til sidemål ville ikke denne diskusjonen vært nødvendig!

Hvis du har sluppet opp for argumenter trenger du ikke svare, vet du.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...