Gå til innhold

Smuldrete brød og hard skorpe


Gjest AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest AnonymBruker

Skorpen på brødene jeg baker blir så hard at jeg må bruke krefter for å komme gjennom den. Ofte skiller også skorpen på toppen av brødet seg fra resten når jeg skjærer. Brødet er ikke tørt, men noen ganger faller "skivene" helt fra hverandre og bli bare til enorme smuler. Hva kan jeg ha gjort galt? Jeg synes brødoppskriften jeg bruker inneholder veldig mye vann, og lurer på om dette kan ha noen sammenheng med at brødet faller fra hverandre. Jeg pleier å la brødene avkjøles på rist til de er kalde, kanskje det er derfor de er så harde? Jeg kan ikke redusere steketiden, for da blir de så bløte at jeg ikke får dem ut av formen....

Hjelpe meg?? :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tror lang eltetid er viktig for å unngå smuldrete brød iallfall. Og jeg har også hatt bra erfaring med brød som har kaldhevet i kjøleskapet over natten.

(men generelt har jeg mye av samme "problemet" som deg, så jeg slenger meg med på tråden for å se om noen har andre tips å komme med :) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kate :)

Jeg tror lang eltetid er viktig for å unngå smuldrete brød iallfall. Og jeg har også hatt bra erfaring med brød som har kaldhevet i kjøleskapet over natten.

(men generelt har jeg mye av samme "problemet" som deg, så jeg slenger meg med på tråden for å se om noen har andre tips å komme med :) )

Jeg pleier å elte deigen godt i en maskin (den er stor, og sikkert litt rar for den er fra 90-tallet eller noe sånt, men jeg har mine mistanker om at den er større og kraftigere enn de som selges i dag :lur: )

Kanskje jeg skal prøve å elte den lenger neste gang, men jeg mener jeg har hørt at brødene blir seige da?? ikke vet jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg misstenker de gamle kjøkkenmaskinene er kraftigere ja, Kenwood'en min lager nær-døden lyder hele tiden når jeg bruker den, mens mammas gamle (med mindre Watt) elter uten å klage med større deiger. :)

Er ikke egentlig "seigt" brød det motsatte av smuldrete brød? Er det jeg innbiller meg iallfall, og jeg har aldri opplevd å få brød som er plagsomt seigt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kate :)

Jeg misstenker de gamle kjøkkenmaskinene er kraftigere ja, Kenwood'en min lager nær-døden lyder hele tiden når jeg bruker den, mens mammas gamle (med mindre Watt) elter uten å klage med større deiger. :)

Er ikke egentlig "seigt" brød det motsatte av smuldrete brød? Er det jeg innbiller meg iallfall, og jeg har aldri opplevd å få brød som er plagsomt seigt?

Tror ikke jeg ville hatt noe i mot seigt brød heller ;) jeg har liksom bare gjort som jeg har lest :D haha, typisk meg... :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skift ut vann med melk/surmelk, og problemet med skorpen er løst. Smulingen vet jeg ikke. Jeg har medium faste brød, som smuler litt, og da elter jeg for hånd ca tre minutter. Står alltid fem-ti min i oppskriftene, så kanskje det er noe i det? Men jeg gidder vanligvis ikke så lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...