Gå til innhold

Kjærligheten

Steinar40

Anbefalte innlegg

Men igjen så forveksler du kjærlighet med forelskelse eller whatever. På det stadiet man flytter sammen vil jeg våge å påstå at det ikke er snakk om kjærlighet enda, det er bare for tidlig. Så den linken du gjør mellom praktiske fordeler og kjærlighet blir bare feil - for det er ikke kjærlighet.

Jeg kan være enig med deg i at dette sikkert er det vanlige i dagens norske samfunn, ja. Folk flytter generelt sett altfor fort i sammen. Sannsynligvis pga praktiske/økonomiske fordeler og av mer eller mindre desperasjon. Og da er er det selvfølgelig heller ikke kjærlighet (ennå). I beste fall er det da forelskelse.

Men jeg personlig har aldri vært desperat og har derfor brukt meget god tid. Noe som heller ikke nødvendigvis er spesielt smart - dvs å bruke altfor god tid.

Det var denne berømte gyldne middelveien igjen da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Niema

Jeg kan være enig med deg i at dette sikkert er det vanlige i dagens norske samfunn, ja. Folk flytter generelt sett altfor fort i sammen. Sannsynligvis pga praktiske/økonomiske fordeler og av mer eller mindre desperasjon. Og da er er det selvfølgelig heller ikke kjærlighet (ennå). I beste fall er det da forelskelse.

Men jeg personlig har aldri vært desperat og har derfor brukt meget god tid. Noe som heller ikke nødvendigvis er spesielt smart - dvs å bruke altfor god tid.

Det var denne berømte gyldne middelveien igjen da.

Kort tid eller lang - det er fortsatt ikke snakk om kjærlighet. Man kan ikke si at man elsker hverandre før man har bodd sammen, kommet seg gjennom ups and downs, sett alle(u)vaner osv. Uansett hvor godt man kjenner noen så er det en annen side man bare får sett gjennom å bo sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kort tid eller lang - det er fortsatt ikke snakk om kjærlighet. Man kan ikke si at man elsker hverandre før man har bodd sammen, kommet seg gjennom ups and downs, sett alle(u)vaner osv. Uansett hvor godt man kjenner noen så er det en annen side man bare får sett gjennom å bo sammen.

Joda, jeg forstår hva du mener og er ikke uenig forsåvidt.

Men det er jo veldig vanskelig å si noe om når den såkalte ekte kjærligheten oppstår og nøyaktig hva som da kreves. Dessuten kan det jo være sånn at bare den ene føler ekte kjærlighet for den andre.

Har du noen bra definisjon på ekte kjærlighet? :)

Andre må også gjerne bidra med sine definisjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Niema

Har du noen bra definisjon på ekte kjærlighet? :)

Hm, nei, jeg har nok ikke det :) Det er nok en litt ubeskrivelig tilstand som man må føle for å skjønne, tror jeg.

Men jeg kan være enig i at praktiske problemer kan være et hinder for en potensiell kjærlighet, da tror jeg vi kan være enige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, nei, jeg har nok ikke det :) Det er nok en litt ubeskrivelig tilstand som man må føle for å skjønne, tror jeg.

Ja, men dette med å holde i sammen også i onde dager, det er en vesentlig del av ekte kjærlighet, som jeg ser det.

Men jeg kan være enig i at praktiske problemer kan være et hinder for en potensiell kjærlighet, da tror jeg vi kan være enige.

Ja, undervurder aldri praktiske problemer - som jeg bruker å skrive her. Vi lever utvilsomt i en praktisk verden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Niema

Ja, undervurder aldri praktiske problemer - som jeg bruker å skrive her. Vi lever utvilsomt i en praktisk verden.

Joda, men legg merke til at jeg skrev potensiell kjærlighet ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Joda, men legg merke til at jeg skrev potensiell kjærlighet ;)

Ja, den som tenker sånn er smart! Skulle ønske jeg hadde gjort det selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Du generaliserer noe voldsomt, det provoserer meg. Kvinner er sånn, kvinner gjør slik. Kvinner er kravstore og dyre i drift etc. etc.

Endret av Bond
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du generaliserer noe voldsomt, det provoserer meg. Kvinner er sånn, kvinner gjør slik. Kvinner er kravstore og dyre i drift etc. etc.

Ja, det er som du sier ofte en generalisering, eller egentlig heller noe som jeg mener er typisk for en gruppe innenfor kvinner. Det betyr altså ikke at jeg mener at absolutt alle kvinner er sånn.

På den annen side så er "dyr i drift" også et relativt begrep. F.eks kvinner sammenliknet med mannfolk.

Det er uansett ikke meningen at man skal ta mine generaliseringer eller grupperinger personlig.

Egentlig er det litt pussig at kvinner ofte ser ut til å ta det som blir sagt om andre kvinner mer eller mindre personlig.

Det gjør aldri jeg om noen uttaler seg om mannfolk på generell basis. Bare når noen sier noe direkte til og om meg personlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan man elske hverandre før man bor sammen? :)

Tja, det er vel ikke umulig, men jeg tror da at man må ha vært i sammen i mer enn 6 måneder (når forelskelsen begynner å dabbe av litt). Og helst betydelig lenger, tenker jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang den praktiske aspektet av det her, så er det endel som tar steg som bla å flytte saman på feil tidspunkt.

Endel flytter saman som eit forsøk på å redde forhold, økonomi bla bla.

Men en bør jo prøve å kvitte seg mest mulig med sin egen , før en begynner med å ta større steg.

Om det er penge problemer, mentale "svakheter" som dårlig sjølvtillit, og mange andre ting bør vere ordna på forhånd.

Når en blir to om ting, så er det nok med forholdet sitt problem, og da er det unødvendig å dra inn andre problem inn i det store bildet.

En må klare å ta vare på seg sjølv, før en skal ta ansvar for kverandre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Ja, det er som du sier ofte en generalisering, eller egentlig heller noe som jeg mener er typisk for en gruppe innenfor kvinner. Det betyr altså ikke at jeg mener at absolutt alle kvinner er sånn.

På den annen side så er "dyr i drift" også et relativt begrep. F.eks kvinner sammenliknet med mannfolk.Det er uansett ikke meningen at man skal ta mine generaliseringer eller grupperinger personlig.

Hva mener du med "dyr i drift"? Jeg er aldri blitt "driftet" eller latt meg "drifte" av en mann, har alltid vært i arbeid og klart meg selv. Jeg husker en episode et par måneder etterat jeg hadde født mitt og min manns tredje barn (i løpet av en toårsperiode). Jeg kom til å si at jeg ikke hadde klær som passet lenger, da fikk jeg kontant beskjed om å begynne å arbeide 100 prosent, for han aktet ikke å legge ut for klær og fjas til meg. Jeg tok ham på ordet, fikk arbeid og arbeidet 6-7 timer hver kveld etter at barna var lagt. Da var han bundet, men det var ikke mitt problem.

Dette er mange år siden, jeg er en annen person nå og kommer aldri til å la noen dominere meg mer.

Endret av Belladonna
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest AnonymBruker

En viktig del av ekte kjærlighet er det å være villig til å ta seg av partneren i onde dager også. Men er det fornuftig å starte der?

Fornuftig å starte der. Problemet er at de fleste lover å være der i "onde dager" - men når de vanskelige dagene kommer så er det ikke så lett allikevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Katee

Aller først - hva er (ekte) kjærlighet, mener du?

Hva forventer du deg av kjærligheten egentlig?

Og er kjærlighet nok?

Hva skal til for at det blir et parforhold?

Kjærlighet for meg er å kunne se forbi eventuelle feil, hindringer og ulemper ved partner, ens selv og tingene rundt forholdet (Ta at vedkommende har en kronisk sykdom, et turbulent forhold til sin eks som også er mor til hans barn osv). Ingen er perfekte; derfor vil jeg heller ikke strebe etter det perfekte. Det som gjør en person verdt å elske er (for meg) at han er seg selv tro...

Forelske er ikke nok for meg å bli i et forhold - kjærlighet er. For meg er der en vesentlig forskjell. Forelskelse er den første tiden da alt er tilsynelatende perfekt; kjærlighet er når du innser at ingenting er perfekt, men man er likevel villig til å leve sammen i tykt og tynt, og (for å bruke en klisje) i gode og onde dager

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fornuftig å starte der. Problemet er at de fleste lover å være der i "onde dager" - men når de vanskelige dagene kommer så er det ikke så lett allikevel.

Ja, og da er faktisk parforholdet rimelig verdiløst egentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Prøvekandidat

Kjærlighet for meg er å kunne se forbi eventuelle feil, hindringer og ulemper ved partner, ens selv og tingene rundt forholdet (Ta at vedkommende har en kronisk sykdom, et turbulent forhold til sin eks som også er mor til hans barn osv). Ingen er perfekte; derfor vil jeg heller ikke strebe etter det perfekte. Det som gjør en person verdt å elske er (for meg) at han er seg selv tro...

Forelske er ikke nok for meg å bli i et forhold - kjærlighet er. For meg er der en vesentlig forskjell. Forelskelse er den første tiden da alt er tilsynelatende perfekt; kjærlighet er når du innser at ingenting er perfekt, men man er likevel villig til å leve sammen i tykt og tynt, og (for å bruke en klisje) i gode og onde dager

Enig med deg i dette :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, tro det eller ei, men mitt hode fungerer faktisk stort sett så nyansert på de fleste områder av min interesse.

Du peker på de praktiske ytre faktorer, og disse er selvfølgelig veldig viktige. Man blir absolutt mer bundet i sammen av felles praktiske saker og ting (økonomi). Dette er altså en veldig vesentlig og stor forskjell mellom det å bo i sammen og det å ikke bo i sammen.

Samtidig blir det da mentalt sett også lettere å avslutte et forhold der man har lite eller ingenting praktisk i sammen. Ikke sant?

Og dermed mindre seriøst, i mitt hode. Man satser ikke på samme måte eller nivå da, tenker jeg.

Jeg har ikke lest hele tråden. Men jeg er veldig enig i det du Steinar sier her.

Var kjæreste i 3 år før jeg ble samboer. Årsaken var at vi ville være sikre på hva vi ville før vi flyttet sammen (det var også barn involvert). Etter at vi flyttet sammen ble forholdet mer seriøst både følelsesmessig og praktisk sett. Det er klart det.

I fasen før vi flyttet sammen så hadde vi ingen særlige praktiske/økonomiske forpliktelser overfor hverandre. Det kan gjøre at når man møtes så ha man kun fokus på forelskelsen og alt som bare er kos. Når man flytter sammen så blir det mer alvor. Og det er jo da den ekte kjærligheten får sjansen til å vokse!

Endret av Lizzee
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

For meg er forelskelse mer enn nok, men sjelden jeg blir forelsket i en som bare vil gi meg ulemper da. Jeg blir forelsket i de jeg tror jeg kan få et bra liv sammen med.

Okay, så du kan altså bestemme deg for hvem du vil bli forelsket i da?

Jeg tror ikke Anonym kan bestemme seg for hvem hun blir forelsket i. Men noen av oss blir kun forelsket i bestemte typer. Noen er da slik utstyrt at de styrer unna visse typer. På samme måte som at noen jenter alltid faller for badboys - så er det jo slik at noen aldri faller for dem.

Selv blir jeg veldig veldig sjelden forelsket. Og jeg blir aldri forelsket ut ifra utseende til en gutt. Det er alltid personligheten!

Har du noen gang følt kjærlighet for noen, Steinar? Det virker ikke sånn, for da hadde du ikke snakket om praktiske sider.. Ved ekte kjærlighet er det fint lite annet som betyr noe, og det skal langt mer enn noen praktiske ulemper til for at man går hver til sitt.

Snakker dere ikke litt forbi hverandre, Niema og Steinar.

Man kan snakke om praktiske sider også når man snakker om kjærlighet.

Har man kjærlighet så får man til det praktiske - og man klarer å samarbeide, forstå og planlegge praktiske ting også når livet er vanskelig fordi man elsker. Disse tingene ville man aldri giddet å legge så mye tid og krefter i om det ikke var kjærlighet med i bildet.

Det er vel slik at den man elsker ønsker man å ha en praktisk hverdag med - også! Det betyr ikke at man er samme av praktiske årsaker.

Det er ikke enten eller - det er begge deler!!!

Og forelskelse er for meg ikke det samme som kjærlighet. Kjærlighet er dypere og ekte og noe man kan møte hverdagen med i mange år. Forelskelse er en rus, hvor det eneste man tenker på er å kysse og tilbringe tid alene med den man er forelsket i.

Kjærligheten er tålmodig, kjærligheten er velvillig,

den misunner ikke, skryter ikke, er ikke hovmodig.

Kjærligheten krenker ikke, søker ikke sitt eget,

er ikke oppfarende og gjemmer ikke på det onde.

Den gleder seg ikke over urett,

men har sin glede i sannheten.

Kjærligheten utholder alt, tror alt, håper alt, tåler alt.

Kjærligheten tar aldri slutt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...