Gå til innhold

Hvordan ta knekken på maur mest effektivt?


Cata

Anbefalte innlegg

*sukk* De siste ukene har jeg observert små maur i yttergangen (trappeoppgang). Har prøvd å drysse maurpulver langsmed grunnmuren på huset på den siden inngangen er og litt ekstra ved dørterskelen. Likevel blir jeg ikke kvitt de små krypa. Mistenker at de har laget ganger under huset. Vet det er en god del pukk under så der er sikkert enkelt for dem å lage koselige krypinn'er. :kjefte:

Det er ikke voldsomt store mengder av dem, men vet av erfaring fra jobb at når det først kommer maur så er de ganske vanskelige å få vekk og de har det med å øke i antall og jeg vil ikke ha dem opp i leiligheta. Kan jo ikke akkurat løfte på huset for å få ryddet grunnen under heller, så tips til hvordan jeg skal få dem vekk mottas med takk. Har bodd her en del år og har naturligvis sett en og annen maur utendørs om våren/sommeren, men dette er første året de faktisk har spasert inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva slags mauer er det snakk om?

Det viktigste når du legger ut maurgift, er å legge så nær tuen som mulig. Hovedpoenget med giften er at arbeiderne skal ta med til dronningen, slik at hun dør. Ligger det for langt unna, vil arbeiderne dø før de kommer til dronningen. Først når hun dør, oppløser alt seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler Nippon Maurmiddel, en liten plastflaske med noe flytende, klart stoff. Dette tar mauren med seg tilbake til tua og alle blir sendt til de evige jaktmarker.

Jeg har ikke vært plaget av maur siden jeg brukte det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beste måten å raskt og effektivt å ta knekken på maur er ved helt umiddelbart å drepe dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags mauer er det snakk om?

Det viktigste når du legger ut maurgift, er å legge så nær tuen som mulig. Hovedpoenget med giften er at arbeiderne skal ta med til dronningen, slik at hun dør. Ligger det for langt unna, vil arbeiderne dø før de kommer til dronningen. Først når hun dør, oppløser alt seg.

Jeg vet ikke, de har ikke presentert seg.:ler: De er i allfall temmelig små, men om det er det som kalles "sukkermaur" er jeg likevel ikke sikker på. Det å finne tue er rimelig umulig, jeg tror nemlig ikke disse har noen. De har nok tilhold under en eller annen brostein, eller rett og slett under den støpte sokkelen til huset. Har prøvd å strø maurpulver nedi det jeg kan finne av sprekker der det virker som det er flest maur utafor huset, samt der de som jeg har sett innendørs ser ut til å samles mest.

Beste måten å raskt og effektivt å ta knekken på maur er ved helt umiddelbart å drepe dem.

God plan!

Etter råd fra en bekjent har jeg nå kjøpt en tube med Nippon, så får jeg oppgradere til MastaKill hvis ikke det hjelper. (Her prøver vi så godt som alle tips.) Forresten var det rimelig maurfritt i dag da jeg kom hjem,men det kan jo være de samler troppene til nye innrykk. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis de er små og sorte er det "sukkermaur" :) Alle maur har en tue de hører til. Mulig tuen ikke ligger i selve huset ditt, men veldig nære. Som sagt, eneste måten å bli kvitt de for for godt, er å ta dronningen. Da dør alle.

Vet om en gift, husker ikke hva den heter. Men den er flytende, og ser ut som lys honning/sirup. Det er den vi har brukt hjemme hos mine foreldre da vi hadde maur da jeg var liten. Det tok knekken på dem, det. Men det betinger selvfølgelig at giften ikke ligger for langt fra tuen, slik at arbeideren dør før den får fraktet med giften til dronningen. Min far er utdannet mikrobiolog, og jobber med skader på hus, forårsaket av sopp og/eller skadedyr. Har derfor lært meg litt og hvert om maurkolonier (bl.a.) litt ufrivillig opp gjennom årene :søvn: :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis de er små og sorte er det "sukkermaur" :) Alle maur har en tue de hører til. Mulig tuen ikke ligger i selve huset ditt, men veldig nære. Som sagt, eneste måten å bli kvitt de for for godt, er å ta dronningen. Da dør alle.

Alle er små, men ikke alle er sorte. Har sett et par som er mer brunlige også. (Studerer "fienden" ;) ) . Jeg er enig i at de burde ha en tue, men det har de altså ikke. Jeg bor i byen og rundt her er det minimalt med trær og busker, men derimot masse asfalt (dårlig tue-materiale) og brostein. Så jeg tror nå fremdeles de må holde til under brosteinene et eller annet sted.

Får prøve meg med "Nippon" hvis de dukker opp igjen. Det skal i følge reklamen og et par bekjente funke som fy etter noen dager, nettopp fordi arbeiderne tar det med seg til kolonien. Mine egne erfaringer med det stoffet er heller dårlige. Prøvde kverke maur som hadde laget en maursti på jobben, men der måtte det pulver og tålmodighet til. Klarte det omsider etter flere års kamp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke veldig utenkelig at de har en tue under en brosten eller to :)

Dersom de har litt forskjellige farger skal jeg melde pass med å si hvilken rase de tilfører. Men vil anta de har forskjellige funksjoner innad en tue. Snart skal prinser og prinsesser fly ut på vift, og lage seg sine egne tuer (prinsessene i alle fall). Så kanskje de kommer opp og "sonderer terrenget" før vingene er helt på plass? Hehe. Ikke vet jeg :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...