Gå til innhold

Deres synspunkter på mitt kosthold


Gjest AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest AnonymBruker

Lide seg gjennom? :roll: Det er ikke akkurat sånn at han har godt at all den desserten, vektnedgang eller ei.

Han spiser ikke verre enn andre ungdommer. Hadde han skrevet at han tok en sjokolade en gang i uken og gikk på fylla fredag og lørdag ville ingen reagert, grunnen til at det blir oppstandelse er fordi dere anser det som litt "syndig" å drive der og spise is i hverdagen. For mange 50 år gamle feite kjerringer på forumet som er 30 kilo overvektig. Hadde han også sagt at han var sunn alle dager men hadde en spisedag hvor han spiste alt han hadde lyst på hadde heller ingen reagert. Men vi blir hjernevasket til at desserter og is osv. skal være på lørdagen og ikke resten.

Poenget er at for en som har fire faste "kosestunder" vil det være hardt å droppe de for å kanskje miste litt magefett etter 4 uker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Poenget er at for en som har fire faste "kosestunder" vil det være hardt å droppe de for å kanskje miste litt magefett etter 4 uker.

Det kan godt være, men TS er ute etter en ribbet kropp og da vil det bli enklere for han å oppnå dette ved å kutte ut nettopp disse dessertene. Det er vel bare det folk prøver å fortelle han her inne :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS må jo bare velge selv hva han vil. Han blir jo bare fortalt at det å kutte ned på alle disse dessertene sine muligens kan få ham dit han vil. Dette er jo et alment råd til en hvem som helst person som ønsker å gå ned i vekt. Man kan ikke spise 1 pose mnm 4 ganger i uken da.

TS: om du klarer deg uten dessertene dine tja, ca 2 uker, så går behovet ditt etter det også veldig ned, og du klarer kanskje å nøye deg med 1 gang i uka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Niema

Han spiser ikke verre enn andre ungdommer. Hadde han skrevet at han tok en sjokolade en gang i uken og gikk på fylla fredag og lørdag ville ingen reagert, grunnen til at det blir oppstandelse er fordi dere anser det som litt "syndig" å drive der og spise is i hverdagen. For mange 50 år gamle feite kjerringer på forumet som er 30 kilo overvektig. Hadde han også sagt at han var sunn alle dager men hadde en spisedag hvor han spiste alt han hadde lyst på hadde heller ingen reagert. Men vi blir hjernevasket til at desserter og is osv. skal være på lørdagen og ikke resten.

Poenget er at for en som har fire faste "kosestunder" vil det være hardt å droppe de for å kanskje miste litt magefett etter 4 uker.

Så fordi "alle andre gjør det" så er det ok? Det er ikke sunt uansett hvordan du vrir og vrenger på det, og diskusjonen handler ikke om han satt opp i mot alle andre. Dessuten er det 4 x 2 store skåler is toppet med sjokoladesaus, så jo, det er en god del. Han kunne halvert dette, og jeg hadde fortsatt ikke synes synd på han.

Endret av Niema
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fyren er jo åpenbart glad i dessert, og da ser jeg ikke helt poenget med å kutte den helt ut. Tror ikke nødvendigvis å "lide for skjønnheten" tar en så veldig langt. Les deg heller opp litt på energimengder i mat og hvor mye du bruker på trening, da kan du heller legge opp dessertene dine litt etter hvor mye du orker å trene. Og kanskje ta noen litt sunnere desserter innimellom, frukt med vaniljekesam f.eks. er veldig godt! Og prøv å hold deg til en porsjon, fremfor å spise flere porsjoner.

Ellers burde du kanskje prøve deg på litt styrketrening i tillegg? Mer muskler øker fettforbrenningen. En utrent mage ser jo litt mer kvapsete ut enn en som er godt trent selv om man i utgangspunktet er slank.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest AnonymBruker

Så fordi "alle andre gjør det" så er det ok? Det er ikke sunt uansett hvordan du vrir og vrenger på det, og diskusjonen handler ikke om han satt opp i mot alle andre. Dessuten er det 4 x 2 store skåler is toppet med sjokoladesaus, så jo, det er en god del. Han kunne halvert dette, og jeg hadde fortsatt ikke synes synd på han.

Hadde jeg sagt at jeg hadde en spisedag i uken hvor jeg spiste disse skålene med is (eller kastet innpå med skolebrød eller annet godteri) som aller fleste som slanker seg gjør hadde ingen reagert... Helt sikker på at det blir inntak av like mye drittmat en en sånn spisedag for de fleste, det er bare at jeg deler det opp! Mitt kosthold ellers fra disse desserten er sunt... Aldri brus med sukker, aldri juice, aldri smoothie, aldri pizza, aldri fete kaffedrikker... Hadde man sett gjennom vanlige, gjennomsnittelige nordmenn (som lever til de er 85-92 år) sitt kosthold med hamburgere, pølser, pizza, øl/vin/drinker/alkohol samt godteri en gang i blandt scorer jeg nok ikke særlig dårligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest AnonymBruker

Hadde jeg sagt at jeg hadde en spisedag i uken hvor jeg spiste disse skålene med is (eller kastet innpå med skolebrød eller annet godteri) som aller fleste som slanker seg gjør hadde ingen reagert... Helt sikker på at det blir inntak av like mye drittmat en en sånn spisedag for de fleste, det er bare at jeg deler det opp! Mitt kosthold ellers fra disse desserten er sunt... Aldri brus med sukker, aldri juice, aldri smoothie, aldri pizza, aldri fete kaffedrikker... Hadde man sett gjennom vanlige, gjennomsnittelige nordmenn (som lever til de er 85-92 år) sitt kosthold med hamburgere, pølser, pizza, øl/vin/drinker/alkohol samt godteri en gang i blandt scorer jeg nok ikke særlig dårligere.

så du tror folk spiser 70 iskuler på en spisedag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Coarvi

Hadde jeg sagt at jeg hadde en spisedag i uken hvor jeg spiste disse skålene med is (eller kastet innpå med skolebrød eller annet godteri) som aller fleste som slanker seg gjør hadde ingen reagert... Helt sikker på at det blir inntak av like mye drittmat en en sånn spisedag for de fleste, det er bare at jeg deler det opp! Mitt kosthold ellers fra disse desserten er sunt... Aldri brus med sukker, aldri juice, aldri smoothie, aldri pizza, aldri fete kaffedrikker... Hadde man sett gjennom vanlige, gjennomsnittelige nordmenn (som lever til de er 85-92 år) sitt kosthold med hamburgere, pølser, pizza, øl/vin/drinker/alkohol samt godteri en gang i blandt scorer jeg nok ikke særlig dårligere.

Hvis du tror at andre sunne, slanke mennesker slenger i seg 70 (!!!) iskuler på en såkalt spisedag så må det være noe alvorlig feil med hvordan du oppfatter omgivelsene dine.

Nei, det er ikke vanlig å spise 70 iskuler i uka, enten det er spredd over hver dag eller på en dag. Velkommen diabetes sier nå jeg, ved den tanken. 70 iskuler høres ikke fristende ut en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du absolutt vil gå ned i vekt - og holde deg der, så burde det ikke være så stort problem å kutte ut all desserten :) Det går veldig på viljestyrke! Selvfølgelig er det ikke kjempeenkelt når du er vant til å spise dessert så ofte, det er jo også slik for dem som spiser sjokolade hver dag. Blir i grunn en avhengighet eller vane.

Kanskje det hjelper å bytte ut hva du gjør etter middag...? Ta deg en kaffi eller te isteden? Hjelper ofte for folk som skal slutte å røyke å bytte ut alle vanene rundt det de gjør når de skal røyke. Som å sette seg en annen plass, ikke drikke kaffi - fordi de forbinder dette med det å røyke. Hvis du skjønner? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

1. Det er begrenset hvor mye junk man klarer å stappe i seg på ÈN spisedag kontra hele uken. Dessert flere ganger i uken utgjørt fort en mye større mengde totalt sett, enn hva man ville klart å spise i løpet av kun èn dag pr uke.

2. Det HAR betydning hvordan man sprer disse usunne matvarene utover i tid. Dersom man daglig spiser sukkerholdige matvarer vil blodsukkeret store deler av tiden være i ubalanse (noe som øker faren for farlige livsstilsykdommer såvel som fedme). Spiser man sunt i hverdagen derimot vil man ha fint og stabilt blodsukker og horomonproduksjon hele 6 dager i uken!

3. En gjennomsnittsperson som lever på junkfood og alkohol i HVERDAGEN, skal ha ekstremt flaks om h*n rekker å bli så mye som 85 år...

De generasjonene som til nå har nådd slike høye aldre, vokste ikke opp med McDonalds og Grandiosa som hverdagskost.

Det er mulig man klarer å holde liv i folk lenge ved hjelp av medisiner, men siden det trekkes inn livskvalitet her, kan det være greit å huske på at denne i høyeste grad henger sammen med HELSEN. Livet uten is til hverdags er nok langt på vei å fortrekke fremfor livet som alvorlig syk.

4. Jada, det er kanskje litt hardt i førsten å droppe den daglige sukkerdosen dersom man er avhengig av dette, men som voksen person er man dessverre i blant nødt til å ta valg som ikke umiddelbar nytelse for å oppnå fordeler på sikt (opprettholdelse av god helse/holde hjertesykdommer og diabetes unna, f.eks). Kosthold handler mye om vaner, så etter en tid vil man ha det like bra uten. Og det er selvsagt bullshit at det å kutte ut noen iskuler pr dag skal gå ut over livskvaliteten. Gjør det det, bør man finne mer å glede seg over her i livet enn sukkerkick...

5. Kanskje visse her omgås mange usunne mennesker, kanskje "dagens ungdom" lever på sjokolade og alkohol slik en her påstår. Men hva så? Gjør andres elendige livsstil det mindre usunt å spise iskrem flere ganger i uken? Jeg tviler sterkt på at kroppen din vet, eller bryr seg om, hvordan andre lever. Iskremen du stapper i deg er og blir like usunn, helt uavhengig av at andre kanskje spiser verre enn deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS du sier BMI'en din er 18. Det er undervektig. Går du enda mer ned i vekt kommer du til å ligne en Auschwitz unge.

Tren styrke og bygg muskler så ser du mye bedre ut og samtidig som du metabolismen din øker. Ved styrketrening får du også større magemuskler som gjør at six-packen synes mye bedre.

Og så klart bør du kutte ut dessertene... men det tror jeg du vet godt selv ,innerst inne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Hvem har sagt noe om 70 iskuler på en spisedag? Jeg spiser (hvis jeg nå spiser is til dessert hver dag, en til to ganger blir det kanskje noen skolebrød og sjokolade som dessert istedet) rundt 5 iskuler i hver skål, altså ca 10 iskuler per dessert. 10 ganger 4 er da vel fortsatt 40? 10+10+10+10=40.

Og jeg tror i ALLER HØYESTE GRAD at de fleste på slankern som har en spisedag i uken (noe de aller fleste har) raskt kan kaste i seg nøyaktig samme mengde ekstrakalorier som det er i mine 40 iskuler. Ikke at de spiser nøyaktig 40 iskuler men raskt et par skolebrød og en kopp kaloririk kakao med sukker etter frokost, en dai is på vei hjem, hamburger til middag med kanskje to iskåler til dessert og til kvelds når man får lyst på mer gjerne litt potetgull og enda mer godteri.

Vil tro at det er rundt 3-4000 kalorier i mine 40 iskuler. Og 4000 kalorier EKSTRA i form av brus, iskrem, smågodt, sjokolade og potetgull på en spisedag er da umulig særlig unikt?

Jeg kjenner flere på over 80 som har hatt en svært usunn livsstil (de var tross alt ikke i koma i de siste 20-30 årene hvor vi har hatt usunne matvarer i butikkene) med både mengder med sukker, fett og alkohol.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest AnonymBruker

Trådstarter vil tydeligvis bli slankere og bryr seg mer om dette nå enn helsen. Han vil bare få flatere mage og miste noen kilo ekstra.

Jeg tror, hvis din BMI er 18, at det egentlig ikke skal så mye til. Annet enn helsemessig (hvis du bare vil slanke deg) er det ingen grunn til å kutte dessertene dine.

Vil anta at (siden du jogger og trener ganske mye hver dag og forbrenner ganske mye fett) at du daglig forbrenner ca 2700 kalorier. Litt over 2000 forbrenner vel en gutt nesten uansett bare på å eksistere, og du øker nok denne med rundt 500 ved at du løper og jogger såpass mye.

På en dag med middagene dine med både kjøtt, grønnsaker og pasta vil jeg tippe at du få i deg rundt 1500 bare i form av nettopp middagene. Hvis du spiser lit mellommåltider, nøtter eller frukt foreksempel er du nok oppe i 1700-1900.

Hvis du spiser den isen 4 ganger i uken vil jeg nok tro at du de dagene ligger på en rundt 2700.

Altså du forbrenner i løpet av en uke mer enn du inntar. Og derfor vil du fortsette å gå ned i vekt. Gratulerer. Det er nok bare å fortsette ditt opplegg i en stund til og du vil automatisk gå ned i vekt, få mindre fett på magen og se slankere ut i badebukse. Det MÅ du, fordi kroppen går i underskudd.

Så bare for kropp og slanking skyld trenger du ikke kutte ut en iskule, - du vil bli kvitt magefettet til slutt bre du fortsetter og gir det litt mer tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Hvem har sagt noe om 70 iskuler på en spisedag? Jeg spiser (hvis jeg nå spiser is til dessert hver dag, en til to ganger blir det kanskje noen skolebrød og sjokolade som dessert istedet) rundt 5 iskuler i hver skål, altså ca 10 iskuler per dessert. 10 ganger 4 er da vel fortsatt 40? 10+10+10+10=40.

Og jeg tror i ALLER HØYESTE GRAD at de fleste på slankern som har en spisedag i uken (noe de aller fleste har) raskt kan kaste i seg nøyaktig samme mengde ekstrakalorier som det er i mine 40 iskuler. Ikke at de spiser nøyaktig 40 iskuler men raskt et par skolebrød og en kopp kaloririk kakao med sukker etter frokost, en dai is på vei hjem, hamburger til middag med kanskje to iskåler til dessert og til kvelds når man får lyst på mer gjerne litt potetgull og enda mer godteri.

Vil tro at det er rundt 3-4000 kalorier i mine 40 iskuler. Og 4000 kalorier EKSTRA i form av brus, iskrem, smågodt, sjokolade og potetgull på en spisedag er da umulig særlig unikt?

Trodde du spiste det 7 dager i uken jeg, beklager. Og når jeg var på slankern var faktisk spisedagene mine på 2-3500kcal, inkludert normal mat eventuelt byttet jeg ut normal mat med snop siden jeg blir mett av snopet.

Fråtsing er ikke det samme som spisedag, i mine øyner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ikke meningen med all diskusjonene og avsporingene i denne tråden. TS spurte om råd, fikk det og om han velger å ta det til etterretning eller ikke er opp til han selv, men ved å kutte alle dessertene vil han innta mindre kalorier, og lettere minske det fettet som plager han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Tror det er vanlig med litt valpeflesk i puberteten. Ikke fokuser så mye på de små detaljene, det er helheten som teller.

Likevel ville jeg valgt å kutte ned på dessertene. For å ikke snakk om mengde. Velg deg en eller to dager i uken du kan unne deg hva du vil, og reduser mengden litt. Gjør deg fortjent til det. Det føles så mye bedre når man går og gleder seg til noe. Etter min mening. Og det ville ikke skade helsen din, akkurat. Dessuten er gode vaner noe du har bruk for etterhvert som du blir eldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det er vanlig med litt valpeflesk i puberteten. Ikke fokuser så mye på de små detaljene, det er helheten som teller.

Likevel ville jeg valgt å kutte ned på dessertene. For å ikke snakk om mengde. Velg deg en eller to dager i uken du kan unne deg hva du vil, og reduser mengden litt. Gjør deg fortjent til det. Det føles så mye bedre når man går og gleder seg til noe. Etter min mening. Og det ville ikke skade helsen din, akkurat. Dessuten er gode vaner noe du har bruk for etterhvert som du blir eldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

TS du sier BMI'en din er 18. Det er undervektig. Går du enda mer ned i vekt kommer du til å ligne en Auschwitz unge.

Tren styrke og bygg muskler så ser du mye bedre ut og samtidig som du metabolismen din øker. Ved styrketrening får du også større magemuskler som gjør at six-packen synes mye bedre.

Og så klart bør du kutte ut dessertene... men det tror jeg du vet godt selv ,innerst inne.

Jeg er 166 høy og veier 49 kilo så ikke verdens høyeste BMI nei, blir vel nesten rundt 17. Men det er klart at BMI-verdiene blir alltid lavere når man er i voksefasen/puberteten, så det er ikke sååå lavt.... Hadde jeg vært ferdig utvokst med samme fettmengde/muskelmasse ville jeg sikkert veid rundt 55.... Så vil vel tippe at min egentlige BMI ligger på 19-20.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Trådstarter vil tydeligvis bli slankere og bryr seg mer om dette nå enn helsen. Han vil bare få flatere mage og miste noen kilo ekstra.

Jeg tror, hvis din BMI er 18, at det egentlig ikke skal så mye til. Annet enn helsemessig (hvis du bare vil slanke deg) er det ingen grunn til å kutte dessertene dine.

Vil anta at (siden du jogger og trener ganske mye hver dag og forbrenner ganske mye fett) at du daglig forbrenner ca 2700 kalorier. Litt over 2000 forbrenner vel en gutt nesten uansett bare på å eksistere, og du øker nok denne med rundt 500 ved at du løper og jogger såpass mye.

På en dag med middagene dine med både kjøtt, grønnsaker og pasta vil jeg tippe at du få i deg rundt 1500 bare i form av nettopp middagene. Hvis du spiser lit mellommåltider, nøtter eller frukt foreksempel er du nok oppe i 1700-1900.

Hvis du spiser den isen 4 ganger i uken vil jeg nok tro at du de dagene ligger på en rundt 2700.

Altså du forbrenner i løpet av en uke mer enn du inntar. Og derfor vil du fortsette å gå ned i vekt. Gratulerer. Det er nok bare å fortsette ditt opplegg i en stund til og du vil automatisk gå ned i vekt, få mindre fett på magen og se slankere ut i badebukse. Det MÅ du, fordi kroppen går i underskudd.

Så bare for kropp og slanking skyld trenger du ikke kutte ut en iskule, - du vil bli kvitt magefettet til slutt bre du fortsetter og gir det litt mer tid.

Seriøst? Det der var ihvertfall OVERRASKENDE! Ja, skjønner jo regnestykket nå det blir satt opp slik, har nok tenkt for lite på hvor mye kalorier jeg inntar VS. hvor mye jeg forbrenner. Men ser jo at jeg faktisk over tid vil forbrenne det ekstra fettet automatisk! Oi nå ble jeg glad, så jeg trenger faktisk ikke å kutte ut dessertene for å få mindre fett på kroppen, det vil skje uansett over en liten stund til? Ja, det var ihvertfall GODE nyheter :jepp::)

Ser jo at for helsens skyld at jeg burde kutte ned, men at det ikke har noe å si for om jeg blir slank var jo ihvertfall good news!

Hilsen trådstarter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...