Gå til innhold

Deres synspunkter på mitt kosthold

Anbefalte innlegg

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Hei. Jeg er en gutt på 18 år som trener på SATS i Bergen. Jeg sliter veldig med å fjerne magefettet, det blir liksom aldri borte selv om vekten går ned.

Jeg trener hver dag styrke og kondisjonstrening. Kondisjonstreningen kan være alt fra løpe 10 minutter+gå tur 1 time til at jeg løper 30 minutter. Ikke svimlende mye, men er ganske utslitt og gjør det dog hver dag.

Jeg spiser sunne middager, protein, karbo og grønnsaker, samme mengde av alt. F.eks kan et måltid være et stort kjøttstykke, like stor andel ris og salat. Ellers spiser jeg banan og usaltede nøtter.

Jeg er veldig svak for godteri, sjokolade og is. En dessert for meg kan være f.eks to skåler fløteis. En annen dag kan det være tre skolebrød. Noen ganger spiser jeg en hel stor stratosplate til dessert.

Tidligere spiste jeg dessert hver dag. Og to desserter på lørdag og søndag. Altså 9 desserter i uken, pluss ca to-tre pizzaer. Dette gikk bra holdt meg slank på dette i kombinasjon med den daglige treningen jeg tidligere beskrev. Jeg var en slank gutt. Så begynte jeg å gå opp. Opp tre-fire kilo og jeg sa stopp. Da begynte jeg å kutte ned på kaloriinntaket. Jeg gjorde om 9 desserter i uken til 4. Så de siste ukene har jeg spist 4 desserter i uken istedet og ingen pizza og juice. Da gikk jeg ned 4 kilo og er nå en slank gutt.

Med klær er jeg absolutt tynn, men i badebukse har jeg det forbanna fettlaget, den lille kulen som ikke går bort og som er veldig tydelig når jeg sitter.

Jeg har nå to problemer. Jeg vil bli kvitt det fettet (antar at jeg bør satse på å gå ned 3 kilo til) så jeg også blir tynn i bar overkropp. Det andre problemet er at jeg synes 4 desserter er plagsomt lite og vil øke til 6. Er så lei.

Så jeg blir vanvittig glad, overlykkelig og takknemlig for synspunkter på hvordan mitt kosthold er sett fra deres synsvnkel, hvordan jeg kan gå ned det ekstra og bli kvitt fettet og om jeg kan øke til 6 desserter uten at det gjør noe?

Jeg kom i puberteten sent og er i "voksefasen" fortsatt og er kanskje fysisk 15-16 år, skulle tro jeg hadde høy forbrenning naturlig?. I følge en BMI-test for voksne hadde jeg BMI på rundt 18, ergo undervektig, men nå vil jo alltid verdiene bli lavere enn egentlig for oss som ikke er ferdig utvokst. Antar at BMI min egentlig er midt i mellom, altså rundt 21-22.

Beklager langt, irriterende innleg, takker for alle svar.

Videoannonse
Annonse
Gjest AnonymBruker
Skrevet

Det bør gså nevnes at dessertene spises på hvr sin dag. F.eks to skåler is på mandag, tre skolebrød og litt sjokolade på onsdag, en halv sjokoladekake på lørdag o to skåler is på søndag.

Jeg drikker heller aldri alkohol eller juice/saft. Bare colalight.

Skrevet

Tror du ville vunnet mye på å kutte denne desserten fullstendig ut. Kanskje minke til 1 dessert, 1 dag i uken.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Tror du ville vunnet mye på å kutte denne desserten fullstendig ut. Kanskje minke til 1 dessert, 1 dag i uken.

Forferdelig grusom tanke, men sikkert ingen dum ide! Må jo være genetisk betinget også, har venner som har flat mage når de sitter og de hiver innpå masse øl og alkohol flere ganger i uken.

Skrevet (endret)

Det vil nok hjelpe mye å kutte ut dessertene ja. Ihvertfall minke hver dessert, en skolebolle istedet for tre, en skål yoghurtis istedet for to med fløteis, en liten sjokolade istedet for en stor osv.

Men du sier at du ikke er ferdig utvokst enda, det ekstra fettet på magen vil nok forsvinne etterhvert som du blir høyere.

Endret av venus_
Skrevet

Du burde nok kutte kraftig ned på dessertene.. Du trenger ikke å droppe det helt.. Men prøve å nøye deg med en mindre mengde.. Evt lage sunnere desserter! Finnes masse godt du kan lage deg: feks fruktsalat, grønnsaker og dipp osv... Så kan du heller unne deg litt sjokolade en dag i uken eller noe sånt..

Gjest Badabing
Skrevet

Jeg mener at du bør kutte ned på disse dessertene dine. Ikke pga magen, men for at dette er en altfor drøy mengde med sukker/raske karbohydrater.

Dessuten er det lett å holde seg tynn så ung som du er nå (og som du sier at vennene dine er), men når du kommer litt opp i 20-årene kommer det ikke til å være like enkelt om du fortsetter på denne "dietten".

Beklager, ingen enkel løsning på dette, annet enn å kutte ned på sukkerinntaket ditt.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Og kanskje finne deg ein litt sunnere tørst-slukker? Brus er jo ikkje bra for noe...

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Takk for alle dere som har svart. Deprimerende nyheter, jeg som syntes 4 var vanvittig dårlig og aaaalt lite :tristbla:

Skrevet

En må lide for skjønnheten vettu..

Men du virker på meg som en allerede slank gutt, så om du trenger gå ned er det bare du som vet, men pass nå på at det ikke går helt til hodet på deg i så ung alder. Å være helt ribbet for fett er ikke alltid det beste for verken kropp eller sinn.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Takk for alle dere som har svart. Deprimerende nyheter, jeg som syntes 4 var vanvittig dårlig og aaaalt lite :tristbla:

Tuller du?

Jeg har slitt med overvekt mesteparten av livet. Jeg spiser kanskje en dessert annenhver uke, og da i mye mindre porsjoner enn du gjør. Jeg rører aldri brus, og passer ellers nøye på kostholdet. Likevel går det bare svært sakte nedover på vekta.

De fleste av oss må ofre noe for å få den vekta eller kroppen vi ønsker. De fleste av oss ofrer langt mer enn du gjør. Så vær så snill, ikke klag over at du ikke kan dytte i deg sjokolade, skoleboller og fløteis daglig!

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Tuller du?

Jeg har slitt med overvekt mesteparten av livet. Jeg spiser kanskje en dessert annenhver uke, og da i mye mindre porsjoner enn du gjør. Jeg rører aldri brus, og passer ellers nøye på kostholdet. Likevel går det bare svært sakte nedover på vekta.

De fleste av oss må ofre noe for å få den vekta eller kroppen vi ønsker. De fleste av oss ofrer langt mer enn du gjør. Så vær så snill, ikke klag over at du ikke kan dytte i deg sjokolade, skoleboller og fløteis daglig!

Også er de de som kan spise mengder med både kake, sjokokjeks og is daglig uten at vekten går opp, de er tynne og smale uansett. Trådstarter er kanskje midt på treet? BMI på 18 fo en sm ikk er ferdig utvokst tilsvarer kanskje normal BMI ja, ihvertfall ikke overvekt.

Skrevet (endret)

Jo før du kutter ut brus og annet sukker, jo fortere forsvunner den "Mååå ha" følelsen. Selv var jeg stor-drikker av Pepsi Max og kunne omtrent furte som en liten unge hvis jeg ikke hadde det. Vann? Nei, hva er det for no å drikke på dagen lang?

Jeg elsker vann! Har alltid en god vannflaske fylt med deilig vann, og jeg har faktisk aldri lyst på brus lenger. Rart å tenke på, hvor avghengig man var ;)

Lykke til, og kutt desserten! (visste ikke at folk spiste dessert nå til dags?)

Endret av Mir
Gjest AnonymBruker
Skrevet

Når det gjelder trådstarter ser jeg det slik:

Hvis du nå er slank, men vil bli enda slankere er det MYE, MYE vanskeligere enn om du var 20 kilo overvektig. De siste kiloene (hvor du kan gå fra å være tynn og slank til mager) er ikke lette å bli kvitt. Så antageligvis hvis du er normalvektig og skal bli enda tynnere må du nok kutte ut en del kalorier ettersom det å løpe/gå/jogge forbrenner svært lite i forhold hva du får i deg ved å spise desserter.

Så derfor, hvis du vil bli enda tynnere, bør du nok slutte med disse dessertene, antar at du har høy forbrenning, ettersom du er så ung men vil nok tro at du ikke bør innta mer enn 1-2 slike desserter i uken.

ELLER så kan du si deg fornøyd med hvordan du er nå, selv om du kanskje ikke har hundre prosent sixpack, er du vel der at du ikke finnes tjukk og kan gå med både genser og t-skjorte og være en tynn/slank person? Og det er det mange som ofrer hva som helst for. Og klarer du å være fornøyd med dette kan du jo sikkert fortsette å være der og øke til 6 desserter i uken bare du fortsetter å trene. Altså bli der du er og kose deg mer. Tror nok 6 istedet for 4 er ganske mye mer, da kan du jo nærmest ta en daglig.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Enig med h*n over, og vil gjerne komme med et innspill til.

Jeg synes ikke det virker som at trådstarter er så usunn med sine desserter som de fleste her vil ha det til. Jeg vil påstå at vanlige ungdommer raskt får i seg mer enn det på en uke. Trådstarter drikker aldri alkohol, så sparer masse på det... På de fleste 18-åringer blir det nok fort en del ølbokser (som fort blir like kaloririkt som noen skåler is) og annen alkohol par dager i helgen, pluss en hamburger en dag og et par kroneis på stranda en annen dag og er fort oppe i samme kaloriinntak.

Så tror nok ikke kostholdet i seg selv har mer kalorier enn gjennomsnittsattenåringen men er jo et sørgelig faktum at får å gå ned i vekt må man kutte ut en del god mat.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Når det gjelder trådstarter ser jeg det slik:

Hvis du nå er slank, men vil bli enda slankere er det MYE, MYE vanskeligere enn om du var 20 kilo overvektig. De siste kiloene (hvor du kan gå fra å være tynn og slank til mager) er ikke lette å bli kvitt. Så antageligvis hvis du er normalvektig og skal bli enda tynnere må du nok kutte ut en del kalorier ettersom det å løpe/gå/jogge forbrenner svært lite i forhold hva du får i deg ved å spise desserter.

Så derfor, hvis du vil bli enda tynnere, bør du nok slutte med disse dessertene, antar at du har høy forbrenning, ettersom du er så ung men vil nok tro at du ikke bør innta mer enn 1-2 slike desserter i uken.

ELLER så kan du si deg fornøyd med hvordan du er nå, selv om du kanskje ikke har hundre prosent sixpack, er du vel der at du ikke finnes tjukk og kan gå med både genser og t-skjorte og være en tynn/slank person? Og det er det mange som ofrer hva som helst for. Og klarer du å være fornøyd med dette kan du jo sikkert fortsette å være der og øke til 6 desserter i uken bare du fortsetter å trene. Altså bli der du er og kose deg mer. Tror nok 6 istedet for 4 er ganske mye mer, da kan du jo nærmest ta en daglig.

Ja, vurderer faktisk dette! Haha intressant ide, ser jo at alle andre utvilsomt mener kostholdet bør kuttes på. Men hva hvis jeg har en regel om at hvis jeg sprekker og skeier ut må jeg ta en treningsrunde ekstra? Vil det funke? Hvor lenge må jeg løpe for å f.eks forbrenne to skåler is?

Takker også for alles svar! Hilsen trådstarter.

Skrevet

Du kan jo for all del "straffe" deg selv med en ekstra treningsøkt per utskeielse, men jeg kan tenke meg at det blir fort til at "jeg tar det i morgen" og så kanskje "tar heller den ekstra økten om to dager"..

Man må lide for skjønnheten ;) Men så igjen, så er livet for kort til å gjøre noe man misliker! Spis dessert å vær fornøyd med hvordan du er nå eller fiks deg ett treningsprogram hvor du bruker mer enn du får i deg.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Kommer jo ann på størrelsen av skålen din. Men si du tar to kuler fløteis (ca 300kcal), da må du løpe i 15min. To skåler med totalt 4 kuler, 30min løping (konstant løping). Omtrentlig, kommer jo ann på hvor fort du løper og hva du veier.

Evt en rask 2t gåtur.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Kommer jo ann på størrelsen av skålen din. Men si du tar to kuler fløteis (ca 300kcal), da må du løpe i 15min. To skåler med totalt 4 kuler, 30min løping (konstant løping). Omtrentlig, kommer jo ann på hvor fort du løper og hva du veier.

Evt en rask 2t gåtur.

Nå er jo trådstarter en ung person og unge personer har som oftest høy naturlig forbrenning, så tror nok uansett 15 min løping vil gi pay-off. Men likevel, å kutte ut to kuler fløteis i neste dessert vil nok gjøre større forskjell på kaloriinntaket enn å løpe livet av deg etter en utskeielse.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Det finnes viktigere ting her i livet enn kalorier. HELSEN er en av dem. Hvor mange mil man må løpe for å forbrenne x gram iskrem burde ikke være en relevant problemstilling for noen som helst, enten de vil ned i vekt eller ei. Iskrem er nemlig USUNT, uansett hvor mye man trener etterpå!

Folk her tror åpenbart at så lenge en matvare ikke gjør deg feit, så er det ok å spise den. Dette er selvsagt helt feil tankegang.

Sukker er meget skadelig for kroppen på grunn av effekten det har på blant annet insulinproduksjon (som igjen henger sammen med andre prosesser, og som i høyeste grad angår helsen). Å spise usunne desserter flere ganger i uken er ren idioti. Man blir kanskje ikke feit (ennå) av det, men kroppen VIL ta skade av det og det er stor fare for at man senere i livet vil måtte betale dyrt i form av livsstilsykdommer.

Man må gjerne leve med filosofien om at livet er for kort til å bruke det på ubehagelige og slitsomme ting som trening og sunn mat, men da håper jeg man også er klar over at en slik livsstil sannsynligvis vil gjøre det korte livet vårt enda kortere (og dessverre sannsynligvis ubehagelig allikevel, siden sykdommene før eller siden vil komme).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...