Gå til innhold

utdannelse i språk?


reborn

Anbefalte innlegg

Noen her som har tatt utdannelse i språk og ville utdype litt om det ?

Føler at hadde man kunnet språk så hadde man hatt en utrolig god mulighet til og jobbe med masse forskjellig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Litt usikker på hva du mener med å studere språk, men jeg kan ikke finne noen god grunn til IKKE å studere det ;)

Det er selvutviklende for deg selv, samtidig som det aldri er en bakdel når du skal søke jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tenker jo selvfølgelig på og kunne snakke og skrive... tja.. norsk , engelsk og spansk f.eks?

Må jo finnes et yrke som man kan jobbe som når man kan disse språkene.

Evt. et fint yrke og kombinere det med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv studert norsk og engelsk, og underviser nå. Jeg tenker kanskje på sikt å jobbe med informasjonsbehandling, kommunikasjon eller å prøve å få jobb i et forlag.

Jeg var vel egentlig usikker på om du tenkte å ta språk i tillegg til noe annet, eller om du tenkte en ren språk-utdanning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bare ser for meg at om man kunne snakke og skrive 3-4 språk så ville man hatt uendelige muligheter med tanke på jobb. Nei. Tenker primært på kun en ren språk utdanning.

Si man studerer i 3 år.

Norsk kan man jo fra før + engelsk. Så studerer man spansk som språk i 1 år ( snakke og skrive ) derretter f,eks et asiatisk språk i 2-3 år.

da kan man i teorien snakke og skrive 4 språk. Er jo nødt til og få flerfoldige jobb muligheter med noe sånt innabords?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Absolutt! :) Mest sannsynlig vil du oppdage flere og flere yrker du kan passe inn i med en slik utdannelse. Lykke til! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest AnonymBruker

Vil tro at tysk og japansk kan være lure språk å studere.

Tysk lurt? Hvorfor det? Tyskere kan da snakke engelsk, og sammenlignet med fransk og spansk er tysk veldig lite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tysk er bra å lære seg fordi 1) engelsknivået er veldig varierende, og 2) Tyskland har Europas største økonomi, som gjør landet til en interessant samarbeidspartner for veldig mange bedrifter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg studerer engelsk og ønsker å spesialisere meg innen feltet. Har alltid hatt et ønske om å bli lærer, men kunne også godt tenke meg å fortsette å bruke utdanningen innenfor min nåværende jobb.

Mvh Yvonne :heiajente:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan 4 språk og går aldri tom for jobbmuligheter, har faktisk redusert arbeidsmengde nå i det siste for å bruke litt tid på meg selv og familien.

Språkene jeg kan er engelsk (mastergrad), norsk (nesten utdannet tolk), litauisk (morsmål) og russisk. Jobber både som lærer, tolk og kursleder. Helt utrolig hva man kan oppnå ved å kunne flere språk, ja:) Men du må ha en brennende interesse for språk - huset mitt er fult av ordbøker, grammatikbøker og vanlige bøker:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest AnonymBruker

Ja, om du interesserer deg for språk og er flink å lære det, så ville jeg absolut satse på det. Det er så utrolig mye du kan bruke det til. Lærer, professor, tolk, oversetter(bøker, blader, filmer), du kan være turist-guide i inn og utland, er mye mer, men kommer ikke på noe nå..

Har en kamerat som studerer tysk nå, han er hovedfagstudent, tar master?? Og han har tatt engelsk og spansk også. Så dette kan han bruke til så mye :)

En venninne av meg tar hovedfag i fransk, og hun har engelsk og spansk fra før. Så det er mange muligheter. Kanskje t.o.m. kan du jobbe for myndighetene, om du kan russisk, japansk eller noe... tenkte litt på MacGyver ;)

En annen mann jeg kjenner til studerer japansk og kinesisk :D

En dame jeg kjenner, som kommer fra Iran, jobber som tolk i norge, itillegg til at hun er sykepleier. Hun prater med nye innvandrere som prater hennes språk når de kommer til norge. Hun pleier iallfall å dra til flyplassen og ta imot de og eskorte de til der de skal prate med myndighetene i norge om å få bo her, da må hun være tolk siden de ikke kan norsk ... kan ikke forklare dette. Men hun tjener bra iallfall :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Nå er jo ikke engelsk noe spesielt lenger, da det er så globalisert og man hører det hele tiden både på internett og tv. Jeg hadde fokusert på språk der det ofte er konflikter og vanskeligheter med å forstå hverandre. F.eks russisk, eller annet øst-europeiske språk. Også spansk er flott, man kan jo tenke seg hvor mange firmaer som handler med andre firmaer rundt om i verden, og som ikke har så flott kommunikasjon på grunn av språkbarrierene. Sør-amerika er så som så, og man kan fort ha muligheter ved å kunne snakke godt spansk. Engelsk er liksom som svensk, synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk på at det er veldig mange som kan spansk i Norge i dag. Skulle jeg først ha studert språk, hadde jeg nok valgt et annet enn spansk. leste ett sted at de språkene som det ville bli mest bruk for i fremtiden vill være russisk, arabisk og kinesisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...