Gå til innhold

Å betale kollekt med bankkort


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Som i forrige innlegg, kan ikke jeg heller helt se problemet. Nå synes jeg egentlig at kollekt er en uting i seg selv, men uansett om det er cash eller kort, så er vel prinsippet akkurat det samme!?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Pip.

Jeg forstår. Men jeg kunne ikke få bilde jeg hadde i hode av en eller annen kirkeansatt og "klakk-klakk" maskin ut av hode. Klarte ikke å komme bort ifra det. Hvis det er diskreé, allá minibanker i hjørnene så har det vel ikke så mye å si. Men en som kommer med bøsse og "klakk-klakk", nei takk.

Var vel kanskje jeg som datt under topicen til Cawarra nuh.

(lurer på om han kan bortforklare det med at han har vært trøtti dag)

:roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var vel kanskje jeg som datt under topicen til Cawarra nuh.

(lurer på om han kan bortforklare det med at han har vært trøtti dag)

:roll:

Det kan han! :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ikke problemet! Alle som er interessert i å kare til seg mest mulig penger, kjerka inkludert, må jo være istand til å ta VISA i våre dager....Ellers går de nok glipp av en del kroner ja!

men kjerka får ikke en rød øre av meg, den får ikke meg heller, for den saks skyld...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Synes det var kjempelurt jeg! Jeg er ikke ofte i kirken og husker slett ikke alltid å ha kontanter med meg - særlig når jeg er i bryllup eller dåp. Og da er bankkort kjempelurt.

Skjønner ikke helt hvorfor det er så frekt - kollekt er uansett frivillig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes faktisk det er maken til frekkhet!!! at folk skal være nødt til å dra opp bankkortet for å gi kollekt!!!

Nei vet du hva....hører ingen steds hjemme...synes virkelig at kirker/menigheter bør være et fristed for bankkortet vårt...

Ikke det at de noen gang får noe hos meg men.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes kanskje ikke det høres ut som verdens største problem, men det høres da fryktelig komisk ut. I kirken vår er det en bøssedings som står midt i trappen der du går ut, og jeg syntes egentlig jeg så for meg kirketjeneren stå der med mobil kortautomat :lol:*Husk at det er gebyr på å dra VISA'en da*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ikke problemet. Det er frivillig å gi kollekt. Stort sett er det kristne som går i kirken og gir kollekt, er vel ikke frekt hvis de ønsker å gi, vel. De fleste kirker har i åresvis hatt bankgiroer liggende tilgjengelig, for det er faktisk mange mennesker som ønsker å gi. Hva er da i veien med en bankautomat?

Som Pip sier så tviler jeg på at man går rundt med den. Har jeg ikke penger skammer jeg meg ikke over å ikke gi kollekt. Ville heller ikke skammet meg over å ikke trekke kortet.

Pengene går som regel til å dekke kanskej 50 % av ne ungdoms/barne ansatt, u-hjelp osv, så det går i liten grad til kirken selv. Prester tjener forresten svært lite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner det virkelig ikke. At det er frekkere å gi et tilbud om å trekke kortet enn å be om fysiske penger i en kurv. Jeg går jevnlig i en menighet som ikke har bankterminal, og det hender at jeg savner den.

Kanskje det kan være nyttig med litt bakgrunnsinfo? Menighetene, både innenfor den norske kirke og andre, samler inn penger av flere årsaker:

1. Vi er gjennom Bibelen oppfordret til å gi tienden, det vil si ti prosent av det vi har tilbake til Ham som har gitt oss alt fra starten av - slik vi ser det. Det vil ikke si å kaste pengene opp mot himmelen og be ham ta det han trenger, men å gi dem til noen som bruker dem i kristent arbeid.

2. Pengene blir ikke bare brukt til å finansiere forkynnelse, men også til humanitært arbeid og hjelpeprosjekter. Det er et ansvar som vi som mennesker har, å ta vare på verden og dens befolkning.

3. Menighetene får en del penger fra staten, det er riktig, men langt i fra nok til å dekke den daglige driften. Siden menighetene er viktige for dem som deltar, er det helt naturlig å være med på å dekke driften (slik som vi må i de fleste andre aktiviteter vi deltar i i samfunnet).

4. Det er fullt mulig å delta på møter/gudstjenester eller være en del av en menighet uten å gi penger, det er intet krav. Økonomisk status skal ikke avgjøre trosstatus. Ingen er likeså nødt til å bruke bankkortet selv om det står en terminal i et hjørne.

Nå hender det relativt ofte at jeg kommer på at lommeboken er tom for fysiske penger akkurat i det bøssen går rundt, men jeg kunne gjerne tenke meg å gi penger likevel. Ja, jeg har faktisk en del automatiske trekk fra min konto, men noen penger vil jeg ha til overs som jeg kan gi til spesielle prosjekter. Da kunne jeg tenkt meg en terminal. En terminal letter også en del for menigheten, som slipper å ta vare på større pengesummer.

Nå er det en stor mulighet for at jeg oppfattes feil, at jeg gir penger for å være ekstra from. Det er ikke tilfellet i det hele tatt. Jeg har penger, nok til mat og brød og det jeg trenger, også når jeg gir penger til andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke lest denne tråden nøye, men fikk inntrykk av at noen var ute med leppa etter statskirka. Det er ikke i den norske kirke at kollekt foregår på denne måten, bare så det er sagt. Frimenigheter som OKS, Sarons dal osv. driver med dette, og jeg synes det er merkelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For å dra den helt ut, så synes jeg (må jo være så innmari påpasselig her inne...) at all religion / trosoverbevisning er rett og slett merkelig!

*punktum*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...