Gå til innhold

Når begynner andre trimester?


Gjest AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest AnonymBruker

Noen som vet? Jeg har hele tiden trodd 12 uker, men oftere og oftere leser jeg 14 uker. Hvilken er det? Har fått med meg at fosteret ligger to uker etter mamma, er det derfor? Men er det fosteret eller mor som teller når man skal vite om man går over i andre trimester? Jeg er nå i gang med min tolvte uke, og vil så gjerne vite om jeg faktisk går over i andre trimester om noen dager eller ikke....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Her i Norge regnes første trimester som de første 12 ukene. I USA tror jeg de har en annen måte å regne på. Lett å bli forvirret, ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Takk for svar :) Ja det går helt i surr det der. Får jo annen termindato også, hvis jeg legger inn datoene mine på en amerikansk terminkalkulator. 2 dager tidligere enn på de norske om jeg husker riktig. Er man seriøst gravid 2 dager kortere i USA, som en fast regel, liksom? Merkelige greier :ler:

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det kan man jo lure på. Ifølge tickeren min er jeg 37+4 på vei, mens jeg i "virkeligheten" er 37+6. Kanskje amerikanerne regner svangerskapet til å være 40 uker akkurat, mens vi beregner 40 uker og to dager. Kanskje de faktisk er gravide i kortere perioder der borte. Det er jo andre folkeslag og annet klima og ikke minst andre matvaner... *fabulere* :fnise:

Skal prøve å huske å spørre jordmor om dette neste gang. :popcorn:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:opplyser: Det er forresten også forskjellige terminlengder i Norge. Noen har visst svangerskap på 40 uker og 2 dager, andre på 40 uker og 3 dager. Enkelte har til og med begge svangerskapslengdene, alt etter hvem det er som har regnet ut terminen (lege, jordmor, ultralydjordmor ...). Forstå det den som kan. :fnise:

Jeg fant heller aldri helt ut når 2. trimester begynte - 12+0, 12+1 eller 13+0. :klø:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både jordmor og lege som jeg går til regner svangerskapslengden som 40+2, mens på sykehuset jeg skal føde på regner de tydeligvis 40+3, så det varierer fra sted til sted ja.. Er jo ikke rart en stakkar blir forvirret når de ikke kan holde seg til samme standard i et land en gang.. :fnise: I USA regner de svangerskapet som 40+0.

Jeg forstår det som at andre trimester starter på 12+0. Altså 12 fullgåtte uker. :)

Tickerene blir feil etter norsk standard ja. Jeg er jo 39 uker på vei, men det er 9 dager igjen til termin, ikke 7.

Endret av Bestee
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Åååh.. 40+3!?!?! Den har jeg ikke hørt før. Men det forklarer at lege og jordmor konsekvent er uenige om hvor langt jeg har kommet i svangerskapet. Har lurt litt på det. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ifølge barnimagen.com varer 2. trimester fra uke 13 (12+1) til og med uke 28 (28+0).

Jeg husker jeg ble litt forvirret angående dette selv! Da jeg var på UL fikk jeg vite termindato og hvor langt jeg var på vei. Jeg spurte om de opererte med 40+2 eller 40+3 og fikk 40+2 som svar. Min lege og jordmor brukte derimot 40+3, så når de fikk vite termindatoen som jeg hadde fått på UL, var jeg kommet en dag mindre etter deres beregning..

Menmen, ungen kommer når den kommer. Og det er svært få som kommer på termindagen uansett ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40+2 vs. 40+3 tror jeg varierer fra person til person også. Jordmora på min ordinære UL brukte 40+3, mens UL-jordmora til ei anna gravid brukte 40+2. Her snakker vi samme sykehus og 3 uker mellom terminene våre. Ikke rart man kan bli forvirret! :ler:

Men termindatoen er jo den samme uansett om man velger å regne 40+2 eller 40+3, så i praksis har det ikke så mye å si. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...