Gå til innhold

Nygravid


Gjest AnneiOslo

Anbefalte innlegg

Gjest AnneiOslo

Igår tok jeg to tester, som begge var positive. Idag tok jeg enda en, bare for å være helt sikker liksom :) Positiv den og!!!

Ifølge kalkulatorer på nett er jeg idag 3 uker og 6 dager på vei, dette er spennende!!

Jeg skal til legen til mandag, og skal da snakke med han om å allerede søke inn til fødeavdeling. Hva mer må jeg huske på? Jeg tar daglig folat, omega3 klarer jeg ikke. Spiser forholdsvis sunt, men skal øke fiskemengden betraktelig nå.

Et lite liv, på størrelse med et knappenålshode. Men likevel allerede betydningsfult i mitt liv. Og allerede er redselen der, har hørt at nesten 25% spontanaborterer iløpet av de første 12 ukene? Vil så gjerne fullføre denne graviditeten, barnet er sårt ønsket, og veldig velkomment!

Tar gjerne imot tips om hva jeg bør gjøre og ikke gjøre. Og hva jeg bør spise og ikke spise, ol...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest AnonymBruker

Jo lenger ut i svangerskapet du kommer, jo mindre er sjansen for spontanabort. Det er dessverre ingenting man kan gjøre med det heller, så det beste er å prøve å unngå å bekymre deg (men jeg skjønner at det ikke er lett). :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Igår tok jeg to tester, som begge var positive. Idag tok jeg enda en, bare for å være helt sikker liksom :) Positiv den og!!!

Ifølge kalkulatorer på nett er jeg idag 3 uker og 6 dager på vei, dette er spennende!!

Jeg skal til legen til mandag, og skal da snakke med han om å allerede søke inn til fødeavdeling. Hva mer må jeg huske på? Jeg tar daglig folat, omega3 klarer jeg ikke. Spiser forholdsvis sunt, men skal øke fiskemengden betraktelig nå.

Et lite liv, på størrelse med et knappenålshode. Men likevel allerede betydningsfult i mitt liv. Og allerede er redselen der, har hørt at nesten 25% spontanaborterer iløpet av de første 12 ukene? Vil så gjerne fullføre denne graviditeten, barnet er sårt ønsket, og veldig velkomment!

Tar gjerne imot tips om hva jeg bør gjøre og ikke gjøre. Og hva jeg bør spise og ikke spise, ol...

Gratulerer så mye. Utrolig spennende. :) Her finner man kostråd for gravide: http://matportalen.no/Emner/Gravide (se linker).

Det man bør være forsiktig med er bl.a. Listeria og Toxoplasma. Jeg var uforsiktig med dette nå når jeg var gravid. Hadde en MA for to uker siden, men er ikke sikkert det var derfor (jeg spiste røkt laks en gang, var på besøk hos noen med katt, og gravde i jord uten hansker. Skulle gjerne hatt det ugjort....). Utenom å passe seg for disse bakteriene er det ikke mye man ellers trenger å tenke på, da du allerede er klar over folat og Omega3.

Og så må jeg tilføye, at for de aller fleste går det bra. Prøv derfor å nyte denne tiden, og ikke bekymre deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnneiOslo

Takk, jeg (vi) gleder oss! Skal prøve å ikke bekymre meg, men blir hele tiden påminnet om at jeg er gravid, siden jeg er konstant kvalm. Usj.

Meg og forkortelser og gravid-uttrykk... Hva er MA?

Jeg søker rundt og prøver å finne råd, men vil ikke lese meg i hjel heller, men prøve å nyte tiden så godt som jeg kan. Forhåpentligvis blir det ganske så strevsomt om 36 uker :)

Takk for link med mat, skal inn og lese nå.

God helg videre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Det er ikke farlig å kose med katt altså, bare vask deg på hendene etterpå og ikke ha den i ansiktet. Det er i katteavføring det er toxo, så om du har katt må du holde deg unna kattekassen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

En annen ting er at om du er veldig bekymret, bør du holde deg unna terminklubber i gravid-forum. Det er alltid noen som faller fra i begynnelsen, det er naturlig, og tidlig i svangerskapet kan det bli litt vel mye fokus på det og det virker som om de som mister omtrent er i flertall. Slik er det selvsagt ikke, og når de fleste er passer 12 uker roer det seg, og da er terminklubber koselige. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest AnonymBruker

Takk, jeg (vi) gleder oss! Skal prøve å ikke bekymre meg, men blir hele tiden påminnet om at jeg er gravid, siden jeg er konstant kvalm. Usj.

Meg og forkortelser og gravid-uttrykk... Hva er MA?

Jeg søker rundt og prøver å finne råd, men vil ikke lese meg i hjel heller, men prøve å nyte tiden så godt som jeg kan. Forhåpentligvis blir det ganske så strevsomt om 36 uker :)

Takk for link med mat, skal inn og lese nå.

God helg videre!

MA står for Missing Abortion. Det betyr at man fortsetter å være gravid, men fosteret dør uten man merker det. Jeg har født to barn før dette skjedde (og da etter mange år som ufrivillig barnløs).

Livet er uforutsigbart, så det eneste man kan gjøre er å nyte det som nå skjer. Dvs. viktig å konsentrere seg om "her og nå", og ikke det som evt. kan skje. Hvis man skal fokusere på det, er det alltid noe å bekymre seg for - også etter barnet er født. Derfor er mitt råd: Sjekk kostholdsråd, og følg de så godt du kan, men prøv ikke å bekymre deg. Nyt det (som du selv skriver). Og lykke til. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville bare stikke innom og gratulere.. Kanskje du burde lage en graviditetsdagbok (hvis du ikke allerede har da :fnise: ).. Blir gøy å følge med videre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det man bør være forsiktig med er bl.a. Listeria og Toxoplasma. Jeg var uforsiktig med dette nå når jeg var gravid. Hadde en MA for to uker siden, men er ikke sikkert det var derfor (jeg spiste røkt laks en gang, var på besøk hos noen med katt, og gravde i jord uten hansker. Skulle gjerne hatt det ugjort....). Utenom å passe seg for disse bakteriene er det ikke mye man ellers trenger å tenke på, da du allerede er klar over folat og Omega3.

Og så må jeg tilføye, at for de aller fleste går det bra. Prøv derfor å nyte denne tiden, og ikke bekymre deg.

Hadde det vært pga toxoplasmose eller listeria, hadde du nok blitt veldig syk også, så ikke gå å tenk på at det var derfor du hadde en MA. Er ikke noe godt å bebreide seg selv for noe sånn! :klemmer:

(Og man kan fint være på besøk hos noen med katt, eller ha katt selv også for den sags skyld, så lenge man holder seg unna kattedoen, og vasker seg på hendene etter å ha klappet den )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Man kan fint ha listeria- og toxoinfeksjon uten noe særlig andre symptomer enn litt forkjølelse. Men det er uansett svææææært sjelden i norge, så ikke noe man trenger å bekymre seg noe særlig for. :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

gratuleeerer :) husker da jeg testet positivt.. Åh :fnise: nå har jeg bare 2 uker igjen gitt! :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Igår tok jeg to tester, som begge var positive. Idag tok jeg enda en, bare for å være helt sikker liksom :) Positiv den og!!!

Ifølge kalkulatorer på nett er jeg idag 3 uker og 6 dager på vei, dette er spennende!!

Jeg skal til legen til mandag, og skal da snakke med han om å allerede søke inn til fødeavdeling. Hva mer må jeg huske på? Jeg tar daglig folat, omega3 klarer jeg ikke. Spiser forholdsvis sunt, men skal øke fiskemengden betraktelig nå.

Et lite liv, på størrelse med et knappenålshode. Men likevel allerede betydningsfult i mitt liv. Og allerede er redselen der, har hørt at nesten 25% spontanaborterer iløpet av de første 12 ukene? Vil så gjerne fullføre denne graviditeten, barnet er sårt ønsket, og veldig velkomment!

Tar gjerne imot tips om hva jeg bør gjøre og ikke gjøre. Og hva jeg bør spise og ikke spise, ol...

Kort oppsummert:

-Unngå alkohol, røyk og andre ting du vet ikke er bra

-Ta folat til du er tre måneder på vei, og gjerne Omega-3 gjennom hele svangerskapet (hvis ikke er fisk selvsagt et bra alternativ)

-Følg matrådene fra Mattilsynet (matportalen.no)

-Unngå for store doser vitamin A, ikke vær for mye i nærheten av skadelige kjemiske stoffer som maling, gasser etc

-Ha generelt god håndhygiene, spesielt etter kontakt med dyr

-Gå til kontroll hos fastlegen så du kommer inn i systemet og får søkt fødeplass tidlig

-Ellers: En graviditet er ikke en sykdom, så du gjør lurt i å forsøke å leve så normalt som mulig. Du kan for eksempel med fordel fortsette å trene så lenge belastningen ikke er altfor stor (men her sier gjerne kroppen fra selv også).

Og når det gjelder abort: Det er jo selvsagt en risiko for at det skjer, men det hjelper ikke å bekymre seg for det. Abort er kroppens måte å forhindre at barn som ikke er levedyktige skal bli født. Abort er vanligst i de første tre månedene av svangerskapet fordi det er da alle organer dannes og dermed også da eventuelle misdannelser oppstår. Dette kan stort sett ikke mor innvirke på, med mindre det er snakk om en ekstremt usunn livsstil. Jeg synes derfor det er veldig leit at så mange får de første tre månedene av graviditeten overskygget av bekymringer!

Lykke til og kos deg med graviditeten, det er en spennende tid du har foran deg med milepæler på rekke og rad :)

Endret av Ciara
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnneiOslo

Tusen takk for alle svar! Og til deg anonym, takk for opplysning om MA. Og så kjedelig at du har opplevd det. Men som de sier her, man kan ikke bebreide seg selv, man kan ikke tenke sånn.

Jeg er KVALM. Sikkert litt psykisk siden jeg nå har funnet ut at jeg er gravid, men dette er plagsomt. Jeg er idag 4+0, og synes det er en bragd i seg selv :) "Alle" snakker om at kvalmen gir seg rundt uke 12-14, er dette mors uker, eller barnets uker? Og man skal gjerne vente med å fortelle omverden og slikt og, er dette mors eller barnets uker?

Har visst endel spørsmål her. Kan liksom ikke skjønne at vi endelig er gravide. Og som jeg har sagt til mannen min idag, så kommer jeg til å klage mye. For kvalmen er forferdelig. Hadde den bare vært litt værre kunne jeg kastet opp, men den er akkurat for liten :)

Jeg GLEDER meg til tiden fremover, og alle milepeler.

Når er det forresten man kan høre hjertelyden første gang? Godt å ha noe å se frem mot.

Igjen, takk for alle svar. Ikke lett å være nygravid og undrende :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Uker: Det er alltid mors uker man tar utgangspunkt i - husker jeg følte at jeg fikk et par uker gratis! ;)

Hjertelyd: Tror det varierer en god del når man kan høre det. Du kan se hjertet forholdsvis tidlig hvis du velger å ta en privat ultralyd (uke 6-7? Men her gjetter jeg bare). Da jeg var på ordinær kontroll hos legen i uke 12 fikk jeg høre hjertelyden, men han advarte meg om at det ikke var sikkert vi ville høre den, og det ville også ha vært helt normalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville bare gratulere deg! I dag er det ett år siden jeg sto der med en positiv test selv *mimre* Og nå ligger verdens vakreste å sover i naborommet :rødme: Nyt denne tiden og prøv å ikke bekymre deg for mye, selv om det kan være litt vanskelig til tider ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hørte hjertet allerede i uke 7, var på innvendig UL grunnet vi har tatt IVF (In vitro fertilisation). Da jeg var hos jordmor i uke 14 (?), brukte hun en doppler hvor vi også fikk høre hjertelyd. Hun plagdes litt med å finne den, og som hun sa, det er normalt/vanlig å ikke høre hjertelyden så tidlig, da fosteret kan ligge bak livmor, langt nede eller noe slikt. Men som regel, har jeg skjønt, så er det vanlig å høre det når man er såpass langt på vei.

Når det gjelder kvalmen så forsvinner den for de fleste en plass mellom uke 12-14, hos meg forsvant den i uke 15. Små hyppige måltider var "redningen" i starten for meg, men senere måtte jeg kjøpe meg Sea Band for å stagnere kvalmen. Jeg hadde god hjelp av det, og vet mange andre også har det, kanskje det kan være verdt å prøve for deg?

Gratulerer, og masse lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest AnonymBruker

En annen ting er at om du er veldig bekymret, bør du holde deg unna terminklubber i gravid-forum. Det er alltid noen som faller fra i begynnelsen, det er naturlig, og tidlig i svangerskapet kan det bli litt vel mye fokus på det og det virker som om de som mister omtrent er i flertall. Slik er det selvsagt ikke, og når de fleste er passer 12 uker roer det seg, og da er terminklubber koselige. ;)

Jeg støtter denne!

Det virker som det er veldig mye frafall og triste historier om gjentatte aborter på terminklubbene :( Trist, deprimerende og stressende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For kvalmen er forferdelig. Hadde den bare vært litt værre kunne jeg kastet opp, men den er akkurat for liten :)

Du kan "trøste" deg med at det sannsynligvis ikke hadde gjort noen forskjell selv om du kastet opp. Svangerskapskvalme er ikke som vanlig omgangssyke, der det hjelper å kaste opp og få ting ut av systemet. Siden kvalmen skyldes hormoner, så er de fleste like kvalme selv etter at de har kastet opp.... Sorry...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer! Jeg vil bare gi noen tips mot kvalme.

Det ene er å spise selv om man ikke har lyst på noe. Det hjelper faktisk! Finn noe som ikke virker helt motbydelig. For meg har det funket bra med epler. Ellers synes jeg te tar kvalmen helt bort for en kortere periode. Det er fantastisk så lenge det varer. Ellers er mitt beste tips å hvile så mye som mulig.

Ang. oppkast, så synes jeg faktisk jeg har blitt litt bedre etterpå de gangene jeg har kastet opp.. Men det er jo utrolig ekkelt, da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Gratulerer :hoppe:

Tror jeg følger med litt her jeg. Er litt i samme situasjon, gravid og et tusen, millioner spørsmål :jepp:

Har heldigvis klart å roe meg ned litt nå da, de første to ukene etter jeg fikk positiv test var jeg stadig på jakt etter svar på alle de rare spørsmålene jeg hadde. Men tror nok nye spørsmål dukker opp etterhvert som tiden går. :tongue:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...