Gå til innhold

Hvor mye dollar og bhat skal jeg ta med til Asia?


Gjest linneawarp

Anbefalte innlegg

Gjest linneawarp

`

Jeg skal reise på backpacking. Hørte fra banken at det er lurt å ta store beløp, få ganger. Ha de i safen på hotellet.

Men,- hvor mye dollar tok du med evnt. krise?

Hvor mye BHAT er det lurt å ta ut/veksle før man reiser til ASIA?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei

Nå er jeg ikke helt sikker på hvor du skal men i Thailand kan du ta ut kontanter som du trenger i minibanker og det samme gjelder i Malaysia (litt avhengig av hvor langt utenfor alfarvei du er selvfølgelig). I Vietnam (i Ho Chi Minh) var de mest innstilt på å ta imot Dong men det funket også relativt greit med dollar. I Kambodsja derimot var det kun dollar som gjaldt. Jeg har lagt ut reisebrev fra de forskjellige plassene på min hjemmeside (se link under). Hvor planlegger du å dra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest linneawarp

Hei

Nå er jeg ikke helt sikker på hvor du skal men i Thailand kan du ta ut kontanter som du trenger i minibanker og det samme gjelder i Malaysia (litt avhengig av hvor langt utenfor alfarvei du er selvfølgelig). I Vietnam (i Ho Chi Minh) var de mest innstilt på å ta imot Dong men det funket også relativt greit med dollar. I Kambodsja derimot var det kun dollar som gjaldt. Jeg har lagt ut reisebrev fra de forskjellige plassene på min hjemmeside (se link under). Hvor planlegger du å dra?

Jeg skal til

1. Thailand (Bangkok + Chiang Mai)

2. Vietnam (Hanoi + Ho Chi Minh City + Kanskje Hoi An?

3. Kambodsja

4. Malaysia

Ja, pleier du å ta med dollar evnt. skulle skje noe krise, greit å ha den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg tar aldri med meg kontanter med mindre jeg skal til land der de ikke har utbygd minibank system. I Thailand, Vietnam og Malaysia får man ut lokal valuta fra minibank og da er det ikke noe poeng i å ta med seg kontanter. I Kambodsja derimot bør du ha med USD. Problemet med kontanter er at det kan lett bli stjålet - det er enklere hvis en kredittkort blir stjålet for da kan man stenge det og få erstatning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare tull å drasse med seg masse kontanter til Asia. Du finner flere minibanker i stort sett alle thailandske og vietnamesiske byer enn du noen gang ser i en norsk by.

I Thailand trenger du kun bath. I Vietnam er kombinasjon av dong og dollar, og i Kambodsja går det får det meste i dollar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alabama

Ta med mastercard, så tar du ut gebyrfritt.

Dollar er best i kambodsja, ellers den lokale valutaen i de andre landene. Regn med dårlig kurs hvis du absolutt vil betale i dollar..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er ikke vits å ta ut penger før man reiser. Jeg hadde bare med 100 dollar som jeg fikk av familien på min backpackerreise. Greit å ha i bakhånd. I alle de landa du nevner hadde jeg ikke noe problem med å ta ut penger, så ta det når du kommer dit. Kambodsja bruker dollar over 1 dollar ja. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest najki

Ta med mastercard, så tar du ut gebyrfritt.

Tar man virkeligg ut gratis med mastercard altså? Det er i såfall et veldig godt tips, skal selv ut å reise til Asia snart, nemlig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...