Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Vi er uenige, greit nok, men løgn? Den var faen meg drøy.

Jeg vil nok tro at hvis du blar opp en statistikk på det vil den vise at de aller fleste som snakker om det bare ønsker oppmerksomhet.

Nei, den var slettes ikke drøy. Det som derimot er drøyt er å påstå at de som snakker om det ikke gjennomfører det.

De vanligste varselstegnene er;

• Snakk om selvmord, døden og å skade seg selv. ”Jeg skulle ønske at jeg aldri hadde blitt født”, ”Hvis jeg ser deg igjen…”, ”Det hadde vært bedre om jeg hadde vært død”.

Det finnes en del misoppfatninger vedrørende selvmord. En av dem er at mennesker som snakker om selvmord ikke gjennomfører det. Faktum er at de aller fleste som gjennomfører selvmord eller selvmordsforsøk har kommet med noen hint eller advarsler tidligere.

http://www.norsk-psykolog-senter.com/depresjon_og_selvmord.html

Most people who think of suicide never act to harm themselves. Obviously, this is a very good thing. But those who talk about suicide are more likely to act on their thoughts. It is also true that a few threaten suicide to "manipulate" others. Since we cannot know who will and who will not attempt suicide, we must respond to all those who communicate their suicidal thoughts by getting them evaluated and treated. Even if a person is trying to gain attention, the fact that he or she might act suicidal or even harm himself or herself in order to get that attention is a sign that the person is in desperate need of our help. People talk about suicide for a wide variety of reasons. Leave the determination of their true motives to professionals who may be able to better understand and help them. Remember--most people who kill themselves mention their thoughts to someone beforehand.

http://www.usmc-mccs.org/suicideprevent/faqs.cfm

Common Misconceptions about Suicide

FALSE: People who talk about suicide won't really do it.

Almost everyone who commits or attempts suicide has given some clue or warning. Do not ignore suicide threats. Statements like "you'll be sorry when I'm dead," "I can't see any way out," — no matter how casually or jokingly said may indicate serious suicidal feelings.

http://helpguide.org/mental/suicide_prevention.htm

Don’t assume that people who talk about killing themselves won’t really do it. An estimated 80 percent of all those who commit suicide give some warning of their intentions or mention their feelings to a friend or family member

http://www.nami.org/Content/ContentGroups/Helpline1/Teenage_Suicide.htm

Remember: Eight out of ten people considering suicide give some sign of their intentions. People who talk about suicide, threaten suicide, or call suicide crisis centers are 30 times more likely than average to kill themselves.

http://www.mentalhealthamerica.net/go/suicide

Det er veldig mye info om dette, så om det jeg har lagt ut ikke er nok til å overbevise deg så kan du bare lete videre selv. Jeg håper du innser at du tar feil, slik at vi kanskje kan forhindre flere selvmord. Jeg synes dette er en veldig skummel ting å spre feilinformasjon om, siden det tross alt står liv på spill.

Videoannonse
Annonse
Gjest hogwash
Skrevet

Nei, den var slettes ikke drøy. Det som derimot er drøyt er å påstå at de som snakker om det ikke gjennomfører det.

Det er veldig mye info om dette, så om det jeg har lagt ut ikke er nok til å overbevise deg så kan du bare lete videre selv. Jeg håper du innser at du tar feil, slik at vi kanskje kan forhindre flere selvmord. Jeg synes dette er en veldig skummel ting å spre feilinformasjon om, siden det tross alt står liv på spill.

Hvis sitatene du har tatt med er representative for kildene (som jeg ikke har lest, det får bli i morgen) har du fortsatt ikke linket til en eneste som sier noe om hvor ofte folk som truer med selvmord gjennomfører det. Da sitter vi fortsatt igjen med dine anekdotiske bevis for at folk som sier det gjennomfører det, og mine som sier det motsatte.

Skrevet

Hvis sitatene du har tatt med er representative for kildene (som jeg ikke har lest, det får bli i morgen) har du fortsatt ikke linket til en eneste som sier noe om hvor ofte folk som truer med selvmord gjennomfører det. Da sitter vi fortsatt igjen med dine anekdotiske bevis for at folk som sier det gjennomfører det, og mine som sier det motsatte.

Dine bevis? Du har ikke lagt frem noen. Men du tror kanskje du vet bedre enn fagfolk, og at det å påstå noe er bevis? Jeg har uthevet det som er mest relevant. Om du leser videre så finner du ut hvem som har skrevet det. Forøvrig har jeg aldri sagt at alle som truer med det gjennomfører det. Jeg sa til og med i et tidligere innlegg at dessverre er det noen som sier det for å manipulere. Problemet er bare at det kan man ikke vite på forhånd. Bare det å opptre på den måten er dog et stort rop om hjelp.

Gjest hogwash
Skrevet

Dine bevis? Du har ikke lagt frem noen. Men du tror kanskje du vet bedre enn fagfolk, og at det å påstå noe er bevis?

Jeg skrev anekdotiske bevis... Vet du hva ordet betyr?

Jeg har uthevet det som er mest relevant. Om du leser videre så finner du ut hvem som har skrevet det. Forøvrig har jeg aldri sagt at alle som truer med det gjennomfører det. Jeg sa til og med i et tidligere innlegg at dessverre er det noen som sier det for å manipulere. Problemet er bare at det kan man ikke vite på forhånd. Bare det å opptre på den måten er dog et stort rop om hjelp.

Og jeg sa at TS burde "Ring legevakt/politi e.l.".

jeg tror vi begge forstår hverandre, den eneste forskjellen er at du kaller meg en løgner og ikke klarer å bygge oppunder påstanden.

Skrevet

Jeg skrev anekdotiske bevis... Vet du hva ordet betyr?

Og jeg sa at TS burde "Ring legevakt/politi e.l.".

jeg tror vi begge forstår hverandre, den eneste forskjellen er at du kaller meg en løgner og ikke klarer å bygge oppunder påstanden.

Ja, jeg vet godt hva det betyr, men det er ikke det jeg har lagt frem etter du svarte. Jeg fortalte om mine to venner først, ja, men siden lette jeg frem fakta til deg. Jeg er faktisk ikke ute etter å "ta" deg på noen måte, men jeg synes ikke en slik påstand bør få stå, såpass grov er den. Det er en (nå) velkjent myte som også jeg trodde på før i tiden, dessverre.

:enig:

Hadde han virkelig tenkt å ta livet sitt hadde han ikke sagt noe om det.

Forskjellen er vel mer at du ikke har kommet med noen form for dokumentasjon på det du sa. Og det jeg synes er så grovt er at det du så bastant sier i sitatet kan føre til at rop om hjelp blir ignorert.

Gjest hogwash
Skrevet

Ja, jeg vet godt hva det betyr, men det er ikke det jeg har lagt frem etter du svarte. Jeg fortalte om mine to venner først, ja, men siden lette jeg frem fakta til deg. Jeg er faktisk ikke ute etter å "ta" deg på noen måte, men jeg synes ikke en slik påstand bør få stå, såpass grov er den. Det er en (nå) velkjent myte som også jeg trodde på før i tiden, dessverre.

Jeg tviler ikke på at noen som tar selvmord varsler andre først (dog, hvorfor i all verden gjør de det hvis de ikke ønsker å stoppes?) Jeg spurte om hvor ofte folk som truer med selvmord gjennomfører det, det har jeg fortsatt ikke fått svar på (med mindre det er i linkene dine, men ikke sitert.)

Forskjellen er vel mer at du ikke har kommet med noen form for dokumentasjon på det du sa. Og det jeg synes er så grovt er at det du så bastant sier i sitatet kan føre til at rop om hjelp blir ignorert.

Kanskje folk burde forstå at å rope om hjelp og å ta livet sitt er to forskjellige ting? Hvis man _virkelig_ vil ta livet sitt mislykkes man svært sjelden.

Skrevet

Jeg tviler ikke på at noen som tar selvmord varsler andre først (dog, hvorfor i all verden gjør de det hvis de ikke ønsker å stoppes?) Jeg spurte om hvor ofte folk som truer med selvmord gjennomfører det, det har jeg fortsatt ikke fått svar på (med mindre det er i linkene dine, men ikke sitert.)

Kanskje folk burde forstå at å rope om hjelp og å ta livet sitt er to forskjellige ting? Hvis man _virkelig_ vil ta livet sitt mislykkes man svært sjelden.

Vel, det kan være mange grunner til det. Jeg har en i familien som er suicidal som følge av sykdom, han har flere ganger forsøkt å ta sitt eget liv med piller. De gangene han prøver på dette er han så langt nede at det for ham fortoner seg som den eneste utvei. Det er dog ikke slik at han går rundt med et konstant dødsønske. Tvert imot, han har en sterk dødsangst til vanlig. Vår jobb som familie er da å lytte når han er inne i en ekstra vond periode, slik at vi kan få varslet psykolog og se om det er nødvendig med innleggelse. Slik er det med mange, det er ikke det at de har bestemt seg for å ta livet sitt og holder fast ved dette, det er situasjonene der og da som er så vanskelig at de ikke orker mer. Selvmord kan forhindres om vedkommende får rett hjelp. Selvsagt har man ingen garanti for at personen ikke kommer opp i en slik situasjon igjen, men man kan være obs på signaler og minske risikoen betraktelig ved å skaffe hjelp i tide.

Det jeg var ute etter å bevise var at din påstand om at folk som varsler aldri gjennomfører det var feilaktig. Hvor ofte folk som truer med det faktisk gjennomfører det kan jo du forsøke å finne ut av om det er interessant.

Samlivsbrudd er noe man kan slite med lenge etterpå, og det er dessverre en del (flere menn enn kvinner) som begår selvmord på grunn av dette. Det koster ikke mye å varsle noen, for sikkerhets skyld :)

http://www.forskning.no/artikler/2008/oktober/198476

Gjest redstar
Skrevet

Ring legevakt/politi e.l. og bryt kontakten med eksen helt.

Siterer dette. Han er bare ute etter å ha "kontrollen" over deg og manipulere deg, kutt kontakt nå. Det blir bare verre og verre, og tro meg,- du vil ikke ha dette styret i livet ditt for det blir ivertfall ikke bedre. Gi klar og tydelig beskjed om at du ikke ønsker å ha ham i livet ditt, ikke fall for hans truende ord osv....

Skrevet

http://www.nettdoktor.no/helseraad/fakta/selvmord.php

Hvilke signaler skal man være oppmerksom på?

Man sier ofte at den som går og truer med selvmord, ikke kommer til å gjøre det. Dette er dessverre ikke riktig. De fleste av dem som forsøker å ta livet av seg, har allerede en eller flere ganger fortalt andre om hva som holder på å skje.

Derfor er det viktig at du er oppmerksom på de signaler som blir gitt, sånn at du kanskje kan nå å gripe inn innen det er for sent.

Vær spesielt på vakt overfor de livssituasjonene som kan virke truende for et menneske som kanskje ikke har det altfor godt i forveien. Familie og venner skal være parate til å hjelpe den som plutselig blir alene og forsøke å hindre at den pågjeldende isolerer seg og at for eksempel alkohol- og medisinmisbruk tar overhånd. Frem for alt må du gi deg tid til at få snakket om problemene igjennom inntil det ser ut som om faren er over.

http://liseliten.com/2010/04/24/myter-1-de-som-snakker-om-selvmord/

Myte:

De som snakker om selvmord kommer aldri til å gjennomføre det.

Feil!

I Norge tar 500-600 personer livet sitt hvert år, det er DOBBELT så mange som døde i trafikken. Man sier ofte at den som truer med selvmord, ikke kommer til å gjøre det, men:

Rundt 80 % av alle selvmord forekommer på tross av en eller annen advarsel i forkant fra vedkommende, noe som motbeviser myten om at så lenge man snakker om selvmord, vil man ikke gjennomføre det. De fleste av dem som forsøker å ta livet av seg, har allerede en eller flere ganger fortalt andre om hva som holder på å skje.

http://www.norsk-psykolog-senter.com/depresjon_og_selvmord.html

De vanligste varselstegnene er;

• Snakk om selvmord, døden og å skade seg selv. ”Jeg skulle ønske at jeg aldri hadde blitt født”, ”Hvis jeg ser deg igjen…”, ”Det hadde vært bedre om jeg hadde vært død”.

• Oppdriving av dødelige gjenstander – slik som skytevåpen, piller, kniver, tau etc.

• Opptatthet med døden – F.eks. skrive dikt eller historier om døden og voldelige hendelser.

• Mangel av håp for framtiden – følelser av hjelpesløshet, håpløshet og å føle seg fanget. Tro på at ting ikke vil bli bedre eller forandre seg.

• Selvbebreidelse og selvhat – følelse av verdiløshet, skyld, skam og føle seg som en byrde.

• Få orden på sine økonomiske forpliktelser – skrive testamentet, ordne med forsikringer, lån og bankinnskudd.

• Ta farvel – uvanlige eller uforventede besøk til venner og familie. Ta på seg skylden eller be om unnskyldning for tidligere konflikter.

• Isolasjon fra andre – ønsker å være alene og ikke ha kontakt med venner og familie.

• Selvdestruktiv atferd – økt alkohol, medisin eller narkotikabruk. Ta unødig risiko i trafikken, i sosiale rom eller med tilfeldige sexpartnere.

• En plutselig følelse av ro – en plutselig periode som inntreffer der personen etter å ha vært veldig deprimert og tidligere suicidal blir rolig, påtatt avbalansert og glad. Dette er et alvorlig tegn som kan indikere at beslutningen om å ta sitt eget liv har blitt tatt!

• Sosial freidighet – uventede kommentarer om at ”du har alltid vært sånn og sånn…”, ”jeg syntes alltid at du har vært så fin…”, ”du har en av de fineste rumpene jeg vet om…etc.”. Dette er også et alvorlig tegn som kan indikere at beslutningen om å ta sitt eget liv allerede er tatt!

Det finnes en del misoppfatninger vedrørende selvmord. En av dem er at mennesker som snakker om selvmord ikke gjennomfører det. Faktum er at de aller fleste som gjennomfører selvmord eller selvmordsforsøk har kommet med noen hint eller advarsler tidligere.

Kanskje det holder for at du skal forstå at du sprer feil informasjon, og som er veldig farlig å gjøre. En bør lære litt mer om hva man snakker om, før man sier noe. Du skal ha bevis på det motsatte, for at du skal slutte å snakke om noe du tydeligvis ikke har peiling på, men hva med å finne informasjon som beviser at du faktisk tar feil? For du ville ikke klart å finne en seriøs side med bevis på at du snakker sant, men det er har du heller ikke brydd deg om å sjekke opp i. Slike mennesker som deg er falrige, for du tror du sietter med en fasit, som faktisk er så feil som den kan bli. Og vi snakker om at et menneske kan ende opp som død, og da skal en være veldig forsiktig med hva man sier, og man skal ikke uttale seg uten å faktisk vite hva man snakker om. tro får man gjøre i kirken, men i slike situasjoner skal man vite. Kanskje greit å huske til en annen gang, sånn at du ikke er så bastant i dine meninger, og der andre må prøve å overbevise deg om at du faktisk har feil. DU HAR FEILO, så lær mer før du uttaler deg til en annen gangn. Tok meg ca 10-15 minutter å finne den informasjonen du nå har fått, så det kunne du selv ha funnet ut.

og mener du virkelgi at du skal ha en statisitkk som sier at for eksempel 5 av 8 som snakker om det, tar livet av seg, for at du skal tro på det? men når mennesker som jobber med dette uttaler seg, spiller det ingen rolle, for du skal ha en statisikk som sier at sånn er det for at du skal tro på det? Du er farlig, og det er min ærlige mening, og ejg håper virkelig ikke at du noen gang kommer bort i menensker som faktisk snakker om det, for da kan en risikere at du ikke gjør noe, siden du da mener at de ikke vil gjøre det. FARLIG!!!!!!!!!!!!!!

Skrevet

Hadde en kjæreste som truet med selvmord da jeg gjorde det slutt.

Han ringte gjerne midt på natten og gråt hysterisk i røret, og brukte flere andre kilder for å nå fram til meg, som å fortelle felles venner hvordan han skulle ta sitt eget liv.

Jeg var 19 år, og brydde meg om denne personen, derfor syntes jeg det var kjempevanskelig å kutte med ham, siden jeg følte at jeg var hans nærmeste, og hadde hovedansvar. Heldigvis hadde han en fin familie som jeg hadde kontakt med, og de forsikret meg om at det ikke var min feil, ikke mitt ansvar, og at det beste nok var at vi ikke hadde kontakt mer. De sørget for at han fikk hjelp og oppfølging, slik at jeg ble avlastet, og bra var det, for jeg holdt på å gå under med ham.

TS, du burde informere noen av hans pårørende, slik at de kan følge ham opp. Det er IKKE ditt ansvar, og du skal slippe å uroe deg over selvmordstrusler, falske eller ikke!

Gjest hogwash
Skrevet

og mener du virkelgi at du skal ha en statisitkk som sier at for eksempel 5 av 8 som snakker om det, tar livet av seg, for at du skal tro på det? men når mennesker som jobber med dette uttaler seg, spiller det ingen rolle, for du skal ha en statisikk som sier at sånn er det for at du skal tro på det? Du er farlig, og det er min ærlige mening, og ejg håper virkelig ikke at du noen gang kommer bort i menensker som faktisk snakker om det, for da kan en risikere at du ikke gjør noe, siden du da mener at de ikke vil gjøre det. FARLIG!!!!!!!!!!!!!!

Ja, det var en slik statistikk jeg etterspurte. Har fortsatt ikke sett noe svar på det. Det eneste dere har fremlagt så langt er linker som viser at folk gjerne sier fra før de gjør det, og der er jeg ikke uenig så skjønner ikke hvorfor dere skal fore meg med sidevis med sitater på det.

Legger merke til at du totalt ignorerte at jeg også har bedt TS: "Ring legevakt/politi e.l. og bryt kontakten med eksen helt."

Du håper jeg aldri har vært i en slik situasjon? Det har jeg vært mange ganger.

Skrevet

Ja, det var en slik statistikk jeg etterspurte. Har fortsatt ikke sett noe svar på det. Det eneste dere har fremlagt så langt er linker som viser at folk gjerne sier fra før de gjør det, og der er jeg ikke uenig så skjønner ikke hvorfor dere skal fore meg med sidevis med sitater på det.

Legger merke til at du totalt ignorerte at jeg også har bedt TS: "Ring legevakt/politi e.l. og bryt kontakten med eksen helt."

Du håper jeg aldri har vært i en slik situasjon? Det har jeg vært mange ganger.

Hvis du er enig, hvorfor skrev du da:

:enig:

Hadde han virkelig tenkt å ta livet sitt hadde han ikke sagt noe om det.

Hvis du ikke mener det synes jeg du burde redigere sitatet ditt :)

Gjest hogwash
Skrevet

Det jeg var ute etter å bevise var at din påstand om at folk som varsler aldri gjennomfører det var feilaktig. Hvor ofte folk som truer med det faktisk gjennomfører det kan jo du forsøke å finne ut av om det er interessant.

Jeg tror mye av uenigheten mellom oss skyldes at dere setter mitt utsagn ":enig: Hadde han virkelig tenkt å ta livet sitt hadde han ikke sagt noe om det. " Som noe jeg mener generellt. Dette var en kommentar som gjaldt eksen til TS, ikke generell basis.

"Han har også sagt at dersom jeg fortsetter å møte denne nye gutten, så må jeg også akseptere at han tar sitt valg = selvmord."

Dette er i mine øyne en klar indikator på hersketeknikk og manipulasjon, og det er derfor jeg tror han ikke mener det. (selv om jeg fortsatt også har rådet ts til å kontakte utenforstående)

Skrevet

Jeg tror mye av uenigheten mellom oss skyldes at dere setter mitt utsagn ":enig: Hadde han virkelig tenkt å ta livet sitt hadde han ikke sagt noe om det. " Som noe jeg mener generellt. Dette var en kommentar som gjaldt eksen til TS, ikke generell basis.

"Han har også sagt at dersom jeg fortsetter å møte denne nye gutten, så må jeg også akseptere at han tar sitt valg = selvmord."

Dette er i mine øyne en klar indikator på hersketeknikk og manipulasjon, og det er derfor jeg tror han ikke mener det. (selv om jeg fortsatt også har rådet ts til å kontakte utenforstående)

Ja, det har du helt rett i, at det er det utsagnet jeg reagerer på. Problemet er at vi ikke kan vite at det er snakk om hersketeknikk. Det finnes kjipe folk som forsøker å bruke dette som et pressmiddel, men det finnes også kjipe folk som forsøker å bruke det som et pressmiddel - som faktisk ender opp med å gjennomføre det, for å sette det litt på spissen. Jeg tror vi begge kan være enige om at en person som truer med slik (enten han mener det eller ikke) trenger hjelp.

Så igjen, om noen velger å ta det du sier for god fisk, både i dette tilfellet og på generell basis, kan det i verste fall indirekte føre til selvmord. Om noen hører på min mening (begrunnet med fakta) vil det ikke skade noen. Som jeg var litt inne på tidligere så kan menn ha ekstreme vansker med samlivsbrudd, og dette kan vare lenge. Å se sin tidligere kjæreste med en ny mann kan lett få vonde følelser til å blusse opp med full styrke. Det som kan se ut som hersketeknikk av simpleste sort kan være noe langt mer alvorlig, og da bør det også tas på alvor.

Gjest hogwash
Skrevet

Problemet er at vi ikke kan vite at det er snakk om hersketeknikk.

Og la oss håpe vi aldri får svar på det i denne situasjonen. Og ja, vi er enige om at en slik person trenger hjelp.

Så igjen, om noen velger å ta det du sier for god fisk, både i dette tilfellet og på generell basis, kan det i verste fall indirekte føre til selvmord.

Da vil jeg igjen påpeke at jeg også ba TS kontakte utenforstående.

Forøvrig er jeg enig i at det første utsagnet mitt kanskje var litt for bastant. Dog, det er fortsatt min mening at det er det TS trenger å høre, og at sjansene for at eksen faktisk gjennomfører noe er lave.

Før dere gir meg pepper for å ha et kynisk verdenssyn, jeg vet det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...