Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

Igjen, så sitter jeg midt i suppa. I løpet av 19 år har ikke livet servert meg så mye glede, akkurat.

For to dager siden så ekskjæresten min meg sammen med en annen gutt. Det hører til historien at eksen gjentatte ganger har pressisert at han ikke ønsker å gå tilbake til et forhold med meg. Han var over oss.

Det ble rabalder.

Nå forteller han meg at han skal dø. Og hvordan han skal dø. Jeg dro til ham den dagen alt skjedde, og da hadde han allerede hengt opp tau og alt.. Han har også sagt at dersom jeg fortsetter å møte denne nye gutten, så må jeg også akseptere at han tar sitt valg = selvmord.

Hva i alledager skal jeg gjøre nå? Velge å droppe han nye helt, en gutt som jeg har blitt kjempeglad i, for å redde livet til eksen min? Eksen har forresten også gått med på å få hjelp, han er veldig deprimert og har hatt selvmordstanker en stund.

Kjenner meg så utrolig hjelpesløs.

Endret av Fluffed
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Uff. Dette opplevde jeg med en fyr jeg hadde holdt litt på med, men som jeg "slo opp" med. Han ringte meg mens han skulle ta livet av seg. Det er det verste jeg har opplevd. Lang historie kort: Jeg ringte politi og sykebil. Da de kom hjem til ham, hadde han kuttet begge håndleddene sine og mistet mye blod, men han overlevde.

Var jeg deg, ville jeg varslet familien hans og politiet/sykehuset og fortalt hva han truer med. Og fortell ham at du gjør det. Dersom han gjør dette bare for å true deg, vil det kanskje få ham til å tenke seg bedre om, og dersom han virkelig har psykiske problemer, er andre nødt til å få vite om det slik at han kan få hjelp.

Ikke ta på deg ansvaret her - da kommer du tapende ut.

Lykke til.

Gjest Gjest
Skrevet

Truer han med noe sånt, så ringer du legevakta. DU skal ikke gjøre det slutt med en annen gutt fordi HAN oppfører seg tåpelig. Det høres forøvrig ut som at han mest av alt trenger oppmerksomheten din. Min erfaring er nemlig det at de som sier og truer med selvmord _TRENGER_ oppmerksomheten (det betyr ikke at de skal bli helt ignorert. er selv redd for at det kan føre til at de prøver, bare for å bevise noe..). Da ville jeg vært mer redd for de man vet er suicidale, men som ikke sier noe, men bare trekker seg unna..

Så, igjen: ring legevakta. Si at han truer med å ta selvmord, fortell hva han har sagt og hvordan han skal gjøre det. Understrek også at han virker som at han mener det, og at han har "klargjort" alt. Deretter er det DEMS ansvar å ta hånd om han, enten ved å ringe han der og da, eller f.eks få han innlagt på psykiatrisk. Det er IKKE ditt ansvar, og ringer du legevakta og skaffer han hjelp har du gjort noe mye bedre enn det HAN mener du skal. Skal du holde på sånn resten av livet ditt? Ikke treffe noen gutter, og leve alene (jeg håper ikke du går tilbake til han om han plutselig finner ut at han vil det)? Nei!

Gjest hogwash
Skrevet

Truer han med noe sånt, så ringer du legevakta. DU skal ikke gjøre det slutt med en annen gutt fordi HAN oppfører seg tåpelig. Det høres forøvrig ut som at han mest av alt trenger oppmerksomheten din.

:enig:

Hadde han virkelig tenkt å ta livet sitt hadde han ikke sagt noe om det.

Skrevet

Andre må involveres, og det ganske snart..

Han har visstnok allerede funnet ut at han vil at vi skal bli sammen igjen, han ber på sine knær om en sjangse til.. Om så hva bare sex.

Men så er jo også han andre inne i bildet..

Skrevet

Vær knalltydelig til ham; dette kommer du til å bi beskjed om til legevakt og familie, og så får de håndtere det videre. Det er ikke ditt ansvar å tilrettelegge livet ditt for at han ikke skal ta sitt eget!

Gjest hogwash
Skrevet

Andre må involveres, og det ganske snart..

Han har visstnok allerede funnet ut at han vil at vi skal bli sammen igjen, han ber på sine knær om en sjangse til.. Om så hva bare sex.

Men så er jo også han andre inne i bildet..

Ring legevakt/politi e.l. og bryt kontakten med eksen helt.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Han sier det bare for å manipulere deg. Det er selvsagt en liten risiko for at han er suicidal, men det er uansett ikke ditt ansvar. Jeg har aldri greid å ta sånt seriøst, så jeg hadde vel bare tipset han om en god jernvarehandel, og lurt på om han trengte hjelp til å skru kroken i taket.

Har du veldig lyst til å ta det seriøst kan du ringe politiet, enten redder de han hvis han mener det, eller så får han seg en støkk og skjønner at han ikke skal tulle med sånt, når han får dem på døra.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Han sier det bare for å manipulere deg. Det er selvsagt en liten risiko for at han er suicidal, men det er uansett ikke ditt ansvar. Jeg har aldri greid å ta sånt seriøst, så jeg hadde vel bare tipset han om en god jernvarehandel, og lurt på om han trengte hjelp til å skru kroken i taket.

Har du veldig lyst til å ta det seriøst kan du ringe politiet, enten redder de han hvis han mener det, eller så får han seg en støkk og skjønner at han ikke skal tulle med sånt, når han får dem på døra.

På hvilket grunnlag konkluderer man med at det er liten risiko? Det har man rett og slett ikke lov til å sette seg til doms over når det gjelder slikt. Ring psyk.legevakt og overlat dette til profesjonelle

Skrevet

Jeg hadde tatt kontakt med foreldrene, for det skal utrolig mye til for at politiet eller legevakten rykker ut basert på en telefon fra en exkjæreste. Derfor ville jeg overlatt ansvaret til foreldrene, eller søsken, så fikk de bestemme vha de ville gjøre videre.

Men du får ikke lov til å la han styre livet ditt påg runn av dette,f or du er ikke ansvarlig for hans liv. Tar han sitt liv, er det helt og holdent hans ansvar. Du skal ikekf å dårlig smavittighet, selv om det sikkert er lettere sagt enn gjort, for du skal leve livet ditt. Ingen mennesker har lov til å true noen på den måten han gjør, og han er direkte stygg med deg. Så får han være syk eller ikke, men man gjør ikke noe slikt mot et menneske man liksom skal bry seg om.

Han er ene og alene ansvarlig for sitt liv, og velger han å ta det, er det hans valg, og det er IKKE noe du kan gjøre noe med.

Eller mener han at du skal leve resten av livet etter hans pipe, for elelrs har han planer på å ta livet av seg? Vil du at han skal få en slik makt over livet ditt?

Skrevet

Mennesker som truer med å ta livet sitt er som regel ikke suicidale - de sier det for å få oppmerksomhet, og de bruker det som maktmiddel. Varsle noen av hans nærmeste for sikkerhets skyld, og bryt med han.

Skrevet (endret)

Jeg må bare nevne dette med at "mennesker som sier de skal ta selvmord gjör det ikke", det er en myte som ikke stemmer. Det er farlig å tenke at om han truer med det/sier det så gjör han det ikke, det burde tas alvorlig uansett.

(http://www.suicide.org/suicide-myths.html f.eks, förste jeg fant).

Ellers stötter jeg det de andre har sagt, ta kontakt med familien og si ifra, men dette er ikke ditt ansvar! Det er så mye lettere sagt enn gjort, men pröv å ikke få dårlig samvittighet for å bryte med han. Jeg föler med deg, håper alt ordner seg!

Endret av Shamim
Skrevet

Jeg må bare nevne dette med at "mennesker som sier de skal ta selvmord gjör det ikke", det er en myte som ikke stemmer. Det er farlig å tenke at om han truer med det/sier det så gjör han det ikke, det burde tas alvorlig uansett.

(http://www.suicide.org/suicide-myths.html f.eks, förste jeg fant).

Ellers stötter jeg det de andre har sagt, ta kontakt med familien og si ifra, men dette er ikke ditt ansvar! Det er så mye lettere sagt enn gjort, men pröv å ikke få dårlig samvittighet for å bryte med han. Jeg föler med deg, håper alt ordner seg!

Du har helt rett, det er ingen regel som sier at de som truer med det ikke gjør det. Men i de aller fleste tilfeller blir slike ting brukt som maktmiddel, eller sagt i ren desperasjon.

Hadde selv en eks som sendte meg brev med detaljert informasjon om hvordan han skulle ta sitt liv. Jeg ble totalt psykisk nedbrutt, og han fikk overtak på meg nok en gang.

Best å varsle andre, si ifra til eksen at du har varslet andre, og la sitt eget liv gå videre.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg må bare nevne dette med at "mennesker som sier de skal ta selvmord gjör det ikke", det er en myte som ikke stemmer. Det er farlig å tenke at om han truer med det/sier det så gjör han det ikke, det burde tas alvorlig uansett.

(http://www.suicide.org/suicide-myths.html f.eks, förste jeg fant).

Ellers stötter jeg det de andre har sagt, ta kontakt med familien og si ifra, men dette er ikke ditt ansvar! Det er så mye lettere sagt enn gjort, men pröv å ikke få dårlig samvittighet for å bryte med han. Jeg föler med deg, håper alt ordner seg!

Det er sant, men her sier han ikke at han er deprimert og ønsker å ta livet av seg. Han sier at han tar livet av seg visst TS fortsetter å treffe den andre gutten. Du ser forskjellen?

Skrevet (endret)

Ja jeg ser forskjellen, men hun nevner også at eksen er deprimert og har hatt selvmordstanker en stund. Altså er ikke dette en livsglad, positiv person som ut av det blå truer med å ta livet av seg.

Jeg har også hatt en venn som brukte "trusler" om selvmord og selskading for å beholde meg, og vet godt hvor mye det tærer på psyken. Jeg tenkte bare jeg skulle nevne at det ikke nödvendigvis er tomme trusler, så man ikke ender opp med masse skyldfölelse fordi man ikke gjorde noe..

Edit: Med "gjorde noe" mener jeg absolutt ikke å gi etter til kravene hans altså, men det å si ifra til noen - i tilfelle.

Endret av Shamim
Gjest AnonymBruker
Skrevet

På hvilket grunnlag konkluderer man med at det er liten risiko? Det har man rett og slett ikke lov til å sette seg til doms over når det gjelder slikt.

Ingen som dømmer, men når folk prøver å terrorisere meg psykisk forbeholder jeg meg retten til å gi faen. Når en person er ett så stort rasshøl at de bruker sånne alvorlige ting for å manipulere andre kan de bare dø for min del.

Skrevet

:enig:

Hadde han virkelig tenkt å ta livet sitt hadde han ikke sagt noe om det.

Det der er en av de skumleste mytene jeg vet om. Jeg har mistet to nære venner, som begge valgte å begå selvmord. Begge snakket om det lang tid i forveien, men akkurat som deg trodde de fleste av oss at de som snakket om det bare ville ha oppmerksomhet, for det var jo det vi hadde hørt.

Ja, folk kan dessverre true med det i et forsøk på å manipulere, men det er direkte løgn å si at de som snakker om det ikke mener alvor. Ring legevakt eller politi, for sikkerhets skyld.

Skrevet

Ja jeg ser forskjellen, men hun nevner også at eksen er deprimert og har hatt selvmordstanker en stund. Altså er ikke dette en livsglad, positiv person som ut av det blå truer med å ta livet av seg.

Og så er det ofte sånn at de som virker mest lykkelige, er det stikk motsatte. Og tar ut av det blå livet av seg, av grunner få venner og slektninger har kjent til.

Jeg ville helt klart varslet foreldrene hans. Bedre å gjøre det en gang for mye, enn for lite.

Skrevet

Ingen som dømmer, men når folk prøver å terrorisere meg psykisk forbeholder jeg meg retten til å gi faen. Når en person er ett så stort rasshøl at de bruker sånne alvorlige ting for å manipulere andre kan de bare dø for min del.

Og slike mennesker behøver hjelp, men det er tydeligvis du for full av deg selv til å forstå. Du er ikke helt god, når du kan si at de bare kan dø fordi de bruker noe slikt mot et annet menneske. Mener du virkelig det, at enkelte mennesker osma v og til ikke kans tyre seg selv, bare kan dø?

Ville kanskje vært enklere for enkelte, men tviler på at du ahdde ment det samme om det var noen du brydde deg om.

En ting er å ikke akseptere en slik oppførsel, men man sier ikke at personen kan dø.

Gjest hogwash
Skrevet

men det er direkte løgn å si at de som snakker om det ikke mener alvor.

Vi er uenige, greit nok, men løgn? Den var faen meg drøy.

Jeg vil nok tro at hvis du blar opp en statistikk på det vil den vise at de aller fleste som snakker om det bare ønsker oppmerksomhet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...