Gå til innhold

Trenger oppskrift på ern GOD potetsalat!


Skogtussa

Anbefalte innlegg

Jeg trenger sårt en oppskrift fra dere på en potetsalat dere syns er GOD..og gjerne som har dere har fått skryt for av andre.. :sjenert:

Jeg skal lage potetsalat til 12 personer til helga. Har kikket på flere oppskrifter selvsagt, men er redd for at den skal bli mislykka. Det må være en av de tradisjonelle man har til spekemat, men samtidig vil jeg ha en som det ikke bare smaker majones av. Altså trenger jeg en oppskrift på en salat med god balanse mellom majonesen og alt det andre?!

En annen ting; hvor mye må jeg lage til 12 personer (jeg lager heller for mye enn for lite)

Så kom med oppskriften på den beste potetsalaten dere vet om;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest AnonymBruker

Lagde denne til 16 personer på 17.mai, og fikk bare skryt:

- Et nett med nypoteter, kuttet i terninger, kokt og avkjølt. (med skallet på)

- to grønne epler, skret og kuttet i terninger

- en passe stor purre, evt en halv stor purreløk hakket

- saften av en halv sitron

- salt og pepper

- en og en halv boks rømme (evt creme fresh) og en tredledels tube lettmajones

Bland alt lett i en bolle, dryss gressløk over for utseendes del og spis!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest petre

Jeg er dårlig på mengde, men får mye skryt for min potetsalat. Dressingen er av 50/50 majones og rømme eller kesam. kan også bruke creme fraise. Et par skjeer dijonsennep, litt mindre sukker og hvitvinseddik, litt salkt og pepper. Kokte nypoteter, gjerne med skall, reddiker og vårløk blandes i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marlo

Koker poteter uten skall med litt salt i vannet - disse kuttes i terninger.

2 bokser rømme og 2 poser majones, blandes godt med potetene.

Salt og pepper, gressløk, 2 finhakkede rødløk blandes godt i.

En god og stor bunt med gressløk klippes og haes i.

Min lille "hemmelighet" er å tilsette et par teskjeer med den væsken som er i et glass med syltede agurker ;)

Får bare skryt for min potetsalat, og folk nærmest "krever" at jeg lager det om vi får besøk eller skal grille eller noe.

Desverre har jeg ingen eksakt oppskrift, men det skal såpass mye poteter til at det ikke "renner" rømme/majones rundt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke så glad i potetsalater med masse majones og greier, altså hvor man smaker mer av majonesen og rømmen enn resten (jeg er for øvrig heller ikke glad i voldsomt kremet waldorfsalat, eller vanlig krem heller, for den saks skyld - så her blir det jo snakk om hva man liker).

Så, jeg lager potetsalat med nypoteter eller mandelpoteter kuttet i ganske store biter, kokt med skall. Hiver oppi det jeg har for hånden - rødløk/vårløk, minitomater, rucculasalat, soltørket tomat i små biter, fetaost, artisjokkhjerter, grillet paprika, sukkererter, frisk dill e.l. annet jeg kommer på å bruke. Bruker ikke nødvendigvis alt i én salat. Slenger så sammen lettrømme og sennep i en skål, sammen med litt olivenolje, sitronsaft, salt og pepper. Helles over salaten og blandes. Her kan man jo variere mengden, men jeg liker altså best at dressingen ikke tar livet av grønnsakene.

Endret av Vera Vinge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Kok gode poteter i biter lett møre.

Bland rømme(kesam/Creme fraishe, valgfritt), og majones,

litt god sennep(ikke Iduns flaske senep!!),

finhakk rødløk,

et grønt eple,

hvitløk og litt chilli, rør inn.

Fersk gressløk, litt basilikum og krydder etter behag. Og som prikken over I'en litt finhakket sylteagurk.

Her kan du og bruke bittelitt estragon:)

Jeg bruker Creme Fraiche og så mye majones jeg føler for. Altså kanskje 1/4-del av mengden med Creme Fraiche. Sennep, rødløk og eple er nødvendig iallfall. Bruk krydder som passer til maten. Jeg bruker denne til grillmat. Hverken sterk eller fremtredende hvitløkssmak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tusen takk! Brukte oppskrifta di, Marlo, bare at jeg tok i purre i tillegg. Den ble veldig god, og flere skrøt av den:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...