Gå til innhold

Konstant trøtthet

Gjest Pia

Anbefalte innlegg

Gjest Stachtari83

Folk som har blitt bitt og er syke i mange år etterpå.Noen blir aldri 100% friske igjen

Jepp, jeg er en av dem. Syk paa 4'de aaret med daarlige utsikter til aa bli 100% frisk igjen. Ikke nödvendigvis selve borrelia bakterien som gjör deg syk saa lenge, men den kan före til andre ting igjen, som f.eks. ME (myalgisk encefalitt) eller postviralt tretthetssyndrom, som jeg naa lider av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest AnonymBruker

Jepp, jeg er en av dem. Syk paa 4'de aaret med daarlige utsikter til aa bli 100% frisk igjen. Ikke nödvendigvis selve borrelia bakterien som gjör deg syk saa lenge, men den kan före til andre ting igjen, som f.eks. ME (myalgisk encefalitt) eller postviralt tretthetssyndrom, som jeg naa lider av.

Jeg har en venninne som har ME, og hun ble mye bedre når hun kuttet ut hvitt mel, sukker og kumelk. Hvitt mel og sukker hemmer immunforsvaret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stachtari83

Jeg har en venninne som har ME, og hun ble mye bedre når hun kuttet ut hvitt mel, sukker og kumelk. Hvitt mel og sukker hemmer immunforsvaret.

Har ikke ME, men postviralt tretthetssyndrom (noenlunde samme symptomer). Kutta ut disse tingene da de först mistenkte ME, men merka ikke noe forskjell jeg hvertfall.. Varierer vel kanskje fra person til person...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Er det dårlig inneklima der du bor? Mugg, muggsopp etc? Jeg merker det veldig godt på kroppen om jeg oppholder meg for lenge på slike steder, selv om muggen ikke nødvendigvis er synlig for det blotte øye. Blir helt ødelagt og kan sove døgnet rundt, og synes som du nevner at trøttheten sitter i øynene.

Merker du noen forskjell om du oppholder deg andre steder, eller er du like sliten og trøtt alltid og overalt?

Om du reagerer på slike ting vises ikke dette på tester hos legen. Det er ikke dumt å få en grundig legesjekk likevel. Stå på og få dem til å teste alt de kan. Selv om trening høres ut som et forferdelig ork, kan det gjøre deg bedre på langsikt. Kanskje det vil gi bedre matlyst også.

Lykke til og god bedring!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Ser av mange av svarene på ulike tråder her inne at det er en "kutt-ut-sukker-hvetemel og kumelk" fantast her inne nå ;)

Det er ingen tvil om at det er bedre å kutte ned på disse tingene. Jeg selv har et kosthold uten disse tingene og føler at det er riktig, men synes det er viktig å ikke fremstille det som en mirakelkur for alle mulige lidelser og sykdommer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde det også slik da jeg var 17-21. For min del hadde kostendring alt å si!

Dette er 15 år siden og da hadde ikke leger skjønt at kroppen faktisk henger sammen og at dårlig kosthold kan gi deg sopp og svimmelhet, trøtthet osv. Dette avviiste flere leger, etter at jeg ymtet frempå når jeg etter noen år hadde lest litt om dette. Nå er det vitenskapelig bevist, så de lege siom har giddet å følge med i timen (dvs ikke min fastlege) skjønner dette nå.

Men du burde få hjelp, det er ikke så lett å gjøre det selv.

Hva med å kontakte de som driver med Fedon-greier? Det er sånn de jobber som virket på meg, selv om jeg gikk til en homeopat. Jeg ble bare enda dårligere av homeopatmedisinen, selv om det visstnok skulle bli bedre etterpå. Litt usikker på det, tror kostholdet er det som gjorde susen, selv om jeg ikke skal utelukke at medisinene virket.

Bare det at du drikker brus er et dårlig varsel! Alt er lov en dag i uka, men brus til hverdags er utroolig mye unødvendig sukker!

Lykke til, bra du tar tak i det, du har ikke flere år av livet ditt å miste til noe som kanskje er unødvendig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest

Det finnes ikke en eneste vitamin/mineral eller annet næringsstoff i hvitt mel, sukker og kumelk som man ikke får dekket av annen mat (og særlig sukker, det er raffinert av en plante som ikke finnes i vårt naturlige næringsgrunnlag).

Dette er tull!

Det eneste som er riktig, er at vi ikke behøver sukker i kostholdet vårt.

Hvis du kutter ut hvitt mel og meieriprodukter, er det ikke problemer å dekke opp næringstapet med annen mat, der har du helt rett, men kunnskap om hva du bør erstatte det med er viktig, og det er derfor viktig at dette skjer i samråd med lege/ernæringsrådgiver.

Helt hypotetisk.

La oss si at du kutter ut hvitt mel. Hvetemel er det i de fleste brød, og du synes det er enklest å unngå brød i det store og hele.

Når du da spiser lite brød, må du erstatte det med noe annet, og ditt valg faller på grønnsaker i en eller annen form.

Mens mel inneholder en del proteiner (ca 12 g pr 100 g), gjør de fleste grønnsaker ikke det, og hvis man da også kutter ut meieriprodukter, har man mistet enda en proteinkilde.

Uten kunnskap, og hvis man ikke er oppmerksomme på dette, kan man i verste fall ende opp med proteinmangel... er dette en ønsket situasjon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Dette er tull!

Det eneste som er riktig, er at vi ikke behøver sukker i kostholdet vårt.

Hvis du kutter ut hvitt mel og meieriprodukter, er det ikke problemer å dekke opp næringstapet med annen mat, der har du helt rett, men kunnskap om hva du bør erstatte det med er viktig, og det er derfor viktig at dette skjer i samråd med lege/ernæringsrådgiver.

Helt hypotetisk.

La oss si at du kutter ut hvitt mel. Hvetemel er det i de fleste brød, og du synes det er enklest å unngå brød i det store og hele.

Når du da spiser lite brød, må du erstatte det med noe annet, og ditt valg faller på grønnsaker i en eller annen form.

Mens mel inneholder en del proteiner (ca 12 g pr 100 g), gjør de fleste grønnsaker ikke det, og hvis man da også kutter ut meieriprodukter, har man mistet enda en proteinkilde.

Uten kunnskap, og hvis man ikke er oppmerksomme på dette, kan man i verste fall ende opp med proteinmangel... er dette en ønsket situasjon?

Det er jo ikke tull det gjesten sier - det sier du jo også selv litt nedover i innlegget ditt.

Det er et faktum at det ikke finnes noe i kumelk, mel og sukker som man ikke kan hente fra andre og mer naturlige kilder.

At man er nødt til å skaffe seg kunnskap nok til å kunne spise korrekt er så åpenbart at det strengt talt ikke burde være nødvendig å nevne en gang. Ingen oppegående mennesker kutter ut mel og melk og erstatter dem med grønnsaker (håper jeg)...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Det er jo ikke tull det gjesten sier - det sier du jo også selv litt nedover i innlegget ditt.

Det er et faktum at det ikke finnes noe i kumelk, mel og sukker som man ikke kan hente fra andre og mer naturlige kilder.

At man er nødt til å skaffe seg kunnskap nok til å kunne spise korrekt er så åpenbart at det strengt talt ikke burde være nødvendig å nevne en gang. Ingen oppegående mennesker kutter ut mel og melk og erstatter dem med grønnsaker (håper jeg)...

Jeg skrev jo det, at det var riktig at vi kan erstatte alle næringsmidler med andre produkter, men det forutsetter kunnskap. Og den typen kunnskap er det ikke alle som har, ikke engang normalt oppegående mennesker.

De ulike typene næringsstoffers innvirkning på, og funksjoner i, kroppen, er så komplekst, at det kan være vanskelig å sette seg inni dette på egen hånd hvis man ikke har en stor interesse for faget. Det er grunnen til at man bør kontakte lege eller annet fagpersonell før man begir seg ut på så drastiske veier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå til legen før du kutter ut noe som helst du. Det er greit for legen å vite at du ikke har gjort noen endringer også. Diskuter eventuelt at du kommer til å prøve å kutte ut mel og melk osv. Sukker er nok bare bra å kutte litt ned på, men man skal ha noe sukker for å fungere også, særlig i hodet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå til legen før du kutter ut noe som helst du. Det er greit for legen å vite at du ikke har gjort noen endringer også. Diskuter eventuelt at du kommer til å prøve å kutte ut mel og melk osv. Sukker er nok bare bra å kutte litt ned på, men man skal ha noe sukker for å fungere også, særlig i hodet!

Enig!

Tenk om du f.eks har cøliaki?

Om du kutter ut hvetemel før du får testet deg så får du det ikke dokumentert.

Dessuten kan det være bra å få en konsultasjon hos en ærnæringsfysiolog før man gjør såpass drastiske endringer i kosten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...