Gå til innhold

Hva koster det å eie bolig?


Gjest AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest AnonymBruker

Vi har lyst til å kjøpe, men føler vi vet for lite ennå.

Hvilke utgifter må man regne med å ha i tillegg til lån og eventuell husleie til sameie/borettslag? Kommunale avifter, strøm, forsikring? Noe mer?

Hvor høye er disse avgiftene? Jeg vet at de varierer fra kommune til kommune og med forbruk, men om dere nevner noen summer fra deres liv, gir det meg i det minste en pekepinn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er da veeeldig forskjellig. Me har 300kr i husleige i mnd., men kommunale avgifter kjem utanom. Husleiga dekker utvendig forsikring og t.d. brann. Trur kommunale avgifter er på ca 6000kr i året (betaler per halvår). Strøm ligger vel ca. på 1000-1500kr per mnd. Innboforsikring har eg litt rimeligere pga. medlemsfordeler i ein forening, og den er ca. 900kr i året. I tillegg kjem tv/internett på ca. 7-800kr.

Me har ein liten leilighet på 50-60 kvm. Så andre sine tal er gjerne totalt forskjellige. Kommunale avgifter varierer vel frå kommune til kommune også? Strøm går jo både på forbruk, isolering av huset, og type oppvarming, innboforsikring går på kor store beløp du ønsker å forsikre for (kva verdier du eiger) og om du har fordeler i forening e.l. du kan dra nytte av, nokon har husleige med inkludert kommunale avgifter, internett og kabeltv...og dermed blir det eit anna regnskap.

Generelt kan eg sei at med eit lån der eg betaler ca. 4500 i mnd. + andre faste utgifter så føler eg at eg sitter ca. likt i det økonomisk som da eg leide rundt 60-70kvm for 7000kr i mnd med rimelig straum og internett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Enebolig fra -90-tallet ca 150 m2 på ca 900 m2 tomt:

Forsikringer: vanskelig å si. Vi er totalkunder og har avtalerabatt pga fagforeningsmedlemskap, men med to biler, en båt, livsforsikring, innbo- og boligforsikring er vi oppe på ca 25000/år. Boligens andel av dette er jeg litt usikker på, men den er nok under halvparten.

Eiendomsskatt: hos oss ca 2000/år

Strøm: ca 25000/år (2000/mnd)

Vann, avløp, feiing, renovasjon: husker ikke nøyaktig. 8-10.000/år kanskje

Vedlikehold (viktig!!!): vi regner omtrentlig 1500-2000 per måned (ca 20000/år) til reparasjoner, maling/beising inne/ute, reparasjon av plenklipper og annet hageutstyr, plutselig behov for elektriker, rørlegger eller annen håndverker osv. Mange måneder koster ikke vedlikehold noen ting, men andre måneder har vi større utgifter, så vi har dette på en bufferkonto. Dette kommer i tillegg til ren oppussing.

TV-lisens: ca 2500/år

Internett, kabel-TV osv: 7 - 8000/år

Håper dette har vært litt til nytte :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Takk for hjelpen!

Nå har vi satt opp et grovt utregnet budsjett:

Vann, avløp, renovasjon: 9000 kr

Strøm: 14000 kr (muligens for lavt, beregnet ut fra nåværende forbruk i mindre, men dårligere isolert bolig)

Forsikringer: 6000-6500 kr

Telefon, internett, tv, lisens: 11500 kr.

Bompenger: 1200 kr

Sparekonto vedlikehold: 20000 kr

Årsavgift: 3300 kr

Kostnader: 65500kr, per mnd ca. 5500kr.

Har vi glemt noe vesentlig bortsett fra mat, klær, bensin og personlig forbruk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Takk for hjelpen!

Nå har vi satt opp et grovt utregnet budsjett:

Vann, avløp, renovasjon: 9000 kr

Strøm: 14000 kr (muligens for lavt, beregnet ut fra nåværende forbruk i mindre, men dårligere isolert bolig)

Forsikringer: 6000-6500 kr

Telefon, internett, tv, lisens: 11500 kr.

Bompenger: 1200 kr

Sparekonto vedlikehold: 20000 kr

Årsavgift: 3300 kr

Kostnader: 65500kr, per mnd ca. 5500kr.

Har vi glemt noe vesentlig bortsett fra mat, klær, bensin og personlig forbruk?

Jeg ville nok oppjustert både telefon/internett/tv-beløpet og forsikringer.

Kommer jo an på mange ting selvfølgelig, men hos oss er det sånn:

Kabel-TV: 300 pr mnd

Internett: 300 pr mnd

TV-lisens: 2400 pr år

Det blir vel 9600 i året om jeg ikke har regnet helt feil? Kan jo hende dere har mye billigere internett/kabel-TV.

I tillegg kommer telefon: 10-12.000 pr år

Vi betaler rundt 8000 kr pr år i innbo-, bil- og reiseforsikring (vi leier leilighet). Med egen bolig vil det øke. Men det beløpet avhenger jo igjen av forsikringsselskap og hvilke forsikringer man velger.

Har du sjekket kommunale avgifter der du bor? De kan svinge veldig. Alt fra nesten ingenting til godt over 1000 kroner måneden har jeg hørt om. Kanskje mange dyrere også?

Sjekk også om kommunen har eiendomsskatt og hvor mye denne er på.

Husk også å ta høyde for renteøkning i årene som kommer. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Takk for innspill!

Tallene for telefon, internett, lisens og tv er basert på det vi betaler i dag. Mobil regnet jeg ikke med, men vi har begge kontantkort som vi sjelden fyller på, såå det tenkte jeg på som personlige utgifter.

9000 for vann, avløp og renovasjon er basert på tall jeg fant på kommunenens hjemmeside som eksempelpriser for en gjennomsnittlig husstand.

Eiendomsskatt har kommunnen ikke innført.

Forsikringer regnet jeg med innbo og bil (som vi har i dag), pluss hus beregnet ut fra forsikringskalkulator på forsikringsselskapet vårt sine hjemmesider. Jeg vet ikke hvor nøyaktig slike kalkulatorer er? Reiseforsikring er sikkert lurt å ha, det skal jeg sjekke priser på.

Hvor høy renteøkning bør vi ta høyde for? Holder 5 %? Nå tilbyr banken 3,1 %. Om den stiger til 5% betyr det ca. 2000 mer i mnd.

Noe annet jeg har gjemt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vår tok høyde for rente på 7- 8% mener jeg.

5% er hvertfall for lite, normalnivå for renten regnes som 6-7%

Tenker dere å kjøpe enebolig eller leilighet? Husk at mange av disse utgiftene inngår i husleia ved f eks borettslag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Her er vårt budskjett, enkelte ting betales vel i kvartalet/halvåret, men vi har regnet om for å finne ut hva vi kommer til å betale i div utgifter hver enkelt måned.

- Husleie (nedbetaling på lån): 10 500 kr.

- Kommunale avgifter: 1 000 kr.

- Strøm: 2 000 kr.

- Mat: 6 000 kr.

- Tv/ internett: 1 000 kr.

- Forsikringer: 700 kr.

- Bensin: 800 kr.

Dette er et budskjett for to personer. Samlet blir det 22 000 kr pr måned, eller 11 000 på hver av oss. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SmallTalk

Uten om lån, telefon, TV, internett osv, så har vi følgende utgifter i løpet av et år:

-Kommunale utgifter: ca 16000.

-Forsikringer: Ca 22000 (dette dekker hus, innbo, 2xbil, 2xlivsforsikring, ulykkesforsikring, reiseforsikring, uførepensjon)

-Strøm + nettleie: ca 1500-2000/mnd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Sett av et beløp til nødvendig oppussing. Er det et hus kan det raskt bli kroner som ikke følger noe årlig budsjett... Og en selveier kan få økte fellesutgifter hvis styret og generalforsamlingen vedtar oppussing av f.eks bad og fasade. Ofte kan årlige utgifter stige med 20.000,- med en selveierleilighet.

Eier dere et hus, må dere få en takstmann til å se levetiden på alt fra vinduer, tak, takrenner, varmtvannstank, rør, elektrisk anlegg, evt. drenering m.m.

Takstmannen kan være behjelpelig med å kalkulere dette inn i de faktiske utgiftene dere vil få. Kjøper dere selveier eller borettslagsleilighet, så få med dere hva som er tenkt av faktisk oppussing.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for hjelpen!

Nå har vi satt opp et grovt utregnet budsjett:

Vann, avløp, renovasjon: 9000 kr

Strøm: 14000 kr (muligens for lavt, beregnet ut fra nåværende forbruk i mindre, men dårligere isolert bolig)

Forsikringer: 6000-6500 kr

Telefon, internett, tv, lisens: 11500 kr.

Bompenger: 1200 kr

Sparekonto vedlikehold: 20000 kr

Årsavgift: 3300 kr

Kostnader: 65500kr, per mnd ca. 5500kr.

Har vi glemt noe vesentlig bortsett fra mat, klær, bensin og personlig forbruk?

Husk å ta med gjeldsforsikring eller en forsikring som dekker uførhet og død. Ta også høyde for kostnader til ferie, tannlege og vedlikehold/reparasjoner av bil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...