Gå til innhold

Er ordet "narkis" fornærmende mot narkomane?


Gjest T.k

Anbefalte innlegg

Jeg hører veldig mange, mest ungdom, bruker ordet "narkis" om narkomane. Jeg synes dette er et fornærmende ord mot dem. Dette påvirker meg fordi jeg har flere narkomane i familien min, og derfor synes jeg at det er dumt at folk ikke har mer respekt for dem, de er da mennesker de også! :kjefte:

Er det jeg som overreagerer? Eller er flere enige med meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest AnonymBruker

Hei, jeg sier narkis fordi jeg synes det er kjappere enn å si narkomane. Samme som at jeg sier pakkis, narkis, alkis, knarkis etc. Jeg sier neger, men det er fordi det er såpass kort. Jeg kaller meg selv for "døving" noen ganger! ^^ Men det er fordi jeg er døv.

I min verden har det å si på hvordan man uttaler orda, hvis man sier feks neger eller pakkis på en stygg måte, da er det vondt ment, men hvis det er pakkis som om man snakker om været, så skjønner jeg ikke problemet? Så for meg er det holdning det går på, ikke selve orda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De narkomane jeg kjenner bruker selv ordet "narkis", så da synes jeg det er helt greit. Det er bare en forkortelse, og jeg synes du overreagerer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjestdeluxe

Jeg sier neger, men det er fordi det er såpass kort.

"Svart/"sort"" er for langt?

Jeg sier ikke "narkis", synes det er et uverdig ord.

Endret av gjestdeluxe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, jeg sier narkis fordi jeg synes det er kjappere enn å si narkomane. Samme som at jeg sier pakkis, narkis, alkis, knarkis etc. Jeg sier neger, men det er fordi det er såpass kort. Jeg kaller meg selv for "døving" noen ganger! ^^ Men det er fordi jeg er døv.

I min verden har det å si på hvordan man uttaler orda, hvis man sier feks neger eller pakkis på en stygg måte, da er det vondt ment, men hvis det er pakkis som om man snakker om været, så skjønner jeg ikke problemet? Så for meg er det holdning det går på, ikke selve orda.

Kansje det kjappere, men det er mer respektløst! Gjelder forsåvidt alle de andre "forkortelsene" dine også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

til TS. jeg syntes du overreagerer.

hva er fornærmende med "narkis"?

er det så mye bedre å si narkoman? - ingen positiv klang i det heller, men det skyldes den livsstilen ordet beskriver.

og denne antirasismen går for langt. neger er et ord som finnes i ordboken og er en del av språket vårt. det betegner en person med negeroide trekk. det er ikke noe nedsettende eller rasistisk i det. "neger" er et adjektiv på lik linje med alle andre. det er ikke noe styggere ord enn f.eks "hvit".

alkis er ikke verre enn fyllik. lite positivt å være en, men et ord må man jo ha til de som velger å innta mer flytende enn fast føde.

alkis og narkis minner mer om en 80talls østkantsleng. jeg syntes det høres litt barnslig ut, men respektløst.. nei. det må være lov å kalle en spade for en spade.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

til TS. jeg syntes du overreagerer.

hva er fornærmende med "narkis"?

er det så mye bedre å si narkoman? - ingen positiv klang i det heller, men det skyldes den livsstilen ordet beskriver.

og denne antirasismen går for langt. neger er et ord som finnes i ordboken og er en del av språket vårt. det betegner en person med negeroide trekk. det er ikke noe nedsettende eller rasistisk i det. "neger" er et adjektiv på lik linje med alle andre. det er ikke noe styggere ord enn f.eks "hvit".

alkis er ikke verre enn fyllik. lite positivt å være en, men et ord må man jo ha til de som velger å innta mer flytende enn fast føde.

alkis og narkis minner mer om en 80talls østkantsleng. jeg syntes det høres litt barnslig ut, men respektløst.. nei. det må være lov å kalle en spade for en spade.

Kalle en spade for en spade ja.. Er det et sted som heter Negerland? En Afrikaner kommer fra Afrika, om man vet at personen er fra Kenya er han/hun kenyaner, er personen fra Somalia kaller man han/hun for en somalier. Historien går fremover ikke bakover.. Under 2 verdenskrig sa Hitler mye om jødene, mener du at siden det har stått skrevet et sted så bør man fortsette å bruke de ordene om jødene i dag f.eks?

Alkis, pakkis, narkis er alle nedsettende måter å omtale personer på. Og du spør om det er det så mye bedre å si narkoman? Narkoman er definasjonen på en person som er avhengig av narkotiske stoffer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fireflies

De narkomane jeg kjenner bruker selv ordet "narkis", så da synes jeg det er helt greit.

Det finnes også noen pakistanere som bruker ordet pakkis, men de alle fleste gjør ikke det.

Jeg er enig med TS. Jeg har også flere rusmisbrukere tett innpå meg i familien, og jeg føler at narkis er nedverdigende på samme måte som nigger, pakkis, svarting, osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes også noen pakistanere som bruker ordet pakkis, men de alle fleste gjør ikke det.

Jeg er enig med TS. Jeg har også flere rusmisbrukere tett innpå meg i familien, og jeg føler at narkis er nedverdigende på samme måte som nigger, pakkis, svarting, osv.

Enig. Det er et nedverdigende ord, i klasse med de du nevner. Så kan man sakten stille seg spørsmålet om det er greit å være nedlatende og respektløs overfor narkomane, eller om man skal vise dem prinsipiell respekt. Til forskjell fra f.eks rasekategoriene, så er narkomane i aller høyeste grad ansvarlig for at de er narkomane, med alt det bringer med seg. Det er ikke et menneske i dette landet som ikke VET at når du begynner å tukle med dop, så er det overhengende fare for at du blir avhengig, og at du ender i en livsstil preget av rus, kriminalitet, prostitusjon, vold, sykdom og tidlig død.

Kanskje "fornærmende" ikke er korrekt beskrivelse. Det er kanskje heller et "nedvurderende" ord, et dejorativ, som uttrykk forakt og mishag. Er det legitimt å forakte en arfikaner fordi han er svart, og således kalle ham en nigger? Virker ikke helt bra. Kan man forakte en narkoman fordi han har valgt å sette rus foran alt annet, og på bekostning av relasjonen til sin familie, sine venner, til belastning for samfunnet, til plage for dem som utsettes for hans kriminelle atferd, etc, etc? Si det, De.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker narkis og alkis. Syns ikke det er mere krenkende enn det er i seg selv, for å si det sånn. Har opplevd både narkiser i hele barndommen min og alkiser så jeg har null respekt for sånne folk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra at det er flere som er enige med meg da :)

Jeg vet ikke om narkomane synes det er sårende at andre bruker det ordet, men for meg synes jeg det er et respektløst ord når man kan si narkoman eller rusmisbruker, osv..., men igjen, så er det vel kanskje litt vanskelig for dere som ikke er påvirket av dette å forstå :trist: dumt at man ikke kan ha litt medfølelse for andre selv om det ikke påvirker deg selv.

Og til dere som sier at det er enklere å forkorte ordene som frk. neger, det går faktisk ann å bruke ord mørk, det er faktisk èn bokstav mindre :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er oppvokst med sprøyter og dopa folk rundt meg, og må si at min medlidenhet har blitt testet til de grader. Tålmodighet, håp og forståelse er for lengst borte, da både jeg og min mann har blitt brukt til de grader av familiemedlemmer som har løyet oss opp i trynet gang på gang. Nå er det familiemedlemmet ute av livet og jeg gir ikke h*n en eneste sjanse til. Med mindre det er veldig overbevisende. Men NEGER er ikke et fint ord. Neger er rasistisk. Narkis er noe man selv har påført seg. Neger/svart er ikke det.

Bra at det er flere som er enige med meg da :)

Jeg vet ikke om narkomane synes det er sårende at andre bruker det ordet, men for meg synes jeg det er et respektløst ord når man kan si narkoman eller rusmisbruker, osv..., men igjen, så er det vel kanskje litt vanskelig for dere som ikke er påvirket av dette å forstå :trist: dumt at man ikke kan ha litt medfølelse for andre selv om det ikke påvirker deg selv.

Og til dere som sier at det er enklere å forkorte ordene som frk. neger, det går faktisk ann å bruke ord mørk, det er faktisk èn bokstav mindre :jepp:

Endret av Beauté
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest strykebrett

men igjen, så er det vel kanskje litt vanskelig for dere som ikke er påvirket av dette å forstå :trist: dumt at man ikke kan ha litt medfølelse for andre selv om det ikke påvirker deg selv.

Det er vel mer som at de som faktisk HAR erfaring med rusmisbrukere har lite respekt for dem. Sånn er det i mitt tilfelle i alle fall. Jeg vet at for en narkis så er rusen viktigere enn velferden til alle rundt seg. Det finnes ingen som er mer egoistiske enn narkomane, og det er noe jeg vet av nettopp erfaring. Så det er ikke mangel på erfaring som gjør at jeg har ingen respekt for narkomane, heller motsatt.

Syns det virker som det er folk som har hatt lite nærkontakt med rusmisbrukere som har en romantisk oppfatning om at de egentlig er så snille og greie og at det er så synd i dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AMEN!! Jeg er som sagt vokst opp med narkiser i familien og INGEN er mere ego enn dem og de gir faen i det barnet som sitter og ser på sprøytene.

Det er vel mer som at de som faktisk HAR erfaring med rusmisbrukere har lite respekt for dem. Sånn er det i mitt tilfelle i alle fall. Jeg vet at for en narkis så er rusen viktigere enn velferden til alle rundt seg. Det finnes ingen som er mer egoistiske enn narkomane, og det er noe jeg vet av nettopp erfaring. Så det er ikke mangel på erfaring som gjør at jeg har ingen respekt for narkomane, heller motsatt.

Syns det virker som det er folk som har hatt lite nærkontakt med rusmisbrukere som har en romantisk oppfatning om at de egentlig er så snille og greie og at det er så synd i dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Bra at det er flere som er enige med meg da :)

Jeg vet ikke om narkomane synes det er sårende at andre bruker det ordet, men for meg synes jeg det er et respektløst ord når man kan si narkoman eller rusmisbruker, osv..., men igjen, så er det vel kanskje litt vanskelig for dere som ikke er påvirket av dette å forstå :trist: dumt at man ikke kan ha litt medfølelse for andre selv om det ikke påvirker deg selv.

Og til dere som sier at det er enklere å forkorte ordene som frk. neger, det går faktisk ann å bruke ord mørk, det er faktisk èn bokstav mindre :jepp:

Jeg er både påvirket av, og har medfølelse for narkiser og alkiser (for de jeg synes fortjener min medfølelse, vel og merke). Ordet mørk blir vanskelig å bruke fordi det (her i området ihvertfall) refererer til en med mørkt hår, ikke mørk hud. Prøv å tenke på at de som sier narkis ikke behøver å mene noe vondt med det. Narkoman kan høres like sårende ut, det kommer an på måten det blir sagt på, og i hvilken sammenheng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fireflies

Jeg kjenner at jeg blir ille provossert av slike diskusjoner, og jeg har egentlig for lenge siden bestemt meg for at jeg burde holde meg unna (dessverre er jeg som oftest dum nok til å lese åpningsinnlegget, og da er det gjort).

Jeg kunne virkelig ønske at mine medmennesker kunne klart å forstå at rusmisbrukere er mennesker på lik linje med oss. Forskjellen er at de bærer på en sykdom, og sykdommen heter narkomani. De må behandles deretter, på samme måte som at en kreftpasient må behandles for kreft.

Mange kan si at forskjellen på en kreftpasient og en narkoman er at personen som har kreft, ikke har valgt det selv, mens det har den som sliter med rus. Vel, jeg forstår hva dere mener, men jeg tror ikke dere forstår hva dette egentlig handler om. De aller fleste som begynner å ruse seg, gjør det for å få utløp for noe. Felles for de alle er at de har et spenningsbehov som de higer etter å få dekket. Min teori er at dette spenningsbehovet, er det samme spenningsbehovet som en som feks bedriver ekstremsport, har. Det store spørsmålet er jo selvsagt hvorfor velger noen å bedrive ekstremsport, mens andre velger å ruse seg? Jeg tror det er her miljøet spiller inn. Venner, skole, familie, selvfølelse, selvbilde, psykisk og fysisk helse. Alle disse tingene spiller en rolle for hvorfpr mennesker tar de valgene man tar. Noen av oss har tatt et feil valg her i livet, men hva slags rett har vi til å dømme de for det? Er de ikke lenger verdige mennesker på lik linje med oss andre, og fortjener de ikke å behandles med respekt?

Jeg forstår at noen kan ha hatt ubehagelige opplevelser med narkomane, men det betyr ikke at dere kan skjære alle under en kam. De er individer på lik linje med oss andre - de er alle forskjellige. Det finnes mange drittsekker blandt oss "vanlige" borgere også, men de aller fleste av oss er snille.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner at jeg blir ille provossert av slike diskusjoner, og jeg har egentlig for lenge siden bestemt meg for at jeg burde holde meg unna (dessverre er jeg som oftest dum nok til å lese åpningsinnlegget, og da er det gjort).

Jeg kunne virkelig ønske at mine medmennesker kunne klart å forstå at rusmisbrukere er mennesker på lik linje med oss. Forskjellen er at de bærer på en sykdom, og sykdommen heter narkomani. De må behandles deretter, på samme måte som at en kreftpasient må behandles for kreft.

Mange kan si at forskjellen på en kreftpasient og en narkoman er at personen som har kreft, ikke har valgt det selv, mens det har den som sliter med rus. Vel, jeg forstår hva dere mener, men jeg tror ikke dere forstår hva dette egentlig handler om. De aller fleste som begynner å ruse seg, gjør det for å få utløp for noe. Felles for de alle er at de har et spenningsbehov som de higer etter å få dekket. Min teori er at dette spenningsbehovet, er det samme spenningsbehovet som en som feks bedriver ekstremsport, har. Det store spørsmålet er jo selvsagt hvorfor velger noen å bedrive ekstremsport, mens andre velger å ruse seg? Jeg tror det er her miljøet spiller inn. Venner, skole, familie, selvfølelse, selvbilde, psykisk og fysisk helse. Alle disse tingene spiller en rolle for hvorfpr mennesker tar de valgene man tar. Noen av oss har tatt et feil valg her i livet, men hva slags rett har vi til å dømme de for det? Er de ikke lenger verdige mennesker på lik linje med oss andre, og fortjener de ikke å behandles med respekt?

Jeg forstår at noen kan ha hatt ubehagelige opplevelser med narkomane, men det betyr ikke at dere kan skjære alle under en kam. De er individer på lik linje med oss andre - de er alle forskjellige. Det finnes mange drittsekker blandt oss "vanlige" borgere også, men de aller fleste av oss er snille.

Kjempe bra skrevet :helen:

Jeg forstår at andre har hatt dårlige opplevlser med svik fra narkomane i familien, jeg har selv blitt sveket og løyet for, men jeg kommer ALDRI til å svikte den personen selvom. Jeg kommer aldri til å stenge personen utefra livet mitt. Det er familie og jeg kommer til å kjempe for denne personen så lenge det trengs :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...