Gå til innhold

Tennisalbue

Solros

Anbefalte innlegg

Jeg var til legen igår og fikk bekreftet tennisalbue med kraftig stråling ned til håndleddet. Jeg har fått Voltaren, håndleddstøtte og beskjed om å ta det med ro i noen dager fremover. Av smertestillende så bruker jeg en kombinasjon av Ibux og Paracet. Jeg har valgt å jobbe da jeg mener jeg kan bruke høyre hånd siden jeg også gjør bare kontorarbeid.

Viktigst av alt, hva kan jeg selv gjøre for å bli kvitt denne plagen så ikke det ender opp i noe kronisk? Jeg har i flere år vært plaget av impingment i begge skuldre og er også operert for det. Høyre skulder har aldri blitt bra og smerten der er nå kronisk og ikke behandlingsbar. Derfor ønsker jeg nå å gjøre øvelser og andre aktiviteter for å hindre at tennisalbuen skal bli kronisk. Jeg trener på Elixia så jeg tenkte å jobbe med stabiliserende øvelser i disse "svingapparatene". Husker ikke hva de heter i farten :).

Noen som har vært igjennom dette og har noen gode råd til meg?

Endret av Solros
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest AnonymBruker

Kan ikke svare på spørsmålet ditt. Men jeg lurer på hva du gjør med smertene i skuldrene dine? Har selv impingement i skuldrene som ikke blir bedre. Har vært 100% sykmeldt, og nå mener legen jeg må i jobb igjen, selv om det gjør vondt.. Hvordan skal jeg holde ut i jobben når det gjør så vondt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke svare på spørsmålet ditt. Men jeg lurer på hva du gjør med smertene i skuldrene dine? Har selv impingement i skuldrene som ikke blir bedre. Har vært 100% sykmeldt, og nå mener legen jeg må i jobb igjen, selv om det gjør vondt.. Hvordan skal jeg holde ut i jobben når det gjør så vondt?

Det har vært en laaang prosess på å bli trodd i første omgang. Jeg endte opp på Skogli treningssenter på Lillehammer for noen helt annet i 2002. Der fant fysioterapeuten ut at jeg mest sannsynlig hadde impingment i skuldrene. De sendte meg også til legen som bekreftet det samme og sendte brev til min fastlege. Jeg begynte først med fysikalsk behandling for å trene og stabilisere skulderen. Det fungerte ikke. Så ble jeg henvist til sykehus i Oslo for MR og da fant de grad 4 av impingment og det eneste som de mente kunne hjelpe var en operasjon. Jeg stod da på venteliste i 6 mnd før jeg fikk operere. Første operasjon var mislykket pga svært trange vilkår. Så de satte meg opp på ny operasjon 6 mnd etterpå. Dette ble delvis vellykket og skulderen ble etter 4 mnd rekreasjon mye bedre. Hadde da også fysikalsk behandling i 6 mnd etterpå. 1 år senere så var det venstre skulder sin tur. Samme prosedyre og den har blitt 100% bra. Nå kan jeg løfte arma over skulderhøyde og trene fullt. Bortsett fra at jeg nå da har fått tennisalbu, mest sannsynlig etter at jeg brakk den her i påska og så har jeg overanstrengt den for mye etter at jeg tok av gipsen.

Anbefaler deg å bli henvist til spesialist og MR, samt vanlig røntgen av skuldere i første omgang. Ingen vits i å starte å jobbe når du ikke er frisk. Dette er jo hva legen bør gjøre mens du går sykemeldt. Finne rett behandlingsmetode mens du er sykemeldt så du kan komme raskere tilbake i jobb. Da forutsetter jeg selvsagt at du ikke har operert og fått riktig behandling selvsagt :).

Høyre skulder er som nevnt ikke blitt bra pga en slitasje i muskulaturen som ikke kan fikses. Jeg bruker Nobligan som smertestillende og fungerer rett og slett ikke uten. Jeg har måttet gå ned i stilling og jobber nå bare 60% og er uføre 40, :(.

Lykke til.

Endret av Solros
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...