Hapzen Skrevet 30. mai 2010 #61 Skrevet 30. mai 2010 Eeeem, må innrømme at det vet jeg egentlig ikke (angående næring) , hehe... jeg har heller aldri tenkt over smaken, kanskje jeg skal prøve å lage vanlig ris en gang Har egentlig alltid brukt hurtigris.
Antlers Skrevet 30. mai 2010 #62 Skrevet 30. mai 2010 BiB er genialt. Har aldri fått til å koke ris på gamlemåten uten at halvparten sitter igjen i kjelen eller at den ikke er skikkelig kokt. Hurtigris går greit å tilberede, men takler ikke smaken/konsistensen. Med BiB går det raskere å lage mat, og det er enkelt å porsjonere. Har aldri brent meg på posen eller hatt problemer med å få ut risen. Det er jo merket av på siden hvor man skal rive, og man holder selvsagt ikke der det er varmt, man tar tak i kanten. Takket være Boil in Bag kan jeg spise litt mer variert, og stort pluss for at de har forskjellige typer ris å velge mellom. Synes ikke det er dyrt heller. Kostet meg nok mer de gangene halvparten hadde brent seg fast i bunn av kjelen, hehe.
venus_ Skrevet 30. mai 2010 #63 Skrevet 30. mai 2010 Synes ikke det er mer oppvask å koke ris i teflonpanne enn bib. Vi skitner faktisk til mer med bib siden vi må helle risen oppi noe for så å forsyne oss - umulig å helle rett på tallerknen fra den varme posen. Det er jo bare å helle risen tilbake i kasserollen du kokte den i. Hvis man bare har ett litermål kan man ikke måle opp risen først, hva skal man da måle vann i? Vannet skal jo kokes opp først. Du måler opp vannet, heller det i kasserollen, tørker litemålet med et kjøkkenhåndkle og måler deretter opp ris.
Gjest Blondie65 Skrevet 30. mai 2010 #64 Skrevet 30. mai 2010 Det jeg reagerer mest mest på når det gjelder boil-in-bag er all den unødvendige emballasjen. Det blir masse ekstra søppel, noe som jeg trodde vi kjempet mot. AMEN! Det samme gjelder oppvask og vaskemiddeltabletter - de er kun laget for at du skal bruke mer vaskemiddel hver gang. Hvorfor ha 4 forskjellige Ajax flasker (en til bad, en til kjøkken, en til parketten og en til vindu) når et vaskemiddel der man endrer mengdeforholdet mellom vann og middel etter hvor skittent det du skal vaske er? For meg som bor alene er boil-in-bag det komplette idioti. OG dobbel emballasje.
Gjest AnonymBruker Skrevet 31. mai 2010 #65 Skrevet 31. mai 2010 Hmm, jeg er oppvokst med ris så kan vel fortelle hvordan jeg koker risen. En tykkbunnet kjele er alltid best ja, starter med å hele oppi ønsket mengde ris, så vann med en pekerfingerledd over risen. "Vasker" risen to ganger, og setter i gang og koker risen tredje gangen. Med lokk, veldig viktig. Da koker man på maks varme, hos meg vil det si 6. Jeg koker risen til vannet er borte, tar vel rundt 10 min. Så skrur jeg ned varmen til 4. Etter 3-4 minutter så skrus den ned til 3, og 2 og 1. Hele "prosessen" tar 20 minutter ca. Da rekker man å lage alt det andre i mellomtiden . Anbefaler dere også å kjøpe 20 kg sekker med ris fra innvandrer butikk, smaker mye bedre
Fortunatus Skrevet 31. mai 2010 #66 Skrevet 31. mai 2010 Jeg brukte BiB-ris en stund, men en pose ble rett og slett for mye ris for meg. Og hvorfor må man servere risen fra en kjele? For meg så er alene er det jo greit å bare helle rett fra posen til tallerken. Mamma har lært meg å koke (yasmin-)ris. Ha ca 1 cm mer vann enn ris. Kok opp, slå av platen og la risen trekke under et lokk i 20 minutter. Perfekt ris uten røring eller fastbrent ris på bunnen
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå