Gå til innhold

Boil-in-bag ris


Gjest imli

Anbefalte innlegg

Gjest AnonymBruker

Eg har brukt Boil-in-bag ris fordi nokon i husstanden har kjøpt dette.

Panna som ein koker risen i, må ein uansett vaske om ein brukar vanleg ris eller ikkje. Ein brenn seg mykje lettare på BiB ris (eg har iallfall gjort det mange gonger).

Men når det kjem til vanleg ris, eg trur eg har brent fast risen ein gong, så eg forstår ikkje heilt kvifor vi skal ha den BiB risen. Like enkelt å lage vanleg ris, eg held meg til den og kjøper svære posar i staden for.

at det blir brent kan ha noe med at du koker i en stekepanne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har da aldri svidd ris i hele mitt liv, hvordan klarer man det egentlig? Men jeg bruker 5 min ris fra Uncle Bens , og da koker man bare opp vannet og putter risen i også står det under lokk (ikke på plate). Det er også en veldig smart løsning for folk som klarer å svi risen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har da aldri svidd ris i hele mitt liv, hvordan klarer man det egentlig? Men jeg bruker 5 min ris fra Uncle Bens , og da koker man bare opp vannet og putter risen i også står det under lokk (ikke på plate). Det er også en veldig smart løsning for folk som klarer å svi risen.

Så fint for deg da! :) Jeg følger alltid anvisningen på pakka, men har klart å svi den flere ganger likevel. Enten det, ellers blir den vassen, slik som Inx sier. Nå har jeg ikke prøvd Uncle Bens som ikke koker på plate, da men.

Endret av *Numi*
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Hvis man skrur ned varmen til 1 eller 2 etter at vannet m/ris har kokt opp, skal det mye til å svi risen... med mindre man går fra hele greia og glemmer at man holder på å lage mat, da, men i såfall tror jeg ikke man er tryggere med boil-in-bag. Jeg klarte å svi makaroni en gang fordi jeg ble sittende i telefonen, men ellers er det altså et hett (sic) tips å skru ned varmen på plata.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har heller aldri svidd risen, er jo berre å passe litt på på slutten av koketida. Risen blir ikkje vassen heller, så lenge ein tar riktig mengde vatn oppi :=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man skrur ned varmen til 1 eller 2 etter at vannet m/ris har kokt opp, skal det mye til å svi risen... med mindre man går fra hele greia og glemmer at man holder på å lage mat, da, men i såfall tror jeg ikke man er tryggere med boil-in-bag. Jeg klarte å svi makaroni en gang fordi jeg ble sittende i telefonen, men ellers er det altså et hett (sic) tips å skru ned varmen på plata.

Har jo alltid vanlig ris på 1 etter at vannet har kokt opp da. Det er jo bare ren logikk, ellers koker det jo over også. Men har klart å svi den likevel, selv om jeg bruker timer.

Endret av *Numi*
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Mahareth

Har jo alltid vanlig ris på 1 etter at vannet har kokt opp da. Det er jo bare ren logikk, ellers koker det jo over også. Men har klart å svi den likevel, selv om jeg bruker timer.

Da har du nok bittelitt for lite vann oppi :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha.. dette er et viktig tema!

Jeg tror konseptet med både boil in bag-ris, Zalo på spray, ferdigstekt kjøttdeig etc, nærer oppunder et behov om at ting skal være så utrolig lettvint (selv om det ikke nødvendigvis er det). Samtidig så får folk dårligere og dårligere selvtillit på kjøkkenet og fortsetter på den "lettvinne" stien. Flere og flere produkter kommer til og produsentene tjener fett med penger på overprisede "ferdig"-varer. Aj, skummel utvikling!

Men godt mulig dette deler seg ut i 2 ulike retninger (trender) også. Vi har jo de andre (antagelig de fleste som svarer på denne tråden) som liker å lage mat og gjerne gjør det fra bunnen av og er opptatt av skikkelige råvarer... :jepp:

Ps: Bib-ris-posen klippes opp med en saks og en skje brukes til å ta ut ris på tallerkenen... :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har du nok bittelitt for lite vann oppi :)

Mulig det. Men jeg måler jo alltid opp? :klø: Det er uansett en stund siden jeg kokte vanlig ris. Gjør bare det når vi har Tikka Masala pakka fra Toro. :) Uansett så er Boil-in-Bag jasminrisen fra Toro er min venn, og så kan vel de som ikke liker Boil-in-bag koke risen sin på vanlig måte. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For sterk varme ;)

Nei, jeg sier jo at jeg alltid setter den på 1. Går ikke i minus denne komfyren min, altså. :gjeiper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha.. dette er et viktig tema!

Jeg tror konseptet med både boil in bag-ris, Zalo på spray, ferdigstekt kjøttdeig etc, nærer oppunder et behov om at ting skal være så utrolig lettvint (selv om det ikke nødvendigvis er det). Samtidig så får folk dårligere og dårligere selvtillit på kjøkkenet og fortsetter på den "lettvinne" stien. Flere og flere produkter kommer til og produsentene tjener fett med penger på overprisede "ferdig"-varer. Aj, skummel utvikling!

Men godt mulig dette deler seg ut i 2 ulike retninger (trender) også. Vi har jo de andre (antagelig de fleste som svarer på denne tråden) som liker å lage mat og gjerne gjør det fra bunnen av og er opptatt av skikkelige råvarer... :jepp:

Ps: Bib-ris-posen klippes opp med en saks og en skje brukes til å ta ut ris på tallerkenen... :fnise:

Ferdigstekt kjøttdeig kan jeg ikke anbefale, det var en ekkel opplevelse å spise. Det virket som om det var 50/50 fett,olje og kjøtt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bianca26

Haha.. dette er et viktig tema!

Jeg tror konseptet med både boil in bag-ris, Zalo på spray, ferdigstekt kjøttdeig etc, nærer oppunder et behov om at ting skal være så utrolig lettvint (selv om det ikke nødvendigvis er det). Samtidig så får folk dårligere og dårligere selvtillit på kjøkkenet og fortsetter på den "lettvinne" stien. Flere og flere produkter kommer til og produsentene tjener fett med penger på overprisede "ferdig"-varer. Aj, skummel utvikling!

Men godt mulig dette deler seg ut i 2 ulike retninger (trender) også. Vi har jo de andre (antagelig de fleste som svarer på denne tråden) som liker å lage mat og gjerne gjør det fra bunnen av og er opptatt av skikkelige råvarer... :jepp:

Ps: Bib-ris-posen klippes opp med en saks og en skje brukes til å ta ut ris på tallerkenen... :fnise:

Syns det er tragisk at produsentene tror folk er dumme.

-ferdig vaffelrøre, pannekakerøre

-ferdigstekt kjøttdeig. Er det så vanskelig å steke en jævla kjøttdeig?

-porsjonsris

De undervurderer folks intelligens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Syns det er tragisk at produsentene tror folk er dumme.

-ferdig vaffelrøre, pannekakerøre

-ferdigstekt kjøttdeig. Er det så vanskelig å steke en jævla kjøttdeig?

-porsjonsris

De undervurderer folks intelligens

Nettopp :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det er tragisk at produsentene tror folk er dumme.

-ferdig vaffelrøre, pannekakerøre

-ferdigstekt kjøttdeig. Er det så vanskelig å steke en jævla kjøttdeig?

-porsjonsris

De undervurderer folks intelligens

Hvorfor antar du at man ikke klarer å lage dette på den vanlige måten om man kjøper produktet?

For min egen del handler det om tid, jeg lager mat til meg selv og har ingen spesiell glede ved å bruke lang tid på å lage hverdagsmat. Betaler gjerne litt ekstra for å bruke mindre tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men kor lang tid tar det å lage pannekakerøre/vaffelrøre/steike kjøttdeig? kanskje 5 min meir enn å kjøpe ferdig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Men kor lang tid tar det å lage pannekakerøre/vaffelrøre/steike kjøttdeig? kanskje 5 min meir enn å kjøpe ferdig?

Noe sånt antar jeg, det er ikke ubetydelig for min del :)

Men så kan jeg ha venner på besøk og bruke timer på kjøkkenet for å lage en bedre middag helt fra bunnen av. Det ene utelukker ikke det andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men godt mulig dette deler seg ut i 2 ulike retninger (trender) også. Vi har jo de andre (antagelig de fleste som svarer på denne tråden) som liker å lage mat og gjerne gjør det fra bunnen av og er opptatt av skikkelige råvarer... :jepp:

Ps: Bib-ris-posen klippes opp med en saks og en skje brukes til å ta ut ris på tallerkenen... :fnise:

Jeg liker ikke å lage mat, men synes likevel at bib var et av mine mindre lure kjøp gjennom tidene. ;)

Vedr. PS; Jammen, man svir fingrene når man skal holde posen mens man klipper :sur: .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Coarvi

Dere kan nå si hva dere vil, men jeg synes BiB er genialt. Bruker det ikke selv da, av økonomiske årsaker, og fordi jeg liker risen litt mer klissete enn den man får av BiB.

Men JO, det er enklere med BiB, ingen tvil i mitt sinn. Trenger ikke bry meg med litermål (når man bare har ett litermål er det helt jævlig plagsomt å først måle opp vann, og så ris for så å ende opp med at halvparten av risen er klistra fast i litermålet), og kasserolla er superenkel å vaske etterpå (NEI, det er den IKKE med vanlig ris, selv om jeg aldri svir risen jeg heller).

Har aldri brent meg på disse posene, og får mer ris ut av posen enn jeg gjør av kasserollen med vanlig ris. Er jo bare å plukke opp posen med en gaffel, la vannet renne av, og dra av den fliken med fingrene (nei, den er ikke så varm), og vips, ris på fatet.

Som sagt holder jeg meg til vanlig ris likevel, men jeg skulle ønske jeg hadde råd til å bruke BiB hele tiden likevel... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wolfmoon

Jeg har ingen problemer med å koke ris, men jeg har kjøpt boil-in-bag noen ganger når lokalbutikken min ikke har hatt villris i større poser. Og det er da enkelt og greit, ikke har jeg brent meg, risen har blitt bra, og ingenting ligger igjen i posen.

Om det er nødvendig for meg? Nei, men jeg bruker omtrent akkurat samme tid og får omtrent akkurat like god ris ved begge metoder og da blir det i grunn litt hipp som happ. Sånn bortsett fra det økonomiske da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...