Gå til innhold

Boil-in-bag ris


Gjest imli

Anbefalte innlegg

Jeg liker ikke å lage mat, men synes likevel at bib var et av mine mindre lure kjøp gjennom tidene. ;)

Vedr. PS; Jammen, man svir fingrene når man skal holde posen mens man klipper :sur: .

Nei da. Du tømmer vannet i kjelen og risen ut i kummen, venter bittelitt og plukker risen opp i et av de øverste hjørnene. Deretter setter du posen ned på benken og holder i begge hjørnene mens du drar de nedover, slik at risen flytter seg ned i posen. Deretter klipper du med saks, løfter opp etter et av hjørnene og tar tak i hjørnet i bånn på samme side og heller. ;)

Endret av *Numi*
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest SmallTalk

Jeg synes Boil-in-bag ris er genialt, og det er den eneste risen som blir kjøpt her. Nå er jeg langt over snittet kresen på ris (spiser kun basmati og skikkelig fullkornsris), og det er dyrt uansett. Og ettersom jeg aldri får risen bra til vanlig, så er denne perfekt ettersom den ikke er mulig å feile med. I tillegg holder det med å skylle av kjelen etterpå. Den blir jo ikke møkkete av risen akkurat. :)

Forøvrig så skjønner jeg ikke hvordan det er mulig å svi fingerene på den. Jeg tømmer av vannet, fisker opp posen med en gaffel og drar i den plasttingen som man skal dra i. Da åpner posen seg passe mye til at det er lett å tømme ut det lille jeg ska ha av ris, og la samboeren kaste seg over resten av den. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger ikke bry meg med litermål (når man bare har ett litermål er det helt jævlig plagsomt å først måle opp vann, og så ris for så å ende opp med at halvparten av risen er klistra fast i litermålet...

Det er bare å måle opp risen først ;)

Det er jo umulig å få tak i rismikser av type "villris" etc. i en vanlig om man ikke kjøper boilinbag. Svigerforeldrene mine kjøper derfor bib, og ender opp med å kaste nesten en halv pose ferdigkokt ris fordi de ikke spiser alt.

Boilinbag er ok, men det tar jo like lang tid med vanlig ris. Tre "kopper" vann, to "kopper" ris som vi har på 1 mens vi steiker resten av maten - perfekt ris hver gang. Synes ikke det er mer oppvask å koke ris i teflonpanne enn bib. Vi skitner faktisk til mer med bib siden vi må helle risen oppi noe for så å forsyne oss - umulig å helle rett på tallerknen fra den varme posen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og synes bib risen er mer lettvint enn vanlig ris. Har også en tendens til at risen setter seg fast i bunnen av kjelen (leste en gang at dette ofte hadde med kvaliteten på kjelen å gjøre, tykkbunnede kjeler var visst bedre, men her går det i Ikea :) ). Hvis man bare har ett litermål kan man ikke måle opp risen først, hva skal man da måle vann i? Vannet skal jo kokes opp først. Men jeg synes derimot ikke bib risen smaker særlig godt, (mulig det finnes flere typer, men den jeg smakte var ikke god). Hurtigris er ihvertfall ikke godt. kjøper alltid store sekker med basmatiris fra innvandrerforretninger, det er billig, så da får jeg heller bare leve med at litt av den sitter igjen i bunnen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat det med å måle opp risen ser jeg ikke på som et problem, selv med kun ett litermål. Man måler jo bare opp risen først, og heller den i en bolle i mens man måler opp vannet til kjelen. Tørr ris gir jo ikke akkurat så mye oppvask til en ren bolle.

Nå er det ikke umulig å helle rett på tallerken fra BiB-posene heller, akkurat. Jeg gjør det her hjemme hver eneste gang vi har ris. ;)

Endret av *Numi*
Lenke til kommentar
Del på andre sider

[quote name='*Numi*' date='28 mai 2010 - 10:56' timestamp='1275036998' post='8110184'

Nå er det ikke umulig å helle rett på tallerken fra BiB-posene heller, akkurat. Jeg gjør det her hjemme hver eneste gang vi har ris. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Elfrida

Måle opp ris? Man tar da bare passelig mengde ris i en kjele, skyller den godt, og så har man i vann til ett pekefingerledd over risen. Kokes opp, småkoker i rundt 12-15 min, står så under lokk i rundt 5 min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måle opp ris? Man tar da bare passelig mengde ris i en kjele, skyller den godt, og så har man i vann til ett pekefingerledd over risen. Kokes opp, småkoker i rundt 12-15 min, står så under lokk i rundt 5 min.

Jepp, sånn koker man ris!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Men JO, det er enklere med BiB, ingen tvil i mitt sinn. Trenger ikke bry meg med litermål (når man bare har ett litermål er det helt jævlig plagsomt å først måle opp vann, og så ris for så å ende opp med at halvparten av risen er klistra fast i litermålet), og kasserolla er superenkel å vaske etterpå (NEI, det er den IKKE med vanlig ris, selv om jeg aldri svir risen jeg heller).

Jeg måler opp risen først, så vannet :klø: Vanlig ris (unntatt hurtigris såvidt jeg forstår) skal jo koke opp med vannet. Og jeg har aldri noe problem med å vaske kasserollen etterpå, den blir hvit inni, men det er mykt og lett å vaske bort synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er ganske festlig at Boil in Bag tilsynelatende er et hån mot folks intelligens, og at folk er blitt late i matveien.

På den andre siden klages det også over hvor komplisert BiB er, hvor vanskelig det er å få risen ut av posen, hvor mye man brenner seg i forsøket og så videre.

Konklusjonen bør vel bli at BiB er for viderekomne som vet sin vei rundt varmt vann og skarpe kniver på kjøkkenet. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elfrida
Konklusjonen bør vel bli at BiB er for viderekomne som vet sin vei rundt varmt vann og skarpe kniver på kjøkkenet. :fnise:
Boil-in-bag -for deg som vet din vei rundt varmt vann og skarpe kniver, men ikke så mye mer.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det jeg reagerer mest mest på når det gjelder boil-in-bag er all den unødvendige emballasjen. Det blir masse ekstra søppel, noe som jeg trodde vi kjempet mot.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke hva dere gjør for å brenne dere så ille! :fnise:

Jeg tar posen i kanten, henger den på dørknotten mens jeg vasker kjelen lett, og slipper å skrubbe. Bare fly over med kost og litt såpe.

Så river jeg i riktig hjørne, og ingenting igjen i posen.

Dere son bruker så kort tid på risen: Skyller dere ikke risen først? De fleste ristyper jeg har brukt, skal skylles på forhånd det tar tid. Og det skal ikke røres i kjelen, hvilket fører til merker i kjelen, enten det svir seg eller ei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Coarvi

Vi skitner faktisk til mer med bib siden vi må helle risen oppi noe for så å forsyne oss - umulig å helle rett på tallerknen fra den varme posen.

Det er jo bare å helle risen oppi kasserollen etter at du har tømt ut vannet?

Jeg måler opp risen først, så vannet :klø: Vanlig ris (unntatt hurtigris såvidt jeg forstår) skal jo koke opp med vannet. Og jeg har aldri noe problem med å vaske kasserollen etterpå, den blir hvit inni, men det er mykt og lett å vaske bort synes jeg.

Hmmm, på all (vel, nesten all, jeg gidder vel ikke alltid å lese hva som står på emballasjen) type ris jeg har brukt de siste åra har det stått at vannet skal koke opp først.

Men hvis dere sier at det er OK å koke risen opp med vannet gjør jeg gladelig det altså! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Coarvi

Eg puttar alltid oppi både ris og vatn og kokar opp, uansett type... Det går alltid bra :)

Ja der ser man, alltid noe klokt å lære på KG... :ler:

Da er hvertfall litermål-problemet mitt løst... :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Jeg synes i tillegg til at det er mer stress så tar det lengre tid. Jeg kjøper fast sånn 5-min ris og den tar virkelig ikke mer enn 5 min, sånn boil in bag brukte 12 min å koke sist jeg lagde (eller noe sånt).....

Hele opplegget er tull, mye lettere å bare måle opp vann + ris og koke det!

Nå er det riktignok mange år siden sist jeg hadde ei pakke hurtigris i huset, men finnes det noe som helst næring (eller smak for den saks skyld) i den? Jeg sluttet med hurtigris når jeg fant ut hvor dyrt det var i forhold til annen ris, som i tillegg både smaker bedre og så vidt jeg vet har mer vitaminer/næringsstoffer i behold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...