Gå til innhold

Burde alle drap straffes hardt?


Gjest AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest AnonymBruker

Men altså - en voldelig gærning kommer for å ta livet av ekskona si. Han tar seg inn til henne, doper henne ned, kler av henne, binder henne til en stol og er med andre ord i god gang. Det at han skal drepe henne er min antagelse. Men det er jo ikke så vanlig at man doper og binder folk sånn så jeg vil anta at han ikke hadde planer om å la henne gå og dermed kunne varsle politi osv når han var ferdig. Jeg antar han skulle ta henne for godt.

Så kommer hennes samboer inn - ser hva som skjer - griper øksa og gjør slutt på fyren.

Hvordan bør man straffe et sånt drap?

http://www.aftenposten.no/nyheter/ir...cle3662379.ece

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Omstendighetene må helt klart anses som formidlende, og den tiltalte bør dermed få en langt lavere straff enn hva han ellers ville ha fått.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dette et hypotetisk tilfelle? Det virker en smule oppkonstruert. Men jeg tror nok at i et slikt tilfelle er det så mange omstendigheter som taler for at det skal oppfattes som nødverge, at mannen antakeligvis blir frikjent, om han i det hele tatt blir tiltalt. Det dreier seg jo tross alt om inntrenging i en persons hjem, et voldelig overgrep mot en av husets beboere, som er i full sving, begått av en person som iallfall virker ganske ustabil, og som man får forutsette har et hatmotiv. Når man kommer hjem og oppdager at noen har dopet, kledd av og bundet ens samboer på en stol, så er det ikke rimelig å forlange at man skal vente og se om situasjonen lar seg løse med fredelige midler og et strengt tonefall. Eller om man har tid til å vente på politiet. Jeg tror at de fleste ville oppfattet det slik at dette var en prelær situasjon, at hva som helst kunne hende, og at ens kjære var i livsfare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...