Mann 42 Skrevet 3. juni 2010 #21 Del Skrevet 3. juni 2010 Melder meg i klubben jeg også. At syklister sykler i veibanen er helt greit når der faktisk ikke er sykkelsti,men på relativt smale veier er det faktisk helt greit om de ikke sykler to i bredden, sånn at vi som er bilister har en sjans til å komme forbi på en noenlunde trygg måte. Jeg vil ikke ligge bak et "sykkeltospann" i 2 mil før jeg kan komme forbi. (Ille nok å kjøre forbi bare en på de veiene vi har.) Og hvorfor i allverden kan de ikke bruke sykkelstiene der det finnes. Jeg sykler da selv innimellom men prøver å holde meg vekk fra veibanen når det er en brukbar sykkelsti ved siden. Du skal jo uansett gi syklisten like mye plass når du kjører forbi som du ville gjort for en bil. Og hvor vanskelig er det å tyne seg forbi en sykkel som beveger seg i 30-40 km/t? Forøvrig så er det sånn at syklister ofte forsøker å være lovlydige, og siden det er forbudt å sykle raskere enn gangfart på fortau og gangsti, så er det ofte ikke noe bra alternativ. Jeg sykler mye sjøl, og kunne godt tenkt meg at man bygget en sykkelsti ved siden av bilveien når man bygde nytt, og at man forsøkte å utvide eller bygge separate sykkelveier. Men når det ikke gjøres, så har syklister for en stor del ikke noe alternativ til å sykle i veibanen. Og da velger iallfall JEG å legge meg såpass langt ut at en stressa bilist IKKE skal kunne ta sjansen på å kjøre forbi mellom motgående trafikk og meg med millimeterklaring. For hvis den hårfine beregningen deres ikke er spot on, så havner jeg i grøfta i 40 km/t, med stor fare for å bli alvorlig skadd. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cata Skrevet 3. juni 2010 #22 Del Skrevet 3. juni 2010 Du skal jo uansett gi syklisten like mye plass når du kjører forbi som du ville gjort for en bil. Og hvor vanskelig er det å tyne seg forbi en sykkel som beveger seg i 30-40 km/t? Ja, selvsagt, men på veier som her der det er smalt og svingete så er jo det en av grunnene til at jeg ikke kommer forbi. Det er ikke plass til å kjøre forbi på en sikker måte. Og jeg kan love deg det er mindre irritasjonsmoment tross alt å ligge bak en bil som kjører i 60 enn en syklist som kjører i 20-30 km/h når det blir snakk om en del kilometer. Og enda mer irriterende er det når det faktisk er sykkelsti rett ved siden av veien (det er nemlig langt mellom fotgjengerne langs de veiene jeg snakker om, så det å sykle ned en fotgjenger er ikke tema). Her snakker om veier rundt et lite tettsted, ikke om travle bygater. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest AnonymBruker Skrevet 4. juni 2010 #23 Del Skrevet 4. juni 2010 Det verste er jo når kommunene har brukt MASSE penger og tid på å lage sykkelsti, men så bare MÅ de forbanna syklistene sykkle i veien?? Gjør dere bare det for å irritere? Skulle nesten tro det. Har nesten lyst til å bare hive de opp på sykkelstien. Det er faktisk en grunn til at det er sykkelstier. Sånn at dere kan sykkle på de og ikke i veien!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest AnonymBruker Skrevet 4. juni 2010 #24 Del Skrevet 4. juni 2010 og nå begynner bilistene og klage som små barn Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mann 42 Skrevet 8. juni 2010 #25 Del Skrevet 8. juni 2010 Det verste er jo når kommunene har brukt MASSE penger og tid på å lage sykkelsti, men så bare MÅ de forbanna syklistene sykkle i veien?? Gjør dere bare det for å irritere? Skulle nesten tro det. Har nesten lyst til å bare hive de opp på sykkelstien. Det er faktisk en grunn til at det er sykkelstier. Sånn at dere kan sykkle på de og ikke i veien!! Det er sånn at en god del "sykkelstier" egentlig er gangstier. På en gangsti er det strengt tatt ikke lov å sykle raskere enn i gangfart. En syklist som både vil frem på rimelig tid, og holde seg loven etterrettelig, har ikke annet valg enn å benytte veien i slike tilfeller. Syklister betaler også skatt, vet du. Vi har akkurat like stor rett til å bruke veiene som bilister har. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Elena Skrevet 10. juni 2010 #26 Del Skrevet 10. juni 2010 Jeg synes det for så vidt er greit at syklister sykler på veien og ikke på gang-/sykkelveien så lenge de ikke sykler midt i veien, i motsatt kjørefelt, eller vingler fra side til side slik de ofte gjør. Det er verre med syklistene i byen som ikke tar noen hensyn overhodet! I løpet av de tre siste årene i Oslo har jeg sett én syklist som faktisk stoppet for rødt lys i et lyskryss. For ett år siden ble 151 syklister tatt for å sykle på rødt lys da politiet hadde kontroll på Grønland. De fikk bot på 900 kroner. Vet syklistene rett og slett ikke at de må følge trafikkreglene? Jeg har ikke sett en eneste syklist som har gått av og trilt sykkelen over gangfeltet. Det er svært sjelden syklister gir signal om de skal stoppe eller svinge og de tar aldri hensyn til gående, som de har vikeplikt for på lik linje med bilene (om de nå skal sykle i veien). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
smalls Skrevet 10. juni 2010 #27 Del Skrevet 10. juni 2010 Jeg synes det for så vidt er greit at syklister sykler på veien og ikke på gang-/sykkelveien så lenge de ikke sykler midt i veien, i motsatt kjørefelt, eller vingler fra side til side slik de ofte gjør. Det er verre med syklistene i byen som ikke tar noen hensyn overhodet! I løpet av de tre siste årene i Oslo har jeg sett én syklist som faktisk stoppet for rødt lys i et lyskryss. For ett år siden ble 151 syklister tatt for å sykle på rødt lys da politiet hadde kontroll på Grønland. De fikk bot på 900 kroner. Vet syklistene rett og slett ikke at de må følge trafikkreglene? Jeg har ikke sett en eneste syklist som har gått av og trilt sykkelen over gangfeltet. Det er svært sjelden syklister gir signal om de skal stoppe eller svinge og de tar aldri hensyn til gående, som de har vikeplikt for på lik linje med bilene (om de nå skal sykle i veien). Enig! De syklistene jeg har vært borti har bare gitt en stor F i reglene og de tar ikke hensyn. Plagsomt! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
smalls Skrevet 10. juni 2010 #28 Del Skrevet 10. juni 2010 Det er sånn at en god del "sykkelstier" egentlig er gangstier. På en gangsti er det strengt tatt ikke lov å sykle raskere enn i gangfart. En syklist som både vil frem på rimelig tid, og holde seg loven etterrettelig, har ikke annet valg enn å benytte veien i slike tilfeller. Syklister betaler også skatt, vet du. Vi har akkurat like stor rett til å bruke veiene som bilister har. Vi som kjører bil har da førsterett på veien. Kom dere opp på sykkelstien sier nå jeg. Istedenfor å sykkle midt i veien og lage kø. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mann 42 Skrevet 10. juni 2010 #29 Del Skrevet 10. juni 2010 Vi som kjører bil har da førsterett på veien. Kom dere opp på sykkelstien sier nå jeg. Istedenfor å sykkle midt i veien og lage kø. På hvilken måte har bilister "førsterett" på veien? Veiene er bygget for statlige midler, dvs skattekroner. Og vi betaler da skatt som alle andre. De fleste som sykler, eier også en bil, og betaler også veiavgift. Så hva gjør bilistene til suverene sjefer på veien? Å sykle "midt i veien" er forøvrig noe man gjør av ren selvoppholdelsesdrift, siden mange bilister velger å kjøre forbi syklister selv om motgående trafikk tvinger dem til å gjøre manøvren med kun centimeters klaring til syklisten. Jeg har opplevd at bilister har vært borti meg med speilet, pga denslags. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tigress Skrevet 13. juni 2010 #30 Del Skrevet 13. juni 2010 Eg var ute og sykla her om dagen, og sidan eg var på roleg langtur, så prøvde eg å sykle på sykkelstien. Og då skal eg seie eg blei mint på kvifor eg ikkje gjer det når eg faktisk køyrer fort. For kva er røynda, tru? Jau: to mann med barnevagn (høyrde ingenting før eg var mest oppå dei - og eg sa "orsak" då eg nærma meg) eit par turfolk (som takka pent for at eg varsla om at eg kom, eg takka dei pent for at dei ikkje kjefta på meg) sykkelsti som stoppa midt på eit jorde, ingen god løysing for korleis eg skulle kome på vegen igjen sykkelsti som forsvann inn i eit boligområde (han kom faktisk attende på vegen, men det var ikkje vanskeleg å skjøne kvifor syklistar hoppar attende på vegen når vegen svingar til venstre og sykkelstien til høgre, dei fleste av oss har vore med på sightseeing i huttiheita på den måten før, nemleg) sykkelsti som brått blei traktorveg (hurtigveg til punktering for tynne landevegsdekk) sykkelsti som endte brått i ei rundkøyring. Dei to første er irriterande berre når dei kjeftar, men dei fire siste er ganske frustrerande, og langt frå særskilte høve. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
alCaldazar Skrevet 13. juni 2010 #31 Del Skrevet 13. juni 2010 Det jeg ikke skjønner er syklister som tar hele veibanen. Seriøst, hva er vitsen med å holde 2m avstand fra hvitstreken? For å gjøre det mer farlig for bilister å kjøre forbi? Jo takk. Ja, jeg legger meg ofte ut mot venstre/midten i kjørefeltet, med den hensikt å få bilen bak til å ikke engang VURDERE å kjøre forbi. Dette skjer f.eks av og til rett før jeg skal svinge til venstre. Det er selvfølgelig totalt forbudt å kjøre forbi noen i et veikryss, men jeg tar ikke sjansen på at bilisten faktisk respekterer dette. Og hvis jeg f.eks skal inn på et fortau eller bensinstasjon, så er det faktisk påkrevet i vegtrafikkloven at man skal legge seg til venstre. Er det virkelig noen som synes det er dumt av meg å gjøre dette? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
alCaldazar Skrevet 13. juni 2010 #32 Del Skrevet 13. juni 2010 (endret) Det er sånn at en god del "sykkelstier" egentlig er gangstier. På en gangsti er det strengt tatt ikke lov å sykle raskere enn i gangfart. En syklist som både vil frem på rimelig tid, og holde seg loven etterrettelig, har ikke annet valg enn å benytte veien i slike tilfeller. Syklister betaler også skatt, vet du. Vi har akkurat like stor rett til å bruke veiene som bilister har. Som noen andre nevnte her så finnes det ikke sykkelveier/sykkelstier i Norge. Vi har bare "gang/sykkelveg", og sykkelfelt. Jeg er en stor fan av sistnevnte. Endret 13. juni 2010 av alCaldazar Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Wonders Skrevet 14. juni 2010 #33 Del Skrevet 14. juni 2010 Jeg har sett sykelister fått bot på setedet etter å syklet på rødt lys, og jeg har sett de kræsje i biler, oxo når de syklet på rødt. Er det rart det går galt? Spes innenfor ring 1 i Oslo, uten hjelm... Jeg hakke lappen og ser mer rundt meg, og mange situasjoner er skremmende, for sjåfør og sykilist. Man er ikke høy i hatten som bilfører asså, noen ganger har de barn i sete bak på sykkelen, og jeg fatter ikke åssen de tør å overtre loven å risikere sitt barn... ************************** Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vera Vinge Skrevet 14. juni 2010 #34 Del Skrevet 14. juni 2010 Klage-tråd over syklister er vel et av de sikreste vårtegnene på KG. Først vil jeg si at jeg dessverre er enig i noe av kritikken mot syklister. Alt for mange respekterer ikke trafikkreglene, noe som er farlig både for dem og andre, og det skaper et dårlig rykte for syklister. Jeg kjenner jeg blir flau på vegne av andre syklister når de oppfører seg som gorillaer i trafikken. Kanskje gjelder dette spesielt sykling på rødt lys. Jeg blir helt oppgitt over dette, da det ikke er noe mindre farlig eller greit å sykle på rødt lys sammenlignet med å kjøre på rødt. Men jeg syns faktisk jeg har merket en endring der de siste par årene. Mens jeg før pleide å være den eneste som stod igjen på rødt, ser jeg nå flere andre syklister som gjør det samme. Jeg tenker likevel at en aldri så liten sykkelvettkampanje for både biler og syklister hadde vært på sin plass. Men, som en som har syklet mye langs veier og gater flere steder i Norge, må jeg si jeg blir skremt over en del holdninger fra bilister. Som om veiene bare er for biler! Jeg er sikker på at mye av kritikken hadde stilnet dersom de skarpeste kritikerne faktisk hadde satt seg på en sykkel og syklet seg en treningstur eller syklet til jobben for en gangs skyld. Kombinerte gang- og sykkelstier er tilnærmet ubrukelige for syklister en del steder. Noen steder går det helt fint, og da har jeg ingenting i mot å holde meg unna veien. Men når gang- og sykkelstien er trafikkert og/eller full av humper og skarpe fortauskanter, sier det seg selv at man ikke gidder det i lengden. Da finner jeg heller på noe annet. Dette tror jeg faktisk ikke man skjønner ordentlig før man har forsøkt det selv. Jeg snakker da om å bruke sykkel på en annen måte enn å trille en tur til butikken eller en bedagelig sykkeltur med de minste i familien. Så, når det gjelder hvor man plasserer seg i veibanen. Selv om jeg forsåvidt kan se poenget plassere seg flere i bredden av sikkerhetshensyn fordi bilene da må legge seg ordentlig over, velger jeg å unngå dette så langt det lar seg gjøre, fordi jeg ikke ønsker aggressive bilister på nakken (noe jeg igjen tror kan være farlig). Men, skal jeg til venstre i et kryss, eller rundt i en rundkjøring, må jeg nødvendigvis legge meg inn i midten av feltet før krysset/rundkjøringen. Det håper jeg ingen har problemer med å forstå? I slike situasjoner er det heller ikke noe poeng å skulle kjøre forbi, da man gjerne holder samme fart akkurat da. I andre situasjoner jeg kan finne på å legge meg litt lenger inn i veibanen enn helt, helt i ytrekant, er når det er veldig mye humper som kan være både ubehagelige og farlige. Og så har man dette med å veksle mellom vei og fortau. Man har faktisk lov til å oppholde seg begge steder, og med mindre man hopper opp og ned derfra uten tanke for andre, ser jeg faktisk ikke problemet. Hopper man ned fra fortauskanten, sier det seg selv at man må se seg for, og det samme andre veien. På samme måte som man ikke bare kjører over fotgjengerfelt uten å se at det er klart. Selv går jeg alltid av sykkelen når jeg skal over fotgjengerfeltm, fordi jeg ikke ønsker å bli oppfattet som uhøflig, men strengt tatt ser jeg ikke problemet med å sykle over disse feltene dersom man på forhånd sakker farten og ser at bilene stopper. Det er jo mer effektivt for begge parter. Men det forutsetter igjen at syklisten viser aktsomhet. Ellers skjønner jeg ikke at en ikke får noe mer tålmodighet og sympati bare ved det at syklister gjør noe som er enten/både bra for miljøet og for folkehelsa, når man selv sitter der og spyr ut co2? Jeg sier ikke at syklister skal få gjøre hva de vil, men jeg syns det er særdeles merkelig med bilister som ser ut til forrakte hele syklistgruppen som helhet, spesielt mtp. at jeg syns sykling er en ganske sympatisk aktivitet sammenlignet med mye annet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Iah Skrevet 14. juni 2010 #35 Del Skrevet 14. juni 2010 Syklister irriterer meg i det store og det hele ikke, men på hjemstedet mitt er det av en eller annen merkelig grunn veldig mange syklister som har funnet ut at det er fantastisk å legge treningsturen sin langs fylkets desidert mest trafikkerte vei. Akkurat det synes jeg er håpløst, hvorfor i all verdens land og rike må alle sykle der. Det eneste jeg kan tenke meg er at enten har et dødsønske eventuelt at de vil vise seg frem. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
The Kitten Skrevet 14. juni 2010 #36 Del Skrevet 14. juni 2010 Jeg irriterer meg over syklister som sykler som idioter. Akkurat som jeg irriterer meg over bilister som kjører som idioter. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemeg25 Skrevet 14. juni 2010 #37 Del Skrevet 14. juni 2010 Syklister irriterer meg i det store og det hele ikke, men på hjemstedet mitt er det av en eller annen merkelig grunn veldig mange syklister som har funnet ut at det er fantastisk å legge treningsturen sin langs fylkets desidert mest trafikkerte vei. Akkurat det synes jeg er håpløst, hvorfor i all verdens land og rike må alle sykle der. Det eneste jeg kan tenke meg er at enten har et dødsønske eventuelt at de vil vise seg frem. For å irritere kanskje? For de vet at folk (ikke alle,men de fleste) blir irritert av sånt Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vera Vinge Skrevet 14. juni 2010 #38 Del Skrevet 14. juni 2010 For å irritere kanskje? For de vet at folk (ikke alle,men de fleste) blir irritert av sånt Ja, nettopp. Fordi syklistene bare elsker å ligge med en kø av biler i rumpa. Har det slått deg/dere at noen syklister rett og slett velger enkleste vei hjem fra jobb (noe som dermed gjerne blir i rushet)? Eller at det ikke alle steder fins mange gode alternativer? (Og ja, selv unngår jeg strekninger jeg vet det er mye trafikk og vanskelig med forbikjøring.) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest AnonymBruker Skrevet 14. juni 2010 #39 Del Skrevet 14. juni 2010 Jeg bor i Sørkedalen og det er virkelig til å bli gal av å kjøre hjem om ettermiddagen for tiden, ja faktisk fra tidlig på våren til sent på høsten.. Det er flere titalls syklister, mange av dem sykler i store grupper og svært få av de tar hensyn til andre som bruker veien. Det er også drøssevis av folk på rulleski, som svinger til og fra på veien gjerne med stavene viftende ut i luftet. Disse folkene ser ut til å være i egen lille boble og er rett og slett livsfarlige i trafikken, de svinger over hele veien og før du vet er de over på motsatt kjørebane og blokkerer alle muligheter for forbikjøring. I fjor havnet jeg bak en gruppe på rulleski som strakk seg over ca 70-100 meter og holdt farten på 17-20 km... Er det rart folk blir lei de, skal vi andre synes det er greit å ofre av vår fritid fordi de ikke gidder å ta hensyn?? 10-15 min forsinkelse hver dag, blir nemlig ganske mange minutter etterhvert.. Min familie var engang en halvtime forsinket til bursdagsselskap, fordi det var en syklist som var på veien og slapp ingen biler forbi og omstendighetene tillot ikke forbikjøring uten at syklisten vek til side; dette var i januar og det var snøstorm ute og vedkommende hadde en hale av biler etter seg inn hele dalen! Ville noen synes det var akseptabelt av andre bilister å oppføre seg slik i trafikken, kjøre langt under lovlig fartsgrense, svinge over på motsatt veibane og ikke slippe noen forbi og gi fingeren hvis de blir tutet på? At noen gidder å forsvare sånne folk forstår jeg ikke, for det er disse folkene alle "dritlei syklister" trådene er myntet på og ikke de andre "vanlige" og allelikevel er det alltid nok av debattanter som springer til forsvar... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemeg25 Skrevet 15. juni 2010 #40 Del Skrevet 15. juni 2010 Ja, nettopp. Fordi syklistene bare elsker å ligge med en kø av biler i rumpa. Har det slått deg/dere at noen syklister rett og slett velger enkleste vei hjem fra jobb (noe som dermed gjerne blir i rushet)? Eller at det ikke alle steder fins mange gode alternativer? (Og ja, selv unngår jeg strekninger jeg vet det er mye trafikk og vanskelig med forbikjøring.) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå