Gå til innhold

Syklister


Surresola

Anbefalte innlegg

Nå kommer de igjen! Mange har faktisk holdt på i vinter også, men nå øker antallet.

Hver dag ser jeg at de utgjør en fare i trafikken. Av den grunn at de aldri bestemmer seg for om de skal sykle i veien eller på fortauet. Og at de til stadighet veksler, og f.eks. hopper ut i veien over et fotgjengerfelt. Sykler de i veien sykler de midt i, eller to sammen ved siden av hverandre opp holmenkollveien... Kjører på rødt gjør de også! OG selv når det er fine sykkelstier ved siden av veien velger de å sykle i veien!

Men regelen er vel: På hjul er du kjørende! ? Eller tar jeg feil?

Hvertfall bestem dere!!

Følg trafikkloven om dere kjører i veien!! Ikke sykle over fotgjengerfelt, gå av og trill sykkelen!

Det er sikkert mange flinke syklister også, men de legger jeg ikke merke til, og det er bra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Arg, kjenner jeg blir irritert når jeg tenker på syklistene i Maridalen i Oslo. Det er ofte hele "sykkellag" (?) som tar hele feltet i veien. De ligger både to og tre i bredden, og bryr seg døyten om de stenger hele trafikken. For noen egoistiske idioter! Og så har du de på¨rulleski, de er ikke stort bedre de heller.

Jeg har hest i Maridalen, og må opp dit hver dag. Det er et h***** å komme seg opp dit, pga syklistene. Ikke tar de hensyn til og hest og rytter, har vært flere tilfeller på stallen hvor folk har falt av hestene sine og fått "alvorlige" skader (brukne ribben, legger, ankler, kraftig forslått mm.), og sylistene har ledd og syklet videre (dvs. de stoppet ikke engang). Det var noen som en gang ba dem sykle ta hensyn til den øverige trafikken - han fikk svar tilbake om det var en treningsvei ... Øh, ja?? Det verste er at 99 % av dem kjører bil selv, men de klarer tydeligvis ikke tenker lenger enn sin egen nesetipp når det kommer til ting som sinker trafikken. Og når du har 30-40 stykker som ligger to og tre i bredden, ja, da er det ikke bare bare å kjøre forbi på en svingete vei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og irriterer meg over alle syklistene som ikke tar hensyn i trafikken. Den dagen en av disse hiver seg under hjulene mine er det uansett jeg som vil få skylden, og jeg som vil sitte med følelsen av å ha drept ett annet menneske for resten av livet. Når syklister sykler i veibanen, skal de oppføre seg som billister ja, selv om de færreste gjør dette. Hvor ofte ser du en syklist bry seg om enveiskjøring, vikeplikt og rødt lys?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Melder meg i klubben jeg også. At syklister sykler i veibanen er helt greit når der faktisk ikke er sykkelsti,men på relativt smale veier er det faktisk helt greit om de ikke sykler to i bredden, sånn at vi som er bilister har en sjans til å komme forbi på en noenlunde trygg måte. Jeg vil ikke ligge bak et "sykkeltospann" i 2 mil før jeg kan komme forbi. (Ille nok å kjøre forbi bare en på de veiene vi har.) :kjefte:

Og hvorfor i allverden kan de ikke bruke sykkelstiene der det finnes. Jeg sykler da selv innimellom men prøver å holde meg vekk fra veibanen når det er en brukbar sykkelsti ved siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er med i klubben. De er så arrogante mange av de! Tror at de eier veien, men det de gjør er å forstyrre trafikken, noe man ikke skal gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er med i klubben. De er så arrogante mange av de! Tror at de eier veien, men det de gjør er å forstyrre trafikken, noe man ikke skal gjøre.

Som aktiv syklist må jeg få komme med noen motargumenter her.

Det er betydelig flere bilister som tror de eier veien og/eller at syklister skal sykle på gang- og sykkelstien hvis det er en akkurat der. Det er ikke få ganger bilister "peker" meg inn på gang- og sykkelstien når de kjører forbi meg mens jeg er ute og trener. Da har man svært dårlig forståelse av veitrafikkloven. Syklister har rett til å sykle i veibanen på alt annet enn motorvei og andre veier der det eksplisitt er skiltet at det er forbudt for gående og syklende. På en gang- og sykkelsti hender det rett som det er at det kommer fotgjengere, gjerne flere i bredden. Fotgjengere holder 4-5 km/t, syklister på racer holder gjerne 25-35 km/t på flatmark, det blir fort 50-60 km/t selv i de relativt korte bakkene vi har her på Østlandet. Hvis det er 50-60-grense på veien holder altså syklisten halvparten av farten til bilene men 5-7 ganger hastigheten til fotgjengerne.

Det er også veldig mange bilister som ikke overholder aktsomhetsreglene når de kjører forbi syklister. Bilen skal holde minst 1,5 meters avstand, men det hender ikke sjelden at det blir omtrent 15 cm og knapt nok det. Mange bilister lever i den forestillingen om at når de støter på en syklist de kjøre forbi h*n med en gang, selv om det er rødt lys litt lenger fremme eller andre hindringer i veien. En annen klassiker er bilen som kjører forbi meg og så med en gang svinger inn til høyre, slik at jeg må bråbremse for å ikke kjøre inn i bilen.

Ellers så er det en regel veldig mange bilister ikke er klar over: Når bilen svinger inn, enten det er til høyre eller venstre, så har bilen vikeplikt for gående og syklende der h*n svinger inn, uansett om det er fotgjengerfelt der og uansett om syklistene er på eller av sykkelen. De som ikke måtte tro meg kan lese paragraf 7 i veitrafikkloven.

Jeg er enig i at noen syklister sykler som idioter, men hovedgrunnen til det er at syklister de fleste steder i Norge ikke har et komplett nett av sykkelfelt/sykkelveier, og således må skifte fra sykkelvei til vei, og at syklister ikke er ordentlig definert som egen gruppe. I mange land i resten av Europa har de ordentlig utbygd sykkelveinett, eks. Nederland og Danmark, og der har de også fått en bra syklistkultur og gjensidig respekt mellom syklister og bilister.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ville når som helst valgt å bli overkjørt av en syklist på gangveien fremfor selv å kjøre over en syklist med bilen min for å si det sånn.

Lance, paragraf 7 i veitrafikkloven nevner ikke det du sier i det hele tatt. link.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville når som helst valgt å bli overkjørt av en syklist på gangveien fremfor selv å kjøre over en syklist med bilen min for å si det sånn.

Lance, paragraf 7 i veitrafikkloven nevner ikke det du sier i det hele tatt. link.

Ser at jeg brukte feil navn, det heter "Trafikkreglene" ikke "Vegtrafikkloven", http://www.lovdata.no/for/sf/sd/td-19860321-0747-0.html#7

§ 7. Vikeplikt

1. Trafikant som det skal vikes for, må ikke hindres eller forstyrres. Den som har vikeplikt, skal tydelig vise dette ved i god tid å sette ned farten eller stanse.

2. Kjørende har vikeplikt for kjøretøy som kommer fra høyre. Det samme gjelder når kjørende som vil svinge til venstre, vil få kjøretøy på sin høyre side.

3. Kjørende som vil svinge, har vikeplikt for gående eller syklende der det skal kjøres inn.

4. Kjørende som kommer fra parkeringsplass, holdeplass, torg, eiendom, bensinstasjon, gågate, gatetun eller liknende område har vikeplikt for annen trafikant. Det samme gjelder den som kommer fra gårdsveg eller annen veg som ikke er åpen for alminnelig ferdsel, eller som svinger inn på kjørebanen fra vegens skulder.

Kjørende som vil inn på eller krysse veg fra sykkelveg, gangveg, eller fortau, har vikeplikt for trafikant på vegen.

5. På veg med fartsgrense 60 km i timen eller lavere har kjørende vikeplikt for buss når føreren gir tegn om at bussen skal forlate holdeplass. Bussføreren skal unngå fare.

6. Om nødvendig skal kjørende som møtes, i god tid vike tilstrekkelig til høyre og kjøre sakte eller stanse. Er en del av vegen sperret, har den vikeplikt som har sperringen på sin side.

0 Endret ved forskrift 6 mars 1998 nr. 181 (i kraft 1 mai 1998).

Endret av Lance
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er greit at man har rett til å kjøre i veibanen, men det er ingen plikt. Og jeg syns at der det først er en sykkelsti skal man bruke den. Det er bare å plinge på fotgjengerne, så flytter de seg de... Og hvis du syns at bilister ikke absolutt må forbi syklister på veien med en gang, så må vel ikke heller du forbi fotgjengere med en gang.

Ingen har vel heller noe imot de syklistene som følger reglene. Og som bilist selv viker jeg selvfølgelig for syklisten da jeg har vikeplikt. Men saken er at det er så fordømt mange som ikke følger reglene! Idag så jeg en syklist som hoppet ut i en rundkjøring fra en gressplen, og viste stor misnøye ovenfor at han nesten ble påkjørt! Hallo...

Jeg har en kompis som kjørte ned en syklist, som syklet i motsatt kjøreretning på et fortau. Han ble påkjørt da kompisen min skulle inn på en parkeringsplass over fortauet. Men han kom i 40-50 km/t så var umulig å rekke å se han. Pluss at det mer eller mindre var han som syklet inn i bilen. Allikevel fikk kompisen en bot på 7000. Hvordan er det mulig egentlig?

Apropos: Straffes alltid bilisten i ulykker? Selv om syklisten ikke overholder reglene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tigress

Altså, ein sykkel er eit køyretøy, og då er det jo meininga at ein skal få bruke sykkel som framkomstmiddel, noko som dermed fører med seg at dei får køyre i den farta dei kan. Om ein syklist skal liggje på sykkelsti vil heile åsikten med å sykle falle bort, av di ein ikkje kjem fram. Syklar ein i 30km/t så blir ein hindra av fotgjengarar.

Det å kunne sykle både på sykkelsti og i vegen er eit av privilegia som syklistar har, og for min del må eg seie det kjennest greit at syklistar har ein del privilegier, all den tid det er mykje mindre komfortabelt å sykle enn å køyre bil.

Dette med syklistar to og to i bredda skal eigentleg ikkje ha så mykje å seie - ein skal jo køyre forbi med god margin, og i praksis er det det same som at det må vere klart i mot, og då er det jo ikkje noko problem om det er to syklistar i bredda eller ikkje. Tvert i mot er det enklare å kome forbi 10 par enn 20 enkeltryttarar på svingete veg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er greit at man har rett til å kjøre i veibanen, men det er ingen plikt. Og jeg syns at der det først er en sykkelsti skal man bruke den. Det er bare å plinge på fotgjengerne, så flytter de seg de... Og hvis du syns at bilister ikke absolutt må forbi syklister på veien med en gang, så må vel ikke heller du forbi fotgjengere med en gang.

Ingen har vel heller noe imot de syklistene som følger reglene. Og som bilist selv viker jeg selvfølgelig for syklisten da jeg har vikeplikt. Men saken er at det er så fordømt mange som ikke følger reglene! Idag så jeg en syklist som hoppet ut i en rundkjøring fra en gressplen, og viste stor misnøye ovenfor at han nesten ble påkjørt! Hallo...

Jeg har en kompis som kjørte ned en syklist, som syklet i motsatt kjøreretning på et fortau. Han ble påkjørt da kompisen min skulle inn på en parkeringsplass over fortauet. Men han kom i 40-50 km/t så var umulig å rekke å se han. Pluss at det mer eller mindre var han som syklet inn i bilen. Allikevel fikk kompisen en bot på 7000. Hvordan er det mulig egentlig?

Apropos: Straffes alltid bilisten i ulykker? Selv om syklisten ikke overholder reglene?

Jeg synes kompisen din slapp billig unna, han kunne jo fort ha blitt drapsmann. Da skal man ikke klage over 7000 stusselige kroner! Jeg går ut ifra at det var en dom han ble idømt, hvor de har tatt utgangspunkt i loven.

Bilister får ikke alltid skylda nei, bare når de faktisk har skylden. Det lå en sak her inne på KG for en tid tilbake, hvor bilen sto stille, klar til å kjøre ut på veien, og en syklist kjørte inn i bilen. Sånn jeg skjønte det fikk syklisten skylden og måtte punge ut for skader. Jeg husker ikke 100%, men om noen husker samme sak kan de kanskje utdype bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fragment

Debatten bærer vel preg av at det er svært mange her som aldri har brukt sykkelen i treningssammenheng.

Jeg unngår i det lengste å sykle på svært trafikkerte veier, men noen ganger er det nødvendig. I lengre oppoverbakker sykler jeg konsekvent på fortauet eller gang-/sykkelstien dersom det er mulig, siden min fart er såpass lav at det ikke blir noe problem overfor fotgjengerne. Men ellers er det stort sett håpløst å sykle på fortauet fordi det er for mange fotgjengere til at man klarer å opprettholde ønsket fart.

Når det er sagt, så synes jeg det er unødvendig av syklistene å ligge mange i bredden på trafikkerte og smale veier. Det skaper kun irritasjon og farlige situasjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette med syklistar to og to i bredda skal eigentleg ikkje ha så mykje å seie - ein skal jo køyre forbi med god margin, og i praksis er det det same som at det må vere klart i mot, og då er det jo ikkje noko problem om det er to syklistar i bredda eller ikkje. Tvert i mot er det enklare å kome forbi 10 par enn 20 enkeltryttarar på svingete veg.

Det var nettopp poenget mitt...

Man skal kjøre forbi med god margin og det er slett ikke alle veier som har plass til den gode marginen. Norge er nemlig fullt av smale veistubber. Dermed er det ikke så enkelt å komme forbi når man både skal ha god margin til syklisten, ikke kjøre forbi mot en sving og syklistene altså gjerne sykler to i bredd for å gjøre det helt umulig.

Kan man komme forbi 500 meter lenger bort så er det ikke noe stort problem, men mange steder er det på kilometervis med smal svingete vei før man kan komme seg forbi og skal man da ligge bak syklister i 25-30 km i timen så blir det etterhvert lang, lang rekke med sure bilister :sur: . Og hva skjer da? En eller annen dust foretar en fullstendig uforsvarlig forbikjøring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er greit at man har rett til å kjøre i veibanen, men det er ingen plikt. Og jeg syns at der det først er en sykkelsti skal man bruke den. Det er bare å plinge på fotgjengerne, så flytter de seg de... Og hvis du syns at bilister ikke absolutt må forbi syklister på veien med en gang, så må vel ikke heller du forbi fotgjengere med en gang.

Hvis jeg stadig må bremse ned for å kjøre pent forbi fotgjengere forsvinner hele poenget med en treningstur og det å sykle på en racer. Jeg ser det selvsagt an; hvis jeg sykler på hverdagssykkelen fordi jeg skal fra A til B og det ikke er veldig mye fotgjengere på sykkelstien, da velger jeg den, men når jeg såvidt kan holde litt høyere fart enn fotgjengerne sykler jeg heller i veien. Det er ikke bare min rett, men det er også det fornuftige å gjøre.

Ingen har vel heller noe imot de syklistene som følger reglene. Og som bilist selv viker jeg selvfølgelig for syklisten da jeg har vikeplikt. Men saken er at det er så fordømt mange som ikke følger reglene! Idag så jeg en syklist som hoppet ut i en rundkjøring fra en gressplen, og viste stor misnøye ovenfor at han nesten ble påkjørt! Hallo...

Nå vet jeg ikke hvordan akkurat den rundkjøringen var konstruert, men jeg vet om mange rundkjøringer der det er sykkelfelt, men hvis det er et tofelts sykkelfelt for begge kjøreretninger så kommer man galt inn i rundkjøringen den ene av retningene, og i slike rundkjøringer må man som syklist jukse litt. Han som du nesten kjørte ned oppførte seg selvsagt som en idiot, men mye slik oppførsel hadde forsvunet hvis det hadde vært et ordentlig utbygd sykkelveinett med klart definerte regler som skilte sykler og biler, slik de har i Danmark og Nederland.

Jeg har en kompis som kjørte ned en syklist, som syklet i motsatt kjøreretning på et fortau. Han ble påkjørt da kompisen min skulle inn på en parkeringsplass over fortauet. Men han kom i 40-50 km/t så var umulig å rekke å se han. Pluss at det mer eller mindre var han som syklet inn i bilen. Allikevel fikk kompisen en bot på 7000. Hvordan er det mulig egentlig?

Apropos: Straffes alltid bilisten i ulykker? Selv om syklisten ikke overholder reglene?

Utifra din beskrivelse så kan jeg ikke skjønne annet enn at din kompis ble ramet av paragraf 7, som jeg har limt inn ovenfor. Han svingte inn, og da har han vikeplikt for syklister og fotgjengere. Det er selvsagt ikke sånn at bilisten alltid straffes, jeg har lest om saker som har gått i syklistens disfavør, men i sammenstøt mellom bil og sykkel har jeg ennå til gode å høre at bilisten har blitt skadet. (Det er vel mulig, men skjer ytterst sjelden.) Derfor skal bilen stoppe så sant det er mulig hvis h*n havner på kollisjonskurs med en syklist, selv om syklisten bryter en regel. Forkjørsrett er ikke det samme som påkjørsrett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tigress

Man skal kjøre forbi med god margin og det er slett ikke alle veier som har plass til den gode marginen. Norge er nemlig fullt av smale veistubber. Dermed er det ikke så enkelt å komme forbi når man både skal ha god margin til syklisten, ikke kjøre forbi mot en sving og syklistene altså gjerne sykler to i bredd for å gjøre det helt umulig.

Ok, då er det vel kan hende ulikt der du bur og der eg bur. Her eg bur og trener er det ingen vegar som er så smale at det ikkje er plass til at to biler kan passere kvarandre, og då er det også plass til at to syklistar ligg ved sidan av kvarandre. Er det så jævlig smalt kan ein jo ikkje liggje to i bredda, og det har eg aldri sett heller, men i Follo er det som oftast plass til alle.

Forøvrig er det ikkje noko problem om ein må liggje bak eit sykkelfelt eller ein traktor ein kilometer eller to, det må ein jo rekne med når ein er ute og køyrer og veit at både traktorar og syklistar er lovlege trafikantar her i landet. Men det er klart, om ein insisterer på å køyre gamle Mosseveg frå Hvervenbukta til Tusenfryd ein ettermiddag klokka 18, då har ein jo vald ei utruleg dårleg rute, trur både Rye og Frøy har treningane sine då, og eit par gonger har eg sett at styrkeprøvelaget til Follo har hatt trening der då også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forøvrig er det ikkje noko problem om ein må liggje bak eit sykkelfelt eller ein traktor ein kilometer eller to, det må ein jo rekne med når ein er ute og køyrer og veit at både traktorar og syklistar er lovlege trafikantar her i landet. Men det er klart, om ein insisterer på å køyre gamle Mosseveg frå Hvervenbukta til Tusenfryd ein ettermiddag klokka 18, då har ein jo vald ei utruleg dårleg rute, trur både Rye og Frøy har treningane sine då, og eit par gonger har eg sett at styrkeprøvelaget til Follo har hatt trening der då også...

Her er veier som slår gamle Mossevei sønder og sammen på antall svinger og dermed dårlig sikt. Dermed tør man ikke kjøre ut og forbi for man ser ikke langt nok fremover til å våge å kjøre helt ut. (Bilister som blir innhentet kjører nå gjerne ut til siden i en busslomme eller avkjørsel og slipper forbi, men det gjør ikke de #$%$# :kjefte: syklistene.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Blubberella

Det er mange som klager over eldre herrer med hatt i bil, men de blir vel bare barnematen i forhold til gubber på sykkel... Disse karene vinglesykler akkurat der det passer dem, svinger over veien hvor som helst og når som helst uten å gi tegn og er i tillegg både halvt blinde og halvt døve (aner jeg at de ikke lenger har bilsertifikat?). De har ofte også en formening om at bilistene skal kunne stoppe på sekundet, så derfor kan de jo absolutt sykle over fotgjengerfelt på rødt. Bilene må da sannelig klare å stoppe når de ser ham...!

Nå gjelder desverre denne rare oppførselen også for eldre damer, enkelte sportssyklister, ungdommer, voksne osv. Jeg prøver å ta hensyn til myke trafikanter, men blir utrolig irritert av enkelte syklisters arroganse og tankeløshet i trafikken. Dette lærer de også videre til ungene sine... Skulle det skje et uhell vil jeg tro at paragraf 7 er en fattig trøst for syklisten når h*n ligger hardt skadd i sykehussenga. Bilisten har det vel ikke særlig bra h*n heller i en sånn situasjon...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tigress

(Bilister som blir innhentet kjører nå gjerne ut til siden i en busslomme eller avkjørsel og slipper forbi, men det gjør ikke de #$%$# :kjefte: syklistene.)

Det er veldig mykje vanskelegare å stoppe eit sykkelfelt enn ein traktor - ein traktor har ein sjåfør, eit sykkelfelt har 5-45 sjåførar. Og ofte tør vi rett og slett ikkje. Om ein bil ligg rett bak oss så er vi ofte redde for at dei rett og slett skal køyre inn i oss om vi stoppar opp - vi må ha litt plass til å bremse ned om vi er mange, og det tek litt tid om ein skal stoppe eit felt. Det er mange bilistar som ikkje veit så mykje om korleis et sykkelfelt virkar, og som ter seg på ein måte som er truande på oss, truleg utan at dei veit det sjølv. Og til sjuande og sist må folk, i dette høvet syklistane, få velje den måten som virkar tryggast.

Eg trur ikkje bilistar som aldri har sykla på vegen skjønar kor farleg dei gjer livet vårt når dei gjer dumme ting fordi dei er irriterte. Det er ok å bli irritert, sjølv om eg personleg ville vald noko anna enn å irritere meg over lovlege trafikantar, men eg synest ikkje det er greit å la irritasjonen gjere livet farleg for andre. Eg køyrer bil sjølv, og synest ikkje nett det er artig å liggje bak syklistar, det kan ta ei æve før ein kjem forbi, men det skjer jo at ein kjem bak eit felt, og då får ein jo berre ta den tida det tek då. Ein må rekne med slikt på landevegar. Det same gjeld traktorar, det kan ta ei æve å komme forbi dei også, men det er jo berre å vente då, ingenting å ta slik på veg for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Det jeg ikke skjønner er syklister som tar hele veibanen. Seriøst, hva er vitsen med å holde 2m avstand fra hvitstreken? For å gjøre det mer farlig for bilister å kjøre forbi? Jo takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tigress

For å gjøre det mer farlig for bilister å kjøre forbi? Jo takk.

Eg kan forsikre deg om at dei fleste syklistar ikkje gjer noko hovudsakleg for å gjer livet farlegare eller vanskelegare for andre. Du kan vere ganske trygg på at syklisten som gjer det har ein god grunn til det, og som oftast handlar det om trygging.

I dei høva eg ligg midt i vegen er det som oftast på vegar som har elendig standard, altså for å sleppe å gå på hovudet i eit hol, eller så er det for å vere viss på at bilar bak meg ser meg, og helst ikkje prøver å køyre forbi meg. I utforbakkar er det viktig å kunne bruke heile kjørebanen for å kunne svinge unna hindringar (som hol eller sprekkar), utan å måtte vere redd for at det kjem nokon på utsida. Bilistar har ein lei tendens til å liggje veldig tett på oss bakfrå, og då vil ei nedbremsing kunne føre til at eg blir påkøyrd bakfrå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...