Hapzen Skrevet 23. mai 2010 #21 Del Skrevet 23. mai 2010 Jeg skjønner frustrasjonen din, selv har jeg mange venner som synes det er "kulest" å kjøre uten belte. Jeg pleier å være "mamma" : TA PÅ DEG BELTE! MED EN GANG! Jeg skal ikke dø på grunn av deg! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aluminium Skrevet 23. mai 2010 #22 Del Skrevet 23. mai 2010 Hos meg er det også kultur for å bruke belte. Det er ikke spesielt kult å sitte uten belte, og de få gangene jeg har hatt folk baki bilen min spør de alltid om hvor beltene er... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
rosaprosa Skrevet 24. mai 2010 #23 Del Skrevet 24. mai 2010 Hos meg er det også kultur for å bruke belte. Det er ikke spesielt kult å sitte uten belte, og de få gangene jeg har hatt folk baki bilen min spør de alltid om hvor beltene er... Åssen bil har du a?? Noe morsomt? hehe Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Marlo Skrevet 24. mai 2010 #24 Del Skrevet 24. mai 2010 Hva gjør vi/dere med disse dersom dere opplever det samme? Jeg kjører ikke. Enkelt og greit. Er det jeg som kjører så er det jeg som har ansvaret, og jeg vil ikke ta ansvaret for folk som fyker ut gjennom frontruta under en evnt ulykke. Begynner de å argumentere mot meg, så sier jeg at de gjerne får ordne seg annen transport. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Iah Skrevet 24. mai 2010 #25 Del Skrevet 24. mai 2010 Nå er dette en problemstilling jeg aldri har vært utsatt for, men jeg hadde ikke kjørt før alle hadde belte på. Hadde jeg vært passasjer er det ikke utenkelig at jeg hadde valgt å finne en annen transportmetode, men det er en vurdering jeg måtte ha tatt der og da. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Syringa_Lilac Skrevet 24. mai 2010 #26 Del Skrevet 24. mai 2010 Eg har ikkje lappen eller bil, men eg hadde sagt at om de ikkje fikk på seg bilbeltet så fikk de ta beina fatt istedefor. Og det gjelder uansett om det er framsetet eller baksetet. Vil ikkje risikere få personen i bakhodet om eg hadde kræsjet/måttet bråbremse og ville heller ikkje risikert at personen hadde tatt ein flygetur ut frontruta ved kræsj/bråbrems, og måtte ha den mørke skyen over hodet for resten av livet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aluminium Skrevet 24. mai 2010 #27 Del Skrevet 24. mai 2010 Åssen bil har du a?? Noe morsomt? hehe En eldre Mercedes. Ganske utrolig å tenke på idag at noen har spesifisert at de ikke skal ha belter i baksetet... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skrevet 24. mai 2010 #28 Del Skrevet 24. mai 2010 Så lenge de ikke sitter bak meg så får de værsegod være så dumme.. Heldigvis har jeg aldri opplevd at folk ikke har på seg belte.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fortunatus Skrevet 24. mai 2010 #29 Del Skrevet 24. mai 2010 Da ville jeg byttet plass, slik at jeg satt i baksetet og de fremme. Men jeg kjenner INGEN som ikke tar på seg sikkerhetsbeltet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
angkortom Skrevet 24. mai 2010 #30 Del Skrevet 24. mai 2010 Jeg har opplevd et par ganger hvor for det meste eldre/voksne mennesker ikke gidder og ta på seg belte når jeg ber dem om det. Noen av dem har vært rett bak meg på passasjer siden. Jeg forklarer at jeg ikke ønsker å få en elefant i ryggen hvis vi plutselig skulle krasje, og jeg foretrekker tryggheten med beltet. Dem deler ikke bestandig samme oppfatning, og driter i å ha på seg belte. Hva gjør vi/dere med disse dersom dere opplever det samme? Jeg ber dem om umiddelbart å forlate kjøretøyet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
cdspiller Skrevet 24. mai 2010 #31 Del Skrevet 24. mai 2010 Da hadde de ikke fått sitte på i bilen min, så enkelt er det! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Blondie65 Skrevet 24. mai 2010 #32 Del Skrevet 24. mai 2010 Jeg som sjåfør: bilen blir ikke startet før alle har belte på. Dersom beltet blir tatt av i løpet kjøreturen stoppes kjøretøyet ved første mulighet inntil alle igjen har beltet på. Flere forsøk på samme: de passasjerene som ikke ønsker å bruke belte kan da gå av og finne alternativ transport. Jeg som passasjer: prøve å bytte plass slik at jeg ikke blir skadelidende av andres manglende beltebruk. Unngå å sitte på med denne sjåføren i fremtiden. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Havbris Skrevet 24. mai 2010 #33 Del Skrevet 24. mai 2010 Jeg som sjåfør: bilen blir ikke startet før alle har belte på. Dersom beltet blir tatt av i løpet kjøreturen stoppes kjøretøyet ved første mulighet inntil alle igjen har beltet på. Flere forsøk på samme: de passasjerene som ikke ønsker å bruke belte kan da gå av og finne alternativ transport. Jeg som passasjer: prøve å bytte plass slik at jeg ikke blir skadelidende av andres manglende beltebruk. Unngå å sitte på med denne sjåføren i fremtiden. Jepp. Jeg kjører heller ikke før alle har fått på bilbelte. De som ikke vil (sjelden jeg opplever det egentlig) må ut av bilen. De kan velge. Unger har ikke noe valg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
rosaprosa Skrevet 24. mai 2010 #34 Del Skrevet 24. mai 2010 En eldre Mercedes. Ganske utrolig å tenke på idag at noen har spesifisert at de ikke skal ha belter i baksetet... Ja jeg trodde det var noe som ble satt inn i alle biler lenge før det:) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Wini Skrevet 24. mai 2010 #35 Del Skrevet 24. mai 2010 Du sier at de ikke får sitte på med deg hvis de ikke vil bruke belte! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest AnonymBruker Skrevet 24. mai 2010 #36 Del Skrevet 24. mai 2010 De kan gå. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest AnonymBruker Skrevet 24. mai 2010 #37 Del Skrevet 24. mai 2010 Oj, her var dere jaggu enige om at alle belter skal på. Jeg er egentlig ikke så nøyen med det. Kjører jeg med barn i bilen, så skal dem ha belter på. Men jeg har aldri tenkt over om voksne mennesker bruker belter eller ikke. Er de over 15 år (og må betale en evt. bot selv) så bryr jeg med ikke.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Marlo Skrevet 24. mai 2010 #38 Del Skrevet 24. mai 2010 Jeg er egentlig ikke så nøyen med det. Kjører jeg med barn i bilen, så skal dem ha belter på. Men jeg har aldri tenkt over om voksne mennesker bruker belter eller ikke. Er de over 15 år (og må betale en evt. bot selv) så bryr jeg med ikke.. Hva med barnet som sitter med bilbelte på, men den voksne ved siden av som ikke har bilbelte på? Kræsjer du, så kan den voksne skade det barnet ganske kraftig. Hva om tenåringene som sitter bak deg, fyker ut gjennom frontruta - du vet at du trenger ikke kjøre i 110km/t for at noen skal kastet ut mot frontruta? Vil du ha det på samvittigheten? Dette er ikke et menneske, men en hund. Jeg var ute å kjørte. Hunden, som er ganske stor, hadde presset seg ned på gulvet mellom passasjersetet og baksetet - det var bare så vidt han fikk plass. Jeg kjørte i 40km/t da det var skikkelig glatt og jeg visste det var et "T"-kryss framfor meg (det var også tåkete). Jeg klarte ikke bremse ned før krysset kom, og jeg kjørte rett inn i et skilt på andre siden av veien. Farten var da rundt ca 30km/t. Bikkja ble kastet inn i frontruta og hans bakpart nesten svimeslo meg. Tenk deg om neste gang du har mennesker i bilen uten sikkerhetsbelte, dyr uten skikkelig sikring eller andre løse gjenstander i bilen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest AnonymBruker Skrevet 24. mai 2010 #39 Del Skrevet 24. mai 2010 Regnet med jeg ville få en alvorspreik her ja.. Selvfølgelig vet jeg farene og at belter er til for å brukes, jeg bruker det selv, men i bunn og grunn så bryr jeg meg ikke hva andre voksne mennesker gjør. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Marlo Skrevet 24. mai 2010 #40 Del Skrevet 24. mai 2010 jaja, får da håpe at du ikke får en voksen person på 75 kg i full fart mot din nakke når du er ute å kjører med andre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå