Gjest AnonymBruker Skrevet 23. mai 2010 #1 Del Skrevet 23. mai 2010 Jeg har opplevd et par ganger hvor for det meste eldre/voksne mennesker ikke gidder og ta på seg belte når jeg ber dem om det. Noen av dem har vært rett bak meg på passasjer siden. Jeg forklarer at jeg ikke ønsker å få en elefant i ryggen hvis vi plutselig skulle krasje, og jeg foretrekker tryggheten med beltet. Dem deler ikke bestandig samme oppfatning, og driter i å ha på seg belte. Hva gjør vi/dere med disse dersom dere opplever det samme? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lulua Skrevet 23. mai 2010 #2 Del Skrevet 23. mai 2010 Viss det er din bil så hadde jeg bare sagt at viss de ikke tar det på seg så kan de bare gå ut av bilen!! Det hadde jeg gjort i min bil iallefall Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nimorna Skrevet 23. mai 2010 #3 Del Skrevet 23. mai 2010 Da får de ta beina fatt og gå til bestemmelsesstedet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest AnonymBruker Skrevet 23. mai 2010 #4 Del Skrevet 23. mai 2010 Ber de ta på seg belte eller gå ut av bilen. Da kan de velge. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
juni Skrevet 23. mai 2010 #5 Del Skrevet 23. mai 2010 Jeg krever at de tar det på, jeg! Sier at de ikke får sitte på med meg hvis de ikke har belte, for jeg vil ikke ta det ansvaret! Og hvis de sitter bak deg risikerer du jo ditt eget liv også, så det kommer bare ikke på tale! Makan til idiotiske folk som ikke tar det på når du ber dem om det!!! DE vil kanskje ikke, men det er DU som kjører og da er det DU som bestemmer! Vær streng og fortell dem hvor skapet skal stå! En liten kræsj kan bli fatal uten belte, en kræsj som kanskje bare hadde gitt lette skader med belte. Hvor er egentlig hjernen til folk som ikke vil bruke belte? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Shopoholiker Skrevet 23. mai 2010 #6 Del Skrevet 23. mai 2010 Ber dem vennligst å gå ut av bilen... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest AnonymBruker Skrevet 23. mai 2010 #7 Del Skrevet 23. mai 2010 Hva hvis det ikke er min bil da? Når jeg sitter som passasjer i framsetet, og sjaføren ikke sier noe til dem andre. Skal man bare se seg ¨tapt¨ og gå ut av bilen, og ta bussen fatt? Hehe, hva gjør dere når dere er passasjerer ved siden av sjafør i disse tilfellene? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Xiomara Skrevet 23. mai 2010 #8 Del Skrevet 23. mai 2010 Jeg kjører ikke en meter uten at samtlige har på seg beltet, og gir også beskjed om det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aluminium Skrevet 23. mai 2010 #9 Del Skrevet 23. mai 2010 Jeg har dessverre ikke belter i baksetet, så det blir litt vanskelig... Men i utgangspunktet skal alle ha på seg belter ja. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*appifany* Skrevet 23. mai 2010 #10 Del Skrevet 23. mai 2010 Vet ikke hva jeg hadde gjort egentlig? Har aldri opplevd noen som ikke tar på seg beltet Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Branna Skrevet 23. mai 2010 #11 Del Skrevet 23. mai 2010 Hva hvis det ikke er min bil da? Når jeg sitter som passasjer i framsetet, og sjaføren ikke sier noe til dem andre. Skal man bare se seg ¨tapt¨ og gå ut av bilen, og ta bussen fatt? Hehe, hva gjør dere når dere er passasjerer ved siden av sjafør i disse tilfellene? Jeg hadde sagt at de andre burde ta på seg belte. Hadde de nektet, hadde jeg byttet plass med den som satt bak meg slik at jeg i det minste ikke hadde fått han/henne rett i ryggen dersom vi hadde bråbremset. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Iril Skrevet 23. mai 2010 #12 Del Skrevet 23. mai 2010 Jeg har dessverre ikke belter i baksetet, så det blir litt vanskelig... Er det virkelig lov? Hvordan tør du? Jeg hadde aldri turd å ha noen bak meg som ikke brukte setebelte. Selv en liten mobiltelefon kan få høy nok vekt til å drepe et menneske ved kollisjon i 80 km/h, da kan man jo tenke seg hva et voksent menneske veier. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aluminium Skrevet 23. mai 2010 #13 Del Skrevet 23. mai 2010 Er det virkelig lov? Hvordan tør du? Jeg hadde aldri turd å ha noen bak meg som ikke brukte setebelte. Selv en liten mobiltelefon kan få høy nok vekt til å drepe et menneske ved kollisjon i 80 km/h, da kan man jo tenke seg hva et voksent menneske veier. Ja, det er faktisk lov. Jeg har datakortet på bilen, og det var faktisk ekstrautstyr den gang. Det skal sies at bilen er 26 år gammel... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest SmallTalk Skrevet 23. mai 2010 #14 Del Skrevet 23. mai 2010 Er det virkelig lov? Så lenge bilen er gammel nok til at den ikke ble levert med bilbelte i baksetet så er det livlig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*appifany* Skrevet 23. mai 2010 #15 Del Skrevet 23. mai 2010 Så lenge bilen er gammel nok til at den ikke ble levert med bilbelte i baksetet så er det livlig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Iril Skrevet 23. mai 2010 #16 Del Skrevet 23. mai 2010 Ja, det er faktisk lov. Jeg har datakortet på bilen, og det var faktisk ekstrautstyr den gang. Det skal sies at bilen er 26 år gammel... Trodde sånt måtte ettermonteres, jeg.. Skjønner likevel ikke at du tør da. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjesten Skrevet 23. mai 2010 #17 Del Skrevet 23. mai 2010 Jeg ville ikke startet bilen før de tok på seg beltet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aluminium Skrevet 23. mai 2010 #18 Del Skrevet 23. mai 2010 Trodde sånt måtte ettermonteres, jeg.. Skjønner likevel ikke at du tør da. Ikke når bilen er så gammel. Det skal sies at jeg sjeldent kjører med folk i bilen, det er stort sett bare meg selv, evt. en i passasjersetet. Det faktisk litt stilig, det er deksler over hullene der beltet normalt skulle vært... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
feuerstein Skrevet 23. mai 2010 #19 Del Skrevet 23. mai 2010 Trodde sånt måtte ettermonteres, jeg.. Skjønner likevel ikke at du tør da. Nei, er den registrert i Norge før beltene ble påbudt (1985 for bakseter) er det ikke påkrevd å ettermontere. Dersom beltene er montert må de benyttes. Min fra 60-tallet er en av disse, der er belter ettermontert og jeg kjører ikke en meter hvis noen sitter usikret. Kjennskap til regelverket er ujevnt fordelt selv hos lovens håndhevere, en kamerat med belteløs veteranbil ble stoppet og gitt forelegg for manglende beltebruk. Da han påpekte at han vanskelig kunne bruke belter som ikke finnes ville den sylferske politikonstabelen klippe skiltene av bilen siden den "måtte" være ulovlig. Heldigvis var det en eldre konstabel tilstede som kunne reglene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thorn Skrevet 23. mai 2010 #20 Del Skrevet 23. mai 2010 Er jeg sjåfør får ingen sitte på uten bilbelte. Er jeg passasjer er det litt verre... Nå har heldigvis de fleste i min omgangskrets vett nok til å bruke beltet, så det blir som regel ikke en problemstilling. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå