Gå til innhold

Viktoria gifter seg med sin Daniel (Sveriges svar på MM)


Gjest AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Ciara*

La oss for all del gjeninnføre streng forventning om partnervalg innen eksisterende kongehus. Helst burde de ikke gifte seg med noen som er i fjernere slekt enn tremenninger.

En viktig del av kongehusets misjon i dag er jo underholdningsverdien, og ingenting er jo artigere enn konsekvensene av innavl.

Ja, underholdende er de, men det er jaggu det eneste de er også. Jeg vil ha republikk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

La oss for all del gjeninnføre streng forventning om partnervalg innen eksisterende kongehus. Helst burde de ikke gifte seg med noen som er i fjernere slekt enn tremenninger.

Haha! :ler: Ja hvorfor ikke? :lur: De mottar jo en betydelig apanasje så...

Neida, for all del. Men sitatet ovenfor viser bare hvor utspilt rollen som kongelig er. Dagens tronarvinger er fine mennesker og gjør så godt de kan, og har ikke selv valgt vervet de er født til. Det er gode sjanser for at de selv er imot det på det private plan (jfr. Haakon Magnus, som har studert statsvitenskap og sikkert har en god del meninger om saken).

Ser frem til den dagen hvor det ikke lenger finnes kongedømmer med opphøyde mennesker, der denne statusen er basert på arv/avl.

Endret av missLynch
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synst det er kjempe problematisk at vi-i 2010-faktisk har en grunnleggende udemokratisk instituisjon som monarkiet. Det er jo rett og slett en skam! Jeg tror ikke heller at det viser at klasseforskjellene forsvinner da et monarki er det mest føydale som finnes (pluss vi skattebetalerne må betale for disse folkene.

LEVE REPUBLIKKEN NORGE!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Det er faen meg på tide å avskaffe hele monarkiet, makan til mannsdiskriminering eksisterer ikke, - hvem som helst kvinne kan bli dronning i dette land, mens kongen må arve tittelen!!!!

Æsj, det jeg misliker enda mer er at svært få kvinner er reflekterte omkring paradokset.

Det er jo gammeldags tull du nevner her. Jeg satser på at min syv år gamle sønn, blir den første inngifte kongen i Norge. Ingrid Aleksandra, ftw.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er faen meg på tide å avskaffe hele monarkiet, makan til mannsdiskriminering eksisterer ikke, - hvem som helst kvinne kan bli dronning i dette land, mens kongen må arve tittelen!!!!

Æsj, det jeg misliker enda mer er at svært få kvinner er reflekterte omkring paradokset.

Det er ikke mannen som blir diskriminert, men kvinnen. Makan til kvinnediskriminering. Kongetittelen er så mye flottere enn dronningtittelen, at bare skikkelige kronprinser kan få bli konger. Dronningen er ikke viktig nok til at en setter slike krav.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

En viktig del av kongehusets misjon i dag er jo underholdningsverdien, og ingenting er jo artigere enn konsekvensene av innavl.

Astrid og Ragnhild?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest AnonymBruker

Jeg synst det er kjempe problematisk at vi-i 2010-faktisk har en grunnleggende udemokratisk instituisjon som monarkiet. Det er jo rett og slett en skam! Jeg tror ikke heller at det viser at klasseforskjellene forsvinner da et monarki er det mest føydale som finnes (pluss vi skattebetalerne må betale for disse folkene.

LEVE REPUBLIKKEN NORGE!

Det er da ikke føydalt? De har jo giftet seg med helt vanlige, gjennomsnittlige kvinner av folket og menn av folket.

Ari er forresten også litt utenom A4, da han vanker i litteraturkretser, intellektuelle, kunstnere/akademikere - og han gir ut bøker :)

For meg betyr Kongehuset mye, mye fordi de samler nasjonen og er et felles, samlende og bærende symbol på norskheten og det å være fra Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Haha! :ler: Ja hvorfor ikke? :lur: De mottar jo en betydelig apanasje så...

Neida, for all del. Men sitatet ovenfor viser bare hvor utspilt rollen som kongelig er. Dagens tronarvinger er fine mennesker og gjør så godt de kan, og har ikke selv valgt vervet de er født til. Det er gode sjanser for at de selv er imot det på det private plan (jfr. Haakon Magnus, som har studert statsvitenskap og sikkert har en god del meninger om saken).

Poenget med Kongehuset er jo at det skal være litt opphøyd...typisk nordmenn å ville ha Kongehus bare hvis det er fra IKEA, egenmekket.

Rollene er ikk eutspilt. Men klart, når nordmenn som deg nekter å tenke nytt, så er det ikke mye håp. Haakon kunne ha bidratt til utvalg og samfunnsutviklende forum, men nordmenn vil ikke det fordi de ikke vil blande. Gid a meien.

Haakon har studert Statsvitenskap i USA og Oslo, og har helt klart meninger om dette. Når det norske folket ikke er modne for å la han få arbeide med dette i det norske samfunn, er han jo likelangt.

Märtha har skaffet seg eget inntektsbringende arbeid ved å skrive bøker og være en kulturformidler, samt at hun har startet opp egne foretak. Hun var kanskje lei av alle apanasje-beskyldningene fra bitre og gjerrige nordmenn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo gammeldags tull du nevner her. Jeg satser på at min syv år gamle sønn, blir den første inngifte kongen i Norge. Ingrid Aleksandra, ftw.

Slutt å jug. Han blir bare prinsgemal, slik som henrik i danmark.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke mannen som blir diskriminert, men kvinnen. Makan til kvinnediskriminering. Kongetittelen er så mye flottere enn dronningtittelen, at bare skikkelige kronprinser kan få bli konger. Dronningen er ikke viktig nok til at en setter slike krav.

Fy flate. Jenter er dummere enn det jeg trodde. Skjønner du ikke selv forskjellen på at hvem som helst kjerring i dette land kan bli dronning, mens kongetittelen må ARVES!!??????????

Hvem er det da som blir diskriminert i ditt sinn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Vel, på offisielle oppdrag hadde hun i begynnelsen på seg kjoler som ikke kledde henne. En gang hadde hun hestehale også - det husker jeg at jeg syntes var tarvelig.

Jaså, da lærte jeg enda en ting av kg-damene. Hestehale er "tarvelig". *Noterer* :gjeiper:

Egentlig litt synd at man ikke kan diskutere kongehus og monarki her på kg uten at det ender med bitchy angrep på folks utseende o.l. Det at noen har privilegier andre ikke har, får frem det verste i folk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har du rett i - det er et paradoks! Hvorfor er det ingen som nevner det i likestillings- og Ottardebattene?

Kanskje fordi det er kongen som er regenten? Dronningen er bare kona til regenten.

Men prinsesse Alexandra blir det annerledes, da er det hun som arver regentjobben, mens hennes eventuelle mann ikke blir konge, fordi det da er dronningen som blir regent.

Det er ikke SÅ vanskelig å se forskjellen.

I tillegg blir Alexandra den første kvinnen som arver tronen i det hele tatt. Det har helt frem til henne vært eldste sønn som arver, om han så hadde hatt elleve eldre søstre.

Endret av mysan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest AnonymBruker

Å si at mette-marit bruker hestehale er å få fram det værste i folk?

Personen påstå at det var "tarvelig" å bruke hestehale. Jeg må si jeg forbinder noe helt annet med ordet tarvelig. Folk som sitter og sladrer og kritiserer folks utseende på nettfora havner i det kategorien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bianca26

Prins Edward av Storbritannia er gift med sin arbeidserklasse-Sophie: http://www.google.no/images?hl=no&q=edward+sophie&rlz=1W1DDIE_en-GB&um=1&ie=UTF-8&source=univ&ei=Cff3S-2IAcavOLWvlZUM&sa=X&oi=image_result_group&ct=title&resnum=4&ved=0CEUQsAQwAw

Haakon insisterte på å gifte seg med kvinnen i sitt liv, alenemoren fra bibelbeltet Kristiansand som jobbet som servitør og mottok trygd fra dagens NAV: Mette-Marit: http://royaldish.com/index.php?topic=370.0;wap2

Hennes sønn fra nattklubbtreffet med annonseselgeren Morten Borg er snart 14 år!: http://www.look.no/anita/slekt/webcards/ps26/ps26_147.htm

Nå gifter Victoria av Sverige seg med Medel-Svenson, Daniel:

http://www.google.no/images?hl=no&q=daniel+victoria&rlz=1W1DDIE_en-GB&um=1&ie=UTF-8&source=univ&ei=yvj3S_GvIoX2OcH28ZUM&sa=X&oi=image_result_group&ct=title&resnum=3&ved=0CC4QsAQwAg

Faren jobber i kommunen og moren på Posten:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Daniel_Westling

Har klasseskillene i samfunnet forsvunnet, når de kongelige velger seg partner uten rikdom, utdannelse, eiendeler eller klasse?

Jeg syns det er positivt jeg. At man velger utfra kjærlighet og ikke ut fra sosial status. Kongelige er mennesker de også. De og skal få velge ut fra andre kriterier enn den sosiale rangstigen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bianca26

Det er faen meg på tide å avskaffe hele monarkiet, makan til mannsdiskriminering eksisterer ikke, - hvem som helst kvinne kan bli dronning i dette land, mens kongen må arve tittelen!!!!

Æsj, det jeg misliker enda mer er at svært få kvinner er reflekterte omkring paradokset.

ja det er urettferdig, men det er en grunn til at det ble slik. Var noe med at før i tiden hadde kongen all makt (den gangen de kongelige hadde makt), så da var det lett for en mann å utnytte en kommende dronning slik at de kunne få all makten eller noe sånn. Teit at de ikke har endra det nå da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Bianca26

Jeg synes for eksempel ikke at Haakon og Martha har blått blod, siden Sonja ikke har det. Når man da kommer så langt ut som til Ingrid Alexandra, synes jeg hele monarki-tradisjonen faller bort.

Når du snakker om blått blod, snakker du om innavl da. Det var jo et problem blant de kongelige en gang for lenge siden har jeg hørt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bianca26

Det er ikke mannen som blir diskriminert, men kvinnen. Makan til kvinnediskriminering. Kongetittelen er så mye flottere enn dronningtittelen, at bare skikkelige kronprinser kan få bli konger. Dronningen er ikke viktig nok til at en setter slike krav.

Nå har jo loven endret seg slik at det ikke bare er eldste gutten som blir tronarving, men eldste ungen likegyldig kjønn. Vil si at den loven kom noe sent, men... Hadde ikke loven endra seg så hadde ikke Ingrid Aleksandra blitt tronarving, men Sverre Magnus.

Du kan ikke kalle en kvinne konge, det er jo helt meningsløst. En dronning er like viktig. England har nesten bare hatt kvinnelige regenter i mange år.

Endret av Bianca26
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Når du snakker om blått blod, snakker du om innavl da. Det var jo et problem blant de kongelige en gang for lenge siden har jeg hørt.

:fnise:

Blått blod = kongelig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bianca26

:fnise:

Blått blod = kongelig

Jojo men da mener du at kongelige bare skal få lov å gifte seg med andre kongelige? Tvangsekteskap er ikke lov lengre..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...