Gå til innhold

Skive feil


Gjest green tea

Anbefalte innlegg

Gjest AnonymBruker

Man kan i hvert fall prøve å få overskriften riktig. Når man kaller et innlegg "skive feil", er det jo som en invitasjon til å kommentere språket og ikke innholdet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest AnonymBruker

.

Det iretende nor folk henger seg opp i skive feil nor de tidelig forsår innlegget.

Det er ikke alltid jeg gidder ta det gjennom et retskivnigs program det er tids krevende.

Og stressende.

Så jeg har tenkt å svare passivt på sone kommentar så lenge det er mulig.

For de det ødelegger for den som stjeler oppmerksom heten.

Ehhh....det er faktisk veldig slitsomt å lese dine innlegg. Jeg hopper alltid over deres innlegg, men de er jo der...og virker veldig forstyrrende.

Innlegget er endret. Ikke trekk inn andre brukere som ikke er frivillig med i denne debatten.

Phaedra,mod

Endret av Phaedra
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ærlig innrømme at jeg veldig ofte hopper over dine innlegg. Rett og slett fordi jeg bruker ganske lang tid på å skjønne hva du skriver, og når jeg endelig skjønner hvilke ord du har bruk, da må jeg stokke om på ordene for å forstå meningen i teksten din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Jeg hopper helt bevisst over innlegg skrevet av brukere som sier de ikke gidder å bruke retteprogam eller som sier de kan bedre men ikke gidder. DA mister jeg interessen. Med din innstilling til rettskriving (jeg gidder ikke for de forstår hvis de vil) risikerer du også at jeg hopper over dine tråder. Det er allerede en annen bruker som har sagt de ikke gidder som jeg aldri leser verken tråder eller innleggene til.

Jeg har tidligere lest dine innlegg, og jeg prøver så godt jeg kan å forstå det du skriver, men noen ganger er det direkte håpløst. Det er ikke fordi jeg har vondt i viljen men fordi det rett og slett er for krevende.

Og når jeg da vet at alt du mest sannsynlig behøver å gjøre er å skrive teksten din i word, sette på retteprogrammet, rette feilene som blir markert og lime det inn her så er det ikke godt nok at du ikke gidder.

Jeg ser også at du til tider starter uhyre mange tråder om alt mulig. Hva med å starte færre tråder og heller gå for kvalitet på det du skriver?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Smaragd

Jeg prøver å forstå. Snur på ordene og snur på bokstavene for å finne ut hva du egentlig mener, men som andre sier så er det veldig tidkrevende.

Som en her før meg skriver, så er det ikke så veldig mye merarbeid å skrive innlegget i f.eks Word som har retting, og så bare klippe og lime inn hit.

Du skriver at alle andre skriver så mye kjappere enn deg, og at du synes det er travelt at andre har svart ti innlegg før du har fått ferdig ditt.

Klart det er kjedelig! Det skjønner jo alle og enhver, og jeg personlig er svært glad for å vere en av de heldige som ikke har dysleksi fordi det hemmer i hverdagen.

Men man må gjøre det beste utav det, og i ditt tilfelle vil vel det kanskje vere å enten bruke word og klippe og lime - eller å rett og slett bruke lenger tid på innleggene dine og heller ha færre av dem, men med mer forståelig innhold.

Jeg er også en av de som snakker dialekt, og skriver nynorsk til vanlig.

Jeg har valgt å bruke bokmål her, fordi det føles som om det er lettere for andre.

Ja, jeg bruker også litt lengre tid på dette, og må hele tiden rette meg selv for "ikkje, ein, ditta, iallfall" og mange andre ord kommer helt automatisk på nynorsk/dialekt.

Da leser jeg igjennom og retter.

Det hender det kommer en feil her og der, men som andre skriver her, så bryr de fleste seg ikke om dem, så lenge de ikke tar over innlegget.

Mener ikke å rakke ned på deg, for du har tross alt en sykdom - men når du også har hjelpemiddel for det, så blir det litt latskap å ikke bruke dem - blir det ikke det da? :vetikke:

EDIT: Leste gjennom og ville rette en skivefeil jeg så når jeg leste gjennom... Det går også an :jepp:

.

Endret av Smaragd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Bruker du nettleseren Firefox kan du laste ned gratis retteprogram som du kan bruke på sider som dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SmallTalk

green tea: Man har skrivefeil og skive bom, men det er ingen ting som heter skive feil.

Beklager, og jeg har sagt det før. Skal du få noen konstuktive tilbakemeldinger, så må du nesten begynne å skrive forståelig. Jeg har prøvd, men jeg gidder ikke sitte å dechiffrere innleggene dine, og jeg tror neppe jeg er alene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg må nok seia meg heilt enig med alle dei andre som har svart deg i denne tråden! Det er både slisomt og frustrerande å lesa trådane du startar her inne. Eg brukar ofte lang tid på å skjønna kva det egentlig er du meinar - og enkelte gangar forstår eg det rett og slett ikkje. Og det er sløvt av deg å ikkje gidda og gjera ditt beste, når du skriver eit innlegg her på forumet.

Og det med at du svært ofte har skrivefeil allerede i overskrifta når du startar ein ny tråd, gjer det berre enda meir irriterande! Eg har ikkje tal på alle dei gangane eg har kome over ein ny tråd med grove feil i overskrifta. Då tenker eg alltid: "Denne tråden må det vera Green tea som har starta", og det stemmer nesten alltid! Er det ikkje litt synd at folk her inne skal bli frustrerte over trådane dine, når dei ikkje ein gang har lest innlegget ditt, kun overskrifta?

Eg synst virkelig du burde ta deg tid til å bruka retteprogram, før du postar innlegga dine. Og eg synst også, som fleire andre her inne seier, at du heller burde konsentrera deg om å starta færre trådar, som du rettar med retteprogram. Det kryr jo av trådar her inne, som du har starta! Og for å vera heilt ærlig, så er det ofte litt merkelige ting du vil ha svar på. Kva med å heller kun starta nye trådar, når du virkelig har noko ordentlig å koma med - og retta innlegga dine før du postar dei? Då blir for det første trådane dine meir interessante, når du ikkje kun spør om "tull", samtidig som dei trådane du startar ikkje inneheld så mange skrivefeil. Då skal eg garantera deg at du vil få fleire svar - og at det blir slutt på at folk berre kommenterer rettskrivinga di, i staden for innhaldet i trådane dine!

Endret av Mirabella76
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

green tea: Man har skrivefeil og skive bom, men det er ingen ting som heter skive feil.

Det er ingenting som heter "skive bom" heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ehhh....det er faktisk veldig slitsomt å lese dine innlegg. Jeg hopper alltid over deres innlegg, men de er jo der...og virker veldig forstyrrende.

Enig med alle over her, når det bare er fordi "gidder ikke" blir det egentlig litt respektløst ovenfor alle som prøver å lese innleggene dine. Det er jo ikke om å gjøre å skrive mest mulig innlegg på kortest mulig tid her inne heller!

Referanser til personer som ikke er frivillig med i debatten er fjernet fra sitat og svar.

Phaedra,mod

Endret av Phaedra
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Eg synst virkelig du burde ta deg tid til å bruka rettskrivingsprogram, før du postar innlegga dine. Og eg synst også, som fleire andre her inne seier, at du heller burde konsentrera deg om å starta færre trådar, som du rettar med rettskrivingsprogram. Det kryr jo av trådar her inne, som du har starta! Og for å vera heilt ærlig, så er det ofte litt merkelige ting du vil ha svar på. Kva med å heller kun starta nye trådar, når du virkelig har noko ordentlig å koma med - og retta innlegga dine før du postar dei? Då blir for det første trådane dine meir interessante, når du ikkje kun spør om "tull", samtidig som dei trådane du startar ikkje inneheld så mange skrivefeil. Då skal eg garantera deg at du vil få fleire svar - og at det blir slutt på at folk berre kommenterer rettskrivinga di, i staden for innhaldet i trådane dine!

Dette er unfair. Fordi om du synes det er tull å lese om melkeerstating av Quinoa eller mandel så trenger det ikke være tull for andre. Det kan være viktig for Green Tea.

Men Green Tea - kanskje istedenfor trådstarting med 3 linjer - hva med å samle spørsmål vedrørende mat i et litt lengre innlegg istedenfor å starte 5 forskjellige tråder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest AnonymBruker

Kan ikke dere som har så store problemer med å lese la vær å lese, eller enda bedre, la være å svare (frekt i hvertfall)?

Folk slenger jo med leppa for den minste ting her. Men man kan faktisk ikke vite hvem som sitter bak skjermen, for alt man vet så kan det være en person med så store problemer som ikke vil takle slik svar jeg ser enkelte steder på internett.

Så tenk litt etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for debatt rund personer som ikke frivillig er med i debatten.

Phaedra,mod

Endret av Phaedra
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke dere som har så store problemer med å lese la vær å lese, eller enda bedre, la være å svare (frekt i hvertfall)?

Jo, det kan vi. Det er det nok mange som gjør også, men nå var det green tea som selv startet denne tråden og brakte temaet på banen. Hun irriterer seg over at folk kommenterer skrivefeilene samtidig som hun ikke engang prøver å unngå de. Da må vi få lov til å svare på hvordan vi opplever det at hun skriver som hun gjør.

Jeg kommenterer stort sett aldri gt sine feil. Med mindre hun starter tråder som denne eller tråder der hun skriver at hun ikke bryr seg om ordene er skrevet riktig. Som nevnt lenger oppe så er det ikke bare green tea som skriver nærmest uleselig. Andre sine innlegg hopper jeg glatt over om de er uleselige.

Endret av Het Potet
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Dette er unfair. Fordi om du synes det er tull å lese om melkeerstating av Quinoa eller mandel så trenger det ikke være tull for andre. Det kan være viktig for Green Tea.

Er jo sant nok det du seier! Men poenget mitt var vel egentlig at green tea startar veldig mange trådar kvar dag, og spør ofte om kun ein liten ting i kvar tråd. Då hadde det vore bedre om ho valgte ut dei mest aktuelle og interessante spørsmåla i ein eller nokre få trådar, skreiv litt meir utfyllande om det ho lurte på, og retta innlegga før ho la dei ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Er jo sant nok det du seier! Men poenget mitt var vel egentlig at green tea startar veldig mange trådar kvar dag, og spør ofte om kun ein liten ting i kvar tråd. Då hadde det vore bedre om ho valgte ut dei mest aktuelle og interessante spørsmåla i ein eller nokre få trådar, skreiv litt meir utfyllande om det ho lurte på, og retta innlegga før ho la dei ut.

Og der er vi nok enige. Jeg ville bare at vi skulle være presise :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.

Det iretende nor folk henger seg opp i skive feil nor de tidelig forsår innlegget.

Det er ikke alltid jeg gidder ta det gjennom et retskivnigs program det er tids krevende.

Og stressende.

Så jeg har tenkt å svare passivt på sone kommentar så lenge det er mulig.

For de det ødelegger for den som stjeler oppmerksom heten.

Jeg har lagt merke til at skrivefeilene dine ikke utelukkende er fonetiske (at du skriver hvordan det uttales i stedet for slik det skal skrives).

Eks: nor / når, tidelig / tydelig.

Det er også veldig mange glemte bokstaver, som ved uttale av det riktige ordet kommer tydelig fram.

Eks: skive feil / Skrivefeil, forsår / forstår.

I tillegg er det mange grammatiske feil.

Alt dette kan du få hjelp til ved å skrive i f.eks OpenOffice før du limer det inn her. OpenOffice er et tilsvarende program til MS Office, bare helt gratis.

Vi som har norsk som morsmål klarer ofte å dekode det du skriver, men vi bruker mye lengre tid på det og det er provoserende at du har en så nonchelant holdning til rettskriving.

Hvis du holder på å lære norsk, så bør du si det. Det nytter ikke å gjemme seg bak stoltheten når kritiske og gretne nordmenn er på ferde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Signerer så og si alle som har svart.

Jeg synes innleggene til gt er slitsomme, både pga skrivefeil og mengden innlegg. Som andre har nevnt består flere innlegg av noen få ord, og sjelden er ett eneste ord rett.

Av og til synes jeg norrønt er enklere å forstå.

Uansett hvor mye jeg tenker og prøver å gjette på hva du mener, er det ikke alltid jeg klarer det. Når man er på en arena hvor alt språk skjer skriftlig, og man gjerne ønsker svar på noe, synes jeg man viser respekt for andre ved å gidde å ta seg tid til å bruke et rettskrivningsprogram.

Du ber på en måte om en tjeneste fra andre brukere ved å stille spørsmål, du får andres meninger og synspunkter, og kan i det minste gidde å copy/paste fra Word.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...