Gå til innhold

Skive feil


Gjest green tea

Anbefalte innlegg

Gjest green tea

.

Det iretende nor folk henger seg opp i skive feil nor de tidelig forsår innlegget.

Det er ikke alltid jeg gidder ta det gjennom et retskivnigs program det er tids krevende.

Og stressende.

Så jeg har tenkt å svare passivt på sone kommentar så lenge det er mulig.

For de det ødelegger for den som stjeler oppmerksom heten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest AnonymBruker

Du sier det er tidskrevende og stressende å ta det gjennom retteprogram, men har du ikke tenkt på at det er tidkrevende og stressende for folk å lese en tekst med mange feil i? Jeg klarer å forstå mye av det du skriver, men ikke alt.

Jeg leser av og til innlegg hvor brukere sier de er dyslektikere. Dette kunne jeg aldri ha gjettet, ettersom innlegget er like velskrevet som et hvilket som helst annet innlegg her. Så det er fullt mulig å skrive bedre. Det viser du selv også; når du tar deg tid til å rette dem er innleggene dine langt bedre.

Det er flere enn deg som har dysleksi her, og disse kan sikkert finne de ukorrigerte innleggene dine stressende å lese. Av respekt for alle de andre brukerne her synes jeg du burde ta deg bryet med å bruke retteprogram.

Jeg vet du får mange sure kommentarer, men når du selv sier du ikke alltid gidder bruke retteprogram mener jeg at kommentarene er på sin plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Jeg pleier ikke å kommentere skrivefeilene dine, men siden du tar det opp selv her så...

Synes du at det er greit å ikke gidde å bruke et retteprogram som gjør innleggene dine mye mer lesbare? Jeg støtter absolutt ikke dem som kritiserer skrivingen din i innlegg som handler om andre ting for det er respektløst, men synes du at DU viser respekt for andre brukere her når du ikke orker å gjøre ditt beste?

Jeg skulle virkelig ønske at du orket å anstrenge deg. Du velger jo selv å delta på et skriftbasert forum, så da bør du kanskje også gidde å gjøre det du kan for å fungere best mulig her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du velger å ta det opp selv så kan jeg jo si at jeg ofte er usikker på hva du mener. Et par feil er èn ting, men når jeg må gjette på annethvert ord er det faktisk vanskelig å forstå. Når man kan se hvem som har startet en tråd bare ved å lese emnet er det jo snakk om litt mer enn en trykkleif. Husker en tråd hvor jeg satt lenge og lurte på hva i all verden du mente, og jeg gav deg til slutt et svar som jeg bare håpet var det du hadde lurt på.

Det er helt greit at du har problemer med å skrive, det betyr slettes ikke at du ikke skal få lov til å være her, men å si at du ikke gidder å bruke rettskrivningsprogram er bare frekt. Det beviser at du ikke engang gidder å anstrenge deg, men tvert imot synes det er rimelig at flertallet her inne skal anstrenge seg for deg. Det hadde vært lettere for meg å benytte dialektord, men det er bare irriterende for andre. At det kanskje innimellom sniker seg inn et lite dialektord er det derimot ikke så mange som reagerer på.

Du sier at det er kommentarer som ødelegger og stjeler oppmerksomheten, men det er jo bare fordi du ikke gidder å anstrenge deg i utgangspunktet. Istedetfor å skrive 50 kjappe innlegg om dagen kan du jo kanskje forsøke å få til 10 lettforståelige :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest green tea

Nor det kommer til anstrengelse så gjør jeg faktisk det alltid.

nå handler det om nor en forstår.

det er sjedelig nor noe er raskere en meg

Endret av green tea
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Nor det kommer til anstrengelse så gjør jeg faktisk det alltid.

Nei, det gjør du ikke.

Og hva med de som IKKE forstår? Bryr du deg ikke om at noen sliter med å forstå tekstene dine? Hvordan hadde du selv likt det om vi alle skulle begynne å skrive slik vi selv lyster?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest green tea

Nei, det gjør du ikke.

Og hva med de som IKKE forstår? Bryr du deg ikke om at noen sliter med å forstå tekstene dine? Hvordan hadde du selv likt det om vi alle skulle begynne å skrive slik vi selv lyster?

For det meste igen problem.

om de ikke forsår er det en annen sak.

jo det gjør jeg.

Endret av green tea
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Nor det kommer til anstrengelse så gjør jeg faktisk det alltid.

nå handler det om nor en forstår.

De fleste av oss klarer å forstå hva du skriver, men da må svært mange av oss faktisk også anstrenge oss først og lese innleggene dine flere ganger.

Jeg har forståelse for at du må anstrenge deg for å skrive. Men hva synes du om at alle andre må anstrenge seg for å forstå deg? Som Antlers skriver jeg også mye enklere og "lettere" på dialekt, for det er det jeg bruker i privat sammenheng (sms, e-post, brev osv som er til venner og familie). Men jeg anstrenger meg faktisk for å skrive så godt jeg kan på bokmål, av hensyn til andre brukere her. Det er ikke alltid jeg klarer å formulere meg så godt, men jeg har alltid gjort mitt beste.

Det som provoserer en del her er nok at du ikke gidder. Da er det faktisk latskap som er årsaken, og mangel på respekt for andre her. (Jeg kommenterer aldri innleggene dine til vanlig, men når du lager en tråd om skriveproblemene er det vel greit å være ærlig?)

Det er kanskje fort gjort å tro at man selv er den som sliter mest, at en selv har det verre enn andre og må anstrenge seg mer enn andre. Men da må man huske at man ikke vet så mye om andre mennesker og deres utfordringer. Å være dyslektiker er ikke enkelt for noen, det krever en del ekstra. Men så er nå det en dyslektikers "lodd" i livet. De som ikke har dysleksi seiler heller ikke problemfritt gjennom livet. Alle har sitt å stri med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

For det meste igen problem.

Her skjønner jeg ikke hva du mener. Hva er dette en kommentar til?

om de ikke forsår er det en annen sak.

Det er ikke alle som sier ifra om at de ikke forstår, de bare gir opp og går videre. Er ikke det synd?

jo det gjør jeg.

Hva da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest green tea

NOR DET KOMMER TIL DIALEK SÅ VET JEG IKKE PÅ EN MÅTE HVORDAN.

EN DA SKRIVER. det høre kansje feil ut.

jeg snaker helst om korte innleg.

Endret av green tea
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

E syns att brille e fint på menn. Men e kler ikje brille sjøl. E mista brillan får noen dage sidn, å e fant di ikj ijen før etter to uke. Da va e gla.

Dette er en liten tekst skrevet på min dialekt. Mange vil nok finne det irriterende å måtte lese en slik tekst, og mange vil nok slite med forståelsen.

Av respekt for andre brukere her skriver jeg slik at alle kan forstå det, og det synes jeg du også burde. Det er frekt når du ikke tar deg bryet med å bruke retteprogram.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest green tea

for det meste bruker jeg rettskivnig program.

Men det er kjedelig nor gjerne 4-5 stuker svarer med en hel side

Nor en selv ikke er i nærheten selv og brukt dobbel og gjerne 10 dobbel så lang tid på å svare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest green tea

E syns att brille e fint på menn. Men e kler ikje brille sjøl. E mista brillan får noen dage sidn, å e fant di ikj ijen før etter to uke. Da va e gla.

Dette er en liten tekst skrevet på min dialekt. Mange vil nok finne det irriterende å måtte lese en slik tekst, og mange vil nok slite med forståelsen.

Av respekt for andre brukere her skriver jeg slik at alle kan forstå det, og det synes jeg du også burde. Det er frekt når du ikke tar deg bryet med å bruke retteprogram.

For meg så ser det nesten likt ut om du hadde skrevet bok mål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

for det meste bruker jeg rettskivnig program.

Men det er kjedelig nor gjerne 4-5 stuker svarer med en hel side

Nor en selv ikke er i nærheten selv og brukt dobbel og gjerne 10 dobbel så lang tid på å svare.

Sånn ca hvor lang tid ville det tatt deg å bruke rettskrivningsprogram på det jeg siterte nå? Jeg skjønner at det kan bli kjedelig, men det er ikke en god unnskyldning. De fleste vil nok heller vente litt ekstra på et godt skrevet svar enn å måtte tyde et som kom fort :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

NOR DET KOMMER TIL DIALEK SÅ VET JEG IKKE PÅ EN MÅTE HVORDAN.

EN DA SKRIVER. det høre kansje feil ut.

jeg snaker helst om korte innleg.

Æ va på ræk i går. Ho mor hadde mista tua så æ måtte jælpe ho å finne den. Ættepå for æ til han far og jalp han å finne olltæppe fra låfte. Han e bidd så tjølpen. Så va æ lammi en vænn ræssn av kvelln. Vi såg en film.

Dette er ikke av de vanskeligste eksemplene på dialekt, tipper jeg. Og er du fra samme del av landet som meg så er det nok ingen sak å skjønne hva jeg forteller om her. Men for mange vil det være så godt som uleselig, og derfor skriver jeg ikke sånn, selv om det ville passet meg bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Æ va på ræk i går. Ho mor hadde mista tua så æ måtte jælpe ho å finne den. Ættepå for æ til han far og jalp han å finne olltæppe fra låfte. Han e bidd så tjølpen. Så va æ lammi en vænn ræssn av kvelln. Vi såg en film.

Dette er ikke av de vanskeligste eksemplene på dialekt, tipper jeg. Og er du fra samme del av landet som meg så er det nok ingen sak å skjønne hva jeg forteller om her. Men for mange vil det være så godt som uleselig, og derfor skriver jeg ikke sånn, selv om det ville passet meg bedre.

Jeg er ikke fra den kanten av landet, men det gikk faktisk raskere å tyde dette enn å tyde enkelte av green teas innlegg. Dette sier jeg ikke for å være slem, men med et håp om at det kan motivere henne til å ta seg tid til å bruke rettskrivningsprogram. Alle tjener jo på det. Vi forstår lett hva spørsmålet er, og green tea får svarene hun ønsker - uten alt utenomsnakket i trådene hun starter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest kenneth

En del mennesker vil seg åpenbart vondt. Hvorfor skal man på død og liv boltre seg på en arena man ikke behersker? Er jeg ikke god i fotball, velger jeg en annen idrett. (Eventuelt så spiller jeg sammen med jevnbyrdige.) Jeg har ingen sangstemme. Jeg melder meg derfor ikke inn i et kor. Osv, osv, osv.

Hvorfor kan man ikke bare akseptere at språk er et verktøy man må beherske på samme måte som et munnspill og en skalpell, og at en kommunikasjonskanal er et sted der man blir bedømt ut fra hva man presterer?

Er det den tidvis oppskrytte ytringsfriheten som gjør at folk absolutt må ytre seg? (En gooood del bloggere er åpenbart av denne oppfatning.) Tror man virkelig at man besitter så mye klokt at man bare bruke alle moderne kanaler for å meddele verden det man til enhver tid har på hjertet? Vi har alle våre handikap. Hvorfor ikke bare innrette seg etter realitetene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner at det err frustrerende når nesten alle trådene du lager går over til å handle om skrivingen din. Men når du ikke bruker retteprogram er det veldig slitsomt og tidkrevende å lese innleggene dine. Når du har mulighet til å bruke et hjelpemiddel, så synes jeg du skal bruke det både for din egen del og for oss som skal lese det du skriver. Selv overskriftene dine er ofte vanskelig å tyde.

Endret av Het Potet
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes også det er frustrerende og trist at du ikke tar deg tid til å bruke rettskrivningsprogram.. Du har mange gode meninger, og gode tråder - men det blir så slitsomt når man må bruke tid på å forstå hva du skriver. Forstår også at det er kjedelig for deg at du får så mange kommentarer, men når du velger å ikke bruke rettskrivningsprogram så kan du ikke forvente annet, dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...