Gå til innhold

Hva kan jeg gjøre med kyllingfilet?


Gjest AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest AnonymBruker

Jeg har noen kyllingfileter som gjerne skulle blitt brukt opp, men jeg synes ofte filetene kan bli litt kjedelige.... Noen som har spesifikke, gode oppskrifter? Holder ikke helt med "wok", ettersom jeg ikke får min god. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest SmallTalk

Surr kyllingfiletene med bacon og stek dem i stekepanna til de er gjennomstekte. Serveres med god ris, nudler eller hjemmelaget potetmos og salat til. :)

Disse kan også fylles med ost, soltørkede tomater, pesto, urter osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier å lage god marinade som jeg legger de i dagen i forveien. Lar de stå over natten og steiker dem, eller griller dem! Utrolig godt! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan også surre spekeskinke rundt, det smaker litt som bacon. Hjemmelaget potetstappe er nydelig til, eller en god salat med fetaost og en god dressing.

Ellers er det veldig godt å steke kyllingfiletene på vanlig måte, legge disse i en ildfast form, ha bretagne (vet ikke helt hvordan det skrives) kyllingsaus i formen og ha ost på toppen. Nydelig til ris og kyllingen blir saftig og god.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo skjære den opp og bruke i tacoretter, i stedenfor kjøttdeig.

Eller du kan skjære dem opp og lage kyllingsuppe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bank filetene flate, ha litt revet parmesan (eller annen ost) på den ene siden, sprut litt sitronsaft over oste, og legg spekeskinke oppå osten. Stek fileten lengst på den siden som har spekeskinken.

Har rappa oppskriften fra jamie oliver, og det er suuuper god.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En superenkel måte er å kutte dem i "passe store biter" (jeg skjærer dem vel i ca. 2-3 cm tykke strimler). Så legger du dem i en ildfast form, rasper en hvitløk eller to over, spørs hvor mye det er og hvor glad du er i hvitløk. Litt salt, pepper og en god klump smør i, og så er det bare å sette det inn i ovnen på 180 grader. i ca 3X10 minutter. Hvert 10. minutt pleier jeg å rote litt rundt i formen. Dette gir veldig saftig og god kylling, kan brukes i alt fra wok til salater.

Du kan fint lage en litt stor posjon og sette det du ikke bruker i kjøleskapet. Så kan du enten bruke den kald eller varme den litt i pannen neste dag.

Er også stor fan av å surre bacon rundt. Pleier da å steke det først i pannen, for så å la de steke på ca 180 grader i ovnen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

del kyllingfileten og stek den i biter.

Fres en løk i litt smør, tilsett 1-2 ss mel og 6dl buljongvann/hønsekraft.

Rør godt og kok opp til sausen tykner litt..

Hell i 1 boks hakket tomater, en paprika kuttet i biter.

Kok opp og la koke i 10 min, ha i kyllingen og la den koke noen minutter til.

Serveres med ris og kokte grønnsaker (brekkbønner, blomkål, brokkoli, gulerot etc)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Schytia: Oppskrift på marinaden? Håper den er uten olje. ;)

50/50 sweet chili sauce og (salt) soyasaus er kjempegodt som marinade til kylling. Ekstra godt om kyllingen skal grilles. Denne blandingen kan også brukes som woksaus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjær et snitt på langs i filetene, fyll de med f. eks mozarellaost, soltørkede tomater eller tomater i skiver, hakket hvitløk, pesto. Legg de i en ildfast form, stek i ovn ca 25 min og de blir veldig saftige!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Nå vet ikke jeg om det var akkurat i dag du skulle bruke disse filetene - og siden Small Talk har nevnt min favorittoppskrift allerede kan jeg nevne en annen:

Tom Kha suppe. Kjøp suppepose i butikk - fra Santa Maria. Følg oppskrift på baksiden. Himmelsk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjestdeluxe

Surr kyllingfiletene med bacon og stek dem i stekepanna til de er gjennomstekte. Serveres med god ris, nudler eller hjemmelaget potetmos og salat til. :)

Disse kan også fylles med ost, soltørkede tomater, pesto, urter osv.

Dette er mitt tips også. I tillegg kan du kjøpe inn en wok saus med hot curry eller annet og blande kyllingbiter (og eventuelt løk) i den (selv om du sa du ikke var begeistret for wok).

Om du bruker stekepanne med rapsolje i: husk at pannen må være varm før du har i kylling. Når du så har lagt den i, kan du skru varmen ned. Den behøver ikke å steke så lenge på hver side, pass på at den ikke blir tørr. Du kan også steke kyllingen halvveis - for så å koke den i en curry saus (eller annen type saus, eller lett- kokosmelk) resten av tilberedningstiden. Da unngås tørrhet.

Endret av gjestdeluxe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Brun fileten (par minutter på hver side).

Surr Birkebeinerskinke rundt filetene og strø ost (norvegia + parmesan er godt) oppå.

Legg filetene i ildfastform, stekes på 250 grader i 10 minutter.

Kok tagliatella.

Hell av vannet og rør inn litt matfløte i pastaen så den "fester seg" på pastaen.

Server med soltørkede tomater :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har noen kyllingfileter som gjerne skulle blitt brukt opp, men jeg synes ofte filetene kan bli litt kjedelige.... Noen som har spesifikke, gode oppskrifter? Holder ikke helt med "wok", ettersom jeg ikke får min god. ;)

Jeg elsker ovnbakte kylling (er ikke så glad i kyllingfilet, men du kan bruke det også)

Du marinerer kyllingen med honning, litt chili og salt. Så legger du kyllingen over eventuelle poteter eller andre grønnsaker. Dryss over med valnøtter og server!

Ha dem i tortilla eller med pasta. Kutt opp bitene, stek med masse god olivenolje, salt, chili, hvitløk og frisk basilikum. NAM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...