Gå til innhold

Frykter at data-hackere kan fjerne bremsene dine


Gjest AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest AnonymBruker

http://www.tv2underholdning.no/broom/frykter-at-datahackere-kan-fjerne-bremsene-dine-3210179.html

Dagens biler er så fulle av elektronikk og computerstyring at både bremser, speedometer, motorstyring, gasspedal, klimaanlegg, musikkanlegg og mye mer kan manipuleres til å gjøre for eksempel det motsatte av hva sjåføren vil.

I teorien er det nok å koble en laptop til bilens diagnoseport, og hacke i vei. Forskere demonstrerte det - attpåtil trådløst - under en demonstrasjon i Blaine, Washington for en tid siden:

Kanskje det ikke er så ille å ha en gammel bil av likevel?

Men hva er egentlig poenget til hackere? Jeg trodde de egentlig bare var ute etter å ødelegge, men dette kan jo resultere i ulykker også. I verstefall blir folk drept.

Vil hackere virkelig gå så langt? Ganske skummelt i såfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest SmallTalk

Du vet altfor lite om hackere, skjønner jeg... Og du har tydeligvis ikke møtt noen heller.

De fleste som hacker, hacker for å tjene noe på det. Det være seg penger, cred eller for status. Eller bare for å se hva man faktisk klarer å få til.

Dersom noen skulle finne på å hacke bilen din en dag, så kan du være sikker på at det står større krefter bak enn en enslig hacker, og at det er penger som er årsaken til at du har blitt hacket pga at dette da sannsynligvis hadde vært et oppdrag fra en oppdragsgiver. Og hva målet til oppdragsgiveren er, er det bare han/hun som han svare på.

Hadde det vært meg som hadde fått bilen min hacket, så hadde jeg lurt på hvem som hadde bestilt drapet på meg. De aller fleste hackere er nemlig ikke noe mer interessert i å skade folk enn hva gjennomsnittsmennesket er. Og ja, dersom noen betaler godt nok, så finnes det garantert hackere som vil gjøre noe sånt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Kjenner du mange hackere da, SmallTalk?

Jeg kjenner svært få hackere som fikk betalt for å hacke da de begynte. Flere av dem hacket i mange år for de andre tingene du nevnte her: cred, status og for å sjekke hva de kunne få til. Flere av disse gikk over i sikkerhetsjobber senere hvor jobben deres var å teste systemer og/eller å forhindre at andre kunne hacke systemene. Og det var først på dette tidspunktet de fikk betalt. Jeg klarer ikke å se for meg at noen av disse ville påtatt seg leiemord ved bilhacking uansett hva de ble tilbudt for det... Men jeg ser for meg at mange av disse ville brukt dag og natt på å hacke en bil - just for the fun of it.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SmallTalk

Nerd som jeg er så kjenner jeg noen. :)

Hvor har jeg sagt at de fikk betaling da de begynte å hacke? Som alle andre så går man gradene, og før eller siden så gjør man noe som er så stort at en del mennesker er villige til å betale mye for diverse tjenester.

Det finnes hackere som er like skruppelløse som resten av menneskeheten, og det finnes uten tvil freelancere som blir satt til mindre delikate jobber som f.eks å krasje bilsystemer og potensielt skape farlige situasjoner. Folk har hacket NASA for morro skyld, kineserne prøvde å ta Google, og det skulle ikke forundre meg og det finnes bilselskaper som er villige til å gå langt for å sverte konkurrenter. I slike tilfeller så finnes det garantert freelancende hackere som er villige til å ta jobben.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den enkleste måten å ødelegge bremsene til en person er fortsatt den lavteknologiske sabotasjen av bremseslange eller bremsevæsken. Det som virkelig er irriterende med datastyring av biler, er at det representerer en ny klasse med potensielle feil, som vanlige folk hverken kan se, reparere eller feilsøke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SmallTalk

Den enkleste måten å ødelegge bremsene til en person er fortsatt den lavteknologiske sabotasjen av bremseslange eller bremsevæsken. Det som virkelig er irriterende med datastyring av biler, er at det representerer en ny klasse med potensielle feil, som vanlige folk hverken kan se, reparere eller feilsøke.

2.nd that!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Blondie65

Og så har vi jo terrorister da. La oss si at det lot seg gjøre å hacke seg inn i samtlige biler av et visst merke i en by på en gang og f.eks. tukle med bremsene slik at disse rammet tilfeldige eller bestemte mål ...

Fantasien setter ingen grenser.

Jeg håper at bilprodusentene er mer opptatt av sikkerhet enn Microsoft var til å begynne med.

Hacking er ikke bare av det onde - de finner jo tross alt de smutthullene som er der slik at de kan tettes. Det blir først ondskap når sikkerhetshullet blir utnyttet til egen vining eller å skade noen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og så har vi jo terrorister da. La oss si at det lot seg gjøre å hacke seg inn i samtlige biler av et visst merke i en by på en gang og f.eks. tukle med bremsene slik at disse rammet tilfeldige eller bestemte mål ...

Fantasien setter ingen grenser.

Jeg håper at bilprodusentene er mer opptatt av sikkerhet enn Microsoft var til å begynne med.

Hacking er ikke bare av det onde - de finner jo tross alt de smutthullene som er der slik at de kan tettes. Det blir først ondskap når sikkerhetshullet blir utnyttet til egen vining eller å skade noen.

Akkurat DET scenariet er ikke realistisk før chip tuning by remote blir standard. Og det er det vel ingen grunn til å forvente at det skal bli. Til forskjell fra de fleste datamaskiner, så er ikke de fleste biler del av et datanettverk. Men tanken er morsom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Akkurat DET scenariet er ikke realistisk før chip tuning by remote blir standard. Og det er det vel ingen grunn til å forvente at det skal bli. Til forskjell fra de fleste datamaskiner, så er ikke de fleste biler del av et datanettverk. Men tanken er morsom.

Er klar over at man da måtte hacket seg inn i hver enkelt bil og ikke får tilgang til alle merc'ene i gaten på en gang.

Jeg ser likevel ikke for meg at tanken egentlig er morsom. Men men ...

Jeg håper de som lager datamaskin kontrollerte biler tar sikkerheten alvorlig - ikke bare den mekaniske, men også den elektroniske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke så bekymret for at hackerne kommer til å gjøre noe galt. Mange er jo ansatt i selskap for å teste ting og tang. + forbedre og sikre betre mot data og teknologi angrep.

Men crackers derimot....bekymrer meg. Noen kan være både crackers og hackers. Men hackers = the good guys og crackers = bad guys... so noe slikt som politi og skurk. Og noen som er begge deler = korupt politi :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...