Gå til innhold

Terrassebeis - hvilket merke og hvilken farge?


Sus

Anbefalte innlegg

Huset er malt lys antikk (nesten hvitt) og vi har fått ny stor terrasse rundt. Hvilken farge passer det å beise denne?

Og hvilket merke på beisen skal jeg velge? Ser i en test fra 2007 at Butinox er best. Noen som har erfaringer?

Skal terrassebordene behandles med visir før beising?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Vito - nr to

Huset er malt lys antikk (nesten hvitt) og vi har fått ny stor terrasse rundt. Hvilken farge passer det å beise denne?

Og hvilket merke på beisen skal jeg velge? Ser i en test fra 2007 at Butinox er best. Noen som har erfaringer?

Skal terrassebordene behandles med visir før beising?

Du kan bruke nesten hvilken farge som helst. Et godt tips, for ikke å ende i fagekart, er samme farge som på vinduskarmer ute.

Den aller beste beisen du kan bruke i lengden er etter min mening Tjæralin, men denne er ikke verdens letteste å få tak i, fargeutvalget er også litt begrenset. Ellers holder jeg selv på Tix-Ett fra Nordsjö og Mester Oljebeis fra Steen-Hansen, kanskje særlig den siste. Men uansett hvilken kvalitetsbeis vi snakker om, kan du finne en test som viser at denne er "best".

Det er ingen grunn til å behandle med Visir før beising, derimot kan du veldig gjerne behandle med Ovatrol D1. Det har du rikelig igjen for! Her gjelder prinsippet: Så mange strøk som mulig, gjerne 10 - 12 (!), og tynne strøk. Ovatrol D1 får du hos enhver malerbutikk som fortjener navnet, men du får den ofte litt rimeligere på en båtmarina, trebåter forbruker nemlig D1 i mengder. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SmallTalk

Huset er malt lys antikk (nesten hvitt) og vi har fått ny stor terrasse rundt. Hvilken farge passer det å beise denne?

Og hvilket merke på beisen skal jeg velge? Ser i en test fra 2007 at Butinox er best. Noen som har erfaringer?

Skal terrassebordene behandles med visir før beising?

Jeg har et hus som er nesten hvitt selv (aner ikke farge, men vil tippe ca eggehvit, er ihvertfall med bruntone og ikke gul eller grå) og kommer til å beise terassene mine i en eller annen lys brunfarge. Har ikke helt bestemt tone enda, men det blir ihvertfall lysbrun av noe slag. :)

Brukte Jotun Trebitt på den forrige terassen jeg beisa og var veldig fornøyd med den. Den skal i tillegg kun ha ett strøk, trekker godt inn i treverket og gir godt med farge. I tillegg blir det ikke så lett skjolder. Perfekt for meg som har alt for mye terasse å beise i sommer. Tror ikke jeg overdriver hvis det blir ca 80 kvm tilsammen. :gjeiper:

Er forøvrig ikke enig med Vito om å velge samme farge som på vinduskarmene. Ta en brytningsfarge isteden. Har man lys farge på karmene så er det idioti å ta denne på terassen, og dersom man har en veldig dominerende farge så vil huset bli seende ut som en sirkusvogn. På rekkverk og liknende kan man derimot godt ta samme farge som vinduskarmene. :)

Hva er forresten Visir?

Endret av SmallTalk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Huset er malt lys antikk (nesten hvitt) og vi har fått ny stor terrasse rundt. Hvilken farge passer det å beise denne?

Og hvilket merke på beisen skal jeg velge? Ser i en test fra 2007 at Butinox er best. Noen som har erfaringer?

Skal terrassebordene behandles med visir før beising?

Sønnen, som jobber på fargeavdelingen på Maxbo, svarte umiddelbart "Trebitt" da jeg spurte ham nå, men han la raskt til at det er veldig lite forskjell på merkene.

Han påpeker at han ikke anbefaler en mørk farge, fordi det blir veldig varmt når solen står på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SmallTalk

Han påpeker at han ikke anbefaler en mørk farge, fordi det blir veldig varmt når solen står på.

Ikke bare veldig varmt, det blir "svi av seg beina varmt". :gjeiper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest AnonymBruker

Ikke bare veldig varmt, det blir "svi av seg beina varmt". :gjeiper:

Han sa noe lignende som deg, men jeg modererte språket en liten smule... :ler:

Språket bar litt preg av at de som jobber på den avdelingen er rimelig lei av å få kjeft fordi de prøver å overbevise kundene om at lyse farger er best på grunn av varmen, selv om en mørk farge passer best til huset.

Det er visst ganske mange som kommer flaue tilbake etter få uker, etter å ha insistert på den mørkeste fargen, for å forhøre seg om hvordan de skal gå fram for å bytte farge til en lysere...

Vi skal beise terrassen selv i år, og vi kommer, etter hans anbefaling, å gå for en honningfarget beis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SmallTalk

Han sa noe lignende som deg, men jeg modererte språket en liten smule... :ler:

Vi skal beise terrassen selv i år, og vi kommer, etter hans anbefaling, å gå for en honningfarget beis.

Hehe, jeg snakker av erfaring. Den forrige terrassen jeg beiset var nemlig ganske mørk, og jeg hadde følelsen av at jeg skulle svi av meg beina mer enn en gang. :ler:

Det er en grunn til at jeg skal ha lysebrun terasse denne gangen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lille-pus

Og hvilket merke på beisen skal jeg velge? Ser i en test fra 2007 at Butinox er best. Noen som har erfaringer?

Jeg bruker Butinox terrasseolje på min egen terasse (farge: gylden). Veldig godt fornøyd :)

Anbefaler (som flere andre) å ikke velge en mørk farge, selv om det har vært veldig populært de siste årene.

Det blir forferdelig varmt å gå på når solen har "fått tak".

Lykke til med olje-prosessen/beisingen ! :)

Endret av Lille-pus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der jeg jobber anbefaler vi ikke å grunne en terrasse før du beiser den, dette er grunnet at beisen da ikke får trekke godt inn i treverket. Dette er i samsvar med hva Jotun sier.

Jotuns terrassebeis har noen lyse gråfarger som kan passe bra til husfargen deres.

Før dere legger på noenting som helst, les på forpakningen. Enkelte beiser skal legges vått-i-vått (viktig!), mens andre bare trenger ett strøk. De fleste beisene er i dag vannbasert, men noen få er fortsatt oljebasert, selv har jeg brukt oljebasert.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter tidligere å ha brukt både Trebitt, Butinox, Tjæralin og 2 av Nordsjø sine har jeg kommet frem til at der vi bor(med foreldre og familie - tilsammen 4 verandaer på 4 hus) passer Nordsjø og Tjæralin sine beiser best.

Og beis er klart bedre enn olje!

Vi har valgt en svak gulgrønn farge(vannbasert)fra Nordsjø som vi er veldig fornøyd med...ser nesten ut som ubehandlet impregnerte materialer.

Tror nok at enten den eller en lys gulbrun tone kan være pent hos deg også :)

Enig med alle andre her - velg lyse farger...også fordi at beis vil bli mørkere om noen år etter flere påføringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke tjære i Tjæralin sin beis? Jeg er ikke kjent med den terrassebeisen fra de, men vet at andre produkter fra Tjæralin inneholder tjære. Og det er som kjent problematisk å bruke andre produkter over noe som har inneholdt tjære.

Enig med deg, jeg har tidligere brukt Nordsjø sine produkter og vært veldig fornøyd, men nå er ikke terrassebeisen deres oljebasert (såvidt jeg vet) lengre, derfor har jeg byttet til et annet produkt som er olje- og ikke vannbasert. (Står stille for meg hvilken produsent.)

Og enig med at beis er bedre enn olje, olje bør påføres hvert år, beis ca hvert annet. Samtidig så har det (tidligere) vært mørkere farger å få i beis enn olje grunnet man ikke kan ha for lite brekkfarger i beisen (basene har vært for dårlige). Hvertfall har det vært slik på Nordsjø sine produkter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...