Gå til innhold

Hvis du krasjer i en parkert bil og eier av bilen ikke er tilstede...


FireDevil

Anbefalte innlegg

Jeg tok denne på biltilsynet under teoriprøven, men har aldri fått greie på hva det riktige svaret var på denne.

Jeg hadde 4 alternativ, men husker bare 3 av dem..

Alternativene var:

* Politiet

* Kjøreskolen

* Forsikringsselskapet

Hvem av disse skal man kontakte om man krasjer i en parkert bil og eieren ikke er tilstede?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ville trodd at man først og fremst tok kontakt med politiet, siden de kan finne ut hvem som er eier av den parkerte bilen. Når det er oppnådd kontakt mellom deg og bileier, så tar man vel kontakt med forsikringsselskapene på vanlig måte. Jeg kan ikke se at en kjøreskole har noe med saken å gjøre her. Men jeg vet ikke om dette er riktig, det er bare det som virker logisk for meg.

Endret av Tabris
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Politet vil jeg tro, for du vet jo ikke forsikringsselskapet som den andre bruker. Og hvorfor skal du kontakte kjøreskolen? Har de noe med at du kjører på en aprkert bil? Eneste logiske for meg er politiet, om da ikke det siste alternativet er enda mer logiskt.

Jeg ville hengt en lapp i ruten med mitt navn og telefonnummer på

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest missEva

Politet vil jeg tro, for du vet jo ikke forsikringsselskapet som den andre bruker. Og hvorfor skal du kontakte kjøreskolen? Har de noe med at du kjører på en aprkert bil? Eneste logiske for meg er politiet, om da ikke det siste alternativet er enda mer logiskt.

Jeg ville hengt en lapp i ruten med mitt navn og telefonnummer på

Siden det nå finnes tjenester man kan bruke for å finne navn og nummer på bileier, hadde jeg først og fremst funnet ut hvem bilen hadde vært registrert på, funnet nummeret og ringt den personen. Hadde h*n ikke tatt telefonen, hadde jeg sendt ei melding. Har jeg hatt det veldig travelt, hadde jeg lagt igjen et notat i vindusviskeren med navn, nummer og forsikringsselskap.

Politiet trenger strengt tatt ikke å kobles inn før man har fått snakket med vedkommende som eier bilen. Forsikringselskap og/eller politi hadde jeg nok kontaktet om vi ikke hadde kommet til enighet om hvordan betaling av skader skal skje.

Man blir som regel enige om hvordan skader skal betales. Det billigste og enkleste er å IKKE ta det gjennom forikringselskap, derfor hadde jeg kommet til å gjort det på denne måten om jeg hadde vært ut for noe. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde bare tatt reg-nummer og fått kontakt med vedkommende. I dette tilfellet er det nok politiet som er meningen å kontakte...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok denne på biltilsynet under teoriprøven, men har aldri fått greie på hva det riktige svaret var på denne.

Jeg hadde 4 alternativ, men husker bare 3 av dem..

Alternativene var:

* Politiet

* Kjøreskolen

* Forsikringsselskapet

Hvem av disse skal man kontakte om man krasjer i en parkert bil og eieren ikke er tilstede?

Jeg har vært igjennom en slik situasjon.

Jeg knuste speilet på en parkert bil for noen år siden.

Dette var før SMS tjenesten 2282 sin tid, så jeg ringte politiet og fikk opplyst navn på eier og ringte vedkommende som ble sjeleglad for at jeg sa i fra.

Hva du en gjør så ring politiet slik att de kan logg føre saken, det er straffbart å stikke fra skade forvoldt på annen manns eiendom.

Det kan være vitner som har sett uhellet og som tar kontakt med politiet, har ikke du gitt beskjed da, så sitter du i baret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Som en som nylig fikk bulket bilen av en hemmelig bil, oppfordrer jeg uansett å gi seg til kjenne. Om man kontakter politiet eller legger igjen en lapp med navn og nummer i vinduet. Jeg syns det er ille at folk kjører inn i parkerte biler og bare stikker av. Jeg hadde hvertfall ikke klart å sove godt om natta ved å vite at jeg hadde skadet andres eiendom og stukket av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville vel ha lagt igjen navn og telefonnummer, og notert meg registreringsnummeret på den andre bilen sånn at jeg kunne kontaktet eieren i ettertid (tilfelle lappen hadde forsvunnet).

Men hvis jeg hadde måttet velge en av de tre alternativene er vel politiet de eneste som kan finne eieren av bilen (forutsatt at sms-tjenesten ikke hadde eksistert).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SmallTalk

Personlig så hadde jeg lagt igjen navn og nummer, samt notert ned reg.nr på bilen og tatt kontakt med eieren selv, men all her vil jeg også tro at politiet er riktig alternativ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde lagt igjen lapp, samt tatt kontakt med mitt forsikringsselskap. Forsikringsselskapet har tilgang til opplysninger om den annen bils eier og forsikringsselskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Jeg ville lagt en lapp i frontruten og skrevet noe á la:

Kjørte dessverre borti bilen din.

Beklager det så meget, men

parker bedre neste gang.

Navn

Mobnr.

Så ville jeg tatt bilde av skadene jeg hadde påført den andre bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samtlige sier de ville prøvd og tatt kontakt med eier av den andre bilen her inne... Hadde statistikken vært så høy i virkeligheten bare... Ingen som sier ifra når de slenger døra si inn i bilen min og lager bulk. Begynner og bli mange av de..Er ikke så veldig morro!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Samtlige sier de ville prøvd og tatt kontakt med eier av den andre bilen her inne... Hadde statistikken vært så høy i virkeligheten bare... Ingen som sier ifra når de slenger døra si inn i bilen min og lager bulk. Begynner og bli mange av de..Er ikke så veldig morro!

Slett ikke samtlige; fyren over deg ville bare stukket :gjeiper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest AnonymBruker

Hehe.. Ja godt det er noen som er ærlige om at de er uærlige..

Hehe ja ;)

Innlegget ble forresten slettet, så det er ikke Kitten jeg sikter til. :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Kan ikke se at noen av alternativene er riktige, men du skrev også at det var fire alternativ, men du husker bare tre.. Lurer på hva det fjerde var?

Jeg ville i alle fall lagt igjen en lapp på bilen, hvor jeg forklarte hva som hadde skjedd og lagt ved navn/telefonnummer. Mamma har fått en god del bulker på bilen sin av folk som har kjørt på den parkert. De har alle sammen lagt igjen lapp med navn/nummer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble påkjørt på en parkeringsplass ved et kjøpesenter i fjor, og heldigvis la synderen igjen visittkort med telefonnummer. Det viste seg at stripen og den lille bulken han hadde forårsaket på bilen min, medførte at den ene døra måtte skiftes, samt at hele førersiden måtte lakkeres om, så jeg er glad for at han var ærlig. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dulcis

Det står svart på hvitt i vegtrafikkloven at man skal underette politiet, hvis det er materielle skader, om uhellet hvis man ikke kommer i kontakt med eieren av bilen og det ikke er noen tilstede som "kan vareta skadelidtes tarv".

Link

Endret av Dulcis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har lært at man skal legge igjen en lapp på den skadede bilen med navn og nummer så vedkommende kan kontakte deg. det er skjelden store skader, så dersom du tar bilder av de skadene du har påført og legger igjen en lapp med navn og nummer så burde det ordne seg. du kan sikkert ringe politiet, men det er jo ikke alvolig for noen. når fornærmede finner lappen, ringer de deg, så avtaler dere møte, skrive skademelding og gir beskjed til forsikringselskapet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...