Gå til innhold

Løvetann på plenen, og ugress


Riiba

Anbefalte innlegg

Har fått innmari mye løvetann på plenen.

Er dette sånn som man rett og slett bare må rykke opp med roten en og en?

Kommer de da tilbake igjen?

Eller finnes det noen bedre metoder?

Jeg har for øvrig et bed hvor det er et par bærbusker og en rabarbra.

Bedet florerer med ugress (lange tynne stilker med grønne blad), som kommer igjen og igjen, selv om jeg prøver å fjerne rotsystemet.

Etterhvert som bærbuskene får blad blir det vanskelig å komme til for å få lukt skikkelig.

Er det best å bare legge bark kanskje? Det ser litt bekymringsløst ut...

R

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest navnelapp

Luke, luke, luke... Bruk eit langt, tynt jern som du set ned rett ved sidan av bladrosetten på løvetannen. Brekk jorda litt til sida. Så tek du tak i rosetten, og dreg den og litt sidevegs for å løsne den frå jorda, og så opp. Det er den einaste måten å bli kvitt dei på.

Skal du legge bark i eit bed må du luke det reint først. Har du plen kan du like gjerne bruke avklippet frå plenklippinga som bark. Det er gratis, det gjer at ugraset får mindre luft og lys, og det vert sakte men sikkert kompostert av mikroorganismene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har for øvrig et bed hvor det er et par bærbusker og en rabarbra.

Bedet florerer med ugress (lange tynne stilker med grønne blad), som kommer igjen og igjen, selv om jeg prøver å fjerne rotsystemet.

Grøss - det høres ut som skvalderkål. Det er nesten umulig å bli kvitt, dessverre.

Løvetann fjernes som nevnt ovenfor med et redskap som ligner en lang skrutrekker, med kløvd spiss a la ormetunge. Fås i typiske 3-pakninger med hageredskap, men finnes også i mer avanserte varianter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode råd. Skal gå i gang på løvetanna i helgen.

Gress som erstatning for bark var for øvrig et godt råd som jeg skal teste ut. Så kanskje jeg får litt mer has på denne skvalderkålen.... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ligner det på dette? :http://www.sabima.no/sabima/bilder/34Skvallerkaal379.jpg

Skvallerkål, tyskerkål, munkegrønt... kjært barn har mange navn... og har du først fått den i hagen så er den der. Den formerer seg ved rotstiklinger, og bare en pyteliten rotbit er nok til at du har fått en ny plante.

Enten så må du luke vekk alt, og røttene kan gå 50-60-70 cm dypt og være opptil 7 meter lange! eller så må du gå kjemisk til verks. Produkter som inneholder glyfosat (slik som roundup, rambo, osv, hør på jernvaren eller hagesenter ) kverker det meste som er grønnt inkl skvallerkål.

Jeg luker vekk så mye jeg kan og så går jeg kjemisk til verks i bedene!

Jeg heller en liten slump i en engangskopp og pensler med en liten pensel på alle blader jeg ser. og neste uke pensler jeg igjen. og igjen.... men det har blitt merkbart mindre heldigvis!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skvalderkål er ekstremt vanskelig å bli kvitt. Gress kveler skvalderkålen, så det er nesten bedre å lage plen enn bed...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...